روسری رنگی!

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روسری رنگی!

سلام

پوشیدن روسری شاد و رنگی زیر چادر اشکال دارد؟ایا اگر روسری روشن زیر چادر بپوشیم از پاداش و ثواب حجاب و چادر کم میشود؟ و فایده ندارد؟

من به روسری های رنگی و مدل بستن آنها علاقه دارم در این صورت پوشیدن چادر اگر زیر چادر این ها را بپوشم اشکال دارد؟از ثواب آن کم میشود؟ و ایا رعایت حجاب و چادر پوشیدن با استفاده از این مدل ها و ... نیت ما را خراب میکند؟

من دوست دارم چادر بپوشم اما چادر بدون اینها (روسری های رنگی و مدل انها) یکنواخت است و اینها برای من انگیزه شده اند، کار و نیت من اشتباه است؟

 

با نام و یاد دوست

سلام

از اینکه سوال تان را با این مرکز درمیان گذاشتید سپاسگزاریم

در خصوص سوالی که مطرح نموده اید به اطلاع می رساند

پاسخ سوال شما در تاپیک های زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است:

روسری و پوشش زیر چادر چگونه باشد تا جلب توجه نکند؟

خواهشمندم تاپیک های فوق را به دقت مطالعه نمایید، اگر سوالی داشتید اطلاع دهید.

نکته: لطفا قبل از ارسال پرسش با جستجوی آن در سایت از عدم وجود آن اطمینان حاصل کنید.

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

سلام خدمت شما

اون تاپیک صرفاً نظرات کاربرانه و بررسی فقهی تا جایی که خوندم در اون ندیدم. (تصحیح: تاپیک رو کامل نخونده بودم. در اون تاپیک هم کارشناس محترم نکاتی را فرموده‌اند که در ادامه در موردشون گفتگو میشه)

 

اکثراً نوشته‌اند که لباس زیر چادر باید مشکی باشه، اما چه مستند دینی بر لزوم مشکی بودن لباس و چادر داریم؟

 

 

یاهو

سلام و عرض ادب

بنده در کتاب گناهان کبیره میخوندم که زینت دادن لباس طوری باشه که جلب توجه کنه برای برای جلب محبوبیت از طرف مردم...... ریا محسوب میشه و تمامی اعمال فرد باید خالصانه برای خدا باشه

پیشنهادم اینه که در مورد ریا تحقیق کنید ببینید که این عمل هم ریا محسوب میشه یا نه

سایتهای پاسخگویی که چک کردم، صرفاً دلایلی برای «عدم کراهت چادر مشکی برای بانوان» پرداخته‌اند، از جمله این که در مراسم عزا زنان از لباس مشکی استفاده می‌نمودند:

https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2415

اما حدیثی در خصوص توصیه به پوشیدن چادر مشکی ذکر نشده و دلایل آورده شده حاصل نظر شخصی فقهاست. به طور مثال به نقل از آدرس فوق:

فقیه ژرف‌اندیش شیعه مرحوم صاحب جواهر می فرماید: که طبق تصریح کتاب‌های متعددی از اصحاب امامیه کراهت پوشش سیاه مختص مردان است زیرا شارع مقدّس پوشش غلیظ‌تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ‌های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ‌تر و بیشتر را تأمین می‌کند. [4]

 

علاوه بر ایشان بعضی از فقها و مراجع تقلید زمان حاضر مثل آیات عظام خامنه‌ای و تبریزی (ره) نیز تصریح کرده‌اند که چادر مشکی کراهت ندارد و بعضی نیز مانند آیت الله فاضل لنکرانی(ره) بالاتر از عدم کراهت تصریح کرده‌اند که چادر مشکی بهترین نوع حجاب است. [5]

 

علاوه بر ادلّه فوق ،امروزه در روانشناسی رنگ‌ها ، این یک واقعیت مسلّم است که رنگ مشکی، رنگی صامت و غیر فعال است که باعث تحریک و جلب توجّه نمی‌شود و این ویژگی بدون این که هیچ عارضه منفی داشته باشد [6] ، با حکمت حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم که همان عدم جلب توجّه و ایجاد آرامش روانی در جامعه است نیز سازگار است.

بنابراین در اینجا دلایلی از جمله «غلیظ تر بودن پوشش مشکی»، روانشناسی رنگها و ... رو داریم بدون این که حدیثی در تشویق به پوشش مشکی در شرایط عادی (غیر از عزاداری) داشته‌باشیم.

