حکم کسب درآمد از پول مجازی (بیت کوین)

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم کسب درآمد از پول مجازی (بیت کوین)

با سلام
حکم کسب درامد از پول مجازی(بیت کوین)حلال یا حرام؟اگر هنوز مشخص نیست ایا میتوان تا مشخص شدن حرام بودن ان،از پول مجازی کسب درامد حلال داشت یا با ان کار کرد؟

چند نکته در مورد این نوع پول:
در جهان حدود 63 نوع پول مجازی وجود دارد که معروف ترین انها به نام بیت کوین می باشد که بعضی از کشورها ان را ممنوع کردند مثل روسیه و ارژانتین و بعضی از کشورها برای استفاده ان قوانین و مقررات وضع کردن مثل امریکا المان و چین و بعضی از کشورها مثل ایران هنوز هیچ قانونی برای استفاده کردن یا نکردن ان ندارند.(بلاتکلیفیم)
بیت کوین از سال 2009 استارت خورده و تاکنون ارزش هر بیت کوین به حدود 1000 دلاره :-o این نشون میده بسیار تونسته گسترش پیدا کنه و خیلی طرفدار داره حتی در بعضی از کشورها مثل امارات و سوئد و کانادا و ...خودپرداز بیت کوین نصب شده. توی گوگل مزایا و معایب اون به تفضیل ذکر شده ولی بزرگترین عیبی که بهش گرفتن اینبوده که انتقال پول از فردی به فرد دیگری قابل رد گیری و پیگیری و کنترل نیست به همین منظور مورد توجه خلاف کاران زیادی(پولشویان و هکرها) قرار گرفته چون هیچ مرکز ی وجود نداره که این سیستم مالی رو کنترل کنه و این به خاطر امنیت بسیار بالای هست که داره که هیچ کسی تا کنون نتونسته اختلال تو سیستمش ایجاد کنه .این پول بر خلاف پول های واقعی به هیچ عنوان قابل جعل یا کپی نیست و کلی مزایا دیگه نسبت به پول واقعی داره که گفته میشه مزایای ان بر معایب ان میچربه(مثل اینترنت) به همین خاطر کشورهای بزرگ مثل امریکا و المان و چین ... با وضع قوانین ومقررات ازش استفاده میکنند.
سیاست های کشور امریکا و المان و چین در رابطه با پول مجازی:
http://coiniran.com/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%AC/

لطفا با تحقیق و تفسیر پاسخ دهید چون مطمعنا برای خیلیها سوال میشه.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد اسراء

sunlight;916757 نوشت:
با سلام
حکم کسب درامد از پول مجازی(بیت کوین)حلال یا حرام؟اگر هنوز مشخص نیست ایا میتوان تا مشخص شدن حرام بودن ان،از پول مجازی کسب درامد حلال داشت یا با ان کار کرد؟

چند نکته در مورد این نوع پول:
در جهان حدود 63 نوع پول مجازی وجود دارد که معروف ترین انها به نام بیت کوین می باشد که بعضی از کشورها ان را ممنوع کردند مثل روسیه و ارژانتین و بعضی از کشورها برای استفاده ان قوانین و مقررات وضع کردن مثل امریکا المان و چین و بعضی از کشورها مثل ایران هنوز هیچ قانونی برای استفاده کردن یا نکردن ان ندارند.(بلاتکلیفیم)
بیت کوین از سال 2009 استارت خورده و تاکنون ارزش هر بیت کوین به حدود 1000 دلاره این نشون میده بسیار تونسته گسترش پیدا کنه و خیلی طرفدار داره حتی در بعضی از کشورها مثل امارات و سوئد و کانادا و ...خودپرداز بیت کوین نصب شده. توی گوگل مزایا و معایب اون به تفضیل ذکر شده ولی بزرگترین عیبی که بهش گرفتن اینبوده که انتقال پول از فردی به فرد دیگری قابل رد گیری و پیگیری و کنترل نیست به همین منظور مورد توجه خلاف کاران زیادی(پولشویان و هکرها) قرار گرفته چون هیچ مرکز ی وجود نداره که این سیستم مالی رو کنترل کنه و این به خاطر امنیت بسیار بالای هست که داره که هیچ کسی تا کنون نتونسته اختلال تو سیستمش ایجاد کنه .این پول بر خلاف پول های واقعی به هیچ عنوان قابل جعل یا کپی نیست و کلی مزایا دیگه نسبت به پول واقعی داره که گفته میشه مزایای ان بر معایب ان میچربه(مثل اینترنت) به همین خاطر کشورهای بزرگ مثل امریکا و المان و چین ... با وضع قوانین ومقررات ازش استفاده میکنند.
سیاست های کشور امریکا و المان و چین در رابطه با پول مجازی:
http://coiniran.com/%D8%B3%DB%8C%D8%...-%D9%85%D8%AC/

