جمع بندی شبهاتی در مورد روحانیت و اسلام

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شبهاتی در مورد روحانیت و اسلام

سلام

مطلب زیر رو در اینترنت مشاهده کردم و تحت تاثیر قرار گرفتم و فکر میکنم افراد دیگری رو هم تحت تاثیر قرار دهد خداوند توفیق داد و با سایت شما اشنا شدم و میخواستم خواهش کنم تا لطفا دقیق به همه شبهات ایجاد شده پاسخ بدید 

 

سلام می کنم
همیشه راجب روحانیون فکر می کنم .اوایل احترام زیادی قایل بودم .سال ۵۷ نوعی دلتنگی برای مذهب و نشانه های ان در مردم ظاهر شد .زندگی مردم درون اتوبانی از پیشرفت قرار داشت و حرکت می کرد .روحانیون یاد اوری کردند که پول و در امد نفت را بستگان شاه به مصارف شخصی می رسانند !!
پس از پیروزی انقلاب امروز روحانیون دیگر ادرسی به نام پول نفت به مردم نمی دهند به جای ان دنیایی را ترسیم می کنند از شهادت و جنگ با ظالمان دنیا .
وقتی سال ۵۷ روحانیون عمده انتقاد را به سازمان امنیت می کردند و وجود زندانیان سیاسی را دلیل ستم گری رژیم می دانستند مردم بشدت به انها اعتماد داشتند .تصور بنده در نوجوانی این بود که پاکتر از یک روحانی شیعه نیست و ما دیگر فساد نخواهیم دید و البته فساد هم ندیده بودیم فقط شنیده بودیم .
روجانیون در ابتدا بسیار به مردم و فرهنگ انها نزدیک بودند .هر گز از کراوات نفرت نداشتند .بازرگان با کراوات در محضر حضرت امام می ایستادند و گزارش می دادند .
اما …….
به تدریج وقتی روحانیون امور را به دست گرفتند مسایل تغییر کرد .سازمان امنیت لازم هست ……زندانی سیاسی ….ظاهر و لباس ……ومهمتر از همه من شهروند معمولی بدون جرم و سابقه خاصی مثل میلیونها نفر دیگر به حال خودمان رها شدیم تا نان از زیر سنگ در بیاریم ….

اعتقادی دارم که در ان نمی بایست به کسی توهین مستقیم کرد .من قادرم حرف بزنم بنویسم و شرح بدم چرا دشنام و توهین ؟

دوگانگی رفتار روحانیون در هنگام انقلاب و پس از ان باعث شد اعتماد بخش عمده ای از مردم همان ابتدا از میان برود ولی برخی مثل بنده هنوز ادامه دادم .
تصورم این بود که انها درست می گویند …اسلام هراس ایجاد کرده بود زیرا داشت دنیا را دوباره درست می کرد .برای همین غرب مفابله می کرد .
هنوز اثار تعصبات روحانیون در مورد هنر هم انچنان ظاهر نشده بود اما انها نشان دادند که با موسیقی کلا مشکل دارند .
پس می بایست با ان خداحافظی کنیم .روحانیون از این مظهر فساد اصلا دل خوشی ندارند .امکان داره از جانشان بگذرند اما موسیقی ….
حتی در کشوری که زادگاه دین اسلام هست چنین سخت گیری دیده نشده .در برابر انتقاد می گویند که ما دنبال اسلام واقعی هستیم که البته ما را موظف به کشف اعماق فرامین مذهبی می کند .روحانی که اجازه نمی داد فرزندش تلویزیون نگاه کند اکنون می خواست سیاست هایی مانند اداره تلویزیون و رادیو را تنظیم کند!!!!
به تدریج مردمی مثل من دیگر کشوری نداشتند

روحانیت مدل سال ۵۷ کنار مردم است و در مقابل هر چه که بر علیه مردم هست موضع می گیرد .در امد مختصر دارد و منقد اشرافیت هست .
اما روحانیت مدل ۹۶ حقایق اتفاقات را علنا تحریف می کند !در امد دارد و لباسش نو هست .رنگ فانتزی تر دارد و به نماینده گی مجلس کمتر فکر نمی کند .
به چیزی که مردم را واقعا تهدید می کند اعتراض نمی کند .
قبل از انقلاب چقدر ما از ربا شنیدم که روحانیون از جهنم می ترساندند نزول خوار را .اما الان بانکهایمان روی نزول خواران را سفید کرده و روحانیون مشکلی ندارن !!!
فقر سایه زشتش را بر ایران انداخته و روحانیون ساکتن !!!
راستی چرا این برادران فقر می اورن ؟ایا انها مقصرن در فقیر شدن مردم ؟

