طبق آیه 45 سوره فاطر، همه گناه کارند حتی پیامبران
تبهای اولیه
و لو یواخذ الله الناس بما کسبوا ما ترک علی ظهرها من دابة و لکن یوخرهم الی اجل مسمی فاذا جاء اجلهم فان الله کان بعباده بصیرا
اگر خداوند می خواست مردم را به دلیل آنچه انجام داده اند مواخذه کند . هیچ جنبدنده ای پشت زمین باقی نمی ماند ولی تا مدت معینی به آنها فرصت می دهیم. بنابر این آیه که می فرماید هیچ جنبنده ای روی زمین باقی نمی ماند معلوم می شود که خداوند معتقد است که حتی پیامبران هم گناه می کرده اند و اصلا شخصی نبوده که بی گناه باشد و الا نباید خداوند این گونه می فرمود بلکه باید می فرمود که بجز بی گناهان همه را عذاب می کردیم. پس بر مبنای این آیه همه گناه کارند و عصمت که شیعیان به آن قائلند بی معنی است.
اينگونه احكام نظر به توده انسانها و اكثريت قاطع آنها دارد، و پيامبران و امامان و صالحان كه در اقليتند مسلما از آن خارج مىباشند، خلاصه هر حكمى استثنايى دارد و آنها از اين حكم مستثنى هستند.
سلام !
پس حتما با این برداشت شما وترجمه نصفه نیمه ای که از آیات کردین، ، پیامبر ص، هم معصوم نیست. نه برادرم. برداشت شما اشتباه است.
اول آیه و معنی کامل آن:
وَلَوْ يؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ وَلَكِنْ يؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيرًا(فاطر/45)
اگر خداوند مردم را به سبب کارهايي که انجام دادهاند مجازات کند، جنبندهاي را بر پشت زمين باقي نخواهد گذاشت! ولي (به لطفش) آنها را تا سرآمد معيني تأخير مياندازد (و مهلت اصلاح ميدهد) اما هنگامي که اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر کس را به مقتضاي عملش جزا ميدهد) او نسبت به بندگانش بيناست (و از اعمال و نيات همه آگاه است)!
در درجه اول شومى گناه نبايد از گناهكار تجاوز كند و دامنگير غير او شود، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((و لا تزروا زرة وزر اخرى)) (الإسراء/15)
میفرماید (فاذا جاء اجلهم فان اللّه كان بعبادة بصيرا)، يعنى وقتى اجلشان رسيد، خدا به كار بندگان بصير است ، هر يك را به آنچه كه كرده جزا مى دهد، و به اعمالشان داناست ، چون بندگان او هستند، و چگونه ممكن است خالق از خلق خود و رب از عمل بنده خود غافل و جاهل باشد؟( و این دقیقا چیزی است که شما در ترجمه بدان دقت نکردید.)
جمله ((ولو يواخذ اللّه النّاس ...(( در حقيقت در جاى جواب از سوالى تقديرى قرار گرفته ، سؤ ال ى كه ناشى از آيه قبلى مى شد، چون در آيه قبلى خداى تعالى اهل نيرنگ و تكذيب را - كه همان مشركين مكه باشند - تهديد مى كرد به مؤ اخذه ، و براى آنان از امت هاى سابق شاهد آورد، كه آنها نتوانستند خدا را به ستوه آورند.
چون سخن بدينجا انجاميد، گويا كسى پرسيده : وقتى هيچ چيز نه در آسمان و نه در زمين خدا را به ستوه نمى آورد، پس چطور ساير مردم را به حال خود واگذاشته ، هر گناهى مى خواهند مرتكب مى شوند و چرا آنها را به جرم گناهانشان عذاب نمى كند؟ در پاسخ فرموده : ((اگر خدا مى خواست همه مردم را به جرم گناهانشان مؤ اخذه كند، آن طور كه نيرنگ بازان از مشركين و مكذبين را مؤ اخذه كرد، ديگر هيچ جنبده اى بر روى زمين باقى نمى ماند((. و حال آنكه خدا چنين حكم كرده كه : مردم ، در روى زمين بمانند و زمين را آباد كنند، همچنان كه فرموده : ((و لكم فى الاءرض مستقر و متاع الى حين (( پس بدين جهت گناهكاران را مؤ اخذه نمى كند، و آنها را تا روزى معين مهلت مى دهد. و آن روز يا روز مرگ است و يا روز قيامت . پس وقتى آن روز رسيد هر عاملى از ايشان را به آنچه عمل كرده ، جزا مى دهد، كه او به كار بندگانش بصير است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 17 صفحه 85
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
از جناب هیوا به خاطر سوالات زیبایش تشکر می کنم
متاسفانه این غلو ها در میان مسلمانان خیلی زیاد شده تا این حد که پیامبران و امامان را معصوم از هرگونه خطا اشتباه و فراموشی می دانند اما خوشبختانه دلایل فراوانی در قرآن وجود دارد که این قضیه را اثبات می کند مثلا آیه ی اول سوره تحریم
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (تحریم 1)
اى پيامبر! چرا چيزى را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضايت همسرانت بر خود حرام مىکنى؟! و خداوند آمرزنده و رحيم است.
