جمع بندی هدايای حرام

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
هدايای حرام

سلام عليکم
حديثي ديدم از حضرت رسول اکرم صلوات الله عليه و آله و سلم به اين مضمون که: هدايايي که به کارگزاران و کارمندان داده مي شود تماماً حرام است. (کنزالعمال، حديث 1506)
مي خواهم ببينم که آيا اين حديث جزو احاديث صحيح است و اين هدايا، شامل چه نوع هدايايي مي شود؟
با تشکر

پاسخ کارشناس

با نام الله



کارشناس بحث: اسراء

مقداری سوال به احکام و فقه ارتباط پیدا کرده شایدم تماما ، پس خوبه ماهم عرض سلامی داشته باشیم :
ضمن تبریک سال نو و ارزوی موفقیت برای شما
اگر برای گرفتن حق پایمال شده و از بین رفته ی خود منحصرا با دادن هدیه به مسوول مربوطه ،میتواند موفق شود به فتوای مراجع عظام تقلید(بجز رهبری ) این صورت از رشوه جایز است ،البته رهبری این مورد را هم جایز نمیدانند .
اما اگر برای گرفتن حکم به نفع خود ولو به ناحق ، این هدیه را به مسوول میدهد، اعطاء و اخذ این هدیه حرام است و کسی ان را جایز نمیداند .
اما هدایایی که ارباب رجوع بعنوان عیدی به کارمندان میدهند در حالی که میدانند هیچ ارتباطی بعد از این با این کارمند نخواهند داشت مثلا پولی که ارباب رجوع به عنوان عیدی در شب عید به کارمند بانک میدهد ،این را هم مقام معظم رهبری در میفرماین در صورتی که اصرار نمیکنند به پرداخت ان ، نباید بگیرند
اما دیگر مراجع گرفتن این نوع هدیه را جایز میدانند
نتیجه اینکه : برداشت احکام فقهی از روایات و احادیث کار فقهاست و در احکام حرام و حلال باید به فتاوای مراجع عظام مراجعه نمود نه احادیث ، البته متوجه هستیم که یکی از مدارک فتوای حرمت رشوه میتواند همین روایت شریفه باشد و بی شک کارشناس محترم قران نیز بهمین نکته توجه داشتند که فرمودند این روایت دلیل اینست که رشوه حرام است��i�D��;

اسراء;327825 نوشت:

اما هدایایی که ارباب رجوع بعنوان عیدی به کارمندان میدهند در حالی که میدانند هیچ ارتباطی بعد از این با این کارمند نخواهند داشت مثلا پولی که ارباب رجوع به عنوان عیدی در شب عید به کارمند بانک میدهد ،این را هم مقام معظم رهبری در میفرماین در صورتی که اصرار نمیکنند به پرداخت ان ، نباید بگیرند
اما دیگر مراجع گرفتن این نوع هدیه را جایز میدانند
نتیجه اینکه : برداشت احکام فقهی از روایات و احادیث کار فقهاست و در احکام حرام و حلال باید به فتاوای مراجع عظام مراجعه نمود نه احادیث ، البته متوجه هستیم که یکی از مدارک فتوای حرمت رشوه میتواند همین روایت شریفه باشد و بی شک کارشناس محترم قران نیز بهمین نکته توجه داشتند که فرمودند این روایت ئلیل اینست که رشوه حرام است��i�d��;

با سلام و تشکر
اما آيا اين با اصل روايت که مي فرمايد:

نقل قول:
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «ارایت لوقعد احدکم فی داره و لم نوله عملا اکان الناس یهدونه شیئا؟» ; اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلی نباشید آیا مردم به شما هدیه می دهند؟!
منافات داره که! يعني من اگه کارمند دولت نباشم، کسي نمياد به من عيدي (چه با اصرار چه بي اصرار) بده!
پس طبق روايت کليه هدايايي که به کارمندان ميدن حرام است؟
مسلما کسي به من کارمند عيدي ميده که مطمئن باشه کارش دوباره به من ارجاع داده ميشه!!
يه استادي ميگفتن اين هدايا درست نيست و نبايد بگيرين برا اينکه اگه دفعه بعد اون ارباب رجوع بياد شما خودتون رو مديون اون ميدونيد و سعي مي کنيد يه طوري کارش رو درست کنين ....

