رابطه نذر و سرنوشت (دخالت تو کارخدا؟)

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رابطه نذر و سرنوشت (دخالت تو کارخدا؟)

سلام
مدتیه به این فکر میکنم که:
اگر سرنوشت ماتعیین شده پس نذراین وسط چیکارمیکنه؟اگر نذر کردن من و برآورده شدنش و تغییر یافتن زندگیم هم جزو سرنوشتمه ...

پس یعنی من نذر میکنم که نظر خدا عوض بشه؟اگر تقدیر من اون چیزیه که به صلاحمه چرا باید نذر کنم و چرا باید نذرم برآورده بشه؟

اصلا برآورده نشدن نذر یا شدنش به مصلحتمون هست؟و آیا ممکنه با نذر کردن شر و بدی رو برای خودم بخرم...؟

ببینید من نمیخوام در مورداختیار ادما حرف بزنم....میخوام بدونم اگر باید راضی بهرضای خدا باشیم چرا نذر؟اگر نذر میکنیم که نظر خدا عوض بشه اگه به مصلحت باشه عوض میشه؟یانه؟
منظورم اینه که من نذر میکنم فلان جا کار کنم...مثلا....تنها د رصورتی که به صلاحم باشه نذرم برآورده میشه؟ یعنی خدا مراقبمون هست ؟؟
بعدا نمیگم عجب غلطی کردم نذر کردم ؟؟؟؟!:Gig:

با نام الله


کارشناس بحث: کریم

اگر سرنوشت ماتعیین شده پس نذراین وسط چیکارمیکنه؟اگر نذر کردن من و برآورده شدنش و تغییر یافتن زندگیم هم جزو سرنوشتمه ...
پس یعنی من نذر میکنم که نظر خدا عوض بشه؟اگر تقدیر من اون چیزیه که به صلاحمه چرا باید نذر کنم و چرا باید نذرم برآورده بشه؟
اصلا برآورده نشدن نذر یا شدنش به مصلحتمون هست؟و آیا ممکنه با نذر کردن شر و بدی رو برای خودم بخرم...؟
وقتی چیزی جزو سرنوشت شماست پس در تقدیر الهی هم وجود دارد ونظر شما موجب عوض شدن نظر خدا نمی شود.
عالم دنیا عالم اسباب ومسببات است وخداوند نیز مشیتش براین تعلق گرفته است که براساس علت ومعلول وسبب ومسبب جلو برود،ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها ،خداوند اباءدارد از اینکه مسائل برغیر اسباب عادی آن جاری شود. این سخن که در منابع ما از جمله در شرح اصول کافی مرحوم ملا صالح مازندرانی ذکر شده است نشان می دهد امور عالم براساس این قانون کلی علیت می باشد. یعنی آنچیزی که موجب حرارت می شود آتش است . وهر چیزی سبب خاص خودش را دارد. از جمله اسباب این عالم که در زندگی انسان تاثیر گذار است، چیزی هم که باید مد نظر داشت فقط اسباب مادی نیست بلکه امور معنوی وغیر مادی نیز جزو اسباب است حتی تا جایی که امور معنوی در امور مادی تاثیر دارد که با مشاهده نظریه شهادت آب این مطلب بهتر روشن می شود. مساله دعا ونذر و...هم از این قبیل می باشد ،دعای انسان وصدقه واموری از این قبیل موجب می شود بلایی و دردسری از انسان برداشته شود که آن اتفاق در سرنوشت انسان می باشد. در مورد نذر نیز امری است که مورد تایید شرع می باشد ودر توضیح المسائل نیز احکام آن ذکر شده است که اگر نذر به امر نیکی مانند نظر برای روزه گرفتن مستحبی ویا برداشتن یک امر ناگوار مثل شفا یافتن مریضی تعلق گیرد وآن اتفاق محقق شود انسان باید به نظر خود عمل کند.
اینها به این معنی نیست که نظر خدا عوض می شود بلکه به خاطر همان قانون اسباب ومسببت است که خداوند در این عالم قرار داده است واینها نیز فقط در امور مادی نیست بلکه امور غیر مادی نیز تاثیر گذار است. مثلا نسبت به عملی چندین مساله تاثیر دارد مثل وجود انگیزه برای تحقق آن مساله مثل وجود میکروب که عامل مریضی است وفراهم شدن شرایط که مریض از این غذای میکروب دار استفاده می کند ومریض می شود ونبود مانع از تحقق آن مریضی ،در این میان نذر ودعا نیز در سلسله این علل هستند که بعضی وقتها موجب برطرف شدن آن مریضی می شوند،همانطور که خوردن دارو از عوامل برطرف شدن بیماری است دعا ونذر نیز از عوامل برطرف شدن آن است چون در عالم هستی امور معنوی در امور مادی وبالعکس تاثیر گذار هستند.


