جمع بندی وحدت شیعه و سنی در کدام قسمت؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وحدت شیعه و سنی در کدام قسمت؟

سلام علیکم و عرض ادب

همانطور که می دانیم حضرت آقا بسیار سخنانی در خصوص وحدت شیعه و سنی می گویند و همانطور که می دانیم وحدت به چند دسته تقسیم میشه ::

وحدت اعتقادی ، وحدت فکری ، وحدت سیاسی ،وحدت اجتماعی اخلافی و...

که وحدت اعتقادی رو شهید مطهری ره نفی می کند و فک نکنم کسی به دنبال چنین وحدتی باشد که می فرمایند :

ما خود شیعه هستیم و افتخار پیروی اهل البیت علیهم السلام را داریم. کوچکترین چیزی حتی یک مستحب و یا مکروه کوچک را قابل مصالحه نمی دانیم. نه توقع کسی را در این زمینه می پذیریم و نه از دیگران انتظار داریم که به نام مصلحت و به خاطر اتحاد اسلامی از یک اصل از اصول خود دست بردارند.

این یعنی همان وحدت اعتقادی

خوب حالا حقیر سوالم این جاست وحدتی که مقام معظم رهبری حفظه الله می فرمایند کدام قسمت از وحدت(ها) را شامل می شود ؟؟؟

با تشـــــــــــــــــکر

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد صدرا

پرسش:
همان طور که می دانیم حضرت آقا فرمایشات بسیاری در خصوص وحدت شیعه و سنی ایراد می فرمایند و همان طور که می دانیم وحدت به چند دسته تقسیم می شود: وحدت اعتقادی، وحدت فکری، وحدت سیاسی، وحدت اجتماعی، وحدت اخلاقی و...
سوالم این جاست وحدتی که مقام معظم رهبری (حفظه الله) اشاره می فرمایند کدام قسمت از وحدت(ها) را شامل می شود.؟


پاسخ:
بدیهی است که وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مسائل اعتقادی و فقهی فریقین معنایی غیر ممکن است و هدف داعیان به وحدت نیز چنین چیزی نبوده و نخواهد بود؛ بلکه معنای وحدت اسلامی را می توان در مشترکات اعتقادی و عملی فریقین جستجو نمود؛ به این که شیعه و سنی با وجود اختلافات گسترده ای که در رویکرد اعتقادی و عملی دارند؛ اما با این حال دارای اشتراکاتی نیز در این دو حوزه می باشند و در این صورت وحدت آن خواهد بود که بر این اشتراکات بیشتر اهمیت داده و امت اسلامی در حول این محور اشتراک قرار گرفته و با وجود اختلافاتی که میان خود دارند، یکدیگر را برادر مسلمان خویش دانسته و نه تنها از هر گونه تعرض به برادران مسلمان خود اجتناب نموده؛ بلکه خود را موظف بر دفاع از جان و مال و عرض برادر مسلمان خود بدانند؛ همچنان که سیره عملی اهل بیت (علیهم السلام) بر چنین امری استقرار یافته است.

بدیهی است که یکی از مسائلی که در حوزه مشترک اعتقادات فریقین قرار می گیرد، دفاع از اصول و معارف مسلَم اسلامی و ضروریات دین مقدس اسلام و ایجاد جبهه مشترک در تقابل با دشمنان قسم خورده دین اسلام خواهد بود. بر این اساس می بینیم که در فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) دفاع از مظلوم اختصاص به برادان مومن خویش نداشته؛ بلکه شامل برادران مسلمان و در سطح بالاتری شامل همه مظلومان جهان می گردد، و با توجه به این امر دفاع از مردم مظلوم فلسطین از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی از سوی معمار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) شکل می گیرد و در موسم حج نیز شیعه با این که نماز مخالفین خویش را باطل می داند؛ اما بر اساس تعالیم اهل بیت (علیهم السلام) و در راستای حفظ وحدت اسلامی با مخالفین خویش نماز می گزارد.

موضوع قفل شده است