جمع بندی نقش شیطان در افکار منفی و مایوس کننده

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نقش شیطان در افکار منفی و مایوس کننده
باسلام، من سالها (نزدیک 15سال) درگیر اشتباهات بزرگی در زندگیم بودم توبه میکردم ولی خیلی زود توبه ام شکسته میشد و دوباره ان گناهان را انجام میدادم. در خواب و بیداری هم به نحوی از جانب خداوند بهم الهام میشد که عامل شکست ها و ناکامی ها در زندگیم ان گناهان هستند و برای موفقیت و پیشرفتم باید آنها را ترک کنم. ولی حالا به لطف خدا مدتی است که با تمام وجودم بسیار مصمم شدم برای ترک اشتباهات گذشته، ولی دقیقا از ابتدای این تصمیمم مدام خواب های آشفته و ناراحت کننده میبینم که مثلا قراره اتفاق بدی برای عزیزانم بیفته به خصوص درباره مادرم(لازم به ذکره که من به مادرم خیلی وابسته ام و ایشون کمی ناراحتی قلبی دارن و من ازین بابت همیشه نگرانشم) یا مثلا خواب هایی میبینم که وقتی دنبال تعبیرش میگردم نوشته مرگ عزیزان و عزاداری و... لازمه که بگم من در ابتدای عهد محکمی که با خدا بستم فقط از او سلامتی عزیزانم  را خواستم تا در عوض من هم برای همیشه از گناهانم توبه کنم.و این خواسته ام از خدا مهمترین دلخوشی و انگیزه من برای توبه بود چون میدانم که خداوند خلف وعده نمیکند. میخواستم ببینم آیا شیطان میتواند در دیدن این خوابهای اشفته( که دقیقا درمورد نقطه ضعف من یعنی سلامتی عزیزانم است) نقش داشته باشد و این تاثیر تا چه میزان است ؟ چون هر بار که از خواب بیدار میشوم تا چند ساعت حالم گرفته است و گریه میکنم. همیشه هم قبل از خواب دعا و چهار قل و آیا الکرسی و... میخوانم برای رفع خواب های آشفته ولی انگار فایده ای ندارد. گاهی اوقات انگار یک ندایی در قلبم یا در ذهنم بهم میگه مثلا مادرت قراره بزودی فوت کنه و تو باید خودتو برای این اتفاق آماده کنی واقعا نمیدونم این القایات  شیطانیه یا نه یه چیزی مثل حس ششم که بعضی اوقات انسانها رو از اتفاقات آینده با خبر میکنه. به جرات میتونم بگم این توبه من بزرگترین تصمیمیه که در زندگی گرفتم و شاید بزرگترین مبارزه من با شیطان درون (نفس اماره) و بیرون. ولی این افکار منفی واقعا زندگی رو به کامم تلخ کرده. لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید. (و برای این بنده گناهکار هم دعا کنید. خیلی ممنون) 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد کافی
هلن ساین said in نقش شیطان در افکار منفی و مایوس کننده
باسلام،من سالها (نزدیک 15سال) درگیر اشتباهات بزرگی در زندگیم بودم توبه میکردم ولی خیلی زود توبه ام شکسته میشد و دوباره ان گناهان را انجام میدادم. در خواب و بیداری هم به نحوی از جانب خداوند بهم الهام میشد که عامل شکست ها و ناکامی ها در زندگیم ان گناهان هستند و برای موفقیت و پیشرفتم باید آنها را ترک کنم. ولی حالا به لطف خدا مدتی است که با تمام وجودم بسیار مصمم شدم برای ترک اشتباهات گذشته، ولی دقیقا از ابتدای این تصمیمم مدام خواب های آشفته و ناراحت کننده میبینم که مثلا قراره اتفاق بدی برای عزیزانم بیفته به خصوص درباره مادرم(لازم به ذکره که من به مادرم خیلی وابسته ام و ایشون کمی ناراحتی قلبی دارن و من ازین بابت همیشه نگرانشم) یا مثلا خواب هایی میبینم که وقتی دنبال تعبیرش میگردم نوشته مرگ عزیزان و عزاداری و... لازمه که بگم من در ابتدای عهد محکمی که با خدا بستم فقط از او سلامتی عزیزانم  را خواستم تا در عوض من هم برای همیشه از گناهانم توبه کنم.