پس چرا می گن نباید به زور از خدا چیزی رو خواست.
مثلا می گن:
فلانی بچه دار نمی شد به زور و بعد از چندین سال نذر و نیاز بچه دار شد ولی بچش نا اهل از آب دراومد
فلانی ندار بود ولی مومن، بعد خیلی نذر و نیاز به مال و منال زیادی رسید ولی بعد ها ثروت اونقدر کورش کرد که خدا رو منکر شو و گفت من بهشت رو تو همین دنیا می سازم
.
.
اینها رو که گفتم نمونه ای از صحبت هایی از این دست هست که خیلی ها از جمله افراد متدین جامعه مثال می یارن و بعد می گن به زور از خدا چیزی رو نباید خواست.
حالا حرف کی رو قبول کنیم و اصلا اگه قراره خدا با دعا و نذر و نیاز حاجتمون رو بده چرا اونقدر طولش میده که ما هم شک کنیم که نکنه خدا راضی نیست و بی خیال بشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

nsns;352959 نوشت:
پس چرا می گن نباید به زور از خدا چیزی رو خواست.
مثلا می گن:
فلانی بچه دار نمی شد به زور و بعد از چندین سال نذر و نیاز بچه دار شد ولی بچش نا اهل از آب دراومد
فلانی ندار بود ولی مومن، بعد خیلی نذر و نیاز به مال و منال زیادی رسید ولی بعد ها ثروت اونقدر کورش کرد که خدا رو منکر شو و گفت من بهشت رو تو همین دنیا می سازم
.
.
اینها رو که گفتم نمونه ای از صحبت هایی از این دست هست که خیلی ها از جمله افراد متدین جامعه مثال می یارن و بعد می گن به زور از خدا چیزی رو نباید خواست.
حالا حرف کی رو قبول کنیم و اصلا اگه قراره خدا با دعا و نذر و نیاز حاجتمون رو بده چرا اونقدر طولش میده که ما هم شک کنیم که نکنه خدا راضی نیست و بی خیال بشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

/////////////////////////

بداء چیست ؟

وقتی ما دعایی می کنیم و به قول بعضی سرنوشت فرد عوض می شود می گوییم بداء

حاصل شده است

البته در درخواستهایمان باید مصلحت و خواست خدا را هم بخواهیم

زیرا نتیجه هرچه شود به آن راضی خواهیم بود و صلاحمان در آن است

ممنون
اما نگفتید آیا ممکنه من سر مساله ای نذر کنم و نذرم برآورده بشه در صورتی که اون مساله برای من شر و بدی به همراه داره؟؟؟یعنی خدا همچین نذری رو برآورده میکنه؟؟؟

فرض کنید من نذر میکنم توی فلان شغل استخدام بشم یا توی فلان رشته دانشگاهی قبول بشم...اما در اصل این رشته و اون شغل نتیجه ی بدی برای من داره و درر موقعیت الانم باشم بهتره ولی من که نمیدونم نذر میکنم....آیا خدا مراقب من هست که نذرمو برآورده نکنه؟من واقعا ازخدا همچین انتظاری دارم...:Gig:یعنی اگر نذرم برآورده نشه میگم حتما به صلاحم نبوده...ولی تابشه اصرار میکنم....:ok:چون یه روایتی هست که میگه اینقد در بزن تا درو بروت باز کنن هرچنداینارو هم شنیدم:

nsns;352959 نوشت:
فلانی بچه دار نمی شد به زور و بعد از چندین سال نذر و نیاز بچه دار شد ولی بچش نا اهل از آب دراومد
فلانی ندار بود ولی مومن، بعد خیلی نذر و نیاز به مال و منال زیادی رسید ولی بعد ها ثروت اونقدر کورش کرد که خدا رو منکر شو و گفت من بهشت رو تو همین دنیا می سازم

