تکرار آیه "فبای آلاء ربکما تکذبان"

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تکرار آیه "فبای آلاء ربکما تکذبان"

[=&quot]لطفا در خصوص تکرارآیه " فبای الا ربکما تکذبا ن" در سوره الرحمن که 31 بار تکرار گردیده است توضیح دهید.[/]


[=&quot]شماره گذاری آیات یک سوره به چه معناست ؟[/]


[=&quot]مگر نه اینست که خداوند بزرگ فرموده است " اگر می توانید آیه ای مثل یک آیه از قرآن[/]


[=&quot]بیاورید " پس اینهمه جملات تکراری در قرآن به چه معناست ؟ مگر می شود خداوند بزرگ[/]


[=&quot]خودش اینهمه در قرآن از جملات تکراری استفاده کند وخطاب به بندگانش آوردن حتی یک [/]


[=&quot]آیه را کاری ناشدنی بداند ؟؟[/]


[=&quot] در خصوص تفسیروترجمه آیات اگربا دقت وتعمق بیشتر آنها را بررسی کنیم مطالبی می یابیم که نشان از عدم درک وشناخت از خداوند بزرگ بوده است.[/]


[=&quot]آیا به راستی چنین باید باشد ؟[/]

برچسب: 

با سلام خدمت دوست عزیز

من هم قبلا نظر دوستان رو به این آیه جلب کردم ولی متاسفانه کسی توجه نکرد...
حتی تاپیک بنده حذف شد...
من یه کمی بیشتر زووم کردم... اگه دقت کنی می بینی که حتی جمع 31 آیه (شماره ی آیه ها) میشه 1433 که میشه سال 2012.... نمی دونم شاید من خیلی جو گیر شدم... فقط خواستم گوشه ذهنت بمونه

یا علی :Sham:

سلام عليكم.

احتمالا براي تاكيد بيشتر كه چندين بار تكرار شده!!

البته منتظر جواب كارشناسان محترم باشيد

در پناه حق!

omidyari;158775 نوشت:
با سلام خدمت دوست عزیز

من هم قبلا نظر دوستان رو به این آیه جلب کردم ولی متاسفانه کسی توجه نکرد...
حتی تاپیک بنده حذف شد...

شايد قبلا راجع بهش بحث شده باشه

successive;158734 نوشت:
خودش اینهمه در قرآن از جملات تکراری استفاده کند وخطاب به بندگانش آوردن حتی یک آیه را کاری ناشدنی بداند ؟؟

بسم الله تعالی

ما تحدی به یک آیه نداریم

1. تحدی به کل قرآن

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهيراً (88اسراء )

2. تحدی به ده سوره

أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ (13هود)

3. تحدی به یک سوره

وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ (23بقره)

تکراراگر قانون مند باشد در هیچ زبانی مخل به فصاحت و بلاغت نیست


اما علت تکرار در این سوره


1.اين سوره بيانگر نعمتهاى مختلف" معنوى" و" مادى" خداوند است كه بر بندگان خود ارزانى داشته، و آنها را غرق در آن ساخته است، به طورى كه مى‏توان نام اين سوره را" سوره رحمت" يا" سوره نعمت" گذارد، و به همين دليل با نام مبارك" الرحمن" كه" رحمت واسعه الهى" را بازگو مى‏كند آغاز شده، و با جلال و اكرام خداوند پايان گرفته است


2.قرآن می فرماید :

ای انسان همه چیز را برای تو خلق کردم


هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ (بقره29)


تو را برای عبادت آفریدم


وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (56 ذاریات )


عبادت را برای تقوا و خدا ترسی واجب کردم


يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره 21)


تقوا را برای شاکر شدن تو خواستم


فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (123آل عمران )


پس هدف نهایی خلقت شاکربودن انسان در برابر خدواند است


3. از آنجا که تمام مشکلات بشر از این است که در برابر خالق خویش شاکر نیست و سر تعظیم فرود نمی آورد


از این رو در این سور نعمتهایی مادی و معنوی ، دنیوی و اخروی را بیان کرده و این آیه در خلال آن تکرار می کند تا فطرت انسان را بیدار کرده و حس شکر گذاری را در انسان زنده کند


طبرسی در مجمع البیان در این رابطه می نویسد:«و امّا جهت تكرار اين آيه در اين سوره اقرار گرفتن بآن نعمتهاى معدود و تاكيد در تذكّر بتمام آنها است، پس هر كجا كه خداى سبحان نعمتى را كه انعام بآن نموده ياد ميكند اقرار ميگيرد بر آن و توبيخ ميكند بر تكذيب به آن چنانکه مردى بديگرى ميگويد:
(اما احسنت اليك حين اطلقت لك مالا اما احسنت اليك حين ملكتك عقارا اما احسنت اليك حين بنيت لك دارا) آيا من احسان بتو نكردم وقتى كه مالى را در اختيار تو گذاردم، آيا من بتو نيكى نكردم وقتى كه بتو زمين و ملكى بخشيدم، آيا من بتو خدمت نكردم وقتى كه خانه‏اى براى تو ساختم، پس تكرار در آن خوبست براى اختلاف آنچه را كه اقرار بآن كرده، و مثل آن در كلام عرب و اشعار ايشان زياد است.

