وعده ی آخرت در آیه 104 سوره ی اسراء

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وعده ی آخرت در آیه 104 سوره ی اسراء

با سلام

منظور از وعده آخرت در آیه 104 سوره اسرا چیست ؟

وَ قُلْنا مِنْ بَعْدِهِ لِبَني‏ إِسْرائيلَ اسْکُنُوا الْأَرْضَ فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ جِئْنا بِکُمْ لَفيفاً104

 

و پس از او به بنی اسرائیل گفتیم: در زمین ( مصر و شام ) ساکن شوید. پس چون وعده آخرت برسد همه شما را با همدیگر ( به صحنه محشر ) می آوریم ( و پس از محاکمه و قضاوت جدا می سازیم ) .

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد میقات

منظور از وعده آخرت در آیه 104 سوره اسرا چیست ؟

 

«وَ قُلْنا مِنْ بَعْدِهِ لِبَني‏ إِسْرائيلَ اسْكُنُوا الْأَرْضَ فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ جِئْنا بِكُمْ لَفيفاً»

و بعد از آن به بنى اسرائيل گفتيم: در اين سرزمين [مصر و شام‏] ساكن شويد! امّا هنگامى كه وعده آخرت فرا رسد، همه شما را دسته جمعى (به آن دادگاه عدل) مى ‏آوريم.(اسراء: 17/ 104)

 

با سلام و درود

در این که مراد از «وَعْدُ الْآخِرَةِ» چیست، دو احتمال داده شده است.

 

احتمال اول:

بیشتر مفسران گفته اند مراد، روز قیامت است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 686؛ تفسير نمونه، ج ‏12، ص 313؛ تفسير احسن الحديث، ج ‏6، ص 158؛ اطيب البيان فى تفسير القرآن، ج ‏8، ص 318)

قرینه اش هم «جِئْنا بِكُمْ لَفيفاً» (شما را دسته جمعی می آوریم) است، یعنی روز قیامت که همه انسان ها در محشر جمع شده و حسابرسی می شوند.

 

لذا معنای آیه این می شود:

بعد از غرق فرعون به بنى اسرائيل گفتيم در سرزمين مقدس سكونت كنيد- در حالى كه فرعون مى ‏خواست ايشان را به زور بيرون كند - و گفتيم كه چون روز قيامت شود شما را با هم (شما و فرعونیان را) براى حساب و داورى محشور مى ‏كنيم.

 

 

احتمال دوم:

برخی نیز احتمال داده اند مراد، همان چيزى است كه در آغاز اين سوره آمده و خداوند متعال در آیات 4 تا 7 همین سوره، وعده دو پيروزى و شكست را به بنى اسرائيل داده بود و این «وَعْدُ الْآخِرَةِ»، همان وعده دوم است:

«فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبيراً»

و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد، (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورت هايتان ظاهر مى ‏شود؛ و داخل مسجد (الاقصى) مى ‏شوند همان گونه كه بار اول وارد شدند؛ و آن چه را زير سلطه خود مى‏ گيرند، در هم مى ‏كوبند.(اسراء: 17/ 7)

 

لذا معناى آيه اين می شود:

وقتى زمان وعده دوم رسيد، يعنى بنى اسرائيل افساد بار دوم خود را از حد گذراندند، ما همان بندگان خود را واداشتيم تا با فراهم آوردن اسباب حزن و اندوه و تحقق بخشيدن ذلت و مسكنت آنان، چهره‏ های شان را اندوهگين نموده و نيز مانند نوبت نخستين وارد مسجد اقصى شوند و هر چه را كه بر آن غلبه يافتند هلاک نموده و سرزمين هايى را كه از آن عبور كردند ويران سازند.

 

 

علامه طباطبایی(ره) با ترجیح احتمال دوم، چنین می آورد:

بنا بر اين احتمال، صدر سوره [اسراء/ آیه 7] با ذيل آن [اسراء/ آیه 104] مرتبط مى ‏شود، و آن وقت مراد از ذيل اين مى ‏شود كه:

بعد از غرق فرعون، به بنى اسرائيل دستور داديم كه در سرزمين مقدس كه فرعون شما را از رفتن به آن جا جلوگيرى مى ‏كرد، منزل كنيد و در آن جا باشيد تا وعده ديگر شما برسد، همان وعده ‏اى كه در آن، بلاها شما را مى‏ پيچاند و دچار قتل و غارت و اسيرى و جلاى وطن مى‏ شويد در آن موقع همه شما را گرد آورده و در هم فشرده مى ‏آوريم (و اين همان اسارت بنى اسرائيل و جلاى وطن آنان است كه يكپارچه به بابل آمدند.)

و بنا بر اين وجه، نكته فاء تفريعى كه بر سر جمله: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ ...» آمده روشن مى ‏شود و معلوم مى ‏گردد كه چرا جمله مزبور متفرع بر جمله: «وَ قُلْنا مِنْ بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرائِيلَ اسْكُنُوا الْأَرْضَ» شده؛ در حالى كه بنا بر وجه سابق هيچ نكته‏ اى از اين تفريع به دست نمى ‏آيد.(ترجمه تفسير الميزان، ج ‏13، ص 304)

 

بیانی دیگر؛

و نيز به آنان اعلام نموديم هنگامی كه حادثه ديگرى رخ دهد و بنى اسرائيل به هيئت جمعى، مورد عقوبت و اسارت قرار خواهند گرفت و به سوى كشور كلده و شهر بابل سوق و رانده شده، اسير و زندانى خواهند شد.(انوار درخشان در تفسير قرآن، ج ‏10، ص 165)