روزه سکوت

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روزه سکوت

سلام من مقلد اقای مکارم هستم اگر بخوام برای اینکه غیبت نکنم واطرافیان هم بامن پشت سر کسی حرف نزنن روزه ی سکوت بگیرم اشکال نداره؟احساس میکنم اینطوری بهتر خودمو کنترل میکنم باتشکر:hamdel:

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد سجاد

یامهدی مددی;479326 نوشت:
سلام من مقلد اقای مکارم هستم اگر بخوام برای اینکه غیبت نکنم واطرافیان هم بامن پشت سر کسی حرف نزنن روزه ی سکوت بگیرم اشکال نداره؟احساس میکنم اینطوری بهتر خودمو کنترل میکنم باتشکر

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

گرفتن روزه سکوت یعنی نیت روزه کردن و حرف زدن را موجب بطلان روزه قرار دادن ، حرام است . (1)

در مورد شیوه های کنترل زبان با کارشناسان اخلاق سایت مرتبط باشید .

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، حاشیه عروه الوثقی ، کتاب الصوم ج 2 ص 78

سلام خیلی ممنون از راهنمایی خوبتون:Gol:

میخواستم بدونم توی روزه سکوت تکلیف هنگام خواندن نماز چی میشه؟
آیا باید نماز رو بی صدا خوند؟

[="Tahoma"][="Black"]

mina33;532806 نوشت:
میخواستم بدونم توی روزه سکوت تکلیف هنگام خواندن نماز چی میشه؟
آیا باید نماز رو بی صدا خوند؟

با تشکر از سؤال شما

همان طور که عرض شد روزه سکوت به معنایی که گذشت ، بدعت و حرام است بنابراین نماز خواندن هنگام روزه موجب بطلان آن نیست .

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="#000080"][="#006400"]هوالعالم[/]

ریشه خیلی ازین غیبت ها و دروغ و زیاده گویی ها همین حرف نزدن هاست
که احساس تنهایی و حقارت میاره

نگاه کنید بیشتر خانمها برای اینکه فقط کمی بیشتر حرف بزنن
فلانی رو بهونه میکنن تا فقط کمی بیشتر صحبت کرده باشن
درسته که صحبت و مشورت خیلی از ما رو به ارامش و امنیت نزدیک میکنه
ولی متاسفانه گاها کنترل نمیشه و محفل مشورت و قضاوت و صحبت به غیبت و حسادت الوده میشه .

روزه برای هر امری که قابل کنترل نیست خوب بوده
اما به شرط ایجاد شرایط ...

لازم نیست نیتی کنی
یک روز در هفته به درونت رجوع کن به خودسازی در خلوت و ...
یا نه
بیا وقت نماز و راز و نیازت رو کمی بیشتر کن و بیشتر به یاد خودت و خدا باش
با اینکار وقتی اون ارامش خدایی بوجود بیاد در کنارش محبت میاد و این محبت با نفرت مقابله میکنه

نفرت و حسادت و غیبت و تهمت و ... همگی محرک و مکمل هم هستند
هر کدام ازینها در وجود ما باعث میشه که به مرور به سمت دیگر صفات منفی منحرف بشیم ...[/]

[="Arial"][="Black"]بجای روزه سکوت ، میشه تمرین سکوت کرد .
یعنی انسان در مواقع گوناگونی تصمیم بگیره هیچ حرفی نزنه و سکوت کردن رو تمرین کنه
[/]

السلام علی من اتبع الهدی

آیا سایرعلما نیز چنین فتوایی دارند؟(مقلد امام خامنه ای- مدظله و برکاته ام.)
اگر در دین مبین اسلام، این کار(روزه ی سکوت) حرام است، علت جایز بودنش در قبل از اسلام چه بود؟ اگر در ادیان قبلی هم جایز نبود علت روزه ی سکوت گرفتن حضرت مریم -سلام الله علیها-
چگونه ممکن است که یک کار در ادیان انبیای قبلی، جایز باشد و در دین اسلام، حرام؟
قاعدتاً تعالیم انبیا و ادیان نباید با هم در تضاد و تناقض باشند!
لطفاً این ابهام را برای من روشن بفرمایید. تشکر