بنده در کتاب گناهان کبیره میخوندم که زینت دادن لباس طوری باشه که جلب توجه کنه برای برای جلب محبوبیت از طرف مردم...... ریا محسوب میشه و تمامی اعمال فرد باید خالصانه برای خدا باشه

سلام آپولونیوس گرامی

آیا در این گناه ریا، تفاوتی بین زن و مرد وجود داره؟

مردان هم خیلی اوقات دوست دارند که لباسهای زیبا بپوشند. آیا این هم ریا محسوب میشه؟

سلام

بنظرتون روسری با زمینه مشکی که طرح های رنگی و شادی داره هم جلب توجه می‌کنه؟

بنظرتون روسری با زمینه مشکی که طرح های رنگی و شادی داره هم جلب توجه می‌کنه؟

خب این میشه یه سوال وابسته به فرد و جامعه. اینکه فرهنگ افراد چطور باشه و نحوه پوشش معمول جامعه چطور و ...

 

اما معیار ما برای جلب توجه چیه؟ این یه مسئله صفر و یکی نیست. حتی ممکنه یک پوشش نظر برخی رو جلب کنه و نظر برخی رو جلب نکنه، اینجا تکلیف چیست؟

سلام و ادب

نکته اول )

نکته مهم در پوشش خانم ها، رنگ نیست بلکه حجم است!

یعنی خانم ها بیش از آنکه بخواهند روی رنگ لباس حساسیت به خرج دهند، باید روی حجم و اندام خود حساس باشند.

چیزی که برای مردها تحریک کننده است، در ابتدا همین حجم است.

یعنی لباسی که حجم بدن را بیشتر نشان بدهد، تحریک کننده خواهد بود.

نکته دوم )

بیرون گذاشتن روسری از زیر چادر یک انگیزه است که فی نفسه اشکالی ندارد.

مطلبی که باید توجه کنید، تمایز نیت درونی شما از مسئله حرمت نوع پوشش است.

زیرا لباس و نوع پوشش شما ، حلال است و حرمتی در آن نیست.

فقط ممکن است نیت شما در اینجا شخصی یا اخلاقی باشد یا نباشد.

مثلا تنوع رنگ یک نوع انتخاب است که زن و مرد میتوانند داشته باشند.

و احتمالا همین مطلب به شما انگیزه میدهد.

خوب این خوب است به نظرم.

زیرا روحیه شما را بهتر کرده است و این در چهارچوب حلال خدا بوده است.

ضمنا شما انگیزه تان خودنمایی نبوده.

انگیزه شما ریا نیست.

نکته سوم )

درست است که غرایز ما ، در نوع پوشش ما دخیل هستند، اما نمیتوان آن را قبیح دانست.

مثلا ممکن است به لحاظ تکامل و زیست جنسی و جسمانی و غرایز، هر نوع تنوع پوشش و زیبایی در زن، به صورت ناخودآگاه برای جلب توجه باشد.

اما این عیب نیست.

در میان حیوانات و پرندگان این مسئله وجود دارد.

پس ممکن است دانشمندان به لحاظ تجربی بگویند، هر دختری که به فکر زیبایی و خوش تیپ بودن است، ناخودآگاه به این دلیل است و فرگشت و تکامل او به این شکل بوده است.

خوب آیا اسلام کلا مخالف این نوع است؟

نه چنین به نظر نمی رسد.

به هر حال این موضوع در حیطه شریعت، اگر به انگیزه شخصی باشد، عیبی ندارد.اگر چه بگویند این مسئله نشئت گرفته از فرگشت برای جلب توجه جنس مخالف باشد. 

 

سلام

بنظرتون روسری با زمینه مشکی که طرح های رنگی و شادی داره هم جلب توجه می‌کنه؟

سلام

شاید بیش از ۹۰ درصد پسرها ، وقتی دختری را می بینند نمیگویند :

عجب روسری شادی دارد! چه رنگ جذابی دارد!

نه 

شاید اگر نگویم ۱۰۰، حتما ۹۰ درصد پسرها جذب اندام دخترها میشوند.

لذا طراحی و اندازه و فرم و شکل لباس، مهم تر از رنگ لباس است.

فرم و شکل لباس میتواند به جذابیت دختر بیافزاید البته به لحاظ جنسی و زیبایی که برای مردها تحریک کننده است.

