جمع بندی حق امامت در سوره ی قدر

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حق امامت در سوره ی قدر

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

بنده جایی خواندم که نوشته بود شیعه باید به سوره قدر برهان بیاره ، دقیق متوجه نشدم چطوری ولی فکر کنم می فرمایند چون شب قدر هر سال هست ، پس باید ولی خدا هم باشه که فرشته ها و روح بهش نازل بشن .

اما سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده این هست که چرا خداوند در قرآن فرموده :

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ما آن را در شب قدر نازل کردیم !

چرا قرآن گران قدر نفرموده که ما آن را در شب قدر نازل می کنیم !

با تشکر .

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد حکیم

[TD][/TD]

به من بیاموز;1001017 نوشت:
اما سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده این هست که چرا خداوند در قرآن فرموده :

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ما آن را در شب قدر نازل کردیم !

چرا قرآن گران قدر نفرموده که ما آن را در شب قدر نازل می کنیم !

سلام و عرض ادب

در پاسخ به دو نکته توجه فرمایید:

1. قرآن کریم دو نزول دارد
یک بار به صورت دفعی و به یک باره در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل شد و یک بار هم در طول مدت 23 سال به مناسبت های مختلف بر قلب نورانی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل گشت.

2. این قرآن کریم می فرماید:«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ؛ ما آن را در شب قدر نازل کردیم» و نفرمود نازل می کنیم چون این یک امر طبیعی است و خداوند متعال در واقع دارد از نزول قرآن و آن چه که اتفاق افتاده و نازل شده به ما و آینده گان و مخاطبان قرآن کریم خبر می دهد و چون قرآن کریم نازل شده و خداوند هم می خواهد خبر نزول قرآن را به ما بدهد لذا می فرماید :«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ » اگر می فرمود آن را در شب قدر نازل میکنیم بدین معنا بود که نزول هر ساله تکرار شود در حالی که این گونه نیست و نزول قرآن تکرار نمی شود. (1)

پی نوشت ها :

1. ر.ك: علامه طباطبایی، سید محمد حسین، الميزان فی تفسیر القرآن ، انتشارات اسلامی، قم، ج‏2، ص‏ 16-18 .

حکیم;1001211 نوشت:
در پاسخ به دو نکته توجه فرمایید:

1. قرآن کریم دو نزول دارد
یک بار به صورت دفعی و به یک باره در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل شد و یک بار هم در طول مدت 23 سال به مناسبت های مختلف بر قلب نورانی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل گشت.

2. این قرآن کریم می فرماید:«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ؛ ما آن را در شب قدر نازل کردیم» و نفرمود نازل می کنیم چون این یک امر طبیعی است و خداوند متعال در واقع دارد از نزول قرآن و آن چه که اتفاق افتاده و نازل شده به ما و آینده گان و مخاطبان قرآن کریم خبر می دهد و چون قرآن کریم نازل شده و خداوند هم می خواهد خبر نزول قرآن را به ما بدهد لذا می فرماید :«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ » اگر می فرمود آن را در شب قدر نازل میکنیم بدین معنا بود که نزول هر ساله تکرار شود در حالی که این گونه نیست و نزول قرآن تکرار نمی شود. (1)

خب آیا شما قبول دارید که از این آیات برای اثبات جایگاه ائمه بعد از حضرت محمد صلی الله استفاده بشود و بگوییم شب قدر همواره اتفاق می افتد ؟ اگر خیر ، پس این سخن که میگویند شب قدر هر ساله است بر چه اساس است ؟

به من بیاموز;1001239 نوشت:
خب آیا شما قبول دارید که از این آیات برای اثبات جایگاه ائمه بعد از حضرت محمد صلی الله استفاده بشود و بگوییم شب قدر همواره اتفاق می افتد ؟ اگر خیر ، پس این سخن که میگویند شب قدر هر ساله است بر چه اساس است ؟

سلام
برای اثبات جایگاه ائمه(ع) از این آیه استفاده نمی شود. بلکه از آیه تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر استفاده می شود

