جمع بندی زیدیه و الهی بودن امامت

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زیدیه و الهی بودن امامت

سلام علیکم
از مذاهب شیعه زیدیه است
چرا این مذهب بر حق نیست؟
با اینکه انها مدعی اند که هیچ روایتی بعد از امام حسین امام بعدی را تعیین نکرده یا پیامبر تعیینشان کرده باشند و امثال روایاتی مثل حدیث جابر غیر معروف و یا شاذ اند
لطفا بفرمایید روایاتی که مربوط به جانشینی امام سجاد از خود امام حسین و دیگر ائمه و پیامبر ص هستند چه اعتباری دارند ؟
به طور کلی ما متوجه می شویم که زیدیان به انتصابی بودن امامت معتقد نیستند و آنها عالم مجاهد سخی را امام می دانند
لطفا با دلایل عقلی و نقلی معتبر بفرمایید چرا می گوییم امامت صرقا باید الهی باشد؟چرا امامت باید پشت سر هم و بدون وقفه باشد

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هادی

مهدی کیانی44;944543 نوشت:
لطفا با دلایل عقلی و نقلی معتبر بفرمایید چرا می گوییم امامت صرقا باید الهی باشد؟

با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوب شما

ابوجارود از امام باقر (ع) درباره نشانه های شناخت امام (ع) سؤال کرده است، آن حضرت(ع) فرمود: «امام با چند نشانه شناخته می شود که اولین نشانه آن نصّ و نصب الهی است».
«جَعْفَرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ کَثِیرِ بْنِ عَیَّاشٍ عَنْ أَبِی الْجَارُودِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ الْبَاقِرَ ع بِمَ یُعْرَفُ الْإِمَامُ قَالَ بِخِصَالٍ أَوَّلُهَا نَصٌّ مِنَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَیْهِ وَ نَصْبُهُ عَلَماً لِلنَّاسِ حَتَّى یَکُونَ عَلَیْهِمْ حُجَّةً لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَصَبَ عَلِیّاً وَ عَرَّفَهُ النَّاسَ بِاسْمِهِ وَ عَیْنِهِ وَ کَذَلِکَ الْأَئِمَّةُ ع یَنْصِبُ الْأَوَّلُ الثَّانِیَ وَ أَنْ یُسْأَلَ فَیُجِیبَ وَ أَنْ یُسْکَتَ عَنْهُ فَیَبْتَدِئَ وَ یُخْبِرَ النَّاسَ بِمَا یَکُونُ فِی غَدٍ وَ یُکَلِّمَ النَّاسَ بِکُلِّ لِسَانٍ وَ لُغَةٍ» (بحار الانوار،ج 25،ص141؛ معانی الاخبار، ص101؛ آثار الصادقین، صادق احسان بخش، چاپ اول، انتشارات دارالعلم، ج 1، ص 163، حدیث 3)

درباره علت این انتصاب امام سجاد (ع) می فرماید:
تمام امامان از خاندان ما معصوم هستند و عصمت در ظاهر خلقت نیست که شناخته شود از این جهت است که امام باید منصوص باشد یعنی خدا امام را نصب کرده و امام بعدی بوسیله ی امام قبل معرفی می شود.(بحارالانوار، ج25، ص194؛ معانی الاخبار، ص132؛ همان، حدیث 2)

از این روایت روشن می شود که امام باید دارای ملکه عصمت باشد و چون انسان ها نمی توانند معصوم را تشخیص دهند و تنها خدا است که به تمام وجود انسان آگاه بوده و قادر بر تشخیص معصوم است، لذا نصب امام به منصب امامت به عهده خداست و کار بشر نیست.(شرح باب حادی عشر، فاضل مقداد، ترجمه عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، چاپ پنجم 74، نشر نوید اسلام، ص 104)