لطفا با تحقیق و تفسیر پاسخ دهید چون مطمعنا برای خیلیها سوال میشه.


عرض سلام و ادب
و تشکر از سوالتان
سوال مورد نظر باید پس از موضوع شناسی از مراجع عظام استفتاء گردد.
لطفا نام مرجع تقلید خود را بفرمایید و سپس منتظر رسیدن پاسخ استفتاء بمانید.

سلام
خیلی ممنون از پاسختون.لطفا نظر رهبری رو بفرمایین.
چندتا لینک در مورد بیت کوین:
1-سایت اول 11 دلیل استفاده از بیت کوین در جهان رو گفته:
https://steemit.com/steem/@iran/why-use-cryptocurrency-farsi-ra-az-byt-kwyn-astfadh-knym

2-این سایت لیست کشورهای که عابر بانک بیت کوین رو دارن روی نقشه با تعدادشون رو در هر کشور نشون میده که تقریبا 90 درصد کشورهای دنیا رو شامل میشه و این نشون میده حتما مزایای زیادی داشته که اینطوری رواج پیدا کرده!!!
https://coinatmradar.com/countries/

با سلام دوباره
عذر میخوام من عجله دارم کار و کاسبیم معلقه ...کی میتونید جواب بدین....الان حدود 8 ساله بیت کوین داره تو دنیا داره کار میکنه قاعدتا بد و خوبش باید معلوم شده باشه....ممنون میشم سریع تر پیگیر باشید و جواب بدین گل

سلام علیکم
من چندین بار از دفتر مقام معظم رهبری درخواست کردم ک حکم خرید و فروش ارزهای الکترونیکی رو اعلام کنند اما الان چند ماهی‌ میگذره و هنوز درخواست من در دست بررسی‌ می‌باشد
می‌خواستم ببینم آیا شما در رابطه با این موضوع جوابی‌ از دفتر مقام معظم رهبری دریافت کردید ؟
من می‌خوام ابتدا از سایت Exchanging.ir بیت کوین بخرم سپس بیت کوین را به اتر و ریپل تبدیل کنم و وقتی‌ قیمت هر واحد بالاتر رفت دوباره به دلار تبدیل کنم و سپس دلار را به ریال تبدیل کنم .
آیا این روند از لحاظ شرعی اشکال داره ؟
با توجه به اینکه این ارزها دارای نمودار (tradingview.com) هستند و میشه تحلیلشون کرد کاملا مانند بازار بورس.

بنده هم منتظر جواب شما هستم
مرجع مقام معظم رهبري

با تشکر
یا علی‌

sunlight;917756 نوشت:
با سلام دوباره
عذر میخوام من عجله دارم کار و کاسبیم معلقه ...کی میتونید جواب بدین....الان حدود 8 ساله بیت کوین داره تو دنیا داره کار میکنه قاعدتا بد و خوبش باید معلوم شده باشه....ممنون میشم سریع تر پیگیر باشید و جواب بدین

atbax;918296 نوشت:
سلام
بنده هم منتظر جواب شما هستم
مرجع مقام معظم رهبري

با سلام و احترام خدمت کابران بزرگوار

همانطور که مشخص است مدتها قبل استفتا به دفتر مقام معظم رهبری فرستاده شده است و منتظر پاسخ ماندیم بعد از پیگیری شفاهی بیان شد که باید این مساله موضوع شناسی شود که ظاهرا به دلیل کثرت سوالات همچنان بی پاسخ مانده است از تاخیر عذرخواهم ان شاالله بازهم پیگیر هستیم البته می توانید برای دریافت پاسخ شفاهی با دفتر معظم له به شماره 02537746666 تماس داشته باشید .

