جمع بندی محل درآمد پیامبر اسلام ص

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
محل درآمد پیامبر اسلام ص

سلام خدمت کارشناسان و اعضاء سایت
من در مورد ممر درآمد وشغل پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سوال دارم که ایشون با داشتن هفت هشت همسر و خرج زندگی بالا از کجا کسب درآمد می کرده اند؟
با تشکر

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مقداد

[TD][/TD]

پرسش:
در مورد ممر درآمد و شغل پیامبر اسلام (ص) سوال دارم که ایشون با داشتن هفت هشت همسر و خرج زندگی بالا از کجا کسب درآمد می کرده اند؟

پاسخ:
قبل از بیان مستندات در مورد منابع مالی و درآمد پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)،لازم است به این نکته اشاره کنیم که اینکه فرمودید خرج زندگی بالا،بیشتر در زمان ما و عصر ما این مسائل مطرح میباشد،وگرنه زندگی های گذشته بخصوص در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آنگونه که شما تصور کرده اید پرهزینه نبوده است.

اما منابع درآمدی پیامبر(صلی الله علیه و آله):
از پیش از بعثت، گزارش‌هایی موجود است که از اشتغال ایشان به شبانی و تجارت خبر می‌دهد. او در اطراف مکه شبانی می‌کرد و گفته شده است از پدر، دایه‌اش و عبدالمطلب شترانی برای او به جای مانده بود.(1)

خدیجه بنت خویلد که بانویی محترم و بازرگان بود، وقتی صداقت و پاکی پیامبر(صلی الله علیه و آله) را شنید کسى پیش او فرستاد و پیشنهاد نمود که به منظور بازرگانى با سرمایه‌ی وی مسافرتى به شام نماید و تعهد نمود که حق‌الزحمه بیشترى به آن حضرت خواهد پرداخت و خدمتکار خود میسره را هم همراه او خواهد نمود. پیامبر(صلی الله علیه و آله) این پیشنهاد را پذیرفت و همراه کالاهاى بازرگانى خدیجه و میسره به شام رفت و سود زیادی به دست آورد.(2)

امام هادی(علیه السلام) حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)و دیگر پدران خود را کسانی معرفی می‌کند که با دست‌های خود کار می‌کردند.(3) پیامبر(صلی الله علیه و آله) در زمین کشاورزی به کشت و کار مشغول می‌شد.(4)

از دیگر منابع می توان به این موارد اشاره کرد:
اموال حضرت خدیجه(س)
حضرت خدیجه(سلام الله علیها) که در آغاز بعثت، به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ایمان آورد، با اموال و ثروت خویش ایشان را در امر تبلیغ رسالت نیز یاری داد. پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این زمینه می‌فرماید: «هیچ مالی هرگز مانند مال خدیجه به من سود نرساند».(5)

هدایای مردمی
یکی از درآمدهای پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) هدایایی بود که مردم به آن‌حضرت می‌دادند. به عنوان نمونه؛ یکى از عالمان یهودى به نام مُخَیریق که دارای اموال زیادی بود، وصیت کرد اموال ایشان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) اختصاص دارد و هر گونه می‌خواهد در آن مصرف کند. هنگام ورود پیامبر(صلی الله علیه و آله) به مدینه، هفت باغ خود را به ایشان بخشید. این اموال در اختیار پیامبر قرار گرفت که اکثر صدقات پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مدینه از این اموال بود.(6)

کشاورزی
پس از هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به مدینه، مردم آن‌جا زمین‌هایى را در اختیار رسول خدا(صلی الله علیه و آله)قرار دادند و حضرت در آن زمین‏‌ها کشاورزى و باغبانى می‌‌کردند. در این‌باره روایاتى در دست است که به برخی از عملکردهای پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مزارع و باغ‌ها اشاره می‌کند.(7)

پی نوشتها:
1 . طایی، نجاح؛ السیره النبویه، بیروت، مؤسسه بلاغ، 2001 م، چاپ اول، ج1، ص90.
2 . بیهقى، ابو بکر احمد بن حسین؛ دلائل النبوة، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى 1361ش، ص215.
3 . کلینی، محمد بن یعقوب؛ الکافی، تهران، اسلامیه، 1362، چاپ اول، ج5، ص75.
4 . همان، ص74.
5. طوسى، محمد بن حسن‏، امالی‏، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق.ص 468
6. حمیرى معافرى، عبد الملک بن هشام، السیرة النبویة، بیروت، دار المعرفه، بی‌تا.ج ‏1، ص 518.

7. نک: حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آل البیت(ع)‏، چاپ اول، 1409ق‏.ج ‏17، ص 38.

موضوع قفل شده است