جمع بندی دیدن ائمه (علیهم السلام) در خواب

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دیدن ائمه (علیهم السلام) در خواب

سلام
در مطالب ب این موضوع رسیدم ک چهره ایمه در خواب نورانی خواهد بود
اگر فردی که بر ما چنین القا شده ک امام زمان است و چهره شان پشت ابری بارانی پنهان است نمی توان به ایمه نسبت داد؟چون نورانیتی درکار نبود؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حکیم

سربازمهدی;976871 نوشت:
سلام
در مطالب ب این موضوع رسیدم ک چهره ایمه در خواب نورانی خواهد بود
اگر فردی که بر ما چنین القا شده ک امام زمان است و چهره شان پشت ابری بارانی پنهان است نمی توان به ایمه نسبت داد؟چون نورانیتی درکار نبود؟

سلام و عرض ادب
آنچه بیشتر از خواب دیدن ائمه اهل بیت ( علیهم السلام )مهم و مورد دغدغه باید باشد، عمل به دستورها و رهنمود های آن بزرگواران است . اما در مورد خواب باید توجه داشته باشیم که عوامل بسياري در تعبير و تفسير خواب مؤثر است مانند:
الف) حالات روحي و رواني خواب بيننده.مثلا افرادي كه در طول روز استرس و اضطراب دارند و يا ذهن مشغول و نا آرام دارند خواب هاي ترسناك و پر تنش مي بينند و كساني كه از افسردگي عميق رنج مي برند خواب هاي عرفاني زيادي در قالب هاي مختلف مذهبي و غير مذهبي مي بينند.
ب) نوع غذايي كه قبل از خواب خورده است.
گويند شخصي آمد خدمت پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم) و عرض كرد ديشب خواب پريشاني ديده ام. حضرت فرمود: ديشب چه خورده اي؟ عرض كرد خرماي پخته بسياري خورده ام. حضرت فرمود: علتش همان است.
[1]
ج) با وضو خوابيده يا بي وضو.
د) به حالت جنابت خوابيده يا با طهارت.
هـ) شغل و حرفه خواب بيننده.
و) چه زماني خواب ديده است روز يا شب، چه ساعتي خواب ديده است.
ز) آيا مؤمن و باتقوي است يا فاسق و گنهكار.
گويند شخصي به ابن سيرين گفت در خواب ديدم كه اذان مي گفتم در پاسخ گفت تو به حج خواهي رفت. اتفاقاً شخص ديگري به او گفت من نيز چنين خوابي ديده ام گفت تو را به سبب دزدي مي گيرند. بعضي سئوال كردند كه يك خواب را دو تعبير نمودي گفت من با توجه به حال خواب بيننده، تعبير نمودم اولي شخص با ايماني بود تعبير به حج نمودم با استفاده از آيه: «وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا»، اما دومي شخصي فاسق بود تعبير به دزدي نمودم با استفاده از آيه: «ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ».
[2]
ح) كسي كه خواب ديده مرد است يا زن يا بچه.
نتيجه اين كه نمي توان به اين سادگي و در قالب نوشتار خواب را تعبير نمود؛ بلكه يك معبر خوب كه بهره اي از فيوضات الهي برده باشد بايد خواب را تعبير نمايد.
اما آن چه كه از روايات استفاده مي شود اين است كه اگر كسي يكي از چهارده معصوم (علیهم السلام ) را در خواب ببيند واقعاً همان بزرگواران را ديده است. (به شرط آن كه واقعاً چهره آنها را در خواب ديده باشد)
از پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله و سلم ) نقل شده است كه مي فرمايد: « مَنْ رَآنِي فِي مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِي لِأَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِي وَ لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَائِي؛ هر كس مرا در خواب ببيند، (واقعاً) من را ديده است. همانا شيطان به صورت من و جانشينان من ظاهر و مجسم نمي شود»
[3]
در نتیجه اگر خواب و رویا صادقه باشد و شرایط لازم را داشته باشد ممکن است مطابق حقیقت باشد .

پی نوشت ها:


[/HR][1] . ابن ابراهيم تفليسي، شيخ ابوالفضل، کليات کامل التعبير، انتشارات علميه اسلاميه، ص10.
[2] . تعبير خواب ابن سيرين، تهران، انتشارات نمونه، چاپ چهارم، 1379ش، ص14.
[3] .علامه مجلسی، بحار الانوار، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت ـ 1403.ق ، ج 49، باب 19، ص 283.

باسمه الشهید

عرض سلام و ادب

حکیم;977015 نوشت:
كساني كه از افسردگي عميق رنج مي برند خواب هاي عرفاني زيادي در قالب هاي مختلف مذهبي و غير مذهبي مي بينند.

دلیل فرمایش فوق چیست؟

حبیبه;977040 نوشت:
دلیل فرمایش فوق چیست؟

سلام

به نظر می رسد دلیلش هم این نکته باشد که چون یک فرد افسرده از تحولات و قبض و بسط های روحی و تنش های درونی برخوردار است و حتی گاهی افراد افسرده بخاطر استفاده از داروهای آرامبخش و .... ممکن است خواب های پریشان ببینند و توهم و تصور کنند که خواب هایشان دارای پیام هایی باشد

باسمه البصیر

با سلام و احترام

حکیم;977063 نوشت:
سلام

به نظر می رسد دلیلش هم این نکته باشد که چون یک فرد افسرده از تحولات و قبض و بسط های روحی و تنش های درونی برخوردار است و حتی گاهی افراد افسرده بخاطر استفاده از داروهای آرامبخش و .... ممکن است خواب های پریشان ببینند و توهم و تصور کنند که خواب هایشان دارای پیام هایی باشد

در اینکه افراد افسرده ممکن است خوابهای پریشان و یا کابوس ببینند شکی نیست ولی اینکه برای این نوع خوابها

از تعبیر خوابهای عرفانی استفاده شود جای اشکال و سؤال است،بیان مطلب زیر با استناد به چه دلیل یا دلایلی است؟

حکیم;977015 نوشت:
كساني كه از افسردگي عميق رنج مي برند خواب هاي عرفاني زيادي در قالب هاي مختلف مذهبي و غير مذهبي مي بينند.

