فضل ابن شاذان و امامت علی علیه السلام

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
فضل ابن شاذان و امامت علی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم
از فضل ابن شاذان در اثبات امامت علی علیه السلام پرسیدند.گفت دلیل ما کتاب خدا ،سنت رسول و اجماع مسلمانان است :
کتاب خدا ؛ اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم؛نساء59
دراین آیه مارا به اطاعت خود و رسول (ص) و اولی الامر کرده ،باید اولی الامر راشناخت.
اولی الامر :1-امیران و سرداران .
2-عالمان و دانشمندان مسلمانند.
3-حکام وبزرگان مردم در امر به معروف ونهی از منکرند.
4-علی (ع)و یازده امام پس از اوست.
به گروه نخست گفتیم :آیا علی (ع)از سردارن لشکر پیامبر (ص)نبود ؟گفتند ایشان هماره در شمار بزرگان سپاه پیامبر (ص)بود .
به گروه دوم گفتیم :آیا علی (ع)از از عالمان و دانشمندان نبود ؟گفتند: آری بوده است.
به گروه سوم گفتیم: آیا علی(ع)از بزرگان امر به معروف ونهی از منکر نبود ؟گفتند آری بوده است
پس به قول هریک از این گروه ها علی (ع)مصداق اتم و اکمل این آیه است.
اما سنت پیامبر(ص):واگذاری قضاوت وتولیت و سرپرستی اموال به علی (ع)در یمن.ر.ک.محب الدین طبری،ابو جعفر احمد ،الریاض النضره،ج3،ص144.
انتخاب علی(ع)در فرستادن آیات برائت به سوی مشرکین و قرائت آن .
جانشین قرار دادن علی (ع)در مدینه در غزوه تبوک.
اساسا فردی غیر علی (ع)را پیامبر (ص)برای جانشینی انتخاب نفرمود.
اجماع: اجماع به چند وجه محقق است:
اجماع مسلمین بر امامت علی (ع) بر قرار است ولی در زمان آن اختلاف است.
اجماع بر صلاحیت علی (ع) و اختلاف بر غیر علی (ع)
اجماع امت بر اینکه پس از پیامر (ٌص) ،علی (ع) عادل بوده وبر ولایت سزاوار.لکن اختلاف در عصمت اوست .عده ای او را معصوم دانستند و عده ای دیگر فقط گفتند عادل و پرهیزکار بوده.بر خلاف ابوبکر که اجماع امت بر عدم عصمت او و اختلاف در عدالت او؛عده ای گفتند عادل بوده و جمعی گفتند عادل نبوده زیرا چیزی را که حق او نبوده غصب کرده است.
پس کسی که در عدالتش اجماع و اختلاف در عصمتش است اولی و احق به امامت است بر کسی که اجماع بر نفی عصمت و اختلاف در عدالت او نمودند.
در نتیجه از هر جهت اما مت علی علیه السلام محقق و امامت غیر او مشکوک است


برگرفته از مناظره 31 ،کتاب مناظره با دانشمندان از آیة الله سید علی علم الهدی.