چرا روحانیت نمی تواند راه حل برای فقر داشته باشد ؟

همه می دانیم که روحانیت مسول در ایران به دنبال جهانی کردن نسخه خاص و اصل اسلام در تمام دنیاست….می گوید که خداوند پشتیبان ماست و تردیدی ندارد .
در حالیکه همه نگرانی روحانیت گسترش اسلام هست …صنعت و خدمات و کشاورزی ایران به تدریج در اثر عدم توجه از بین می رود.
از سویی وقتی برای جهانگشایی نیاز به قدرت نظامی داریم , دنیا انواع تحریم ها را هم وضع می کند .
ابتدا می گویند که این تحریمها حتی باعث پیشرفت ما می شود !
اما با گذشت زمان مشخص می شود که دنیا کار خود را بلد هست .
تصور می کنید که برادران روحانی خوش قلب ما برای امرار معاش و در امد افراد چه اه جلی دارن ؟
طبیعتا دعا !!!!

دنیا با توسل به روش های علمی رکود اقتصادی را از بین می برن و ما دعا می کنیم

بزرگترین خصیصه روحانیون اینه که اکثرا سخنورن و قادرن افکار را از هر چه که خواستند دور کنند و اگر زورشان با کلام نرسد اقدام به وضع محدودیت می کنند .

هرگز ندیدیم که مسولیت انچه که کردند را بپذیرن و هرگاه انتقاد زیاد می شود می گویند در هر جماعتی خوب و بد هست و وجود اندک روحانی که شایسته انتقاد هستند باعث نمی شود که ما از همه انتها انتقاد کنیم !!!
در حالیکه خود را برای تبلیغ شیعه ازاد می بینند ……..فعالیت هر مبلغ مذهبی دیگر را رد می کند و ان را برابر کفر می داند !و از این انصاف در حیرتیم

برای قضاوت در مورد یک نظامی باید لباسش را از او گرفت و سپس می توان او را نقد کرد .لباس پیامبر را از تن در بیاورید تا مردم در مورد اعمال و افکارتان قضاوت کنند .پشت مقدسات قایم نشید تا بدانیم کی هستید .

در ضمن لباس تن شما لباس تمام اعراب بوده ان زمان .چرا فقط اشاره به پیامبر می شود ؟

 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

مطلب زیر رو در اینترنت مشاهده کردم و تحت تاثیر قرار گرفتم و فکر میکنم افراد دیگری رو هم تحت تاثیر قرار دهد خداوند توفیق داد و با سایت شما اشنا شدم و میخواستم خواهش کنم تا لطفا دقیق به همه شبهات ایجاد شده پاسخ بدید 

خب این شبهه اگرچه ظاهرا یک شبهه است اما در متن خود ده ها شبهه مختلف را جای داده است. به هر حال برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

این شبهه برای تخریب روحانیت در نگاه قشر مومن و متدین طراحی شده است. پشت الفاظ این شبهه یک تاکتیک روانشناسانه وجود دارد و آن همراهی با مخاطب است، یعنی به جای مقابله مستقیم با اساس روحانیت، سعی کرده ابتدا خود را ماند مخاطب همراه روحانیت جلوه دهد، و سپس انحراف روحانیت را عامل جدایی خودش به مخاطب القاء کند تا با مخاطب متدین همراه بوده باشد و در گام بعد او را با خود همراه کند.

نکته دوم:

طراح شبهه با تمام توان می کوشد تا تغییر رفتار روحانیت بعد از انقلاب را به مخاطب القاء کند، و به مصادیق مختلفی اشاره میکند از جمله مخالفت با کراوات و موسیقی، سکوت در برابر مشکلاتی چون فقر و ربا، و تأکید بر ضرورت سازمان های امنیتی، و همچنین تغییر شعار از نفت به جنگ و شهادت اشاره می کند.

این سخنان که با لحنی بیان شده اند که احساسات مخاطب را درگیر کنند مغالطه ای بیش نیستند، حکم موسیقی و حکم کراوات که از باب تشبیه به کفار است هر دو قبل از انقلاب هم روشن بوده و هیچ تغییر فتوایی در این خصوص بین قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دیده نمیشود.

روحانیت هرگز در برابر فقر و ربا سکوت نکرده است، امروزه هم بیشترین اعتراضات به فقر و ربا از سوی مراجع است، شما به راحتی میتوانید در یک جستجوی ساده در اینترنت اعتراضات روحانیت و مراجع را نسبت به تنگی معیشت مردم بیابید یا از اعتراضات مراجع خصوصا آیت الله جوادی آملی نسبت به ربا در بانکها را ببینید.