البته من هم متوجه نشدم چطوری. ولی به هر حال مشکل ماضی بودن نداره و اتفاقا مضارعه

الرحیل;1001253 نوشت:
البته من هم متوجه نشدم چطوری

مخالفان امر خداوند عزّ و جلّ می­گویند: شب قدر نیز با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درگذشت. این فتنه­ای بود که تنها به آن­ها رسید و به سبب آن، به پیشینیان خود بازگشتند؛ زیرا اگر می­گفتند: شب قدر از میان نرفته، ناچار برای خداوند عزّ و جلّ در آن شب امری هست و اگر به وجود آن امر اقرار می­کردند، ناچار باید می­پذیرفتند که برای آن امر، صاحبی هست

و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که ایشان فرمود: حضرت امام علی علیه السلام چندین بار ­فرمود: آن تَیمی و آن عَدَوی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بودند و ایشان «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» را با خاکساری و گریه قرائت ­فرمود. آن دو عرض ­کردند: چقدر نسبت به این سوره، رقیق القلب هستی و تحت تأثیر آن قرار می­گیری! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: دلیلش آن چیزی است که چشم من آن را دید و قلبم با تمام وجود آن را دریافت کرد و نیز به خاطر چیزی است که قلب این شخص، پس از من می­بیند. عرض کردند: مگر شما چه دیده­ای و او چه می­بیند؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم برای آن دو بر خاک ­نوشت: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ» سپس ­فرمود: آیا پس از کلام خداوند عزّ و جلّ: «کُلِّ أَمْرٍ» چیز دیگری باقی می­ماند؟ عرض کردند: خیر. فرمود: آیا کسی را که امر بر او نازل می­شود، می­شناسید؟ عرض کردند: شما هستی ای رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم. ­فرمود: آری، آیا شب قدر پس از من نیز هست؟ عرض کردند: بله. فرمود: آیا آن امر در آن نازل می­شود؟ عرض کردند: آری. فرمود: بر چه کسی؟ عرض کردند: نمی­دانیم. آن گاه پیامبر - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - دست بر سر من گذاشت و فرمود: اگر نمی­دانید، اکنون بدانید، آن کس پس از من، این مرد است. آن دو پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن شب را از شدّت هراسی که در دلشان ­افتاد، خوب می­شناختند

به من بیاموز;1001317 نوشت:
مخالفان امر خداوند عزّ و جلّ می­گویند: شب قدر نیز با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درگذشت. این فتنه­ای بود که تنها به آن­ها رسید و به سبب آن، به پیشینیان خود بازگشتند؛ زیرا اگر می­گفتند: شب قدر از میان نرفته، ناچار برای خداوند عزّ و جلّ در آن شب امری هست و اگر به وجود آن امر اقرار می­کردند، ناچار باید می­پذیرفتند که برای آن امر، صاحبی هست

و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که ایشان فرمود: حضرت امام علی علیه السلام چندین بار ­فرمود: آن تَیمی و آن عَدَوی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بودند و ایشان «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» را با خاکساری و گریه قرائت ­فرمود. آن دو عرض ­کردند: چقدر نسبت به این سوره، رقیق القلب هستی و تحت تأثیر آن قرار می­گیری! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: دلیلش آن چیزی است که چشم من آن را دید و قلبم با تمام وجود آن را دریافت کرد و نیز به خاطر چیزی است که قلب این شخص، پس از من می­بیند. عرض کردند: مگر شما چه دیده­ای و او چه می­بیند؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم برای آن دو بر خاک ­نوشت: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ» سپس ­فرمود: آیا پس از کلام خداوند عزّ و جلّ: «کُلِّ أَمْرٍ» چیز دیگری باقی می­ماند؟ عرض کردند: خیر. فرمود: آیا کسی را که امر بر او نازل می­شود، می­شناسید؟ عرض کردند: شما هستی ای رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم. ­فرمود: آری، آیا شب قدر پس از من نیز هست؟ عرض کردند: بله. فرمود: آیا آن امر در آن نازل می­شود؟ عرض کردند: آری. فرمود: بر چه کسی؟ عرض کردند: نمی­دانیم. آن گاه پیامبر - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - دست بر سر من گذاشت و فرمود: اگر نمی­دانید، اکنون بدانید، آن کس پس از من، این مرد است. آن دو پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن شب را از شدّت هراسی که در دلشان ­افتاد، خوب می­شناختند

سلام علیکم
یعنی از روایت امام صادق(ع) جایگاه امامت ثابت می شود؟

الرحیل;1001647 نوشت:
سلام علیکم
یعنی از روایت امام صادق(ع) جایگاه امامت ثابت می شود؟

سلام علیکم

اینطور که بنده فهمیدم استدلال این روایات اینطوریه :

  1. وقتی آیه ی تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر را میخوانیم میدانیم که ملائکه و الروح در شب قدر همواره نازل میشوند .
  2. خب اینها به کجا و به چه کسی نازل میشوند ؟ پس این امر صاحبی دارد .
  3. صاحب امر وصی و جانشین رسول خداست .