يه پرسشي ديگه هم که مطرح ميشه اينه که گاهي اوقات خود مدير مافوق من خارج از سيستم اداري به بنده يا کارمندان ديگه عيدي يا پاداش ميده ولي مطمئن هستم که از بنده و ديگران هم کارهاي خارج از سيستم توقع داره، تکليف اينجا چيه؟

حلمـا;325147 نوشت:
سلام عليکم
حديثي ديدم از حضرت رسول اکرم صلوات الله عليه و آله و سلم به اين مضمون که: هدايايي که به کارگزاران و کارمندان داده مي شود تماماً حرام است. (کنزالعمال، حديث 1506)
مي خواهم ببينم که آيا اين حديث جزو احاديث صحيح است و اين هدايا، شامل چه نوع هدايايي مي شود؟
با تشکر

باسلام
صحت و سقم حدیث را باید از گروه قران و حدیث سوال بفرمایید و پاسخ این سوال در ارشیو موجود است و دقیقا همین سوال قبلا مطرح شده و پاسخ داده شده است(با جستجوی"رشوه ستانی مدیران و کارگزاران") اما اجمالا: اگر بعنوان هدیه پرداخت شود بدون اینکه در قبال ان توقع انجام کاری مطرح باشد بفتوای رهبری حرام است و جایز نیست ولی دیگر مراجع این مورد را جایز میدانند ولی اگر در قبال جابجا کردن حقی باشد و یا اینکه عملی را بناحق و بر خلاف اصول و قوانین برای هدیه دهنده انجام دهد بفتوای همه ی مراجع حرام است و جایز نیست.
همیشه خوش و خرم باشید در سایه ی توجه بخدا

هداياي حرام
پرسش: حديثي ديدم از حضرت رسول اکرم صلوات الله عليه و آله و سلم به اين مضمون که: هدايايي که به کارگزاران و کارمندان داده مي شود تماماً حرام است. (کنزالعمال، حديث 1506)
مي خواهم ببينم که آيا اين حديث جزو احاديث صحيح است و اين هدايا، شامل چه نوع هدايايي مي شود؟

پاسخ: اگر برای گرفتن حق پایمال شده و از بین رفته ی خود منحصرا با دادن هدیه به مسوول مربوطه ،میتواند موفق شود به فتوای مراجع عظام تقلید(بجز رهبری ) این صورت از رشوه جایز است ،البته رهبری این مورد را هم جایز نمیدانند .
اما اگر برای گرفتن حکم به نفع خود ولو به ناحق ، این هدیه را به مسوول میدهد، اعطاء و اخذ این هدیه حرام است و کسی ان را جایز نمیداند .
اما هدایایی که ارباب رجوع بعنوان عیدی به کارمندان میدهند در حالی که میدانند هیچ ارتباطی بعد از این با این کارمند نخواهند داشت مثلا پولی که ارباب رجوع به عنوان عیدی در شب عید به کارمند بانک میدهد ،این را هم مقام معظم رهبری در میفرماین در صورتی که اصرار نمیکنند به پرداخت ان ، نباید بگیرند
اما دیگر مراجع گرفتن این نوع هدیه را جایز میدانند
نتیجه اینکه : برداشت احکام فقهی از روایات و احادیث کار فقهاست و در احکام حرام و حلال باید به فتاوای مراجع عظام مراجعه نمود نه احادیث ، البته متوجه هستیم که یکی از مدارک فتوای حرمت رشوه میتواند همین روایت شریفه باشد.

كليد واژه ها: هديه به كارگزاران و كارمندان ، رشوه ، حق پايمال شده

موضوع قفل شده است