موفق و موید باشید

باسلامی دوباره
در ابتدا از مدیران خواهش دارم این موضوع را تا روشن شدن قضیه باز بگذارن.
بنده دو بار تماس گرفتم هیچ جواب روشنی نگرفتم و گفتن باید استفتاء گردد و پیشنهاد دادن به سایت اقای زنجانی ارسال کنم بنده هم اینکارو انجام دادم و منتظر جواب استفتاء هستم و تو پرانتز بگم که یکیشون خیلی عصبی بود انگار که ارث باباشو خوردم به نظر بنده حداقل این قشر که الگوی بقیه هستن باید رعایت کنن که متاسفانه چیز دیگه ای شاهد بودم بگذریم.
بنده جاهای دیگه که گشتم یک سری مطلب پیدا کردم که میزارم و از دوستان خواهش دارم نظرات خودشونو در مورد این مطالب بدن تا انشاا... به یه جمع بندی برسیم .
http://www.rajanews.com/news/138759

http://mojahedgroup.ir/main/%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86%d8%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b9%d9%85%d8%a7%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86/
در جواب دوستمون atbox با توجه به متنی که اقای مجاهد که یه گروه تحقیقاتی اقتصادی دارن ،گفته شده دقیقا کاری که شما میخوای بکنی باطله ....یعنی گفته سفته بازی طلا و دلار باطله چه برسه به بیت کوین ...چون کار یا خدمتی انجام نمیشه و پول از پول بدست میاد!!درست حال سوال اینجاست چرا مراجع ما خرید و فروش دلار و سکه رو حرام نکردند؟؟؟؟کدوم راست میگه؟؟؟
اگه اینجوری که این گروه اقتصادی میگن باشه پس منی که مثلا چند تا تیر اهن یا هر چیز دیگه ای امسال بخرم دو سال بعد گرون شد بفروشم زیادی این پول به کل باطله...چرا چون با کنار افتادن تیراهن ها کنار خانه یا مغازه من کاری و خدمتی انجام نشده احتمالا درصدی عرف مثلا 10 درصد فقط جایز است و بیشتر ان پول به کل باطله و نمیدونم اسمش چی میشه ربا یا هرچیز دیگه ...جالبه همین قضیه رو پرسیدم گفتن موردی نداره و حلاه !!!حق با کیه؟
توی سایت زیر تو قسمت ریشه شناسی متن اخرش نوشته:(زیاد شدن یک چیز بدون انجام کار)جزء رباست ولی از دفتر پرسدیم گفتن نه ربا فقط دو نوعه و این ربا نیست.
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A8%D8%A7_(%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85)
--------------------------
موضوع بعدی:
http://way2pay.ir/43267
اگر اینطور که گروه اقتصادی مجاهد میگن پس طبق گفته سایت بالا مسئولین منتظر چی هستن که رصد بشه ....یه بار بگن به کل باطله والسلام.
-----
http://coiniran.com/%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%db%8c%d9%85/
نظرتون برای لیک بالا چیه
---------
یه پول مجازی به نام الله کوین به وجود اومده بود میگفت برای حمایت از مسلمانان هست که چون طرفدار نداشت کنسل شد.یه پول مجازی دیگه اومده به اسم curecoin که به نظر پول چینی هست و برای حمایت و تحقیقات پزشکی مخصوصا روی سرطان و الزامیر و... به کار میره ...در این مورد ایا مشکلی هست؟نظر شماها چیه؟

موضوع قفل شده است