نظر شما چیست ؟

به من بیاموز;1001689 نوشت:
سلام علیکم

اینطور که بنده فهمیدم استدلال این روایات اینطوریه :

  1. وقتی آیه ی تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر را میخوانیم میدانیم که ملائکه و الروح در شب قدر همواره نازل میشوند .
  2. خب اینها به کجا و به چه کسی نازل میشوند ؟ پس این امر صاحبی دارد .
  3. صاحب امر وصی و جانشین رسول خداست .

نظر شما چیست ؟

سلام
مورد ۱ که مشخصه ولی مورد ۲ برام قابل درک نیست

به من بیاموز;1001689 نوشت:
سلام علیکم

اینطور که بنده فهمیدم استدلال این روایات اینطوریه :

  1. وقتی آیه ی تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر را میخوانیم میدانیم که ملائکه و الروح در شب قدر همواره نازل میشوند .
  2. خب اینها به کجا و به چه کسی نازل میشوند ؟ پس این امر صاحبی دارد .
  3. صاحب امر وصی و جانشین رسول خداست .

نظر شما چیست ؟

سلام
مورد ۱ که مشخصه ولی مورد ۲ برام قابل درک نیست

الرحیل;1001705 نوشت:
سلام
مورد ۱ که مشخصه ولی مورد ۲ برام قابل درک نیست

فرشتگان در شب قدر،‌ به صورت مکرر و استمرار در بین آسمان و زمین نزول دارند،‌ اما سوال اینجاست که نزول فرشتگان و روح برچه کسانی است؟‌ در سوره مبارک نحل جواب داده شده :«يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ؛(1) فرشتگان را با روح (الهی) بفرمانش بر هر کس از بندگانش بخواهد نازل می‌کند؛ (و به آنها دستور می‌دهد) که مردم را انذار کنید؛ (و بگویید:) معبودی جز من نیست؛ از (مخالفت دستور) من، بپرهیزید!.»

بنا بر این، با نزول فرشتگان بر قلب پيامبر و امام معصوم (علیه السلام) در شب قدر، ارتباط زمين با آسمان، مُلك با ملكوت و طبيعت با ماوراء طبيعت برقرار مى ‏شود و در واقع فرشتگان در شب قدر اعمال و کردار بندگان را ثبت و ضبط می کنند.

پی نوشت :

1.نحل/2 .

به من بیاموز;1001017 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

بنده جایی خواندم که نوشته بود شیعه باید به سوره قدر برهان بیاره ، دقیق متوجه نشدم چطوری ولی فکر کنم می فرمایند چون شب قدر هر سال هست ، پس باید ولی خدا هم باشه که فرشته ها و روح بهش نازل بشن .

اما سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده این هست که چرا خداوند در قرآن فرموده :

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ما آن را در شب قدر نازل کردیم !

چرا قرآن گران قدر نفرموده که ما آن را در شب قدر نازل می کنیم !

با تشکر .

سلام

سوال اصلی این است که شب قدر یک بار بود یا مثلا در زمان پیامبر بود یا هر ساله اتفاق می افتد ؟

برای پاسخ دادن به این سوال از دو روش می توان استفاده کرد :

از خود قرآن
از دلایل روایی و تاریخی

مقصود شما احتمالا از خود قرآن باشد. چون قرار است به مخالفان شیعه چیزی را اثبات کنید.
به هر حال تاریخ اطلاعات دو پهلو می دهد. اهل سنت می گویند ( حداقل برخی از آنها ) شب قدر بعد از فوت پیامبر تمام شد.