این جذابیت در نقاطی که بخشی پوشیده و بخشی بیرون زده باشد یا تضاد رنگ در نقاط خاصی ایجاد شود، خیلی بیشتر میشود.

در واقع رنگ ها وقتی اهمیت پیدا می کنند که خود را در خدمت فرم و شکل قرار دهند و به نمایش اندام ختم شود.

لذا تقریبا خود رنگ فی نفسه اهمیت چندانی برای تحریک مردان ندارد.

سلام

بنظرتون روسری با زمینه مشکی که طرح های رنگی و شادی داره هم جلب توجه می‌کنه؟

سلام

شاید بیش از ۹۰ درصد پسرها ، وقتی دختری را می بینند نمیگویند :

عجب روسری شادی دارد! چه رنگ جذابی دارد!

نه 

شاید اگر نگویم ۱۰۰، حتما ۹۰ درصد پسرها جذب اندام دخترها میشوند.

لذا طراحی و اندازه و فرم و شکل لباس، مهم تر از رنگ لباس است.

فرم و شکل لباس میتواند به جذابیت دختر بیافزاید البته به لحاظ جنسی و زیبایی که برای مردها تحریک کننده است.

این جذابیت در نقاطی که بخشی پوشیده و بخشی بیرون زده باشد یا تضاد رنگ در نقاط خاصی ایجاد شود، خیلی بیشتر میشود.

در واقع رنگ ها وقتی اهمیت پیدا می کنند که خود را در خدمت فرم و شکل قرار دهند و به نمایش اندام ختم شود.

لذا تقریبا خود رنگ فی نفسه اهمیت چندانی برای تحریک مردان ندارد.

ممنون

اما معیار ما برای جلب توجه چیه؟ این یه مسئله صفر و یکی نیست. حتی ممکنه یک پوشش نظر برخی رو جلب کنه و نظر برخی رو جلب نکنه، اینجا تکلیف چیست؟

سلام

به لحاظ تجربی و جنسی، مطالعات خوبی شده است.

و میتوان معیارهای کلی ارائه داد و تقریبا هر مردی متوجه این معیارهای کلی میشود.

اگر بحث تحریک شدن اقایان و جلب شدن نگاه مردان است ، قطعا راه حل اساسی، پوشیدن لباس هایی است که فرم و شکل را به حداقل برسانند. مثل چادر یا مانتوهای قدیمی یا لباس های بلوچی و اینها...

اینطور تحریک کاهش پیدا خواهد کرد.

پس به نظرم آنچه بر دوش دخترها است، پوشش خودشان است و نه شناخت انواع پسرها...

چون هر پسری ممکن است به لحاظ حالات روحی یا قوای جنسی یا تجرد و غیره متفاوت با دیگری باشد.

آنچه شریعت از دختر و زن خواسته، پوشش است.

حالا حد و مرز این پوشش چیست؟

برخی میگویند عرف مطرح است.

عرف باز بحثش با سلیقه پسرها فرق می کند.

مثلا دختری در تهران با لباس کردی برود اداره، جلب توجه می کند.

این خلاف عرف است.

اما اینکه دختری بگوید امروز که میخواهم بروم اداره، با چادر بروم یا مانتو؟ 

اینجا کدام جلب توجه میکند؟ و حرام است؟

اگر بحث جلب توجه باشد، با توجه به تجارب بشری ، مانتو تحریک بیشتری دارد. یعنی چشم لذت بیشتری می برد. 

اما آیا مانتو، حرام است؟ و چون برخی مردها هنوز تحریک میشوند، مانتو پوشیدن برای آن دختر حرام است؟

فکر نکنم چنین باشد. والله اعلم.

ولی خوب به نظرم هر دختری که بداند، چنین جلب نظری روی او خواهد بود، بهتر است دنبال پوشش بهتری باشد.

این یک ندای درونی است.

یعنی عفت و حیای درونی دختر، اینطور میخواهد.

و بالعکس، اگر دختر بداند با مانتو در نظر پسرها جذاب تر است و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و از این کار خوشش بیاید، این خلاف حیا و عفت زن خواهد بود.

 

البته خیلی از خانم ها به این مسئله دقت نمیکنند که الان مورد توجه هستند یا نه...

اما اگر چنین چیزی را الان فهمیدند، بین یک دو راهی هستند.

پاسخ دادن به ندای عفت و انتخاب پوشش بهتر یا اهمیت ندادن به آن.

دقت کنید این مسئله بین عفت و بی عفتی نیست.