یاس...;353116 نوشت:
ممنون
اما نگفتید آیا ممکنه من سر مساله ای نذر کنم و نذرم برآورده بشه در صورتی که اون مساله برای من شر و بدی به همراه داره؟؟؟یعنی خدا همچین نذری رو برآورده میکنه؟؟؟

سلام علیکم
شما وقتی نذری می کنید و یا دعایی می کنید اگر کاری به مصلحت خود نداشته باشید برای رسیدن به آن خیلی اصرار می کنید. اصلا اصرار نشان علاقه شدید فرد برای رسیدن به خواسته ای است و علاقه شدید عقل را در بررسی درست هدف ناتوان می کند زیرا محبت کور و کر می سازد.
کسی که بدون تحلیل درست عقلی به سوی اهداف خودش می رود قانون خداوند این است که به اهداف غیر منطقی خود برسد تا شاید این گونه بفهمد که عقل از چه ارزشی برخوردار است.
اما اگر خداوند خواسته های غیر منطقی انسانها را برآورده نکند همیشه آنها از خداوند این شکایت ار دارند که چرا گوش به حرفشان نداده است چنانچه الان هم خیلی ها را می بینیم این چنین اعتراضی به خداوند می کنند.
بنابرین اگر نذری نمودید و دعایی کردید و برای آن اصرار هم نمودید خداوند ممکن است خواسته شما را علی رغم مصلحتتان برآورده کند.

روح بخش;353128 نوشت:
خداوند ممکن است خواسته شما را علی رغم مصلحتتان برآورده کند.

باورم نمیشه!!!
بعضی وقتا نتیجه اش غیر قابل جبرانه خب!

اگه اینطوری میگم خدایا اگه نذرم برام بده خواستمو برآورده نکن:Ghamgin:

روح بخش;353128 نوشت:
بنابرین اگر نذری نمودید و دعایی کردید و برای آن اصرار هم نمودید خداوند ممکن است خواسته شما را علی رغم مصلحتتان برآورده کند.

جناب روح بخش مطمئن هستید؟:Moteajeb!: یادمه خیلی وقت پیش یه حدیثی خوندم یا شخصی توی تلویزیون گفت، که دقیقا عکس مطلبی که شما می گید بود . البته متاسفانه الان یادم نیست که اینجا ذکر کنم . شایدم اشتباه یادم میاد. :Gig:

nsns;352959 نوشت:
فلانی بچه دار نمی شد به زور و بعد از چندین سال نذر و نیاز بچه دار شد ولی بچش نا اهل از آب دراومد
فلانی ندار بود ولی مومن، بعد خیلی نذر و نیاز به مال و منال زیادی رسید ولی بعد ها ثروت اونقدر کورش کرد که خدا رو منکر شو و گفت من بهشت رو تو همین دنیا می سازم
.

نذر برای امور خوب مثل بچه دار شدن خوب است ونذری که به امر خیر تعلق گیرد امکان برآورده شدنش است ولی اینها به این معنی نیست که حتما مورد نذر باید همیشه جبراًخوب باشد.بچه خوب است ولی تربیت آن به دست پدر ومادر است که باید مواظب باشند تا بچه خوبی شود واگر آنها دقت نداشته باشند وبچه نااهلی شود دیگر اشکال از نذر نیست بلکه از تربیت غلط است.
به هر حال باید دقت کنیم که نسبت به نذر اصل مورد نذر مهم است که خوب بوده یانه؟ ومابقی مساله به سوء اختیار خود شخص برمی گردد که از ثروت درست استفاده نمی کند ویا بچه درست تربیت نمی کند.