حبیبه;977067 نوشت:
از تعبیر خوابهای عرفانی استفاده شود جای اشکال و سؤال است،بیان مطلب زیر با استناد به چه دلیل یا دلایلی است؟

حق با شماست سهو قلم شد خوب بود می نوشتیم خوابهای شبه عرفانی و یا همان خوابهای پریشان

باسمه الرقیب

حکیم;977083 نوشت:
خوب بود می نوشتیم خوابهای پریشان

بله ظاهرا تعبیر دقیق و بی اشکال همان خوابهای پریشان است.

پرسش :

با توجه به این که می گویند چهره ائمه در خواب به صورت نورانی قابل مشاهده است اگر به فردی در خواب القا شود که چهره ای که مشاهده کرده است امام زمان است ولی ممکن است نورانی نباشد آیا می توان گفت که احتمال دارد آن شخص امام زمان( علیه السلام) باشد؟

پاسخ :

آنچه بیشتر از خواب دیدن ائمه اهل بیت ( علیهم السلام )مهم و مورد دغدغه باید باشد، عمل به دستورها و رهنمود های آن بزرگواران است . اما در مورد خواب باید توجه داشته باشیم که عوامل بسياري در تعبير و تفسير خواب مؤثر است مانند:
الف) حالات روحي و رواني خواب بيننده.مثلا افرادي كه در طول روز استرس و اضطراب دارند و يا ذهن مشغول و نا آرام دارند خواب هاي ترسناك و پر تنش مي بينند و كساني كه از افسردگي عميق رنج مي برند خواب هاي عرفاني زيادي در قالب هاي مختلف مذهبي و غير مذهبي مي بينند.
ب) نوع غذايي كه قبل از خواب خورده است.
گويند شخصي آمد خدمت پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم) و عرض كرد ديشب خواب پريشاني ديده ام. حضرت فرمود: ديشب چه خورده اي؟ عرض كرد خرماي پخته بسياري خورده ام. حضرت فرمود: علتش همان است(1)
ج) با وضو خوابيده يا بي وضو.
د) به حالت جنابت خوابيده يا با طهارت.
هـ) شغل و حرفه خواب بيننده.
و) چه زماني خواب ديده است روز يا شب، چه ساعتي خواب ديده است.
ز) آيا مؤمن و باتقوي است يا فاسق و گنهكار.
گويند شخصي به ابن سيرين گفت در خواب ديدم كه اذان مي گفتم در پاسخ گفت تو به حج خواهي رفت. اتفاقاً شخص ديگري به او گفت من نيز چنين خوابي ديده ام گفت تو را به سبب دزدي مي گيرند. بعضي سئوال كردند كه يك خواب را دو تعبير نمودي گفت من با توجه به حال خواب بيننده، تعبير نمودم اولي شخص با ايماني بود تعبير به حج نمودم با استفاده از آيه: «وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا»، اما دومي شخصي فاسق بود تعبير به دزدي نمودم با استفاده از آيه: «ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ.»(2)

ح) كسي كه خواب ديده مرد است يا زن يا بچه.
نتيجه اين كه نمي توان به اين سادگي و در قالب نوشتار خواب را تعبير نمود؛ بلكه يك معبر خوب كه بهره اي از فيوضات الهي برده باشد بايد خواب را تعبير نمايد.
اما آن چه كه از روايات استفاده مي شود اين است كه اگر كسي يكي از چهارده معصوم (علیهم السلام ) را در خواب ببيند واقعاً همان بزرگواران را ديده است. (به شرط آن كه واقعاً چهره آنها را در خواب ديده باشد)

از پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله) نقل شده است كه مي فرمايد: « مَنْ رَآنِي فِي مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِي لِأَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِي وَ لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَائِي؛ هر كس مرا در خواب ببيند، (واقعاً) من را ديده است. همانا شيطان به صورت من و جانشينان من ظاهر و مجسم نمي شود.»(3)
افزون بر آن چه گذشت دیدن چهره و سیمای مبارک پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام ) منصرف به کسانی است که در زمان حیات آن بزرگواران را دیده اند و قدرت انطباق تصویر ذهنی بر آن حضرت را دارا می باشند نه کسی که هیچ تصویر ذهنی ای نسبت به آن حضرت ندارد.

همچنین برای کسانی که آن حضرت را هم دیده اند باز مفاد خواب حجت به معنای الزام تکلیفی خاص بر خواب بیننده نخواهد بود.

در نتیجه اگر خواب و رویا صادقه باشد و شرایط لازم را داشته باشد ممکن است مطابق حقیقت باشد .

پی نوشت ها :

1.ابن ابراهيم تفليسي، شيخ ابوالفضل، کليات کامل التعبير، انتشارات علميه اسلاميه، ص10.
2.تعبير خواب ابن سيرين، تهران، انتشارات نمونه، چاپ چهارم، 1379ش، ص14.
3.علامه مجلسی، بحار الانوار، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت ـ 1403.ق ، ج 49، باب 19، ص 283.

موضوع قفل شده است