بلکه انتخاب بین خوب و خوب تر است.

مثلا فرض کنید دارید غذا می خورید و مصاحبه با یک فرد نیازمند و فقیر از رادیو به گوش شما میخورد. در این لحظه، شما غذا نمیخورید و برای ابراز همدردی، و کمال روحی دست از غذا می کشید.

اما فرد دیگری اهمیت نمیدهد و غذا میخورد.

خیلی چیزها میتوانند پله ترقی باشند.

 

 

یاهو

سلام و عرض ادب

بنده در کتاب گناهان کبیره میخوندم که زینت دادن لباس طوری باشه که جلب توجه کنه برای برای جلب محبوبیت از طرف مردم...... ریا محسوب میشه و تمامی اعمال فرد باید خالصانه برای خدا باشه

پیشنهادم اینه که در مورد ریا تحقیق کنید ببینید که این عمل هم ریا محسوب میشه یا نه

سلام

انتخاب روسری یا بیرون گذاشتن روسری از زیر چادر، اصولا جایگاهی برای ریا ندارد...

نشان دادن لباس هم ایرادی ندارد.

حتی آیات و روایات نیز صحه گذاشتند.

با این مضمون

چه کسی زینت ها را بر شما حرام کرده؟!!

انتخاب روسری یا نحوه متعارف پوشش، امری عرفی و عادی است که جامعه زنان انجام میدهد.

و این نوع پوشش متعارف، از سوی دخترها ایرادی ندارد.

بعلاوه دخترها با انتخاب این نوع پوشش ها، احساس رضایت می کنند.

این احساس به خودی خود یک امر طبیعی است و مرد و زن نمیشناسد.

 

سلام خدمت شما

اون تاپیک صرفاً نظرات کاربرانه و بررسی فقهی تا جایی که خوندم در اون ندیدم. 

 

اکثراً نوشته‌اند که لباس زیر چادر باید مشکی باشه، اما چه مستند دینی بر لزوم مشکی بودن لباس و چادر داریم؟

 

با نام و یاد دوست و سلام به شما کاربر عزیز

شما کارشناس را چگونه از کاربر تشخیص میدهید؟

سلام

بله اشتباه از من بود. در صفحه دوم کارشناس محترم (استاد امین):مشارکت فرموده‌اند و در نهایت جمع‌بندی زیر را ارائه نموده‌اند:

عنوان: بیرون گذاشتن لبه روسری از زیر چادر

سوال:
سلام دوستان. وقتتان بخیر. به نظرتان روسری یا مقنعه یک خانم چادری باید چه رنگی باشد که جلب توجه نکند؟ به نظرتان این چندسانتی که پیداست جلب توجه می کند؟ اگر آقایان هم نظر بدهند ممنون می شوم. التماس دعا

پاسخ:

به دلیل اینکه شرایط افراد با هم یکسان نیست نمی شود گفت که چه رنگی برای چه خانمی جلب توجه می کند و مناسب نیست. ممکن است روسریِ رنگ روشنی که از زیر چادر بیرون آمده در یک منطقه ای برای فرد خاصی جلب توجه نکند و مشکلی نداشته باشد؛ در حالی که همان مدل و رنگ برای فرد دیگری در یک محیط دیگر باعث جلب توجه نامحرمان شود. برای همین اسلام تشخیص این مسئله را به خود فرد گذاشته و ظاهرا هم سخت نباشد؛ چون خانمی که یک لباسی را می پوشد به راحتی می تواند متوجه شود که آیا نظر مردان نامحرم به او جلب می شود یا خیر؟ البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که حتما باید عرف متدینین ملاک قرار بگیرد؛ نه هر عرفی؛ چون ممکن است در یک عرفی بی حجابی و بی دینی رواج پیدا کرده باشد و دیگر کسی به چنین پوششی اصلا توجهی نکند.
با این حال ممکن هم هست در شرایطی تشخیص این مسئله کمی سخت باشد. برای همین است كه در طول تاريخ زنان مسلمان به ميل خود لباس مشكى را براى حجاب برگزيدند؛ چون لباس مشکلی در غالب موارد جلب توجه نمی کرد و آنها به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيشترى می ‏كردند. اين سنت حسنه نیز مورد تقرير و پذيرش پيامبر(ص) و امامان(ع) هم قرار گرفته است. (ر.ك: حجاب در اديان الهى، محمدى آشنانى)(1)

(1) سایت انجمن گفتگوی دینی، انجمن مشاوره، کارشناس: امین، تاریخ: 1395/01/28

در اینجا چند نکته ذکر شده است:

۱- خود خانم با توجه به بازخوردی که از جامعه می‌گیرد می‌تواند متوجه جلب توجه شود.