نتیجه این‌که:
امام باید دارای شرایطی باشد و چون فقط خدا می تواند تشخیص دهد که این شرایط در وجود چه کسی تحقق دارد، لذا منصب امامت منصبی است که از طرف خدا تعیین می شود. به تعبیر امام صادق (ع) « إن الإمامة عهد من الله عز و جل معهودة لرجال مسمّین لیس للإمام أن یزویها عن الذی یکون من بعده» (‏اصول کافی، کلینی، ترجمه سید جواد مصطفوی، چاپ اول 1382، انتشارات وفا، ج 2، ص 25، حدیث 3)، امامت‏ عهد و پیمانی است که خداوند آن را از مردان مشخص و تعیین‏ شده‌‏اى گرفته است و امام نمی‌‏تواند آن را از جانب خود به دیگرى بعد از خود تفویض کند.

مهدی کیانی44;944543 نوشت:
چرا امامت باید پشت سر هم و بدون وقفه باشد

ابن خلدون نوشته است: « الامامة خلافة عن صاحب الشّرع فی حراسة الدین و سیاسة الدّنیا» امامت خلافت (جانشینی ) صاحب شریعت است در حراست از دین و سیاست و مدیریّت دنیا (مقدّمه ی ابن خلدون ، ص 191) از نظر شیعه چنین شخصی نه تنها تمام مسئولیّت‌های پیامبر ــ غیر از دریافت وحی تشریعی ــ را بر عهده دارد بلکه باید خصوصیّات نبی مثل مؤمن ترین بودن ، اعلم بودن ، اتقی بودن ، شجاعترین بودن ، مدبّرترین بودن و عصمت را هم دارا باشد.

شیعه معتقد است چون تشخیص مومن ترین و متّقی ترین فرد و انسان معصوم ، فقط از خداوند متعال ساخته است، لذا تنها خداوند متعال می تواند مصداق امام را تعیین نماید.
با توجّه به آنچه گفته شد ، معلوم می شود که از نظر شیعه ، مصداق امام بر اساس صفات او و از سوی خدا باید تعیین گردد. امّا مردم از راه گزارش پیامبر یا امام قبلی یا از راه معجزه می توانند بفهمند که خداوند متعال چه کسی را به امامت برگزیده است.

امّا اینکه امامان شیعه ـ به غیر از امام حسین (ع) ـ همگی امامت را از پدران خود گرفته اند و ائمه پشت سر هم بوده اند از آن جهت است که انسانی با آن مشخّصات که برای امام گفته شد، یقیناً باید از والدینی پاک سیرت متولّد شود و در بهترین محیط هدایتی رشد یابد. پس جای تعجّب نیست که چرا همه ی امامان از نسل رسول خدا (ص) و علی (ع) و فاطمه زهرا (س) پدید آمده اند. چرا که محصول خوب از بذر خوب ، خاک خوب و آب و هوای خوب به عمل می آید.

انسان دارای دو بُعد می باشد ؛ یکی مربوط می شود به ساختار جسمانی و روحانی اوّلیّه ی شخص که دست خود شخص نیست ، و دیگری ساختار ثانوی شخص که خود شخص آن را با اختیار خود می سازد. و شکّی نیست که هر چه ساختار جسمانی و روحانی اوّلیّه ی شخص بهتر باشند رشد اختیاری شخص نیز ثمربخش‌تر می شود
پس عجیب نیست که چرا امامان همه از خاندان پیغمبر خیر البشر زاده شده اند. البته این امر تنها مختصّ امامان شیعه نیست؛ بلکه تمام انبیاء و اوصیاء چنین بوده اند و همه ی پیامبران و اوصیای معصوم آنان همواره از نسل انسان‌های پاک بوده اند که ریشه در خاندان نبوّت داشته اند. نسل حجج الهی همواره نسلی پاک بوده و هیچ حجّت الهی از پدران و مادران آلوده به کفر و شرک و زنا و حرام ظهور نیافته است.