روحانیت هرگز با سازمان های امنیتی مخالف نبوده و نیست، اصلا مگر میشود با حبس مخالف بود؟! آنچه که روحانیت با آن مخالف بوده ملاک زندانی کردن است. نه اصل زندانی کردن. پیامبر(ص) هم با اسارت مسلمانان مخالف بود، اما خودش کفار را به اسارت می گرفت! مخالفت با اسارت نبوده، بلکه اختلاف بر سر ملاک اسیر گرفتن و زندانی کردن بوده است.

همچنین هرگز شعار روحانیت در خصوص استکبار ستیزی تغییر نکرده است، امام(ره) از همان ابتدا آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کردند، اسرائیل را غده سرطانی دانستند، و مهمترین مسئله جهان اسلام را فلسطین معرفی کردند.

اما اینکه چرا بعد از انقلاب استکبار ستیزی وارد فاز جدی تری شد بدین خاطر است که انقلاب نقطه آغاز حرکت است، نه نقطه پایان آن. بنابراین بدیهی است که اسلام با پیروزی و به دست گرفتن قدرت در مسیر استکبار ستیزی جدی تر میشود، این به معنای تغییر مسیر نیست، به معنای پیگیری اهداف مرتبه ی بعد از هدف اولی که اصل انقلاب بوده است می باشد.

 

ادامه دارد...

 

نکته سوم:

در این پیام سعی شده است که روحانیت به عنوان تنها حاکمان این حکومت معرفی شود، و تمام مشکلات به پای این قشر نوشته شود، در حالی که حکومت را تمام اقشار آن اداره می کنند. الان وزارت بهداشت در امور بهداشتی و بیماری کرونا رهبر جامعه شده و حتی رهبری هم از او اطاعت می کند.

حکومت اسلامی یعنی حکومتی که قوانین آن اسلامی باشد نه اینکه حکومت در دست روحانیون باشد. الان شما می بینید هر کدام از وزارتخانه ها به دست متخصصین همان رشته هاست، وزارت صنعت به دست مهندسین است، وزارت خارجه به دست دیپلمات هاست، وزارت اقتصاد به دست اقتصاددانان است، وزارت بهداشت به دست پزشکان است، بنابراین نسبت دادن تمام کاستی ها به روحانیون یک مغالطه است.

از آنچه گذشت مغالطه بودن این جملات هم روشن میشود که :

"چرا روحانیت نمی تواند در برابر فقر راه حل داشته باشد" یا این جمله که: "دنیا با کمک گرفتن از روش های علمی به جنگ مشکلات اقتصادی رفته است و روحانیت با دعا و توسل...!!

چرا که اصلا مبارزه با فقر وظیفه انحصاری روحانیت نیست، چون شاهرگ های اقتصادی و توزیع ثروت در حکومت به دست روحانیت نیست، علاوه بر اینکه هرگز رویکرد روحانیت به رفع فقر یک رویکرد غیر علمی و منحصر در دعا و توسل نبوده است، بلکه دعا و توسل همواره به عنوان یک مکمل و کمک کننده معرفی شده اند، وگرنه این همه توصیه به انفاق و صدقه و رعایت حال مستضعفین و مانند آن معنا نداشت.

 

 

جمع بندی

_____________________________

پرسش:

پاسخ این پیام چیست: «قبل از انقلاب برای روحانیون احترام زیادی قائل بودم، اما بعد از انقلاب دیگر چنین حسی را ندارم. پس از پیروزی انقلاب روحانیون به جای سخن از پول نفت، از شهادت و جنگ با ظالمین می گویند؛ به تدریج گفتند زندانی سیاسی و اطلاعات و اینها لازم است. مخالفت ها با ربا کم شده، و به جای آن مخالفت با کراوات و موسیقی رونق گرفته است.

صنعت و کشاورزی ما دارد نابود می شود، فقر بر کشور سایه انداخته و روحانیون راه حلی برای آن ندارند. دنیا با کمک گرفتن از روش های علمی به جنگ مشکلات اقتصادی رفته است و روحانیت با دعا و توسل...!!

پاسخ:

خب این شبهه اگرچه ظاهرا یک شبهه است اما در متن خود ده ها شبهه مختلف را جای داده است. به هر حال برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

این شبهه برای تخریب روحانیت در نگاه قشر مومن و متدین طراحی شده است. پشت الفاظ این شبهه یک تاکتیک روانشناسانه وجود دارد و آن همراهی با مخاطب است، یعنی به جای مقابله مستقیم با اساس روحانیت، سعی کرده ابتدا خود را ماند مخاطب همراه روحانیت جلوه دهد، و سپس انحراف روحانیت را عامل جدایی خودش به مخاطب القاء کند تا با مخاطب متدین همراه بوده باشد و در گام بعد او را با خود همراه کند.

