جمع بندی روش صحیح امر به معروف و نهی از منکر افراد بد حجاب

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روش صحیح امر به معروف و نهی از منکر افراد بد حجاب
افراد داخل فامیل رو چه جوری میتونیم در مورد حجاب امر به معروف کنیم؟ مخصوصا کسایی که سنشون بیشتره و جای مامان ما هستن... بعد کلا حجاب و اینها رو اصلا قبول ندارن و اگه بهشون بگیم ممکنه کلی از ما بدشون بیاد و چون تو فامیل هست، یکم بد بشه اینجور آدم ها رو در مورد حجاب شون چه جوری میشه نهی از منکر کرد؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد حنیف
افراد داخل فامیل رو چه جوری میتونیم در مورد حجاب امر به معروف کنیم؟ مخصوصا کسایی که سنشون بیشتره و جای مامان ما هستن... بعد کلا حجاب و اینها رو اصلا قبول ندارن و اگه بهشون بگیم ممکنه کلی از ما بدشون بیاد و چون تو فامیل هست، یکم بد بشه اینجور آدم ها رو در مورد حجاب شون چه جوری میشه نهی از منکر کرد؟
بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و احترام امر به معروف و نهی از منکر مثل هر فریضه ی دیگری، آداب و شرایط خاص خودش را دارد. یعنی اینطور نیست که همه جا واجب باشد، اینطور نیست که به هرکسی واجب باشد و اینطور نیست که به هر صورتی بتواند انجام شود. شما برای اینکار باید قبل از هر چیزی شرایط وجوبِ امر به معروف و نهی از منکر را بدانید. (در این مورد می توانید لینک زیر را ملاحظه بفرمایید.) شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و در مرحله ی بعدی، نوعِ‌ برخورد با مردم و آداب نهی از منکر را یاد بگیرید. هر کسی شرایط و شخصیت خاصی دارد و با همه ی مردم نمی توان به یک صورت برخورد کرد. شما باید با در نظر گرفتنِ مخاطبتان، نحوه ی صحیحِ نهی از منکر را انتخاب کرده و به همان صورت عمل نمایید. به طور کلی امر به معروف باید مودبانه و دلسوزانه باشد. با مخاطبتان نباید از بالا به پایین صحبت کنید. به هیچ عنوان رگه هایی از سرزنش یا حمله به شخصیتِ مخاطب در آن نباشد. عمل تقبیح شود، نه عامل. حتی الامکان غیر مستقیم و بدون اشاره ی دقیق باشد. همراه با ارائه ی پیشنهاد برای رفع مشکلِ مخاطب باشد و امثال این. توجه بفرمایید که نهی از منکر در نهایت به منظورِ جلوگیری از نافرمانی خداوند انجام می شود. مراقب باشید که خودتان با عملکردِ‌ بد، مخاطبِ نهی از منکر نباشید.  
جمع بندی پرسش: چطور می توان افراد فامیل که سن و سالشان از ما خیلی بیشتر است را نهی از منکر کرد؟ خصوصا اینکه بعضی ها کلا حجاب را قبولن دارند و اگر چیزی بگوییم باعث ناراحتی در بین فامیل می شود. چکار باید کرد؟   پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر مثل هر فریضه ی دیگری، آداب و شرایط خاص خودش را دارد. یعنی اینطور نیست که همه جا واجب باشد، اینطور نیست که به هرکسی واجب باشد و اینطور نیست که به هر صورتی بتواند انجام شود. شما برای اینکار باید قبل از هر چیزی شرایط وجوبِ امر به معروف و نهی از منکر را بدانید. (در این مورد می توانید لینک زیر را ملاحظه بفرمایید.) شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و در مرحله ی بعدی، نوعِ‌ برخورد با مردم و آداب نهی از منکر را یاد بگیرید. هر کسی شرایط و شخصیت خاصی دارد و با همه ی مردم نمی توان به یک صورت برخورد کرد. شما باید با در نظر گرفتنِ مخاطبتان، نحوه ی صحیحِ نهی از منکر را انتخاب کرده و به همان صورت عمل نمایید. اما به طور کلی امر به معروف باید مودبانه و دلسوزانه باشد. با مخاطبتان نباید از بالا به پایین صحبت کنید. به هیچ عنوان رگه هایی از سرزنش یا حمله به شخصیتِ مخاطب در آن نباشد. عمل تقبیح شود، نه عامل. حتی الامکان غیر مستقیم و بدون اشاره ی دقیق باشد. همراه با ارائه ی پیشنهاد برای رفع مشکلِ مخاطب باشد و امثال این. توجه بفرمایید که نهی از منکر در نهایت به منظورِ جلوگیری از نافرمانی خداوند انجام می شود. مراقب باشید که خودتان با عملکردِ‌ بد، مخاطبِ نهی از منکر نباشید.   در این مورد قبلا هم در تاپیک های متعددی صحبت شده که می توانید در لینک های زیر ملاحظه بفرمایید: حساس در امر به معروف و نهی از منکر روش های موثر در اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر نحوه امر به معروف ارشاد افرادی که با مژه مصنوعی و کاشت ناخن و لاک نماز می خوانند روش صحیح برخورد با دخترانی که اعتقادی به حجاب ندارند  
موضوع قفل شده است