جمع بندی شیوه‌ی برائت از دشمن

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شیوه‌ی برائت از دشمن

[=&amp] با عرض سلام و احترام؛[/]

[=&amp]خداوند سبحان، خطاب به مسلمانانی که برای درک آیات قرآن، از پیامبر اکرم (ص) مهلت می خواستند، می فرماید: ای اهل ایمان نگویید «راعِنا» تا بدین وسیله بهانه و دستاویزی برای دشمن بر علیه خود ایجاد کنید و...(بقره/104) زیرا این کلمه دو معنا دارد، آن معنا که برای مسلمانان است ایراد نگرفته ولی از آنجا که معنای دیگر جنبه منفی دارد، نفی شده است.[/]

[=&amp]با این تفسیر چرا ما برای اعلام برائت از دشمن، از کلمه «مرگ بر» استفاده می کنیم، و حال آنکه معنی دیگر این کلمه در جوامع بین المللی جنبه حقوقی دارد؟ در قرآن شیوه های گوناگون از اعلام برائت آمده است : در یکجا اعلام جنگ می کند مثل سوره توبه، در یکجا اعلام قهر می کند، مثل سوره کافرون. در جای دیگر نسبت به جاهلان اعلام بیزاری می کند مثل این آیه که می فرماید : [/][=&amp]و چون سخن لغوي (از دشمنان دين) بشنوند از آن اعراض کنند و گويند: اعمال ما از ما و اعمال شما از شما، برويد سلامت باشيد، که ما هرگز مردم (هرزه گوي) نادان را نمي‌طلبيم.[/][=&amp] و...[/]
[=&amp]بنابراین، اعلام برائت همیشه یک صورت ندارد. پس چگونه می شود که هرگاه کسی با ما دشمنی می کند آن هم از روی پنهانی، ما با کل مردم آنها به طور آشکار اعلام برائت می کنیم؟ البته گفتن این کلمه برای اسرائیل ایرادی نیست. چون به هرحال کل مجموعه صهیونیسم دشمن ما هستند و دشمنی آنها نیز آشکار است اما دشمنی ما با گروهی که بر ضد ما اقدامی نمی کنند برای چیست؟ مثلا برای مردم آمریکا این سوال هست که چرا مردم ایران می گویند مرگ بر آمریکا؟ گرچه این کلمه در خور سیاستمداران ما باشد، اما مگر ما چه کار کردیم؟[/]
[=&amp]حال ممکن است گفته شود، قرآن ظالمان و مظلومانی را که از آنها حمایت می کنند، دو برابر مجازات و سرزنش می کند. اما این مطلب نمی تواند معنای دوجانبه بودن این کلمه را توجیه کند؛ چرا که این مطلب برای ما توجیه شده است؛ در صورتی که می تواند دستاویزی برای دشمن در جوامع بین المللی باشد.
با تشکر
[/]

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد کریم

سلام علیکم:
سوال خوبی مطرح فرمودید:
آیه قرآن که اشاره فرمودید. بخاطر این است که وقتی راعنا می گفتند بخاطز معنایی منفی دیگری که داشت می فرمود، انظرنا بگید تا مورد تمسخر مشرکان ومنافقان قرار نگیرید.
اما در بحث مرگ برآمریکا سخن از واین نسیت که گفتن این کلمه موجب تمسخر واهانت به مسلمانان شود.
اگر مردم ایران مرگ برآمریکا را انتخاب کردند چون آمریکا در متن همه فتنه ها مخصوصا فتنه های علیه ایران حضور دارد. ودشمنی آنها با ما پنهانی نیست بلکه آنها از اول انقلاب دشمنی خود را علنا اعلام کرده اند. از تحریم گرفته تا تصویب بودجه برای سرنگونی انقلاب مردمی ایران وغیره.
آمریکا نماد استعمار، ظلم، حمایت از غاصبان وظالمان در عصر ماست. واین شعار صرفا علیه آمریکا نیست. بلکه علیه ظلم واستعمار وسرمایه داری ونظام لییرال است.
وما در این شعار قصدمان مرگ مردم نیست بلکه مرگ بر نوع سیاست آنهاست که ایرادی در صحت وخوبی این شعار ایجاد نمی کند.