 

نکته دوم:

طراح شبهه با تمام توان می کوشد تا تغییر رفتار روحانیت بعد از انقلاب را به مخاطب القاء کند، و به مصادیق مختلفی اشاره میکند از جمله مخالفت با کراوات و موسیقی، سکوت در برابر مشکلاتی چون فقر و ربا، و تأکید بر ضرورت سازمان های امنیتی، و همچنین تغییر شعار از نفت به جنگ و شهادت اشاره می کند.

این سخنان که با لحنی بیان شده اند که احساسات مخاطب را درگیر کنند مغالطه ای بیش نیستند، حکم موسیقی و حکم کراوات که از باب تشبیه به کفار است هر دو قبل از انقلاب هم روشن بوده و هیچ تغییر فتوایی در این خصوص بین قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دیده نمیشود.

روحانیت هرگز در برابر فقر و ربا سکوت نکرده است، امروزه هم بیشترین اعتراضات به فقر و ربا از سوی مراجع است، شما به راحتی میتوانید در یک جستجوی ساده در اینترنت اعتراضات روحانیت و مراجع را نسبت به تنگی معیشت مردم بیابید یا از اعتراضات مراجع خصوصا آیت الله جوادی آملی نسبت به ربا در بانکها را ببینید.

روحانیت هرگز با سازمان های امنیتی و زندان مخالف نبوده و نیست، اصلا مگر میشود با حبس مخالف بود؟! آنچه که روحانیت با آن مخالف بوده ملاک زندانی کردن است. نه اصل زندانی کردن. پیامبر(صلی الله علیه و آله) هم با اسارت مسلمانان مخالف بود، اما خودش کفار را به اسارت می گرفت! مخالفت با اسارت نبوده، بلکه اختلاف بر سر ملاک اسیر گرفتن و زندانی کردن بوده است.

همچنین هرگز شعار روحانیت در خصوص استکبار ستیزی تغییر نکرده است، امام(ره) از همان ابتدا آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کردند، اسرائیل را غده سرطانی دانستند، و مهمترین مسئله جهان اسلام را فلسطین معرفی کردند.

اما اینکه چرا بعد از انقلاب استکبار ستیزی وارد فاز جدی تری شد بدین خاطر است که انقلاب نقطه آغاز حرکت است، نه نقطه پایان آن. بنابراین بدیهی است که اسلام با پیروزی و به دست گرفتن قدرت در مسیر استکبار ستیزی جدی تر میشود، این به معنای تغییر مسیر نیست، به معنای پیگیری اهداف مرتبه ی بعد از هدف اولی که اصل انقلاب بوده است می باشد.

 

نکته سوم:

در این پیام سعی شده است که روحانیت به عنوان تنها حاکمان این حکومت معرفی شود، و تمام مشکلات به پای این قشر نوشته شود، در حالی که حکومت را تمام اقشار آن اداره می کنند. الان وزارت بهداشت در امور بهداشتی و بیماری کرونا رهبر جامعه شده و حتی رهبری هم از او اطاعت می کند.

حکومت اسلامی یعنی حکومتی که قوانین آن اسلامی باشد نه اینکه حکومت در دست روحانیون باشد. الان شما می بینید هر کدام از وزارتخانه ها به دست متخصصین همان رشته هاست، وزارت صنعت به دست مهندسین است، وزارت خارجه به دست دیپلمات هاست، وزارت اقتصاد به دست اقتصاددانان است، وزارت بهداشت به دست پزشکان است، بنابراین نسبت دادن تمام کاستی ها به روحانیون یک مغالطه است.

از آنچه گذشت مغالطه بودن این جملات هم روشن میشود که :

"چرا روحانیت نمی تواند در برابر فقر راه حل داشته باشد" یا این جمله که: "دنیا با کمک گرفتن از روش های علمی به جنگ مشکلات اقتصادی رفته است و روحانیت با دعا و توسل...!!

چرا که اصلا مبارزه با فقر وظیفه انحصاری روحانیت نیست، چون شاهرگ های اقتصادی و توزیع ثروت در حکومت به دست روحانیت نیست، علاوه بر اینکه هرگز رویکرد روحانیت به رفع فقر یک رویکرد غیر علمی و منحصر در دعا و توسل نبوده است، بلکه دعا و توسل همواره به عنوان یک مکمل و کمک کننده معرفی شده اند، وگرنه این همه توصیه به انفاق و صدقه و رعایت حال مستضعفین و مانند آن معنا نداشت.

 

موضوع قفل شده است