کریم;353209 نوشت:
ه هر حال باید دقت کنیم که نسبت به نذر اصل مورد نذر مهم است که خوب بوده یانه؟ ومابقی مساله به سوء اختیار خود شخص برمی گردد که از ثروت درست استفاده نمی کند ویا بچه درست تربیت نمی کند.

خب آخه لابد خدا یه چیزی میدونسته که به من فلان چیز رو نداده...که حالا من بیام و با اصرار و نذر ونیاز ازش بگیرم!
حتما به مصلحتم نبوده که سر راهم نگذاشته!پس من باید با نذر اونو از خدا میخوام...ولی آخرش اونی میشه که خدا از قبل میدونسته...
پس چرا نذر من که برام بده رو برآورده میکنه!/؟:Gig:

[SPOILER]راستشو بخواین من نذری کردم و همش به خدا اصرار میکنم اما الان با این ابهاماتی که برام پیش اومده دیگه میترسم اصرار کنم...حتی میترسم بعدا پشیمونم کنه که چرا نذر کردم ......چیکار کنم؟[/SPOILER]

یاس...;353116 نوشت:
اما نگفتید آیا ممکنه من سر مساله ای نذر کنم و نذرم برآورده بشه در صورتی که اون مساله برای من شر و بدی به همراه داره؟؟؟یعنی خدا همچین نذری رو برآورده میکنه؟؟؟
فرض کنید من نذر میکنم توی فلان شغل استخدام بشم یا توی فلان رشته دانشگاهی قبول بشم...اما در اصل این رشته و اون شغل نتیجه ی بدی برای من داره و درر موقعیت الانم باشم بهتره ولی من که نمیدونم نذر میکنم....آیا خدا مراقب من هست که نذرمو برآورده نکنه؟من واقعا ازخدا همچین انتظاری دارم

همانطور که گفتم متعلق نذر باید امر خوبی باشد واصرار بر آن نیز اشکال ندارد ولی نکه مهم این است که عالم دنیا انسان بااختیارخود گزینش می کند واینکه چطور از نعمتهای الهی استفاده کند وچه بسا مورد نذر خوب است ولی انسان از آن در مسیر بد استفاده می کند. وچه بسا رشته ای که قبول شده اید ویا شغلی که دارید خوب است ولی شما با سوء اختیار خود بد از آن استفاده می کنید.
به هر حال ماباید به خدا حسن ظن داشته باشیم واین را هم مد نظ رداشته باشیم که اگر متعلق نذر مکروه ویا حرام باشد نذر منعقد نمی شود واین نشانگر آن است که اگر متعلق نذر برآورده می شود پس خوب است.

کریم;353212 نوشت:
شما با سوء اختیار خود بد از آن استفاده می کنید.

اخه همه موضوع که به اختیار ما نیست....خیلی چیزایی که ناگهانی باهاش روبرومیشیم...میشنویم....آدمایی که آشنا میشیم...و.....

ممکنه اون قضیه رو بد کنه برامون....

یاس...;352397 نوشت:
سلام
مدتیه به این فکر میکنم که:
اگر سرنوشت ماتعیین شده پس نذراین وسط چیکارمیکنه؟اگر نذر کردن من و برآورده شدنش و تغییر یافتن زندگیم هم جزو سرنوشتمه ...

پس یعنی من نذر میکنم که نظر خدا عوض بشه؟اگر تقدیر من اون چیزیه که به صلاحمه چرا باید نذر کنم و چرا باید نذرم برآورده بشه؟

اصلا برآورده نشدن نذر یا شدنش به مصلحتمون هست؟و آیا ممکنه با نذر کردن شر و بدی رو برای خودم بخرم...؟

ببینید من نمیخوام در مورداختیار ادما حرف بزنم....میخوام بدونم اگر باید راضی بهرضای خدا باشیم چرا نذر؟اگر نذر میکنیم که نظر خدا عوض بشه اگه به مصلحت باشه عوض میشه؟یانه؟
منظورم اینه که من نذر میکنم فلان جا کار کنم...مثلا....تنها د رصورتی که به صلاحم باشه نذرم برآورده میشه؟ یعنی خدا مراقبمون هست ؟؟
بعدا نمیگم عجب غلطی کردم نذر کردم ؟؟؟؟