به نظر شما در این جا خداوند به چه علت پیامبر را سرزنش می کند؟ آیا از پیامبر اشتباهی رخ نداده ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
البته مطرح کردن شبهه نسبت به عصمت ، اونهم با این که قبلاً در موردش بحث شده کار تازه ای نیست ، زیرا در بسیاری از پست ها مطرح شد و جواب داده شد!
و خب ما تقریباً عادت کرده ایم هرزچند گاهی برادران گرامی اهل سنت ( ؟؟؟؟؟؟ ) به دلیل کمبود شبهات نسبت به تشیع آنرا کلید بزنند !
اما نظر بنده چیز دیگری است ، بیایید ببینیم در طول تاریخ چه گروه هایی عصمت را نفی کرده اند و چرا ؟؟؟؟؟؟
این پست مطمئنم از جهاتی خیلی جالبه و از جهاتی خیلی دردناک ،
زیرا افرادی را میشناسیم که شخصیت پیامبر خود را به از عرش به فرش میکشند تا تنها و تنها شخصیت غیر موجه خلفای خود را توجیه کنند ! آنهم چه توجیهی !
اگر برادران اهل سنت موافقت و همکاری خود را اعلام کنند بنده آماده کلید زدن این پست هستم !
میتونید در انتخاب عنوان کمک هم کنید ! خوشحال میشم ، اما نه به اندازه کلید زدن این پست !
منتظرم !
راستی امضاء دوست گرامی عقیل خیلی قشنگه منتها خوب بود به دیگر خطبه های نهج البلاغه هم نگاهی می انداختید و ارتباط این عبارت را به بقیه این کتاب شریف در میافتید ، شاید از اشتباه در می اومدید!
و من الله التوفیق
سلام هيوا
من به خلاف ديگران به اون شيطون درونت كه اين سوالات قشنگو به ذهنت مياره خسته نباشيد ميگم :Kaf::Nishkhand:
تو همون قراني كه خوندي خدا ميگه واتقو فتنه لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصه ترجمه غلوميش يعني يكاري نكنيد دودش تو چشم همه بره و براي همه گرفتاري درست بشه
توي آيه 45 فاطر هم خدا ميگه اگه قرار بود به همه گناهانتون زود مجازاتتون كنم زمين جاي زندگي كردن نبود چون دائم بايد عذاب نازل بشه
مگه نمي بيني با اينكه ظهر الفساد في البر و البحر ولي باز عذاب نمي ياد :jangjoo:
اما ميدوني چرا خدا عذاب را تا وقت معيني اجل مسمي به تاخير ميندازه ؟؟؟ يكي از علتهاش به خاطر وجود افراد معصوم و بي گناهه كه اگه نبودن صد باره عذاب گرفتارمون ميكرد ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم غلوميش يعني تا تو بينشوني عذابشون نمي كنم :Doaa:
ميفهمي يعني چي؟ يعني همين آيه 45 فاطر ميگه يه عده معصوم هستن كه مانع عذاب شما ميشن
درست قران بخون
Graphic (49)
باسمه تعالی با سلام به جناب هیوا
همانطور که دوست گرامی جناب اعتماد بیان کردند عموم جنبندگان ، به واسطه ی دلیل لبی تخصیص می خورد؛مثلا اربابی به مشاور خود فرمان می دهد که همه ی کار کنان خانه را به خاطر گناهی که با هم مرتکب شدند،تنبیه کند و مشاور می داند که یکی از کارکنان هیچ گناهی نکرده و همین دلیل می شود بر تخصیص عموم کارکنان و خروج آن کارگر بی گناه. اما دلیل لبی در مورد آیه مورد بحث، این است که می دانیم عذاب در آیه مذکور به خاطر گناهان مردم است « وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا» و انبیاء بنابر دلیل عقلی و نقلی معصوم از گناه هستند. و خدای مهربان و عادل،هیچگاه گناهکار و بی گناه را با هم از بین نمی برد. بنابراین انبیاء از عموم جنبندگان خارج اند.
تشکر