علیکم السلام و رحمه الله؛
استاد عزیز، من اصلا جنایت های آمریکا رو تکذیب نکردم و برای آمریکا هم همین بس که آقا فرمود شیطان بزرگه و واقعا هم هست. اما شما تفسیر آیه 104 سوره بقره رو فقط به تمسخر کردن محدود می کنید، در صورتی که این آیه شامل هر کلمه ای میشه که دو معنی داشته باشه و یکی از آن موجب فتنه شود، حالا اون زمان با مسخره کردن چهره مسلمون ها رو تخریب می کردند الان با جدیت و از راه حقوقی اینکار رو می کنند و می خواهند چهره مسلمون ها رو خشن و بی منطق جلوه بدن.
ضمن اینکه شما در بیان معنی مرگ بر فلان کشور دچار سوء تفاهم شدید؛ چرا که بنده در معنای این کلمه مشکلی ندارم اما در معنای حقوقی آن مشکل دارم؛ باز هم عرض می کنم که من و شما می دونیم این کلمه یعنی چی، ولی دنیا نمی دونه و این یعنی فتنه. و فتنه چیزیه که خدا بارها بندگانش رو از آن بر حذر داشته.
بهر حال گفتن این کلمه مثل آبی می مونه که ریخته شده، اگر هم بخوایم ردش کنیم فتنه های دیگه ای درست میشه پس بی خیال. فقط می خواستم مطمئن بشم علت دیگه ای نداشته باشه.

for_advent;740555 نوشت:
علیکم السلام و رحمه الله؛
استاد عزیز، من اصلا جنایت های آمریکا رو تکذیب نکردم و برای آمریکا هم همین بس که آقا فرمود شیطان بزرگه و واقعا هم هست. اما شما تفسیر آیه 104 سوره بقره رو فقط به تمسخر کردن محدود می کنید، در صورتی که این آیه شامل هر کلمه ای میشه که دو معنی داشته باشه و یکی از آن موجب فتنه شود، حالا اون زمان با مسخره کردن چهره مسلمون ها رو تخریب می کردند الان با جدیت و از راه حقوقی اینکار رو می کنند و می خواهند چهره مسلمون ها رو خشن و بی منطق جلوه بدن.
ضمن اینکه شما در بیان معنی مرگ بر فلان کشور دچار سوء تفاهم شدید؛ چرا که بنده در معنای این کلمه مشکلی ندارم اما در معنای حقوقی آن مشکل دارم؛ باز هم عرض می کنم که من و شما می دونیم این کلمه یعنی چی، ولی دنیا نمی دونه و این یعنی فتنه. و فتنه چیزیه که خدا بارها بندگانش رو از آن بر حذر داشته.
بهر حال گفتن این کلمه مثل آبی می مونه که ریخته شده، اگر هم بخوایم ردش کنیم فتنه های دیگه ای درست میشه پس بی خیال. فقط می خواستم مطمئن بشم علت دیگه ای نداشته باشه.

سلام وعرض ادب.
البته ما در آیات قرآن داریم که مساله مرگ برفلان را برساند. مثل موتوا بغیضکم.
بله ما از هرراه ممکن باید با دشمن مقابله کنیم. واز نظر حقوقی وسایر روشهای بین المللی حقوق خودمان را احیاء کنیم. ولی در رابطه با این شعار همانطور که اشاره فرمودید الان تبدیل به شعار ونماد مبارزه با راس استکبار شده وبرداشتن آن بنوعی نشانگر عقب نشینی است.
موفق وموید باشید.