و این خواسته ام از خدا مهمترین دلخوشی و انگیزه من برای توبه بود چون میدانم که خداوند خلف وعده نمیکند. میخواستم ببینم آیا شیطان میتواند در دیدن این خوابهای اشفته( که دقیقا درمورد نقطه ضعف من یعنی سلامتی عزیزانم است) نقش داشته باشد و این تاثیر تا چه میزان است ؟ چون هر بار که از خواب بیدار میشوم تا چند ساعت حالم گرفته است و گریه میکنم. همیشه هم قبل از خواب دعا و چهار قل و آیا الکرسی و... میخوانم برای رفع خواب های آشفته ولی انگار فایده ای ندارد. گاهی اوقات انگار یک ندایی در قلبم یا در ذهنم بهم میگه مثلا مادرت قراره بزودی فوت کنه و تو باید خودتو برای این اتفاق آماده کنی واقعا نمیدونم این القایات  شیطانیه یا نه یه چیزی مثل حس ششم که بعضی اوقات انسانها رو از اتفاقات آینده با خبر میکنه. به جرات میتونم بگم این توبه من بزرگترین تصمیمیه که در زندگی گرفتم و شاید بزرگترین مبارزه من با شیطان درون (نفس اماره) و بیرون. ولی این افکار منفی واقعا زندگی رو به کامم تلخ کرده. لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید. (و برای این بنده گناهکار هم دعا کنید. خیلی ممنون) 
باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید الف: شیطان به عنوان دشمن قسم خورده انسان، هدفی جز گمراه نمودن آدمی ندارد. «قالَ فَبِعِزَّتِكَ‏ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين‏ (1) شيطان  (به خدا) گفت: به عزّت و جلال تو قسم كه  تمام خلق را  گمراه خواهم كرد.»، و برای گمراه نمودن از ابزارهای وسوسه، ایجاد حس یأس و نا امیدی و... استفاده می کند. خصوصا زمانی که ببیند یک بنده ای متحول شده باشد و بخواهد به سمت و سوی حق تعالی برگردد، که در این صورت وسوسه هایش شدت پیدا می کند. یکی از امور مورد دخالت شیطان، در خواب می باشد و بر هین اساس  خواب ها را به رحمانی و شیطانی تقسیم می نمایند. به این روایت توجه بفرمایید: 1- امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «الرُّؤْيَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِيرٍ مِنَ‏ الشَّيْطَانِ‏ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ (2) خواب سه گونه است، یا بشارتی از جانب پروردگار به فرد با ایمان، یا القای ترس و وحشتی از جانب شیطان و یا خواب های آشفته می باشد.» همان گونه که در حدیث بیان شده، گاهی شیطان در خواب ها دخالت می کند و مطالب ناراحت کننده ای را وارد می کند تا ما را دچار نگرانی و به هم ریختگی کند و تعادل و توازن روحی و معنوی ما را برهم زند و ما را از وضعیت خوبی که در آن هستیم خارج کند و لذا ما نباید در این شرایط آرامش و تعادل خود را از دست بدهیم. بنابراین شما سعی کنید که تحت هیچ شرایطی، به این نوع خواب ها توجه ننمایید و فکر خود را نسبت به آن نوع خواب ها، مدیریت نمایید به این صورت که: 1- در بیداری به هیچ عنوان به آن خواب ها توجه ننماید و ذهنتان را درگیر ننمایید و آن خواب ها را مرور نکنید، هرگاه افكار آن نوع خواب ها، به سراغ شما آمد مکان خود را تغییر بدهید، خود را مشغول كار ديگرى كنيد و با ايجاد حواس ‏پرتى از آن افكار مزاحم دورى كنيد. 2- هرگاه آن افكار به سراغتان آمد و متوجه شديد، وسط افكار به خود بگوييد: «بس است ديگر» و بدين وسيله رشته افكار مزاحم را قطع كرده و به سراغ مطلبى ديگر خواهيد رفت.  