اما اگر به دنبال دلیلی از خود قرآن هستید :

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾

فعلا تنها دلیلی که می توان به آن استشهاد کرد این است که بگوییم فعل " تنزل " یک فعل مضارع است.
فعل مضارع نشان دهنده استمرار در طول زمان است.

البته نکته ای وجود دارد که اگر به آن توجه نکنید این مضارع بودن نیز کمکی به شما نمی کند :

طبق این تفسیر در آیه اول با فعل ماضی می فرماید که در گذشته در شب قدر، قرآن نازل شده است.
اما در آیه دوم می خواهد درباره خود شب قدر صحبت کند.
اصولا این سوره می خواهد بگوید شبی به نام شب قدر هست که آن قدر بزرگ بوده که قرآن در آن شب نازل شده است.

اشتباهی که احتمالا در ذهن ما وجود دارد این است که تصور می کنیم شب قدر یک شبی است مثل شب های دیگر
و تصور می کنیم ارزش و عظمت شب قدر به این خاطر است که قرآن در آن شب نازل شده است.
در حالی که قرآن می خواهد عکس این قضیه را بگوید.
قرآن در این آیات می گوید شب قدر آن قدر عظمت و بزرگی دارد که قرآن در آن شب نازل شد.
پس شب قدر یک امر حقیقی است نه اعتباری...
شب قدر اعتبارش را از قرآن نگرفته است.
بلکه خود آن شب چنین حقیقت و عظمتی دارد.
برای شما مثل بزنم :
در قرآن آیه ای داریم که می فرماید
اگر قرار بود قرآن بر کوهی نازل شود، آن کوه متلاشی میشد.
یا در تاریخ داریم که
وقتی قرآن بر پیامبر نازل می شد، پیامبر حالاتشان تغییر پیدا می کرد یا حتی شترشان خم میشد...

پس تمام و اصل کار این است که شما این حقیقت روشن را در این آیه متوجه شوید که تمرکز این سوره روی عظمت خود شب قدر است.
و ما ادراک ما لیله القدر ؟! ( البته طبیعتا شب قدر باید تکرار شود اما باز هم می توانید اشکال کنید که شب قدر یک شب حقیقتا بزرگی بود اما دلیلی بر تکرار آن وجود ندارد. این هم وافعا اشکال است و بحث مفصل تری می خواهد. مثلا روز عید غدیر فقط یادآوری روز غدیر واقعی است. قرار نیست هر سال در روز عید غدیر امام علی علیه السلام به عنوان جانشین انتخاب شوند. )

اما اگر این طور تصور نکنید و فقط به فعل تنزل اکتفا کنید
اشکالی وجود دارد :
تنزل فیها یعنی نازل میشوند در آن شب
نه اینکه بفرماید نازل میشوند در آن شب ها

این استمرار به خود آن شب باز می گردد.
یعنی در خود آن شب این استمرار وجود داشت. و تا طلوع فجر ادامه یافت.
افعال قبل از این آیه ماضی هستند و این فعل مضارع ، معنای ماضی استمراری به ما می دهد.

پس معنا چنین می شود
در آن شب قدر فرشتگان نازل می شدند.

به هر حال اگر استمرار شب قدر را به دست آوردید
می گویند نزول فرشتگان و روح بر چه کسی است ؟ و چرا نازل می شوند ؟ این اوامر و فرامین که با خود دارند را قرار است به چه کسی بدهند ؟

در سوره نحل آمده است :

يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ

یعنی ملائکه و روح بر بنده ای از بندگانش که بخواهد نازل میشود.
اینجا آیه درباره پیامبران است و عبارت "انذروا" به همین معنا اشاره میکند.

آیا ملائکه و روح بر غیرپیامبران هم نازل میشوند ؟ آیا به غیرپیامبران هم وحی می شود ؟
می گوییم بله امکان دارد. اصل وحی و ارتباط با ملائکه امکان دارد. مثل حضرت مریم یا مادر موسی

باز اشکالی ممکن است طرح شود
چه لزومی دارد امری که توسط ملائکه و روح منتقل میشود به یک انسان برسد ؟

