خمیازه و شیطان
تبهای اولیه
سلام
در کتاب « اََلرِّسالَة العَلیَّه» در آنجا آمده که عطسه از رحمان است و خمیازه از شیطان زیرا ” خمیازه محصول یکنواختی انسان است “ اما عطسه زمانی اتفاق می افتد که فضا و هوا تغییر کند. خدا دوست دارد از کسالت و یکنواختی بپرهیزیم و خود را تازه کنیم.
خمیازه از جانب شیطان است و تا جایی که برای شخص ممکن است و توان دارد باید از وقوع آن جلوگیری کند و هنگامی که شخص در حین خمیازه کردن صدای «ها» را از خود درمیآورد شیطان از این عمل او خشنود شده و میخندد.
از این رو، مؤمن خمیازه را ناپسند میداند چون که پروردگارش آن را ناپسند دانسته است.
خداوند متعال میفرماید:
وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ ((بقره /165)
«کسانی که به خدا ایمان آوردهاند قویتر هستند در رابطه با عشق و محبت با خداوند (از دوستی و محبت مشرکان با معبودانشان)».
یکی دیگر از آن عواملی که خمیازه را ناپسند قرار داده و میدهد این است که خمیازه از طرف شیطان است و از شیطان جز کار زشت و ناپسند چیز دیگری سر نمیزند و همچنین خمیازه از خوردن زیاد سرچشمه میگیرد و واقع شدن در خمیازه منجر به کسالت و تنبلی در عبادت میشود و خمیازه کشیدن همیشه و در هر حال مکروه و ناپسند است ولی کراهیت آن در نماز شدیدتر و بیشتر است؛ زیرا هدف مهم و اساسی شیطان، پرت کردن حواس نمازگزار است.
خمیازه کشیدن در نماز از طرف شیطان است هر گاه یکی از شما خمیازهاش گرفت تا آنجایی که توان دارد آن را فروبرد و از انجام و وقوع آن جلوگیری کند
قال على (علیه السلام):
«اِنَّ الاَْشْیاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتِ ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَ الْعَجْزُ، فَنَتَجَ مِنْها الْفَقْرُ»;
بحار الانوار، جلد 75، صفحه 59.
شرح و تفسیر
تعبیرى كه در این روایت آمده بسیار زیباست. حضرت طبق این روایت مى فرماید: در آغاز خلقت، اشیاء مختلف با یكدیگر ازدواج كردند و در كنار یكدیگر قرار گرفتند، هر چیزى با كفو و چیز متناسب خویش ازدواج كرد و سنخیّت ها و تناسب ها در نظر گرفته شد، «كسالت» كفو و متناسب و هم سنخ «عجز» شناخته شد و با او ازدواج نمود و ثمره ازدواج آن ها «فقر» و «تنگدستى» و بدبختى بود.
در حقیقت در این روایت دو عامل و ریشه مهمّ فقر، كه قابل اجتناب هم هستند، بیان شده است:
عامل اوّل تنبلى است; تنبلى راهى است كه بدون شك به فقر و تنگدستى منتهى مى گردد.
و عامل دوم ناتوانى است; كه این خود دو رقم است:
الف) ناتوانى هاى طبیعى.ب) ناتوانى هاى خود خواسته كاذب، كه فراوان است. نیروى واقعى هر انسانى ده برابر نیرویى است كه به كار گرفته مى شود.
این ادّعا به هنگام عصبانیّت قابل لمس است.
اگر در جامعه اى عجز و ناتوانى ها از بین برود، ناتوانى هایى كه بر اثر تلقین به نفس منجر به إنزوا و سستى و خمودى مى گردد، و افراد جامعه باور كنند كه توانا هستند، بدون شك تحوّلى عجیب رخ خواهد داد، و كلّ جامعه، افرادى متحرّك و پویا خواهند شد.
با سلام
این حدیث ومثل آن در کتب شیعه وسنی آمده و کنایتا هشدار به دوری از تنبلی است :
دراصول کافی ودر مکارم اخلاق آمده :
...عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن أحمد بن محمد بن أبي نصر قال: سمعت الرضا عليه السلام يقول: التثاؤب من الشيطان والعطسة من الله عزوجل.
خمیازه از شیطان وعطسه از خداوند است .
وعامه هم روایت کرده اند :
از رسول اکرم(ص) که ایشان فرمودند:
«ان الله یحب العطاس و یکره التثاوب، فاذا عطس فحمدلله، فحق علی کل مسلم سمعه ان یشمته و اما التثاوب فانما هو من الشیطان فلیرده ما استطاع فاذا قال: ها، ضحک منه الشیطان».