کدام برائت ؟
مگه ما برائت هم داریم که حالا سر چه حوریش بحث میکنید ؟
دوم برائت ؟
امروز رفته کمیسیون مجلس گفته اوباما دست دراز کرد من هم به رسم ادب دست دادم .
ادب ! دیشب دیدین رئیس جمهور چقدر بی ادبانه مخالفان برجام را مسخره کرد و اتهام زد

[SPOILER]

بپاخیزیم;740944 نوشت:
دب ! دیشب دیدین رئیس جمهور چقدر بی ادبانه مخالفان برجام را مسخره کرد و اتهام زد

متهجر بی سواد بی شناسنامه ی تازه به دوران رسیده ی چماق دار ترسو کاسب تحریم!برو به جهنم!!!!!!به هر حال الناس علی دین ملوکهم دیگه![/SPOILER]

بپاخیزیم;740944 نوشت:
مگه ما برائت هم داریم که حالا سر چه حوریش بحث میکنید ؟
بله داریم منتهی برائت از خودمون!!!داد و بیدادش مال ماست خنده هاش مالِ...!

for_advent;739330 نوشت:
با عرض سلام و احترام؛

خداوند سبحان، خطاب به مسلمانانی که برای درک آیات قرآن، از پیامبر اکرم (ص) مهلت می خواستند، می فرماید: ای اهل ایمان نگویید «راعِنا» تا بدین وسیله بهانه و دستاویزی برای دشمن بر علیه خود ایجاد کنید و...(بقره/104) زیرا این کلمه دو معنا دارد، آن معنا که برای مسلمانان است ایراد نگرفته ولی از آنجا که معنای دیگر جنبه منفی دارد، نفی شده است.

با این تفسیر چرا ما برای اعلام برائت از دشمن، از کلمه «مرگ بر» استفاده می کنیم، و حال آنکه معنی دیگر این کلمه در جوامع بین المللی جنبه حقوقی دارد؟ در قرآن شیوه های گوناگون از اعلام برائت آمده است : در یکجا اعلام جنگ می کند مثل سوره توبه، در یکجا اعلام قهر می کند، مثل سوره کافرون. در جای دیگر نسبت به جاهلان اعلام بیزاری می کند مثل این آیه که می فرماید : و چون سخن لغوي (از دشمنان دين) بشنوند از آن اعراض کنند و گويند: اعمال ما از ما و اعمال شما از شما، برويد سلامت باشيد، که ما هرگز مردم (هرزه گوي) نادان را نمي‌طلبيم. و...
بنابراین، اعلام برائت همیشه یک صورت ندارد. پس چگونه می شود که هرگاه کسی با ما دشمنی می کند آن هم از روی پنهانی، ما با کل مردم آنها به طور آشکار اعلام برائت می کنیم؟ البته گفتن این کلمه برای اسرائیل ایرادی نیست. چون به هرحال کل مجموعه صهیونیسم دشمن ما هستند و دشمنی آنها نیز آشکار است اما دشمنی ما با گروهی که بر ضد ما اقدامی نمی کنند برای چیست؟ مثلا برای مردم آمریکا این سوال هست که چرا مردم ایران می گویند مرگ بر آمریکا؟ گرچه این کلمه در خور سیاستمداران ما باشد، اما مگر ما چه کار کردیم؟
حال ممکن است گفته شود، قرآن ظالمان و مظلومانی را که از آنها حمایت می کنند، دو برابر مجازات و سرزنش می کند. اما این مطلب نمی تواند معنای دوجانبه بودن این کلمه را توجیه کند؛ چرا که این مطلب برای ما توجیه شده است؛ در صورتی که می تواند دستاویزی برای دشمن در جوامع بین المللی باشد.
با تشکر