مهدی کیانی44;944543 نوشت:
چرا این مذهب بر حق نیست؟

با توجه به مطالب گفته شده:

اولا: طبق نقل های معتبر تعداد ائمه 12 نفر هستند نه بیشتر نه کم تر؛ احادیث نبوی این مطلب را تایید می کنند. (نهج الحق و كشف الصدق، ص: 231)
ثانیا: زیدیه به امامت کسانی قائل بودند که معصوم نبودند و قائل به این هستند که لازم نیست امام معصوم باشد.
ثالثا: انتصاب امام باید از جانب خدا باشد که زیدیه به این قائل نیستند.

پرسش:
از مذاهب شیعه زیدیه است چرا این مذهب بر حق نیست؟
لطفا با دلایل عقلی و نقلی معتبر بفرمایید چرا می گوییم امامت صرفا باید الهی باشد؟چرا امامت باید پشت سر هم و بدون وقفه باشد؟

پاسخ:
ابوجارود از امام باقر(علیه‌السلام) درباره نشانه‌های شناخت امام سؤال کرده است، آن حضرت فرمود: «امام با چند نشانه شناخته می‌شود که اولین نشانه‌ی آن نصّ و نصب الهی است». (1)
درباره علت این انتصاب امام سجاد (علیه‌السلام) می فرماید:
تمام امامان از خاندان ما معصوم هستند و عصمت در ظاهر خلقت نیست که شناخته شود از این جهت است که امام باید منصوص باشد یعنی خدا امام را نصب کرده و امام بعدی به وسیله‌ی امام قبل معرفی می‌شود.(2)
از این روایت روشن می‌شود که امام باید دارای ملکه عصمت باشد و چون انسان‌ها نمی‌توانند معصوم را تشخیص دهند و تنها خدا است که به تمام وجود انسان آگاه بوده و قادر بر تشخیص معصوم است، لذا نصب امام به منصب امامت به عهده خداست و کار بشر نیست.(3)
بنابراین امام باید دارای شرایطی باشد و چون فقط خدا می‌تواند تشخیص دهد که این شرایط در وجود چه کسی تحقق دارد، لذا منصب امامت منصبی است که از طرف خدا تعیین می‌شود. به تعبیر امام صادق (علیه‌السلام) « إن الإمامة عهد من الله عز و جل معهودة لرجال مسمّین لیس للإمام أن یزویها عن الذی یکون من بعده» (‏4)، امامت‏ عهد و پیمانی است که خداوند آن را از مردان مشخص و تعیین‏ شده‌‏اى گرفته است و امام نمی‌‏تواند آن را از جانب خود به دیگرى بعد از خود تفویض کند.