«خداوند عطسه را دوست دارد و خمیازه را ناپسند و مکروه میداند و هنگامی که شخص عطسه میزند باید حمد و ستایش خداوند را بگوید (یعنی الحمدلله) بگوید و شخص مسلمانی که عطسه را میشنود این حق بر ذمة اوست که جواب عطسة او را بدهد اما خمیازه از جانب شیطان است و تا جایی که برای شخص ممکن است و توان دارد باید از وقوع آن جلوگیری کند و هنگامی که شخص در حین خمیازه کردن صدای «ها» را از خود درمیآورد شیطان از این عمل او خشنود شده و میخندد.
وفي رواية قال : قال رسول اللَّه -صلى الله عليه وسلم- : «التثاوب من الشيطان ، فإذا تثاءب أحدُكم فليردَّه ما استطاع ، فإن أحدكم إذا قال : ها ، ضحك الشيطان منه» أخرج الأولى البخاري ، والثانية مسلم.
وفي رواية أبي داود مثل الأولى ، ولم يذكر ما يقول إذا عطس ، ولا ذَكَر الصلاة ، وقال : «ولا يقل : هاه هاه».وأخرج الترمذي الأولى ، ولم يذكر «فإنما هو من الشيطان». ولا ذكر الصلاة.
وللترمذي في أخرى قال : «التثَّاؤب من الشيطان ، فإذا تثاءب أحدكم فليكظم ما استطاع».
وفي أخرى للترمذي قال : «العُطاس من اللَّه والتَّثاؤب من الشيطان ، فإذا تثاءب أحدكم ، فلضع يده على فيه ، وإذا قال : آه آه ، فإن الشيطان يضحك من جوفه».
البته بعضی چیز های دیگر هم از شیطانند :
العطاس و النعاس و التثاؤب في الصلاة و الحيض و القيء و الرعاف
تخريج السيوطي
( ت ) عن عبدالله بن يزيد الخطمي .
@3847 ( صحيح )
سلام دوست عزیز
تمامی حرفتان درست.و من قبول دارم.البته اینم نمیدونستم خمیازه واسه شیطانه.عطسرو میدونستم.که هر موقع عطسه میکنم خدا رو شکر میکنم.
اما خمیازه میکشیم گوشمان باز میشود یعنی بهتر میشنویم.
میخوام بدونم وقتی من گوشم میگیره خودم خمیازه میکشم تا گوشم باز بشه.مثلا در مسافرت به جایی که شیبش به پایین است و گوشه انسان میگیرد.
خاصیت خمیازه فقط اینه که گوشو باز میکنه.عطسه کثافاته شش را بیرون میکشه.
هردوشون خوبن.اما اینکه من فقط خکیازرو واسه باز شدن گوشم میکنم گناهه؟
چه جالب ! ... خمیازه شیطانیه ؟
خب خمیازه وقتی انسان می کشه که خسته باشه و این یک نوع اخطار هست که پاشو برو بخواب ! یا اینکه تازه از خواب بیدار شده و هنوز خستگی اون خواب عمیق تو وجودش مونده و می خواهد ان رو نشان بده ! وگرنه در طول روز که چنین چیزی انجام نمیشه !
عطسه هم ناشی از خارش گرفتن درون بینی هست یا اینکه وقتی انسان سرما خورده ، می خواهد میکروب های درون شش خود را به بیرون پرت کنه و به همین خاطر با عطسه اونو پرت می کنه اما دلیل دیگرش هم عطسه بی فایده هست که بر گرفته از حساسیت هست با خارش گرفتن بینی !
من دیگر نمی دانم چرا خمیازه شیطانی و عطسه خدایی هست ! ببینید هر دو کار زشتیه ! در صورت خودش اگر خمیازه بکشی جلوی جمع و جلوی دهنت رو نگیری بله زشته ! ....و همچنین اگر عطسه بزنی تو جمع و جلوی دهنت رو نگیری تمام تف و میکروب بدنت می پاشه رو صورت یه بنده خدا ! و اینکه می دونستین یه عطسه شدید حتی می تونه میکروبش رو تا حد ده متر پرت کنه به جلو ؟ !
من که این دو رو نه خدایی می دانم نه شیطانی چون در نوع خودشون هم خوب هستن هم بد ! هم ناپسندند در مواقعی و هم پسندیده اند در مواقعی !