حقوقی؟!
ببخشید ولی به نظر من تو این دنیا فقط قانونو جنگل حاکمه!
کدوم کار امریکا درش حقوق ما رعایت شده؟همون حقوق بین الملل اصلا!کم کمش همین تهدید به حمله است که صراحتا در قوانین بین الملل منع شده حالا باقی موارد پیش کش...
بعد هم عزیز اون کاری به مرگ بر امریکا گفتن من و شما نداره اون به هر حال تبلیغشو علیه اسلام میکنه.و اگر نه اگه ماها رسانه داشتیم (مثل اونا) و همین مرگ بر امریکا رو برای مردم امریکا توضیح میدادیم خودش میشد تبلیغ اسلام.
الانم این حرفی که شما میزنی رو گذاشته توی دهن من و شما که دیگه چیزی رو که دوست نداره بشنوه از دهانمون بیرون نیاد.
ادم سر و ته دینشو نمیزنه وسه خوشایند دیگران.مثل این میمونه که ایه های توصیف جهنمو از تو قران حذف کنید که جذاب بشه!!!و یا تاریخ جنگ های پیامبر رو... و یا...
اسام همه ی اینها رو با هم داره

پرسش:
چرا مردم ما دائما برای برائت از دشمن از جمله "مرگ بر آمریکا" استفاده می کنند؟ آیا شیوه ها ی دیگری برای برائت نیست، که بار حقوقی نداشته باشد؟

پاسخ:
آمریکا از اول انقلاب از هیچ تلاشی برای نابودی نظام اسلامی ایران کوتاهی نکرده است. و انقلاب اسلامی ایران استخوانی گلوگیر برای آمریکا شده، فلذا این شعار از باب همان آیه قرآنی است که می فرماید:
«ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا يُحِبُّونَكُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتابِ كُلِّهِ وَ إِذا لَقُوكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُور»؛ هان، شما كسانى هستيد كه آنان را دوست داريد، و [حال آنكه‏] آنان شما را دوست ندارند، و شما به همه كتاب ها[ى خدا] ايمان داريد؛ و چون با شما برخورد كنند مى‏گويند: «ايمان آورديم.» و چون [با هم‏] خلوت كنند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مى‏ گزند. بگو: «به خشم خود بميريد» كه خداوند به راز درون سينه‏ ها داناست.(1)

آمریکا از یک طرف ادعای بشر دوستی و علاقه به مردم ایارن دارد و از طرف دیگر تمام تلاش خود را برای مقابله با نظام ایران و هر نظام مستقلی در عالم انجام می دهد.
بنابر این اگر مردم ایران مرگ بر آمریکا را انتخاب کردند چون آمریکا در متن همه فتنه ها مخصوصا فتنه های علیه ایران حضور دارد. و دشمنی آنها با ما پنهانی نیست بلکه آنها از اول انقلاب دشمنی خود را علنا اعلام کرده اند. از تحریم گرفته تا تصویب بودجه برای سرنگونی انقلاب مردمی ایران و غیره.
آمریکا نماد استعمار، ظلم، حمایت از غاصبان و ظالمان در عصر ماست. و این شعار صرفا علیه آمریکا نیست. بلکه علیه ظلم و استعمار و سرمایه داری و نظام لییرال است.

ما در این شعار قصدمان مرگ مردم نیست بلکه مرگ بر نوع سیاست آنهاست که ایرادی در صحت وخوبی این شعار ایجاد نمی کند.
در عین حال مد نظر داشته باشیم که آمریکا کشوری است که با قتل عام مردم بومی آن بنا شده است. و الان هم سرخپوستان که ساکنان اصلی و اولیه آمریکا بوده اند. جایگاهی ندارند. سوای اینکه میلیونها نفر از آنها بدست همین اروپایی ها قتل عام شده اند.
از این جهت آمریکا هم دست کمی از اسرائیل ندارد. ولی خب مردم آمریکا را نمی توان با اسرائیل مقایسه کرد.

________
(1) آل عمران/ 119.

موضوع قفل شده است