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا

آنها می توانند امور و فرامین تکوینی را منتقل کنند به هستی. همانطور که خداوند به زنبور عسل وحی می کند.
پس نمی توان لزوما گفت وحی لازم است به یک انسان داده شود.
ولی به هر حال ظواهر امر در آیه نشان میدهد که این تنزل برای انسان است
زیرا در ابتدای آیه از قرآن صحبت می کند. بعد از روح سخن می گوید. بعد از کل امر نه امرها سخن می گوید.
اینها نشانه های خوبی است که نشان می دهد مقصود شبیه آیه نحل است :

يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ

شب قدر چه شبی است؟
1
عظمت و حقیقت والایی دارد که فوق ادراک ما است.
و ما ادراک ما لیله القدر
2
شبی است که قرآن در آن نازل شد.
3
شبی است که در آن فرشتگان و روح نازل می شوند
4
شبی است که از هزار ماه بهتر بود یا بهتر هست.

مورد شماره دو منقضی شد.
موارد دیگر :
تداوم ویژگی های دیگر بستگی به تداوم خود شب قدر دارد.
اگر شب قدر ادامه یابد پس تنزل فرشتگان در شب قدر ادامه دارد.
و اگر شب قدر ادامه نداشته باشد، این ویژگی ها مختص همان شب در گذشته بوده است.
ما چه طور بفهمیم یک شب تکرار می شود؟
مثلا روزهای هفته تکرار میشوند.
با تکرار روز جمعه ، نماز جمعه و آداب و برکاتش تکرار میشود.
هر روز ویژگی و آدابی دارد که تکرار میشود.
این ویژگی روزهای هفته ممکن است به اعتبار شریعت باشد یا درکنارش ویژگی های تکوینی هم در کار باشد.

مثلا ماه ها تکرار می شوند. در ماه رمضان هر سال درهای رحمت و مغفرت باز میشود و به قول معروف شیطان در بند میشود. و ماه روزه داری است.
در ماه ذی الحجه مراسم حج و عید قربان است.
ماه های حرام هر ساله تکرار میشود.

عیدها
عید قربان هر سال تکرار میشود.
اما عید غدیر هر سال تکرار میشود اما فقط یاداوری است البته برخی آداب دارد.
تنها برخی از این موارد در قرآن ذکر شده است.
بعید است بتوانیم استمرار روز غدیر یا شب قدر و غیره را از قرآن به دست آوریم.

به من بیاموز;1001017 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

بنده جایی خواندم که نوشته بود شیعه باید به سوره قدر برهان بیاره ، دقیق متوجه نشدم چطوری ولی فکر کنم می فرمایند چون شب قدر هر سال هست ، پس باید ولی خدا هم باشه که فرشته ها و روح بهش نازل بشن .

اما سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده این هست که چرا خداوند در قرآن فرموده :

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ما آن را در شب قدر نازل کردیم !

چرا قرآن گران قدر نفرموده که ما آن را در شب قدر نازل می کنیم !

با تشکر .

سلام

یک نکته اضافه کنم
شب قدر در دو سوره قرآن مطرح شده است
سوره قدر و دخان
هر دو سوره مکی هستند اما تقریبا فاصله نزول بین این دو سوره 3000 هزار آیه است.
ظاهرا چند سال بین این دو سوره فاصله وجود داشته است.
اما چرا خداوند بعد از چند سال دوباره از اهمیت شب قدر صحبت میکند
این هم میتواند قرینه دیگری بر استمرار شب قدر باشد ولی خوب دلیل قطعی نیست و جای توجیه باز است.

پرسش:

جایی خواندم که نوشته بود شیعه باید به سوره قدر برهان بیاورد، دقیق متوجه نشدم چطوری ولی فکر کنم می فرمایند چون شب قدر هر سال هست ، پس باید ولی خدا هم باشد که فرشته ها و روح بر آن حضرت نازل شوند، اما سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده این هست که چرا خداوند در قرآن فرموده: «ِ انَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ؛ ما آن را در شب قدر نازل کردیم !»
چرا قرآن نفرمود که ما آن را در شب قدر نازل می کنیم !؟

پاسخ :
در پاسخ به دو نکته توجه فرمایید:


  1. قرآن کریم دو نزول دارد یک بار به صورت دفعی و به یک باره در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل شد و یک بار هم در طول مدت 23 سال به مناسبت های مختلف بر قلب نورانی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) نازل گشت
  2. این قرآن کریم می فرماید:«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ؛ ما آن را در شب قدر نازل کردیم» و نفرمود نازل می کنیم چون این یک امر طبیعی است و خداوند متعال در واقع دارد از نزول قرآن و آن چه که اتفاق افتاده و نازل شده به ما و آینده گان و مخاطبان قرآن کریم خبر می دهد و چون قرآن کریم نازل شده و خداوند هم می خواهد خبر نزول قرآن را به ما بدهد لذا می فرماید :«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ » اگر می فرمود آن را در شب قدر نازل میکنیم بدین معنا بود که نزول هر ساله تکرار شود در حالی که این گونه نیست و نزول قرآن تکرار نمی شود. (1)


  3. از آیه مورد اشاره شما برای اثبات جایگاه اهل بیت (علیهم السلام ) استفاده نمی شود، بلکه ممکن است به آیات بعدی این سوره تمسک نمایند که در جای خود توسط مفسران قرآن کریم مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. (2)
  4. فرشتگان در شب قدر،‌ به صورت مکرر و استمرار در بین آسمان و زمین نزول دارند،‌ اما سوال اینجاست که نزول فرشتگان و روح برچه کسانی است؟‌ در سوره مبارک نحل جواب داده شده :« يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ؛(1) فرشتگان را با روح (الهی) بفرمانش بر هر کس از بندگانش بخواهد نازل می‌کند؛ (و به آنها دستور می‌دهد) که مردم را انذار کنید؛ (و بگویید:) معبودی جز من نیست؛ از (مخالفت دستور) من، بپرهیزید!.»
  5. فعل " تنزل " یک فعل مضارع است ، فعل مضارع نشان دهنده استمرار در طول زمان است. طبق این تفسیر در آیه اول با فعل ماضی می فرماید که در گذشته در شب قدر، قرآن نازل شده است،اما در آیه دوم می خواهد درباره خود شب قدر صحبت کند.
    اصولا این سوره می خواهد بگوید شبی به نام شب قدر هست که آن قدر بزرگ بوده که قرآن در آن شب نازل شده است.اشتباهی که احتمالا در ذهن ما وجود دارد این است که تصور می کنیم شب قدر یک شبی است مثل شب های دیگر و تصور می کنیم ارزش و عظمت شب قدر به این خاطر است که قرآن در آن شب نازل شده است.در حالی که قرآن می خواهد عکس این قضیه را بگوید.قرآن در این آیات می گوید شب قدر آن قدر عظمت و بزرگی دارد که قرآن در آن شب نازل شد.


پس شب قدر یک امر حقیقی است نه اعتباری...شب قدر اعتبارش را از قرآن نگرفته است.
بلکه خود آن شب چنین حقیقت و عظمتی دارد.

اما اگر این طور تصور نکنید و فقط به فعل تنزل اکتفا کنید اشکالی وجود دارد :
تنزل فیها یعنی نازل می شوند در آن شب نه اینکه بفرماید نازل می شوند در آن شب ها این استمرار به خود آن شب باز می گردد، یعنی در خود آن شب این استمرار وجود داشت. و تا طلوع فجر ادامه یافت.(4)
افعال قبل از این آیه ماضی هستند و این فعل مضارع ، معنای ماضی استمراری به ما می دهد.

پس معنا چنین می شود در آن شب قدر فرشتگان نازل می شدند.به هر حال اگر استمرار شب قدر را به دست آوردیدمی گویند نزول فرشتگان و روح بر چه کسی است ؟ و چرا نازل می شوند ؟ این اوامر و فرامین که با خود دارند را قرار است به چه کسی بدهند ؟

بنا بر این، با نزول فرشتگان بر قلب پيامبر و امام معصوم (علیه السلام) در شب قدر، ارتباط زمين با آسمان، مُلك با ملكوت و طبيعت با ماوراء طبيعت برقرار مى ‏شود و در واقع فرشتگان در شب قدر اعمال و کردار بندگان را ثبت و ضبط می کنند.

پی نوشت ها :

1. ر.ك: علامه طباطبایی، سید محمد حسین، الميزان فی تفسیر القرآن ، انتشارات اسلامی، قم، ج‏2، ص‏ 16-18
2.برای آگاهی بیشتر ر.ک: همان .
3. سوره نحل/ آیه 2 .
4. المیزان، همان .

موضوع قفل شده است