ب: نکته یگر در مورد تعبیر خواب است که باید بدانید تعبیر خواب امری نیست که انسان بتواند آن ها را در فضای مجازی و یا کتاب به دست آورد. تعبیر خواب، کار هر کسی نیست، و قابل آموزش دادن هم نیست، بلکه یک موهبت الهی است که حق تعالی آن را به برخی از بندگان خاص خود عنایت می کند. بنابراین از دامن زدن به آن نوع خواب ها، با مراجعه به فضای مجازی و یا کتاب و... نیز خود داری نمایید، چون ممکن است در این میان به مطالبی غیر واقعی برخورد نمایید که نگرانی شما را بی جهت، تشدید کند.   ج: در کنار رعایت اموری مانند خواندن چهار قل، آیة الکرسی، تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) و با وضو خوابیدن، به این روایت هم توجه بفرمایید: امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «اذَا رَأَى الرَّجُلُ مَا يَكْرَهُ‏ فِي‏ مَنَامِهِ‏ فَلْيَتَحَوَّلْ‏ عَنْ شِقِّهِ الَّذِي كَانَ عَلَيْهِ نَائِماً وَ لْيَقُلْ‏ إِنَّمَا النَّجْوى‏ مِنَ الشَّيْطانِ‏ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَيْسَ بِضارِّهِمْ شَيْئاً إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ‏ ثُمَّ لْيَقُلْ عُذْتُ بِمَا عَاذَتْ بِهِ مَلَائِكَةُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُهُ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُهُ الصَّالِحُونَ مِنْ شَرِّ مَا رَأَيْتُ وَ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (3) هرگاه کسی خوابی ناراحت کننده دید، از یک پهلو به پهلوی دیگر غلطیده، این آیه را بخواند: «إِنَّمَا النَّجْوى‏ مِنَ الشَّيْطانِ لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ لَيْسَ بِضارِّهِمْ شَيْئاً إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّه‏ (4) نجوى تنها و تنها از ناحيه شيطان است تا كسانى كه ايمان آورده ‏اند اندوهگين شوند ولى هيچ ضررى به ايشان نمى‏زند مگر به اذن خدا» و بعد این دعا را بخوانید: «عُذْتُ بِمَا عَاذَتْ بِهِ مَلَائِكَةُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُهُ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُهُ الصَّالِحُونَ مِنْ شَرِّ مَا رَأَيْتُ وَ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ» انشاء الله با رعایت نکات فوق، از شرّ آن نوع خواب ها رها خواهید شد. موفق باشید. پی نوشت: 1.ص/82. 2.كلينى، محمد بن يعقوب‏، الكافي (ط- الإسلامية)،دار الكتب الإسلامية،تهران،1407 ق،ج8،ص91. 3.همان، ص142. 4-مجادله/10        
جمع بندی پرسش: بنده دقیقا از ابتدای تصمیم بر کنار گذاشتن گناه و توبه نمودن، مدام خواب های آشفته و ناراحت کننده می بینم که مثلا قرار است اتفاق بدی برای عزیزانم، خصوصا مادرم بیفتد. می خواستم بدانم که آیا شیطان می تواند در دیدن این خواب‌های آشفته (که دقیقا درمورد نقطه ضعف من یعنی سلامتی عزیزانم است) نقش داشته باشد و این تاثیر تا چه میزان است؟  پاسخ: در این رابطه نکاتی قابل بیان می باشد: الف: شیطان به عنوان دشمن قسم خورده انسان، هدفی جز گمراه نمودن آدمی ندارد. «قالَ فَبِعِزَّتِكَ‏ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين‏ (1) شيطان  (به خدا) گفت: به عزّت و جلال تو قسم كه  تمام خلق را  گمراه خواهم كرد.»