جمع بندی وضعیت روح میت بدون غسل

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وضعیت روح میت بدون غسل
 وضعیت روح جنین ۶ ماهه دفن شده بدون غسل ک بدون علم از قبر آن چطوریه؟ اگه غذاب میکشه وظیفه بستگان درجه ۱ چیه؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام و عرض ادب در مورد سوال فوق یک بحث فقهی و شرعی وجود دارد و آن این که آیا طبق وظیفه عمل شده است و یا این که کار حرامی انجام شده است؟ ظاهرا سوال شما در جایی است که وظیفه غسل دادن انجام نشده و امکان آن هم وجود داشته است.  در این صورت باید گفت ولی و پدر آن جنین کوتاهی کرده و مقصر می‌باشد. وظیفه توبه و طلب استغفار برای افرادی لازم است که این گناه را مرتکب شده اند.  
اما در مورد عذاب کشیدن این روح عذاب قابل توجهی برای او وجود ندارد ولی ممکن است سختی هایی برایش باشد که این سختی وی نیز با توبه و استغفار دیگران به خصوص منسوبین درجه یک و یا کوتاهی کنندگان در حق او برطرف می شود و حتی می توانند با درخواست از رحمت الهی مقام و جایگاه و نعمتهای خوبی برای او بخواهند و با وجود شرایط دعا حتما مستجاب شده و وضعیت این روح بهتر خواهدشد.
سلام  مگر خداوند رحمن الرحیم نیست ؟؟  چرا  موجودی به دلیل کوتاهی دیگران عقاب شود ؟؟ این خارج ازصفات ذاتی  خدا به نظر میاد مگر سرنوشت دیگری به دعای ماست ؟؟ در صورتی که خدا به همه چیز علم دارد
لاتزر وازره وزر اخری هیچ کس بار گناه دیگری را نمی کشد هیچ کس به خاطر کوتاهی دیگران مستحق عذاب نخواهد بود... اما می توان گفت که غسل یک ابزار برای کمک به میت است و اگر غسل ندهیم مسیر او در آخرت سخت تر می شود... مثل این است که ما برای مردگان دعا کنیم یا صدقه بدهیم... خوب اینها بر زندگی اخروی او تاثیر خواهد گذاشت.. غسل دادن میت نیز از همین باب است و مسیر او را هموار می کند و اگر ولی و سرپرست یا مسلمانان غسل ندهند گویا او را از کمک محروم کردند...
 سلام علیکم جناب بیت المعمور ممنون از توضیحاتتون  توضیحاتی را که در مورد سوالات مختلف می دهید را خوانده ام که هر کدام باعث روشن شدن و فهم بهتر مطالب شده  سپاسگزاریم از اینکه  فرصت میذارید  و در مورد مسایل توضیحات  کامل می دهید واقعا استفاده می بریم موفق و موید باشید.
با سلام و تشکر از جناب بیت العمور بله نظر ایشان درست است و اثر تکوینی کارهای هر کسی بر دیگران وجود دارد که می توان تا حد زیادی آنها را اصلاح کرد  ولی در نظام ارزش گذاری و پرونده اعمال برای قضاوت همه این ها لحاظ می شود و این که کسی با چه شرایطی زندگی می کرده است و چه بهره ها و نعمتها و مشکلاتی داشته در عاقبت و جایگاه افراد موثر است.
جمع بندی پرسش:   جنین مرده و ۶ ماهه ای دفن شده ولی غسل انجام نشده و قبر آن نیز مشخص نیست. وضعیتش از نظر عذاب چطور است و اگر عذاب دارد وظیفه بستگان درجه اول چیست؟   پاسخ: اگر وظیفه غسل دادن از نظر شرعی وجود داشته ولی انجام نشده و امکان آن هم وجود داشته است، کار حرامی صورت گرفته است و در این صورت باید گفت ولی و پدر آن جنین کوتاهی کرده و مقصر می‌باشد. اولین وظیفه توبه و طلب استغفار برای افرادی است که این گناه را مرتکب شده اند که واجب فوری است و باید به هر صورت که می‌توانند و امکان دارد، طبق وظیفه فقهی و شرعی خود جبران کنند. در مورد عذاب کشیدن این روح عذاب قابل توجهی برای او وجود ندارد؛ ولی ممکن است سختی هایی برایش باشد که این سختی وی نیز با توبه و استغفار دیگران به خصوص منسوبین درجه یک و یا کوتاهی کنندگان در حق او برطرف می شود و حتی می توانند با درخواست از رحمت الهی مقام و جایگاه و نعمتهای خوبی برای او بخواهند و با وجود شرایط دعا حتما مستجاب شده و وضعیت این روح بهتر خواهدشد. در این صورت موضوع اثر تکوینی کارهای هر کسی بر دیگران وجود دارد و این به معنای عقوبت برای کارهای دیگران نیست؛ چنان چه در قرآن آمده است: «ولا تزر وازره وزر اخری؛ و هيچ باربَردارنده‌اى بار [گناه‌] ديگرى را برنمى‌دارد.» (۱) بنابراین برخی کارهای اثر ذاتی خود را دارد مانند این که پدر و مادری کوتاهی کنند و فرزندی معلول شود و یا این که شخصی در حادثه ای عامل مرگ و یا جراحت و شکستگی اعضای دیگری باشد. در نظام ارزش گذاری و پرونده اعمال برای قضاوت همه این‌ها لحاظ می شود و این که کسی با چه شرایطی زندگی می کرده است و چه بهره ها و نعمتها و مشکلاتی داشته در عاقبت و جایگاه افراد موثر است.   پی‌نوشت: ۱. سوره فاطر،‌ آیه ۱۸.
موضوع قفل شده است