۲- «عرف متدینین» باید مورد توجه قرار گیرد نه عرف جامعه. ممکن است لباسی در جامعه جلب توجه نکند اما با عرف متدینین سازگار نباشد.

۳- برای احتیاط، زنان در طور تاریخ و به میل خود چادر مشکی را برگزیده‌اند و این سنت مورد تقدیر پیامبر و ائمه قرار گرفته‌ است.

 

اما یه نگاهی داشته باشیم به این نکات:

۱- حتی اگر خانمی چادر مشکی بپوشه باز هم ممکنه مزاحمتهایی متوجهش باشه در جامعه. پس این معیار حد توقفی نداره و حداکثر پوشش ممکن رو توصیه می‌کنه. در حالی که میبینیم حکم شرع در مورد میزان پوشش تابع چنین منطقی نیست.

در اسلام، پوشش دست تا مچ و گردی صورت لازم نیست. حالا اگر یک فردی با دیدن دست تحریک میشه دیگه مشکل خودشه و باید خودشو درمان کنه. منطق انتخاب رنگ لباس هم می‌تونه مشابه باشه.

۲- عرف متدینین چیست؟ شاید برخی افراد متدین بر اساس تبلیغات رسانه‌ای رنگ مشکی را لازم بدانند اما وجود مستند دینی در این خصوص را بررسی نکرده باشند.

۳- در قدیم مردم ( چه مرد و چه زن) پوششی بیش از امروز داشتند. مردها هم لباسهای بلند می‌پوشیدند و شاید این پوشش امروز مردان ما هم از نظر اونها نامناسب می‌نمود. انتخاب گذشتگان ملاک نیست و بایستی مستند فقهی داشته باشیم.

اما نکته کلیدی در اینجا، اشاره به تشویق پیامبر و ائمه (ع) به پوشش سیاه است. آیا مستندی در این زمینه داریم؟

از فرزند امام سجاد(ع) نقل شده است که وقتی جدّم امام حسین (ع) شهید شد زنان بنی‌هاشم در عزای آن حضرت لباس سیاه پوشیدند و این لباس را در گرما و سرما تغییر نمی‌دادند.

از همین روایت میشه نتیجه گرفت که زنان بنی‌هاشم پیش از عزا لباس با رنگ متفاوتی داشته‌اند.

حتی آیات و روایات نیز صحه گذاشتند.

با این مضمون

چه کسی زینت ها را بر شما حرام کرده؟!!

بله. آیه ۳۲ سوره اعراف.

 

برگزیده تفسیر نمونه:

(آیه 32)- در این آیه با لحن تندتری به پاسخ آنها که گمان می‌برند، تحریم زینتها و پرهیز از غذاها و روزیهای پاک و حلال، نشانه زهد و پارسایی و مایه قرب به پروردگار است پرداخته، می‌گوید: ای پیامبر! «بگو: چه کسی زینتهای الهی را که برای بندگانش آفریده و همچنین مواهب و روزیهای پاکیزه را تحریم کرده است» (قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ).

 

سپس برای تأکید اضافه می‌کند: به آنها «بگو: این نعمتها و موهبتها برای افراد با ایمان در این زندگی دنیا آفریده شده (اگرچه دیگران نیز بدون داشتن شایستگی از آن استفاده می‌کنند) ولی در روز قیامت و زندگی عالیتر (که صفوف کاملا از هم مشخص می‌شوند) اینها همه در اختیار افراد با ایمان و درستکار قرار می‌گیرد» و دیگران بکلی از آن محروم می‌شوند! (قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ).

 

در پایان آیه به عنوان تأکید می‌گوید: «این چنین آیات و احکام خود را برای جمعیتی که آگاهند و می‌فهمند تشریح می‌کنیم» (کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ).

 

در مورد استفاده از انواع زینتها، اسلام مانند تمام موارد، حدّ اعتدال را

انتخاب کرده است و استفاده کردن از زیباییهای طبیعت، لباسهای زیبا و متناسب، به کار بردن انواع عطرها، و امثال آن، نه تنها مجاز شمرده شده بلکه به آن توصیه و سفارش نیز شده است.