جمع بندی حق امامت در سوره ی قدر

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حق امامت در سوره ی قدر

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

بنده جایی خواندم که نوشته بود شیعه باید به سوره قدر برهان بیاره ، دقیق متوجه نشدم چطوری ولی فکر کنم می فرمایند چون شب قدر هر سال هست ، پس باید ولی خدا هم باشه که فرشته ها و روح بهش نازل بشن .

اما سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده این هست که چرا خداوند در قرآن فرموده :

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ما آن را در شب قدر نازل کردیم !

چرا قرآن گران قدر نفرموده که ما آن را در شب قدر نازل می کنیم !

با تشکر .

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد حکیم

[TD][/TD]

به من بیاموز;1001017 نوشت:
اما سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده این هست که چرا خداوند در قرآن فرموده :

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ما آن را در شب قدر نازل کردیم !

چرا قرآن گران قدر نفرموده که ما آن را در شب قدر نازل می کنیم !

سلام و عرض ادب

در پاسخ به دو نکته توجه فرمایید:

1. قرآن کریم دو نزول دارد
یک بار به صورت دفعی و به یک باره در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل شد و یک بار هم در طول مدت 23 سال به مناسبت های مختلف بر قلب نورانی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل گشت.

2. این قرآن کریم می فرماید:«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ؛ ما آن را در شب قدر نازل کردیم» و نفرمود نازل می کنیم چون این یک امر طبیعی است و خداوند متعال در واقع دارد از نزول قرآن و آن چه که اتفاق افتاده و نازل شده به ما و آینده گان و مخاطبان قرآن کریم خبر می دهد و چون قرآن کریم نازل شده و خداوند هم می خواهد خبر نزول قرآن را به ما بدهد لذا می فرماید :«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ » اگر می فرمود آن را در شب قدر نازل میکنیم بدین معنا بود که نزول هر ساله تکرار شود در حالی که این گونه نیست و نزول قرآن تکرار نمی شود. (1)

پی نوشت ها :

1. ر.ك: علامه طباطبایی، سید محمد حسین، الميزان فی تفسیر القرآن ، انتشارات اسلامی، قم، ج‏2، ص‏ 16-18 .

حکیم;1001211 نوشت:
در پاسخ به دو نکته توجه فرمایید:

1. قرآن کریم دو نزول دارد
یک بار به صورت دفعی و به یک باره در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل شد و یک بار هم در طول مدت 23 سال به مناسبت های مختلف بر قلب نورانی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل گشت.

2. این قرآن کریم می فرماید:«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ؛ ما آن را در شب قدر نازل کردیم» و نفرمود نازل می کنیم چون این یک امر طبیعی است و خداوند متعال در واقع دارد از نزول قرآن و آن چه که اتفاق افتاده و نازل شده به ما و آینده گان و مخاطبان قرآن کریم خبر می دهد و چون قرآن کریم نازل شده و خداوند هم می خواهد خبر نزول قرآن را به ما بدهد لذا می فرماید :«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ » اگر می فرمود آن را در شب قدر نازل میکنیم بدین معنا بود که نزول هر ساله تکرار شود در حالی که این گونه نیست و نزول قرآن تکرار نمی شود. (1)

خب آیا شما قبول دارید که از این آیات برای اثبات جایگاه ائمه بعد از حضرت محمد صلی الله استفاده بشود و بگوییم شب قدر همواره اتفاق می افتد ؟ اگر خیر ، پس این سخن که میگویند شب قدر هر ساله است بر چه اساس است ؟

به من بیاموز;1001239 نوشت:
خب آیا شما قبول دارید که از این آیات برای اثبات جایگاه ائمه بعد از حضرت محمد صلی الله استفاده بشود و بگوییم شب قدر همواره اتفاق می افتد ؟ اگر خیر ، پس این سخن که میگویند شب قدر هر ساله است بر چه اساس است ؟

سلام
برای اثبات جایگاه ائمه(ع) از این آیه استفاده نمی شود. بلکه از آیه تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر استفاده می شود

البته من هم متوجه نشدم چطوری. ولی به هر حال مشکل ماضی بودن نداره و اتفاقا مضارعه

الرحیل;1001253 نوشت:
البته من هم متوجه نشدم چطوری

مخالفان امر خداوند عزّ و جلّ می­گویند: شب قدر نیز با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درگذشت. این فتنه­ای بود که تنها به آن­ها رسید و به سبب آن، به پیشینیان خود بازگشتند؛ زیرا اگر می­گفتند: شب قدر از میان نرفته، ناچار برای خداوند عزّ و جلّ در آن شب امری هست و اگر به وجود آن امر اقرار می­کردند، ناچار باید می­پذیرفتند که برای آن امر، صاحبی هست

و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که ایشان فرمود: حضرت امام علی علیه السلام چندین بار ­فرمود: آن تَیمی و آن عَدَوی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بودند و ایشان «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» را با خاکساری و گریه قرائت ­فرمود. آن دو عرض ­کردند: چقدر نسبت به این سوره، رقیق القلب هستی و تحت تأثیر آن قرار می­گیری! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: دلیلش آن چیزی است که چشم من آن را دید و قلبم با تمام وجود آن را دریافت کرد و نیز به خاطر چیزی است که قلب این شخص، پس از من می­بیند. عرض کردند: مگر شما چه دیده­ای و او چه می­بیند؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم برای آن دو بر خاک ­نوشت: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ» سپس ­فرمود: آیا پس از کلام خداوند عزّ و جلّ: «کُلِّ أَمْرٍ» چیز دیگری باقی می­ماند؟ عرض کردند: خیر. فرمود: آیا کسی را که امر بر او نازل می­شود، می­شناسید؟ عرض کردند: شما هستی ای رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم. ­فرمود: آری، آیا شب قدر پس از من نیز هست؟ عرض کردند: بله. فرمود: آیا آن امر در آن نازل می­شود؟ عرض کردند: آری. فرمود: بر چه کسی؟ عرض کردند: نمی­دانیم. آن گاه پیامبر - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - دست بر سر من گذاشت و فرمود: اگر نمی­دانید، اکنون بدانید، آن کس پس از من، این مرد است. آن دو پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن شب را از شدّت هراسی که در دلشان ­افتاد، خوب می­شناختند