اما اینکه چرا امامت باید پشت سر هم و بدون وقفه باشد در پاسخ به این پرسش عرض می‌شود:
ابن‌خلدون نوشته است: « الامامة خلافة عن صاحب الشّرع فی حراسة الدین و سیاسة الدّنیا» امامت خلافت (جانشینی) صاحب شریعت است در حراست از دین و سیاست و مدیریّت دنیا (5) از نظر شیعه چنین شخصی نه تنها تمام مسئولیّت‌های پیامبر ــ غیر از دریافت وحی تشریعی ــ را بر عهده دارد بلکه باید خصوصیّات نبی مثل مؤمن‌ترین بودن، اعلم بودن، اتقی بودن، شجاع‌ترین بودن ، مدبّرترین بودن و عصمت را هم دارا باشد.
شیعه معتقد است چون تشخیص مومن‌ترین و متّقی‌ترین فرد و انسان معصوم، فقط از خداوند متعال ساخته است، لذا تنها خداوند متعال می‌تواند مصداق امام را تعیین نماید.
با توجّه به آنچه گفته شد، معلوم می‌شود که از نظر شیعه، مصداق امام بر اساس صفات او و از سوی خدا باید تعیین گردد. امّا مردم از راه گزارش پیامبر یا امام قبلی یا از راه معجزه می‌توانند بفهمند که خداوند متعال چه کسی را به امامت برگزیده است.
امّا اینکه امامان شیعه ـ به غیر از امام حسین (علیه‌السلام) ـ همگی امامت را از پدران خود گرفته‌اند و ائمه پشت سر هم بوده‌اند از آن جهت است که انسانی با آن مشخّصات که برای امام گفته شد، یقیناً باید از والدینی پاک‌سیرت متولّد شود و در بهترین محیط هدایتی رشد یابد. پس جای تعجّب نیست که چرا همه‌ی امامان از نسل رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و علی (علیه‌السلام) و فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) پدید آمده‌اند. چرا که محصول خوب از بذر خوب، خاک خوب و آب و هوای خوب به عمل می‌آید.
انسان دارای دو بُعد است ؛ یکی مربوط می‌شود به ساختار جسمانی و روحانی اوّلیّه‌ی شخص که دست خود شخص نیست و دیگری ساختار ثانوی شخص که خود شخص آن را با اختیار خود می‌سازد. و شکّی نیست که هر چه ساختار جسمانی و روحانی اوّلیّه‌ی شخص بهتر باشند رشد اختیاری شخص نیز ثمربخش‌تر می‌شود. پس عجیب نیست که چرا امامان همه از خاندان پیغمبر خیر‌البشر زاده شده‌اند. البته این امر تنها مختصّ امامان شیعه نیست؛ بلکه تمام انبیاء و اوصیاء چنین بوده‌اند و همه‌ی پیامبران و اوصیای معصوم آنان همواره از نسل انسان‌های پاک بوده‌اند که ریشه در خاندان نبوّت داشته‌اند. نسل حجج الهی همواره نسلی پاک بوده و هیچ حجّت الهی از پدران و مادران آلوده به کفر و شرک و زنا و حرام ظهور نیافته است.
با توجه به مطالب پیش گفته معلوم می‌شود که چرا مذهب زیدیه برحق نیست:
اولا: طبق نقل‌های معتبر تعداد ائمه 12 نفر هستند نه بیشتر نه کم تر؛ احادیث نبوی این مطلب را تایید می‌کنند. (6)
ثانیا: زیدیه به امامت کسانی قائل بودند که معصوم نبودند و قائل به این هستند که لازم نیست امام معصوم باشد.
ثالثا: انتصاب امام باید از جانب خدا باشد که زیدیه به این قائل نیستند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. «جَعْفَرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ کَثِیرِ بْنِ عَیَّاشٍ عَنْ أَبِی الْجَارُودِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ الْبَاقِرَ ع بِمَ یُعْرَفُ الْإِمَامُ قَالَ بِخِصَالٍ أَوَّلُهَا نَصٌّ مِنَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَیْهِ وَ نَصْبُهُ عَلَماً لِلنَّاسِ حَتَّى یَکُونَ عَلَیْهِمْ حُجَّةً لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَصَبَ عَلِیّاً وَ عَرَّفَهُ النَّاسَ بِاسْمِهِ وَ عَیْنِهِ وَ کَذَلِکَ الْأَئِمَّةُ ع یَنْصِبُ الْأَوَّلُ الثَّانِیَ وَ أَنْ یُسْأَلَ فَیُجِیبَ وَ أَنْ یُسْکَتَ عَنْهُ فَیَبْتَدِئَ وَ یُخْبِرَ النَّاسَ بِمَا یَکُونُ فِی غَدٍ وَ یُکَلِّمَ النَّاسَ بِکُلِّ لِسَانٍ وَ لُغَةٍ» (بحار الانوار،ج 25،ص141؛ معانی الاخبار، ص101؛ آثار الصادقین، صادق احسان بخش، چاپ اول، انتشارات دارالعلم، ج 1، ص 163، حدیث 3)
2. بحارالانوار، ج25، ص194؛ معانی الاخبار، ص132؛ همان، حدیث 2
3. شرح باب حادی عشر، فاضل مقداد، ترجمه عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، چاپ پنجم 74، نشر نوید اسلام، ص 104
4. اصول کافی، کلینی، ترجمه سید جواد مصطفوی، چاپ اول 1382، انتشارات وفا، ج 2، ص 25، حدیث 3
5. مقدّمه ی ابن خلدون ، ص 191
6. نهج الحق و كشف الصدق، ص: 231

موضوع قفل شده است