، و برای گمراه نمودن از ابزارهای وسوسه، ایجاد حس یأس و نا امیدی و... استفاده می کند. خصوصا زمانی که ببیند یک بنده ای متحول شده باشد و بخواهد به سمت و سوی حق تعالی برگردد، که در این صورت وسوسه هایش شدت پیدا می کند. یکی از امور مورد دخالت شیطان، در خواب می باشد و بر هین اساس  خواب ها را به رحمانی و شیطانی تقسیم می نمایند. به این روایت توجه بفرمایید:  امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «الرُّؤْيَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِيرٍ مِنَ‏ الشَّيْطَانِ‏ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ (2) خواب سه گونه است، یا بشارتی از جانب پروردگار به فرد با ایمان، یا القای ترس و وحشتی از جانب شیطان و یا خواب های آشفته می باشد.» همان گونه که در حدیث بیان شده، گاهی شیطان در خواب ها دخالت می کند، و مطالب ناراحت کننده ای را وارد می کند تا ما را دچار نگرانی و به هم ریختگی کند،  و تعادل و توازن روحی و معنوی ما را برهم زند، و ما را از وضعیت خوبی که در آن هستیم خارج کند، و لذا ما نباید در این شرایط آرامش و تعادل خود را از دست بدهیم. بنابراین شما سعی کنید که تحت هیچ شرایطی، به این نوع خواب ها توجه ننمایید و فکر خود را نسبت به آن نوع خواب ها، مدیریت نمایید به این صورت که: 1- در بیداری به هیچ عنوان به آن خواب ها توجه ننماید و ذهنتان را درگیر ننمایید و آن خواب ها را مرور نکنید، هرگاه افكار آن نوع خواب ها، به سراغ شما آمد مکان خود را تغییر بدهید، خود را مشغول كار ديگرى كنيد و با ايجاد حواس ‏پرتى از آن افكار مزاحم دورى كنيد. 2- هرگاه آن افكار به سراغتان آمد و متوجه شديد، وسط افكار به خود بگوييد: «بس است ديگر» و بدين وسيله رشته افكار مزاحم را قطع كرده و به سراغ مطلبى ديگر خواهيد رفت.   ب: نکته یگر در مورد تعبیر خواب است که باید بدانید تعبیر خواب امری نیست که انسان بتواند آن ها را در فضای مجازی و یا کتاب به دست آورد. تعبیر خواب، کار هر کسی نیست، و قابل آموزش دادن هم نیست، بلکه یک موهبت الهی است که حق تعالی آن را به برخی از بندگان خاص خود عنایت می کند. بنابراین از دامن زدن به آن نوع خواب ها، با مراجعه به فضای مجازی و یا کتاب و... نیز خود داری نمایید، چون ممکن است در این میان به مطالبی غیر واقعی برخورد نمایید که نگرانی شما را بی جهت، تشدید کند.   ج: در کنار رعایت اموری مانند خواندن چهار قل، آیة الکرسی، تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) و با وضو خوابیدن، به این روایت هم توجه بفرمایید: امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «اذَا رَأَى الرَّجُلُ مَا يَكْرَهُ‏ فِي‏ مَنَامِهِ‏ فَلْيَتَحَوَّلْ‏ عَنْ شِقِّهِ الَّذِي كَانَ عَلَيْهِ نَائِماً وَ لْيَقُلْ‏ إِنَّمَا النَّجْوى‏ مِنَ الشَّيْطانِ‏ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَيْسَ بِضارِّهِمْ شَيْئاً إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ‏ ثُمَّ لْيَقُلْ عُذْتُ بِمَا عَاذَتْ بِهِ مَلَائِكَةُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُهُ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُهُ الصَّالِحُونَ مِنْ شَرِّ مَا رَأَيْتُ وَ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (3) هرگاه کسی خوابی ناراحت کننده دید، از یک پهلو به پهلوی دیگر غلطیده، این آیه را بخواند: «إِنَّمَا النَّجْوى‏ مِنَ الشَّيْطانِ لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ لَيْسَ بِضارِّهِمْ شَيْئاً إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّه‏ (4) نجوى تنها و تنها از ناحيه شيطان است تا كسانى كه ايمان آورده ‏اند اندوهگين شوند ولى هيچ ضررى به ايشان نمى ‏زند مگر به اذن خدا»، و بعد این دعا را بخوانید: «عُذْتُ بِمَا عَاذَتْ بِهِ مَلَائِكَةُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُهُ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُهُ الصَّالِحُونَ مِنْ شَرِّ مَا رَأَيْتُ وَ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ» پی نوشتها: 1.ص/82. 2.كلينى، محمد بن يعقوب‏، الكافي (ط- الإسلامية)،دار الكتب الإسلامية،تهران،1407 ق،ج8،ص91. 3.همان، ص142. 4.مجادله/10.
موضوع قفل شده است