جمع بندی حکم ذبیحه اهل کتاب و شیعه از دیدگاه اهل سنت و وهابیت

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم ذبیحه اهل کتاب و شیعه از دیدگاه اهل سنت و وهابیت

سلام علیکم

 

حکم ذبیحه اهل کتاب از نظر اهل تسنن چیست؟

همچنین حکم ذبیحه شیعه در نزد آنان چگونه است؟

 

متشکرم.

با نام و یاد دوست

 

 

 

کارشناس بحث: استاد صدرا

با سلام و عرض ادب

الف) ذبیحه ی اهل کتاب به اتفاق فقهای اهل سنت با توجه به شرایطی حلال است که این شرایط عبارتند از:

  1. خوردن گوشت حیوان ذبح شده در شریعت اسلام بر آنان حلال باشد؛ بنابراین ذبح حیواناتی که در شریعت اسلام بیان شده که بر آنان حرام بوده به واسطه ی ذبح کتابی بر مسلمان حلال نخواهد بود.
  2. حیوان برای غیر خدا ذبح نشده باشد؛‌ بنابراین اگر هنگام ذبح حیوان نام غیر خدا بر آن برده شده خوردن گوشت آن حیوان حرام خواهد بود.
  3. ذبح حیوان در حضور یک مسلمان اتفاق افتاده باشد، در صورتی که شخص کتابی خوردن گوشت مرده را حرام می داند. (1)

و این در حالی است که ذبیحه ی اهل کتاب بر اساس دیدگاه شیعه حلال نمی باشد.

ب)‌ذبیحه ی شیعه از دیدگاه گروهی از افراطیون اهل سنت حلال نبوده؟! زیرا از دیدگاه انحرافی آنان شیعه (به واسطه ی عدم پذیرش خلافت شیخین و اعتقاد به امامت و دیدگاه خاص به امام و همچنین متهم بودن به سب صحابه) مرتد بوده و بواسطه ی چنین امری احکام اسلام بر شیعه جاری نیست. بر این اساس «ابن تیمیه» به نقل از «احمد بن یونس»می نویسد که وی گفته است: «اگر یهودی ای گوسفندی را ذبح نماید و رافضی ای نیز همینطور، من ذبیحه ی یهودی را می خورم؛ اما ذبیحه ی رافضی را خیر؛ زیرا رافضی از اسلام بازگشته است».(2)

موفق باشید.

پی نوشت:

  1. الجریری، الفقه علی المذاهب الاربعة،‌ج1، ص1116.
  2. ابن تیمیة، الصارم المسلول على شاتم الرسول، دار ابن حزم – بيروت، ص570.: «و قال أحمد بن يونس : لو أن يهوديا ذبح شاة و ذبح رافضي لأكلت ذبيحة اليهودي و لم آكل ذبيحة الرافضي لأنه مرتد عن الإسلام».

سلام علیکم

از پاسخ شما متشکرم. این مطلب رو کسی گفته بود خواستم از صحت ان مطلع شوم. 

متشکرم 

جمع بندی:

پرسش:

حکم ذبیحه اهل کتاب از نظر اهل تسنن چیست؟ همچنین حکم ذبیحه شیعه در نزد آنان چگونه است؟

پاسخ:

الف) ذبیحه ی اهل کتاب به اتفاق نظر فقهای اهل سنت (1) با تحقق شروطی حلال است (2) که برخی از این شروط عبارتند از:

  • 1) حیوان برای غیر خدا ذبح نشده باشد؛‌ بنابراین اگر هنگام ذبح حیوان نام غیر خدا بر آن برده شده خوردن گوشت آن حیوان حرام خواهد بود.
  • 2) ذبح حیوان درحضور یک مسلمان اتفاق افتاده باشد، در صورتی که شخص کتابی خوردن گوشت مرده را حلال می داند. (3) و این در حالی است که ذبیحه ی اهل کتاب بر اساس دیدگاه شیعه حلال نمی باشد.

ب)‌ ذبیحه ی شیعه از دیدگاه گروهی از افراطیون اهل سنت حلال نبوده؟! زیرا از دیدگاه انحرافی آنان شیعه (به واسطه ی عدم پذیرش خلافت شیخین و اعتقاد به امامت ائمه (علیهم السلام) و جایگاه الهی آنان و همچنین متهم بودن به سب صحابه) مرتد بوده و بواسطه ی چنین امری از دیدگاه آنان احکام اسلام بر شیعه جاری نخواهد بود. بر این اساس «ابن تیمیه» به نقل از «احمد بن یونس» می نویسد که وی گفته است: «اگر یهودی ای گوسفندی را ذبح نماید و رافضی ای نیز همینطور، من ذبیحه ی یهودی را می خورم؛ اما ذبیحه ی رافضی را خیر؛ زیرا رافضی از اسلام بازگشته است».(2)

پی نوشت:

  1. وزارة الأوقاف والشئون الإسلامية – الكويت، الموسوعة الفقهية الكويتية، الطبعة الثانية، طبع الوزارة، ج7، ص142.: «قَال ابْنُ قُدَامَةَ: أَجْمَعَ أَهْل الْعِلْمِ عَلَى إِبَاحَةِ ذَبَائِحِ أَهْل الْكِتَابِ؛ لِقَوْل اللَّهِ تَعَالَى: {وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ} يَعْنِي ذَبَائِحَهُمْ».
  2. در فقه برخی مذاهب شروط دیگری نیز مطرح بوده که مورد اتفاق نیست. ر.ک: الجریری، الفقه علی المذاهب الاربعة،‌ دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان، ج1، ص653.
  3. الجریری، الفقه علی المذاهب الاربعة،‌ج1، ص653؛ محمد بن إبراهيم بن عبد الله التويجري، موسوعة الفقه الإسلامي، بيت الأفكار الدولية، ج4، ص374: «ذبائح أهل الكتاب لها ثلاث حالات: إذا علم المسلم أن الكتابي ذكاها ذكاة شرعية، وذكر اسم الله عليها، فهذه يجوز له أكلها؛ إذا علم أنه لم يذكر اسم الله عليها فلا يحل له أكلها؛ إن جَهل الحال جاز أكلها؛ لأن الاصل حلها. وإذا علم المسلم أن ذبائح أهل الكتاب ذبحت بغير الوجه الشرعي كالخنق أو الصعق الكهربائي فهي ميتة لا يجوز أكلها».
  4. ابن تیمیة، الصارم المسلول على شاتم الرسول، دار ابن حزم – بيروت، ص570.: «و قال أحمد بن يونس : لو أن يهوديا ذبح شاة و ذبح رافضي لأكلت ذبيحة اليهودي و لم آكل ذبيحة الرافضي لأنه مرتد عن الإسلام».
موضوع قفل شده است