سلام
نذر هیچ خصوصیتی ندارد
نحوه تاثیرش در زندگی و سرنوشت انسان مانند سایر اعمال صالحه است
نذر عمل صالح در مقام نیت است
چون
نیت فعل درونی است
این نشان می دهد که نیت صالحه هم در زندگی اثر مثبت دارد
والله الموفق

حق دوست;353136 نوشت:
جناب روح بخش مطمئن هستید؟:Moteajeb!: یادمه خیلی وقت پیش یه حدیثی خوندم یا شخصی توی تلویزیون گفت، که دقیقا عکس مطلبی که شما می گید بود . البته متاسفانه الان یادم نیست که اینجا ذکر کنم . شایدم اشتباه یادم میاد. :Gig:
آیت الله فاطمی نیا: بعضی ها حرف عوامانه می زنند می گویند نباید چیزی را به زور از خدا گرفت. از این بی معنی تر نمی شود گفت. خدا که چیزی را به زور نمی دهد. آن چیز را هم که نباید بدهد، نمی دهد.به وقتش هم می دهد.
اجابت دعا بعضی اوقات موانعی دارد. در دعای کمیل می گوییم "اللم الغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا" خب بعضی کارها مانع از استجابت دعاست .......

مبصر;353295 نوشت:
خدا که چیزی را به زور نمی دهد. آن چیز را هم که نباید بدهد، نمی دهد

آخیش!....منم همچین نظری(حسن ظن) به خدا داشتم...
پس تا میتونم اصرار کنم.....
آیا این حرف به این معنیه که اگه بد باشه برام خودمو بکشمم نمیده...اما اگه خوب باشه با اصرار میده؟

یاس...;353129 نوشت:
باورم نمیشه!!!
بعضی وقتا نتیجه اش غیر قابل جبرانه خب!

اگه اینطوری میگم خدایا اگه نذرم برام بده خواستمو برآورده نکن:Ghamgin:


انسان با اصرار بر خواسته های مادی به مصلحت خود نمی اندیشدو می خواهد از هر راهی که می شود به خواسته اش برسد و دعا کردن و متعلقات آن را مثل نذر کردن، یکی از این راه ها می داند.
مصلحت این چنین شخصی این است که دعایش مستجاب شود تا خودش عواقب کوری را بفهمد. اگر دعایش مستجاب نشود؛ دچار مفسده بزرگتری می شود و آن عدم اعتماد به خداوند. خداوند بین بد و بدتر، بد را انتخاب می کند همانطور که به ما هم همین توصیه را می کند. و می فرماید عقل به تشخیص خوب از بد نیست بلکه به تمییز بین بد و بدتر است!

مبصر;353295 نوشت:
بعضی ها حرف عوامانه می زنند می گویند نباید چیزی را به زور از خدا گرفت. از این بی معنی تر نمی شود گفت. خدا که چیزی را به زور نمی دهد. آن چیز را هم که نباید بدهد، نمی دهد.به وقتش هم می دهد.
اجابت دعا بعضی اوقات موانعی دارد. در دعای کمیل می گوییم "اللم الغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا" خب بعضی کارها مانع از استجابت دعاست .......

بله خداوند مقهور هیچ چیز نیست حتی این که مثلا شرمش بیاید و یا حوصله اش از بنده ی سر برود و دعایش را مستجاب کند.
منتها ممکن است خداوند دعایی را که در استجابتش مفسده است برای مصحلت بزرگتری مستجاب کند. توضیحش در پست قبلی آمده است!
پس هم میشود گفت خداوند دعای را بر خلاف مصلحت مستجاب نمی کند و هم گفت مستجاب می کند.

روح بخش;353572 نوشت:
پس هم میشود گفت خداوند دعای را بر خلاف مصلحت مستجاب نمی کند و هم گفت مستجاب می کند.

