جمع بندی درخواست حدیث در ارتباط با کیفیت ذبح و ازدواج موقت و افطار
تبهای اولیه
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
چند سوال داشتم در مورد ذبح مرغ و مدت ازدواج موقت و وجوب افطار بعد از اذان مغرب در هنگام روزه داشتم
آیا در این سه مورد حدیثی از معصومین علیهم السلام روایت شده است ؟
آیا حدیثی از معصومین علیهم السلام در رابطه با رو به قبله نمودن قسمت های جلویی بدن مرغ در هنگام ذبح روایت شده است ؟
و آیا در سخن معصومین علیهم السلام منبعی وجود دارد که نشان داده باشد حداقل مدت ازدواج موقت چه اندازه ای میباشد ؟
و آیا حدیثی از معصومین علیهم السلام آمده است که بیان بدارد که افطار کردن باید بعد از اذان مغرب باشد ؟
شرط روبه قبله بودن برای ذبح:
شيخ صدوق (د. 381. ق)، مينويسند: «هنگام ذبح، ذبيحه ات را رو به قبله قرار ده». (المقنع، ص 415).
«شتر بايستي به هنگام تذکيه، رو به قبله شود... و ديگر ذبائح نيز، رو به قبله، خوابانده ميشوند.» (الکافي، ص 60، ضمن سلسلة الينابيع الفقهية).
قطب راوندي (د.573.ق): «در صورت امکان، رو به قبله کردن ذبيحه به هنگام ذبح واجب است.»
(فقهالقرآن، ج 2، ص 252).
ابن حمزه (د. 580.ق): «هرگاه شکارچي، قصد ذبح پرندهاي را نمود، آن را با دست ميگيرد، بدون آنکه بسته باشد، سپس آن را رو به قبله نموده و سر ميبرد.»
(الوسيله الي نيل الفضيله، ص 154، ضمنالجوامع الفقهيه، ص 732).
برای عقد موقت در روایات حداقل زمان بیان نشده وتعیین زمان به دست دو طرف می باشد.
شیعیان وقت افطار را ذهاب حمره مشرقیه (از بین رفتن سرخی آسمان در قسمت شرق) می دانند[1] و این بدان خاطر است که آیه” أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیْلِ“[2]وقت افطار را شروع شب می داند. پس تا مطمئن به حلول شب نشده نمی توان افطار کرد، ولی اهل سنت جائی برای احتیاط باقی نگذاشته اند و برای اطمینان از صحت روزه شان این دقائق اندک بین غروب خورشید و ذهاب سرخی مشرق را صبر نمی کند.
[1]توضحیح المسائل المحشی للامام الخمینی، ج 1، مسأله 735.
[2]سوره بقره، آیه 187.