به من بیاموز;1001317 نوشت:
مخالفان امر خداوند عزّ و جلّ می­گویند: شب قدر نیز با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درگذشت. این فتنه­ای بود که تنها به آن­ها رسید و به سبب آن، به پیشینیان خود بازگشتند؛ زیرا اگر می­گفتند: شب قدر از میان نرفته، ناچار برای خداوند عزّ و جلّ در آن شب امری هست و اگر به وجود آن امر اقرار می­کردند، ناچار باید می­پذیرفتند که برای آن امر، صاحبی هست

و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که ایشان فرمود: حضرت امام علی علیه السلام چندین بار ­فرمود: آن تَیمی و آن عَدَوی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بودند و ایشان «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» را با خاکساری و گریه قرائت ­فرمود. آن دو عرض ­کردند: چقدر نسبت به این سوره، رقیق القلب هستی و تحت تأثیر آن قرار می­گیری! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: دلیلش آن چیزی است که چشم من آن را دید و قلبم با تمام وجود آن را دریافت کرد و نیز به خاطر چیزی است که قلب این شخص، پس از من می­بیند. عرض کردند: مگر شما چه دیده­ای و او چه می­بیند؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم برای آن دو بر خاک ­نوشت: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ» سپس ­فرمود: آیا پس از کلام خداوند عزّ و جلّ: «کُلِّ أَمْرٍ» چیز دیگری باقی می­ماند؟ عرض کردند: خیر. فرمود: آیا کسی را که امر بر او نازل می­شود، می­شناسید؟ عرض کردند: شما هستی ای رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم. ­فرمود: آری، آیا شب قدر پس از من نیز هست؟ عرض کردند: بله. فرمود: آیا آن امر در آن نازل می­شود؟ عرض کردند: آری. فرمود: بر چه کسی؟ عرض کردند: نمی­دانیم. آن گاه پیامبر - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - دست بر سر من گذاشت و فرمود: اگر نمی­دانید، اکنون بدانید، آن کس پس از من، این مرد است. آن دو پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن شب را از شدّت هراسی که در دلشان ­افتاد، خوب می­شناختند

سلام علیکم
یعنی از روایت امام صادق(ع) جایگاه امامت ثابت می شود؟

الرحیل;1001647 نوشت:
سلام علیکم
یعنی از روایت امام صادق(ع) جایگاه امامت ثابت می شود؟

سلام علیکم

اینطور که بنده فهمیدم استدلال این روایات اینطوریه :

  1. وقتی آیه ی تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر را میخوانیم میدانیم که ملائکه و الروح در شب قدر همواره نازل میشوند .
  2. خب اینها به کجا و به چه کسی نازل میشوند ؟ پس این امر صاحبی دارد .
  3. صاحب امر وصی و جانشین رسول خداست .

نظر شما چیست ؟

به من بیاموز;1001689 نوشت:
سلام علیکم

اینطور که بنده فهمیدم استدلال این روایات اینطوریه :

  1. وقتی آیه ی تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر را میخوانیم میدانیم که ملائکه و الروح در شب قدر همواره نازل میشوند .
  2. خب اینها به کجا و به چه کسی نازل میشوند ؟ پس این امر صاحبی دارد .
  3. صاحب امر وصی و جانشین رسول خداست .

نظر شما چیست ؟

سلام
مورد ۱ که مشخصه ولی مورد ۲ برام قابل درک نیست

به من بیاموز;1001689 نوشت:
سلام علیکم

اینطور که بنده فهمیدم استدلال این روایات اینطوریه :

  1. وقتی آیه ی تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر را میخوانیم میدانیم که ملائکه و الروح در شب قدر همواره نازل میشوند .
  2. خب اینها به کجا و به چه کسی نازل میشوند ؟ پس این امر صاحبی دارد .
  3. صاحب امر وصی و جانشین رسول خداست .

نظر شما چیست ؟

سلام
مورد ۱ که مشخصه ولی مورد ۲ برام قابل درک نیست

الرحیل;1001705 نوشت:
سلام
مورد ۱ که مشخصه ولی مورد ۲ برام قابل درک نیست

فرشتگان در شب قدر،‌ به صورت مکرر و استمرار در بین آسمان و زمین نزول دارند،‌ اما سوال اینجاست که نزول فرشتگان و روح برچه کسانی است؟‌ در سوره مبارک نحل جواب داده شده :«يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ؛(1) فرشتگان را با روح (الهی) بفرمانش بر هر کس از بندگانش بخواهد نازل می‌کند؛ (و به آنها دستور می‌دهد) که مردم را انذار کنید؛ (و بگویید:) معبودی جز من نیست؛ از (مخالفت دستور) من، بپرهیزید!.»

بنا بر این، با نزول فرشتگان بر قلب پيامبر و امام معصوم (علیه السلام) در شب قدر، ارتباط زمين با آسمان، مُلك با ملكوت و طبيعت با ماوراء طبيعت برقرار مى ‏شود و در واقع فرشتگان در شب قدر اعمال و کردار بندگان را ثبت و ضبط می کنند.

پی نوشت :

1.نحل/2 .

موضوع قفل شده است