خب اینجوری که آدم نذر نکنه بهتره! پس اگه ممکنه نذر بدتر باشه برامون....چه کاریه؟!اصلا برای چیه؟:Gig::Gig::Gig:

نقل قول:
خب اینجوری که آدم نذر نکنه بهتره! پس اگه ممکنه نذر بدتر باشه برامون....چه کاریه؟!اصلا برای چیه؟:Gig::Gig::Gig:
پيامبر اکرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الْمُلِحّينَ فِى الدُّعاءِ
خداوند اصرار كنندگان در دعا را دوست دارد

بحارالأنوار، ج 93، ص 378


بنظر می رسد توضیحات جناب روحبخش ایراد دارد زیرا دردین به اصرار در دعا سفارش شده است هرچند باکمی دقت متوجه می شویم که مطالب این بزرگوار هم ناقض اینکه درهرحال خداوند مصلحت بنده ی مومنش را در نظر می گیرد نیست !

آخر من نفهمیدم چی شد!؟

مبصر;354002 نوشت:
بنظر می رسد توضیحات جناب روحبخش ایراد دارد زیرا دردین به اصرار در دعا سفارش شده است هرچند باکمی دقت متوجه می شویم که مطالب این بزرگوار هم ناقض اینکه درهرحال خداوند مصلحت بنده ی مومنش را در نظر می گیرد نیست !

یاس...;353958 نوشت:
خب اینجوری که آدم نذر نکنه بهتره! پس اگه ممکنه نذر بدتر باشه برامون....چه کاریه؟!اصلا برای چیه؟:Gig::Gig::Gig:


دعا بهانه ای برای سخن گفتن با خداوند است! وقتی ارتباط ما با خداوند، بدرستی تعریف نشده است آن وقت در بحث دعا دچار مشکل می شویم!
دعا اعلان رضایت یا عدم رضایت نسبت به حادثه ای است که اتفاق افتاده یا شاید اتفاق بیافتد! این رضایت یا عدم رضایت همان رشد مثبت و یا منفی است که در بصیرت انسان واقع شده است!
دعا دریچه امیدی است که هیچ وقت انسان خود را در بن بست نبیند و بداند خداوندی رب اوست که قدرتش بر هر چیزی غالب است!
بعد از بسیاری از دعاهای نقل شده از امامان بزرگوار، از فرد خواسته شده است که حوائج خود را مطرح کند. یعنی بعد از این که شناخت خود را از خداوند و از خود به زبان آورد، آن وقت زمینه طرح دعا فراهم است. بدون این زمینه، و بدون این پشتوانه اعتقادی، دعا، بهره کشی از خداوند است! بهره کشی از ظاهر دین است! دین نیامده است تا جای تدبیر و تلاش را بگیرد. دین آمده است تا با بهینه نمودن ارتباط انسان با خداوند، او را با واقعیات جهان بدرستی آشنا کند. دین اصل علم است!
وقتی دختری از خداوند می خواهد که برای او خواستگاری بیاید، و بعد هم مدام بر این خواسته خود پافشاری می کند و زیارت عاشورا می خواند و نذر و نیاز می کند و غیره، و بعد هم دعایش مستجاب نمی شود، آرام آرام اعتقادات خود را از دست می دهد.
جرا این اتفاق افتاده است؟ بخاطر این که خداوند را بدرستی نشناخته است و از راز دعا، با خبر نگشته و زمینه های استجابت دعا را به تدبر ننشسته است! او خیال کرده است دعا، ورد جادوگران است که وقتی بر زبان آمد باید کارایی داشته باشد و همه چیز را متحول سازد و فرد را هم از تلاش برای آینده معاف دارد و هم رفتاری گذشته او از تأثیر بر آینده باز ماند.
خیر این گونه نیست!
دعا، زمینه ای برای بررسی خواسته هاست! بالاخره وقتی خواسته ای ذهن اسنان را مشغول می کند، باید تکلیفش مشخص شود. استحابت دعا، به معنای بررسی پرونده مضمون دعا است! بررسی پرونده، به معنای رسیدن به خواسته در اسرع وقت نیست! بررسی پرونده یعنی بررسی همه آن عللی که باعث بوجود آمدن این خواسته و انجام نگرفتن آن است!
وقتی شخصی از خداوند برای رسیدن به خواسته اش کمک می گیرد و احیانا برای رسیدن به خواسته اش نذری می کند، در واقع از خداوند خواسته است که او را در این مسیر کمک کند!
کمک خداوند به این است که او بدرستی ببیند چه مشکلاتی سر راه خواسته اوست! این مشکلات باید چگونه رفع شود! و یا اصلا این مشکلات قابل رفع است؟ چه زمان طبیعی را باید برای حل این مشکلات اختصاص داد!
اصلا انسان با نوع برخورد با مشکلات است که رشد نموده و یا افت می کند! مگر فلسفه خلقت غیر از این است؟ مگر آزمونی که در مدارس و دانشگاه ها صورت می پذیرد غیر از حل مسئله است؟ مگر علم ثمری غیر از حل مشکلات دارد؟ مگر حل مشکلات همیشه به معنای تمام شدن آنهاست؟!
من توصیه ام به عزیزان این است که دعا و ملحقات آن را مثل نذر، ساده نگیرند و بدانند که با بررسی همه جوانب آن بابی بزرگ در مسیر معرفت به رویشان باز خواهد شد.
در این سایت فخیمه، تاپیکهای متعددی برای دعا ایجاد شده است که از طریق جستجو میتوانید آنها را بیابید.

