جمع بندی نظر ائمه علیهم السلام با توجه به اتفاق اخیر (ویروس کرونا) در مورد امید بستن به غیر خدا چیست؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نظر ائمه علیهم السلام با توجه به اتفاق اخیر (ویروس کرونا) در مورد امید بستن به غیر خدا چیست؟
سلام،   الف) امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: تنها به خداوند سبحان دل ببند، که او می فرماید: به عزّت و جلال خودم سوگند که امید هر کس را که به غیر من امید بندد به نومیدی می کشانم. بحار الانوار: 12/95/94 یک مثالش عاشقی!   ب) امام رضا علیه السلام: هرکس به غیر از خدا به کسی دل ببندد و طلب اجابت کند خداوند او را نا امید میکند و حسرت حاجتش را بر دلش خواهد گذاشت، تنها امیدتان به خدای متعال و بخشنده باشد، اگه تنها امیدت برای اجابت حاجتت خداست بلند بگو الهی به امید تو... متاسفانه منبع ندارد! ممکن است در کتب روایی نباشد نمیدانم!   ج) هرگاه برای شما پیشآمد سختی روی داد از ما کمک و یاری بجویید.  امام رضا (علیه السلام) منبع ندارد امام رضا علیه السلام: هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد به وسیله ما اهل بیت از خدا یاری بجویید. مستدرک،ج5،ص228 این هم مشابه اولیست ولی منبع دارد   د) قسمتی از حدیث طولانی از امام رضا علیه السلام: اما دومین دلیل غرق گشتن فرعون این بود که در آستانه غرق شدن، به حضرت موسی علیه السلام استغاثه کرد و از او کمک خواست، نه از پروردگار موسی علیه السلام و ... به عزتم قسم اگر فقط یکبار مرا صدا میکرد، او را از غرق شدن نجات میدادم. علل شرایع،ج1ص213،باب53 همچنین حدیثی درباره حضرت ابراهیم علیه السلام که او حاجت خود را از فرشته وحی نمی خواد و از خدا می خواهم.   ه) پیامبرم اکرم صلی الله علیه و آله: همه ی حاجت های خود را از خدا بخواهید. حتی اگر بند کفشتان پاره شد، آن را از خدا بخواهید. بحارالانوار، ج90، ص295   شاید توسل و یا به اینگونه که بگویم بحق محمد یا بحق علی و ... این ها جدا باشند!   این روز ها که بحث روز ویروس شوم کروناست، شاید دین و ائمه زیر سوال قرار گرفته اند! ضمن احادیث درباب توسل اگر بفرمایید ممنون میشوم این حدیث ها آیا منافاتی با احادیث دیگر ندارند؟ هم چنین در یکی از کتاب های صحیح ، اگر اشتباه نکنم صحیح بخاری آمده که هر کس بمیرد و در آن حال خدا را بخواند سهمش آتش خواهد بود! البته حدیثی مانند که می گوید بر شما با فاطمه! و ... شاید سوالی تکراری باشد اما معمولا این شبهات را مذاهب دیگر مانند وهابیون مطرح می کنند اما تفاوت سوال من اینجاست که بنده احادیث شیعه را فرستادم! اگر پاسخ بدهید ممنون می شوم، با تشکر
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صدرا
جمع بندی پرسش: با توجه به روایاتی که بیانگر آن است که خدای متعال امید هر کس که به غیر او امید بندد را نا امید می سازد، توسل و کمک گیری از ائمه (علیهم السلام) چگونه قابل توجیه خواهد بود. پاسخ: توسل و درخواست از ائمه ی معصومین (علیهم السلام) و اولیای الهی در فرهنگ دینی به معنای استقلال بخشی به آنان و اعتقاد به تفویض ربوبیت به آنان نبوده که چنین امری شرک صریح در حیطه ی توحید ربوبی و الوهی و در نتیجه ی آن توحید عبادی خواهد بود؛‌ بلکه توسل به ائمه ی معصومین (علیهم السلام) به معنای قرار دادن ذریعه و وسیله ای مأذون در طول توجه و درخواست از پروردگار است تا به واسطه ی چنین توسلی موانع بهره مندی از رحمت الهی برطرف گردد؛‌ چنانکه قرآن کریم در رابطه با توسل به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و جایگاه آن حضرت می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً» (1) «و اگر آنان هنگامی که