پيامبر شما رو از زيارت اهل قبور منع فرمودند
تبهای اولیه
پاسخ:
جواب دهنده: استاد نجم الدين طبسى
خير ، به دلايلى كه در ذيل مىآوريم:
الف - احتمال مىرود كه مستثنى منه در اين حديث ، مكان يا مسجد باشد ولى قسطلانى در ارشاد السارى ج 2 ، ص 332. ، تأكيد دارد كه مراد مسجد است . بنابراين ، هيچ دلالتى بر «حرمت قصد زيارت» مشاهد متبركه ندارد.
ب - اين حديث در مورد خودش نيز مورد عمل نيست؛ زيرا اگر مراد اين است كه: «جايز نيست قصد كردن به هيچ مسجدى جز سه مسجد...» با عمل پيامبر( ص ) كه بهطور قطع هر شنبه به مسجد قبا مىرفتند ، مخالف است.
ج - بلال حبشى به يقين ، به قصد زيارت قبر پيامبر ( ص ) از شام به مدينه آمد و جريان او معروف است.
د - علماى فريقين (شيعه وسنى) قصد كردن زيارت پيامبر ( ص ) را راحج دانسته و در برابر ابن تيميه - يعنى همان كسى كه شبهه حرمت زيارت را مطرح كرد - به شدت موضع گرفتند.
* - قسطلانى مىگويد: «قول ابن تيميّة حيث منع زيارة قبر النبي( ص ) وَهُوَ مِن أبشع المسائل المنقولة عنه» . ارشاد السارى ، ج 2 ، ص 329.
«گفتار ابن تيميه در منع زيارت قبر رسول اللّه ( ص ) از بدترين مسائلى است كه از او نقل شده است .»
* - غزالى مىگويد: «كلّ منيتبرك بمشاهدته( ص ) فيحياته ، يتبرك بزيارته بعد وفاته ويجوز شدّالرحال لهذا الغرض» . احياء العلوم ، ج1 ، ص258 ؛ ذهبى در استدلال به اين حديث تأمل دارد. سير اعلام النبلاء ، ج4 ، ص484.
«هركس پيامبر ( ص ) را در حال حيات مىديد و متبرك مىشد ، بعد از وفات ايشان نيز با زيارت حضرت از ايشان متبرك مىشود و شدّ رحال و قصد زيارت پيامبر ( ص ) نيز جايز است.»
ه - احاديثى از طريق فريقين داريم كه تأكيد بر زيارت مطلق قبور دارد.
عَنِ النَّبيّ( ص ) : «نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ أَلا فَزُورُوهَا» . صحيح مسلم ، ج3 ، ص65.
جمهور اهل سنت ، از عبارت «فَزُورُوهَا» استفاده استحباب كردهاند ولى ابن حزم برداشت وجوب كرده است . التاج الجامع للاصول ، ج1 ، ص381.