[=&quot]بیائید با این فرض مسلم مسائل را بررسی کنیم [/]

[=&quot]" پروردگار عالم قدرت مطلق ، مهربانی مطلق ، دانش مطلق ، . . . وبطور کلی انتهای هر چیز نیک وخوب است . "[/]


[=&quot]کسانی که به جمله فوق کوچکترین شک و شبهه ای دارند ، می بایست در اعتقاد و ایمان خود به خداوند تجدید نظر کنند . [/]


[=&quot]مگر قرآن کلام خداوند نیست ، مگر خداوند دانش مطلق نیست ، مگرقرآن برای هدایت و فهم ودرک بهتر و روان تر انسانها نازل نگردیده است ، پس اولا : این کلمات راز و رمز دار در قرآن همچون " الم ، الر ، المر ، طس ، طسم عسق ، ....... " چیست ؟ مگر خدا با کسی خرده برده ای دارد که بخواد رمزورازی چیزی رو بگه ، یا اینکه از کسی می ترسیده که تو لفافه اینجوری حرفشو زده. یا به در گفته تا دیوار بشنوه تا یه عده بفهمند و یه عده نفهمند . ساده تر بگم ،مگه خدا می خواسته چیزی رو پنهان ومخفی کنه.[/]


[=&quot]تازه تو اون زمان که می بایست به ساده ترین و شیواترین بیان موارد را بیان می کرد.[/][=&quot][/]


[=&quot]خلاصه بگم ، نقیض فرض مسلم در صورت قبول این موارد.[/]


[=&quot]دوما ، در خصوص تکرر آیات که به وفور در [/][=&quot]قرآن یافت می شود و بویژه در سوره " الرحمن " [/][=&quot]که آیه " فبای الا ربکما تکذبا ن" ، 31 بار تکرار شده است کاملا توجه کنید.[/]


[=&quot]اینکه خداوند یه نعمتی مثل دانه های سبوس دار را به ما بده و بگه بازم تکذیب می کنید؟دریا بده بگه بازم تکذیب می کنید ؟ نخل خرما بده بازم بگه تکذیب می کنید؟صحیح نیست.[/][=&quot][/]


[=&quot]مگه خداوند به انسان بی احترامی میکنه که بخواد اینچنینی کلامشو تفهیم کنه .چندین بار یه چیزی راتکرار کنه. چرا که بدین شیوه بیان مطلبی یعنی بی احترامی به شان و منزلت انسانی[/][=&quot][/]


[=&quot]یا اینکه می خواسته منت سر بندش بذاره .[/]


[=&quot]یا به تعبیر دیگه : خداوند خودشو در حد و اندازه انسانی قرار داده و انسان رو رقیب خودش شناخته که اینچنین بیان کرده.[/]


[=&quot]سوما ، مگر می شود از این قرآن ،کلام خداوند ،چندتا دیتای حساب وکتابی که بتوان به آنها استناد کرد[/][=&quot] [/][=&quot]،نتوان استخراج کرد وبراساس آنها جلو رفت و به سر منشا حیات رسید و اینگونه تا "بیگ بنگ-انفجار بزرگ" به بن بست نرسیم( این فرضیه هیچ پایه و اساس منطقی نداشته وقابل قبول نمی باشد .).[/]


[=&quot]مگر خداوند می ترسیده که انسان بیاد جاشو بگیره ، یا دارای ضعف و کاستی در قدرت و دانش خود داشته ، یا اینکه خلقت کائنات تمام دانش و کاری بوده که می تونسته بکنه یا اینکه تمام زورشو زده و حداکثر کاری که می تونسته بکنه همین کائنات بوده و دیگر هیچ .[/]


[=&quot]اگه این چنین مواردی را بیان نکرده باشند، آن هم بطور واضح و روشن ، بازهم خداوند ،خودشو در حد و اندازه انسانی قرار داده و انسان رو رقیب خودش شناخته و چیزی رو پنهان کرده و می ترسیده از اینکه انسان زیادی بفهمه[/]


[=&quot]خلاصه بگم ، نقیض فرض مسلم در صورت قبول این موارد[/]


[=&quot]چهارما ، به تفسیر و ترجمه آیات خوب دقت کنید.( پیشنهاد می کنم که فقط تفسیر و ترجمه ها را بخوانید و اصلا در این مقطع به متن عربی آیات توجه نکنید.تفسیر آیات را کاملا درک کنید. حتی اگر شده، بدلیل آنکه بتوانید معنا و مفهوم آیه وارتباط آیات با یکدیگر وهمچنین ارتباط نام سوره با محتوی آن را کاملا درک کنید و بطور کلی سر رشته کلام را از دست ندهید، موارد را بصورت تصویری و فیلم وار در ذهن خود تجسم کنید .)[/][=&quot][/]


[=&quot]خلاصه بگم ، نقیض فرض مسلم در صورت قبول این موارد[/][=&quot] [/][=&quot] [/][=&quot]باز هم[/][=&quot][/]

omidyari;158775 نوشت:

بله 2012 است.

omidyari;158775 نوشت:
با سلام خدمت دوست عزیز

من هم قبلا نظر دوستان رو به این آیه جلب کردم ولی متاسفانه کسی توجه نکرد...
حتی تاپیک بنده حذف شد...
من یه کمی بیشتر زووم کردم... اگه دقت کنی می بینی که حتی جمع 31 آیه (شماره ی آیه ها) میشه 1433 که میشه سال 2012.... نمی دونم شاید من خیلی جو گیر شدم... فقط خواستم گوشه ذهنت بمونه

یا علی :sham:


سلام دوست عزیز
بله
2012 است .

taghizadeh;158785 نوشت:
omidyari;158775 نوشت:
با سلام خدمت دوست عزیز

من هم قبلا نظر دوستان رو به این آیه جلب کردم ولی متاسفانه کسی توجه نکرد...
حتی تاپیک بنده حذف شد...

شايد قبلا راجع بهش بحث شده باشه


سلام دوست گرامی
ادامه بدید ، من هستم .
موضوع قفل شده است