سجاد;480892 نوشت:
گرفتن روزه سکوت یعنی نیت روزه کردن و حرف زدن را موجب بطلان روزه قرار دادن ، حرام است
با سلام...خدا در قرآن به حضرت زکریا(ع) فرموده سه روز روزه سکوت بگیر.... هرچیزی روزه ای دارد و روزه زبان سکوت است و به هیچ عنوان حرام نیست....برای مدتی ناچیز مثل روزه شکم و چشم و گوش و غیره انسان می تواند برای پاک شدن روزه سکوت نیز بگیرد....وقتی که زبانی قادر بر آوردن کلامی نیکو نیست حکمش چیست؟ آیا زندانی کردن زبانی که جز زشتی بر نمی آورد زیبا نیست؟ حلال نیست؟ هر عملی استثنا و حلال و حرام دارد لذا چنین حکمی از نظر ایمان من بخدا باطل است که روزه سکوت بی قید و شرط حرام است

میتوانید از روش صمت استفاده کنید .

صمت را عرفا برای سیر الی الله استفاده میکنند

[="Tahoma"][="Black"]

لبیک یا علی النقی;532901 نوشت:
آیا سایرعلما نیز چنین فتوایی دارند؟(مقلد امام خامنه ای- مدظله و برکاته ام.)

با تشکر از سؤال شما

حکم روزه سکوت تا آنجا که بنده اطلاع دارم از نظر مشهور مراجع ، حرمت است و همین طور از نظر آیت الله خامنه ای :

http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n19944&catid=49&lang=fa

بقیه سؤالات را هم لطفا با کارشناسان کلام و اعتقادات سایت در میان بگذارید.

همیشه سلامت و موفق باشید[/]

لبیک یا علی النقی;532901 نوشت:
چگونه ممکن است که یک کار در ادیان انبیای قبلی، جایز باشد و در دین اسلام، حرام؟

اين برميگرده به بطلان رهبانيّت در اسلام.

عَنْ عَلِيٍّقَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: [=courier new]لَيْسَ فِي أُمَّتِي رَهْبَانِيَّةٌ وَ لَا سِيَاحَةٌ وَ لَا زَمٌّ يَعْنِي السُّكُوتَ. (معاني الأخبار، ص174)

السّياحة: الذّهاب في الأرض للعبادة و التّرهّب( لسان العرب، مادّه سيح)


هوالعالم
باز باید به شرایط روزه فکر کرد .

تصور کنید مثلا دانش اموزی روزه سکوت بگیره
یا مجرمی با بهانه روزه سکوت حرفی نزنه !
و ....

چقدر زحمت بیشتر میشه و چقدر باید روزه های دیگران رو شکست .

[="Arial"][="Black"]البته تمرین سکوت به خاطر منفعت هایی که داره واقعا لازمه
[=b davat]رسول اکرم صلوات الله علیه و آله

[=b homa]هر که سکوت کند نجات یابد و هر که تکبر کند خدا او را خوار کند


[/HR] [=b davat]رسول اکرم صلوات الله علیه و آله اینگونه فرموده اند

[=b homa]خداوند رحمت کندآنرا که زبانش را اصلاح کند و رحمت خدا بر کسی که یا سخن سودمند گوید یا ساکت نشیند


[/HR] [=b davat]امام علی علیه السلام

[=b homa]زیبایی سخن به کوتاهی و اختصار است


[/HR] [=b davat]امام علی علیه السلام

[=b homa]سکوت نادان عیب پوش اوست


[/HR] [=b davat]امام علی علیه السلام

[=b homa]عیب سخن درازی آن است و بلندی همت از ایمان است


[/HR] [=b davat]عالم بزرگواری اینگونه فرمودند

[=b homa]از گفتار بیهوده بپرهیز که عیب نهفته را آشکار و دشمن خفته را بیدار میسازد

به سخن اندک قانع باش

آدم پر حرف ملالت آور است و سائل سمج محروم


[/HR] [=b davat]عالم دیگری اینگونه فرموده اند

[=b homa]اگر نادان سکوت کند اختلاف از میان برخیزد


[/HR] [=b davat]سقراط گفته است

[=b homa]داروی خشم خاموشی است


[/HR] [=b davat]لقمان حکیم

[=b homa]هیچ سکوتی خیری ندارد مگر تفکر در امر معاد وهیچ سخنی خیری ندارد مگر ذکر خدا