بر خود ستم كرده بودند، نزد تو آمده و از خدا آمرزش مى ‏خواستند و پيامبر [نيز] براى آنان طلب آمرزش مى‏ نمود ، قطعاً خدا را توبه‏ پذيرِ مهربان مى‏ يافتند». بر این اساس توسل به ائمه (علیهم السلام) هیچ منافاتی با توکل و درخواست از خدای متعال نداشته؛ بلکه اساسا این دو مغایرتی با یکدیگر نداشته و در توسل به اولیای الهی نیز آن کس که مورد درخواست حقیقی بوده پروردگار بوده که این درخواست از مسیر توجه به عترت و واسطه قرار دادن آنان صورت پذیرفته؛ هر چند که جلوه ی فیض الهی بر مخلوقات از طریق اسباب و در رأس اسباب، جایگاه محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) صورت می پذیرد. (2) با توجه به مطالب فوق در متن سؤال روایاتی که بیانگر قطع امید کسانی که به غیر خدا امید بسته اند و از غیر او طلب نموده اند، از موضوع توسل به اهل بیت (علیهم السلام) خارج بوده و مربوط به توجهات استقلالی نسبت به اسباب ظاهری دنیا و فراموش نمودن ولایت الله است.(3) و در مواردی نیز که توصیه ی به توسل به عترت (علیهم السلام) شده است به معنای استقلال بخشی به آنان نبوده؛ بلکه به معنای توجه به الطاف پروردگار از مجرای توجه به جایگاه عترت (علیهم السلام) و جاری شدن فیوضات و الطاف الهی از مجرای فیض مأذون عترت (علیهم السلام) است. پی نوشت: 1. النساء/64. 2. در زيارت مخصوص سيّدالشّهدا (عليه‏ السّلام) كه يونس ‏بن ظبيان از امام صادق (عليه‏ السّلام) نقل مى ‏كند، آمده است: «... وَ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ، وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اللَّهُ، وَ بِكُمْ يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ، وَ بِكُمْ يَفُكُّ الذُّلَّ مِنْ رِقابِنا، وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُوْمِنٍ يُطْلَبُ، وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجارَها، وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَرْضُ [الْأَشْجارَ] أَثْمارَها، وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْبَ، وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَيْثَ، وَ بِكُمْ‏تُسَبِّحُ اللَّهَ الْأَرْضُ الَّتِى تَحْمِلُ أَبْدانَكُمْ، وَ تَسْتَقِلُّ جِبالُها عَلى مَراسيها؛ إِرادَةُ الرَّبِ‏ فِى مَقاديرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ...» «... به [وسيله‏ ى‏] شما مى‏ گشايد و به [وسيله‏ ى‏] شما پايان مى ‏دهد، و خداوند به [واسطه ‏ى‏] شما محو مى ‏كند، و به [وسيله ‏ى‏] شما ثابت مى ‏گرداند، و به [وسيله‏ ى‏] شما پايان مى ‏دهد، و خداوند به [واسطه ‏ى‏] شما محو مى‏ كند، و به [وسيله ‏ى‏] شما ثابت مى‏ گرداند، و به [وسيله‏ ى‏] شما ذلّت را از گردن ما برمى‏ دارد، و به [وسيله ‏ى‏] شما خداوند انتقام خون هر مؤمنى را كه بخواهد مى ‏گيرد، و به [وسيله‏ ى‏] شما زمين درخت‏هاى خود را مى ‏روياند و به شما ميوه‏ هايش را [و يا درختان ميوه ‏هايشان را] بيرون مى ‏آورد و به [وسيله ‏ى‏] شما خداوند باران و روزى‏ اش را فرو مى ‏فرستد، و به [وسيله ‏ى‏] شما ناراحتى را برطرف مى‏ كند، و به [وسيله ‏ى‏] شما زمينى كه بدن‏هاى شما را حمل مى ‏كند، خدا را تسبيح مى ‏كند، و كوه‏ها با آن سربلندى، سر پاى خود ايستاده، اراده‏ ى پروردگار در تقديرهاى امورش به سوى شما نازل مى‏ شود و از خانه ‏هاى شما بيرون آمده و صادر مى‏ شود... ». (كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج4، ص557). 3. چنانکه چنین امری در رویه مشرکین و غالیان وجود داشته که آنان وسائط را در عرض خدا و به صورت مستقل صاحب اثر می دانستند. ر.ک: الشعرا/97؛ یس/74؛مریم/81و ...
موضوع قفل شده است