مبصر;354002 نوشت:
پيامبر اکرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الْمُلِحّينَ فِى الدُّعاءِارالأنوار، ج 93، ص 378
خداوند اصرار كنندگان در دعا را دوست دارد
بنظر می رسد توضیحات جناب روحبخش ایراد دارد زیرا دردین به اصرار در دعا سفارش شده است هرچند باکمی دقت متوجه می شویم که مطالب این بزرگوار هم ناقض اینکه درهرحال خداوند مصلحت بنده ی مومنش را در نظر می گیرد نیست !

اصرار در دعا به معنای ناامید نشدن است! به کسی گفته می شود که در دعایش اصرار داشته باشد، که دعا را بخاطر ناامیدی از خداوند و یا تردید در توانایی خداوند ترک گفته است! و الا اگر کسی دعایی نمود و بعد دنبال آن را نگرفت و دلیل آن هم عدم اطمینان به مصلحت بودن استجابت آن دعا بود، نمی توان به این فرد گفت باید همچنان اصرار کنی!
همان بار اولش هم که دعا نموده است بخاطر دوستی با خداوند است! برای خدایی که از همه درون او آگاه است اصلا چه نیاز که به درگاه او سخنی بر زبان جاری کند و این منطقی به نظر نمی رسد مگر این که دعا، رابطه عاطفی انسان با خداوند باشد!
در بین دوستان لوزما سخنانی که گفته می شود جنبه خبری دارد. خداوند از حضرت موسی سؤال کرد: «این چیست که به دست داری؟» حضرت موسی نگفت مگر خودت نمی دانی چیست؟ خب عصاست دیگه! نمی بینی عصاست! تو چطور خدایی هستی .... بلکه ایشان گفت: «این عصای من است، به آن تکیه می کنم، با آن برگ درختان را برای چرای گوسفندانم می ریزم و خاصیتهای دیگری هم دارد (اگر می خواهی آنها را هم بگویم)» (طه: 18)
البته خواسته های معنوی حسابش جداست در آنها باید اصرار نمود به شرط آن دعا کننده دقیقا مرز دعاهای مادی و معنوی را بداند که البته خود بحث جدایی دارد که اگر مایل باشید به آن هم بپردازیم!

به نام خدا

سلام علیکم

روح بخش;354623 نوشت:
دقیقا مرز دعاهای مادی و معنوی را بداند

بدم نمیاد منظورتونو بگین....

دعاهای مادی هدفی جیز رفع مشکلات مادی و بهره مندی بیشتر از نعمتهای دنیایی ندارد و اصلا توجهی به هدف از آفرینش ندارد.
ولی دعاهای معنوی هر چند هم ممکن است ظاهری مادی داشته باشند ولی هدف قرار گرفتن در مسیر هدف خلفت است. مثل قوِّ علی خدمتک جوارحی!

موضوع قفل شده است