[/HR] [=b davat]اندیشمندی گفته است

[=b homa]سود سکوت از سود سخن بیشتر است و زیان سخن از زیان خاموشی بیشتر است

نشانه عاقل سکوت زیاد است و نشانه جاهل حرف زیاد


[/HR] [=b davat]امام علی علیه السلام

[=b homa]عقل که زیاد شد سخن کم میشود


[/HR] [=b davat]امام علی علیه السلام

[=b homa]دو کس پشت مرا شکستند

عالم فاسق زبان دار و جاهل عبادت پیشه

آن یک با زبانش گناهش را میپوشید و مدام میگفت

این یک با عبادت جهلش


[/HR] [=b davat]حدیث قدسی

[=b homa]به عزت و جلالم سوگند ! اول عبادت سکوت و روزه است

بنده باید در برابر سخنان بیجا سکوت کند چرا که من خانه دل صالحان و خاموشان را آباد کنم و قلب بیهوده گویان را ویران سازم


[/HR] [=b davat]بقراط

[=b homa]فرو مایگی شخص از دو چیز روشن میشود

بیهوده سخن گفتن و نپرسیده جواب دادن


[/HR] [=b davat]حکیمی گفته است

[=b homa]هر که در گفتار زیاده روی کند بلغزد و هر که دگران را حقیر شمارد خوار شود


[/HR] [=b davat]ابوذر فرموده

[=b homa]سخن را دونیمه کن

نیمی در کار آخرت و نیم دیگر در پی کسب حلال غیر این دو هر سخن دیگری زیان دارد


[/HR] [=b davat]زاهدی گفته است

[=b homa]روش خوش , کم حرفی و معتدل راه رفتن از صفات پیغمبران است


[/HR] [=b davat]حکمای فارسی زبان ما گفته اند

[=b homa]چهر چیز علامت بد بختی است

همنشینی با نادان

دوستی با اهل فسق و فجور

گوش دادن به نصیحت افراد پر حرف

و عمل به قول زنان


[/HR] [=b davat]حکمای فارسی زبان ما گفته اند

[=b homa]چهار چیز مایه چهار چیز است

سکوت موجب آسایش

سخن بیهوده سبب ملامت

سخاوت علت کمال و ترقی

و شکر باعث زیادی رزق


[/HR] [=b davat]در معراجنامه آمده است

[=b homa]خداوند متعال به پیغمبر صلی الله علیه و آله خطاب کرد: ای حمد! میدانی چه وقت بنده خدارا به راستی خواهد پرستید , عرض کرد:نه پروردگار فرمود: هنگامی که پنج صفت داشته باشد :
تقوایی که از گناه حفظش کند
سکوتی که از بیهوده گفتن بازش دارد
ترسی که هر روز گریه اش را زیاد کند
حیایی که در تنهایی از خدا شرم کند
دشمنی دنیا و دوستی نیکان به جهت دوستی من با آنها


[/HR]
[=b davat]حکیمی گفته است

[=b homa]شش چیز نشانه نادانی است
خشم بی جهت , سخن بیهوده , بخشش بی مورد , فاش کردن سر , اطمینان به هر کس , تمیز ندادن دوست از دشمن


[/HR] [=b davat]حکیمی گفته

[=b homa]عاقل ده صفت دارد
(صفات ظاهری) سکوت, خوشرویی, فروتنی ,راستگویی, عمل به نیک
(صفات باطنی ) تفکر, عبرت گیری , خضوع,کوچک شمردن خویش, یاد مرگ


[/HR] [=b davat]مولای رومی به یکی از اصحابش اینگونه گفته است

به تو وصیت میکنم که در پنهان و آشکار از خدا بترس, کم بخور و کم بخواب
در گفتارت زیاده روی نکن و سعی کن سکوت را بر هر گفتار بیهوده ایی ترجیح دهی
از گناه دوری کن, گرد شهوت نگرد,مواظب روزه ات باش, نماز را هیچ گاه از کف مده و با جور و جفای مردم بساز
از مردم بی عقل و عامی بگریز و با افراد صالح و بزرگوار رفاقت کن


[/HR]
موضوع قفل شده است