تنبیه كودكان در آئينه نقد و بررسي

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
تنبیه كودكان در آئينه نقد و بررسي

بهترین شیوه برای تنبیه چیست؟

گروهی از افراد با تنبیه کودکان مخالف اند و گروهی بر این عقیده اند که تنبیه، در آموزش کودکان به کار می آید. از نظر این گروه، تنبیه و خشونت یکسان نیست، به عقیده آنان تنبیه بر خلاف خشونت ارزش آموزشی دارد. برای کودک یادآور تعهد و مسئولیت است و اخلاقیات را به کودک می آموزند.

هم اکنون این موضوع به اثبات رسیده که باید تعادلی در امور برقرار شود، اعمال قدرت در خانه گاهی برای والدین لازم است و بعضی مواقع شرایطی پیش می آید که تنبیه نکردن کودکان اشتباه محض است.

طبق آماری که در سال ۲۰۰۲ در فرانسه گرفته شد، ۵۸ درصد والدین در اغلب موارد فرزندانشان را تنبیه می کنند اما ۲۸ درصد در شرایط استثنایی و ۱۶ درصد به هیچ وجه فرزندشان را تنبیه نمی کنند. سه گروه خانواده وجود دارند که در آن ها تنبیه رابطه نزدیکی با آموزش فرزندان دارد.

گروهی از خانواده ها که به آن ها »قراردادی« می گویند، کودک را به شدت تنبیه می کنند.

ولی به طور معمول قبل از تنبیه از کلماتی هم چون »اگر دفعه دیگر این کار را تکرار کردی این گونه خواهد شد« استفاده کرده اند و چون کودک قرارداد را زیر پا گذاشته، وی را تنبیه می کنند.

گروهی دیگر از خانواده ها »مدیرند«. در این گونه خانه ها همیشه حرف والدین باید پیش رود و به طور معمول قبل و بعد از تنبیه جمله »باید حرف گوش کنی« تکرار می شود.

گروه سوم خانواده های »توافقی« اند و بیشتر صلح می کنند و دنبال تنبیه کودکان شان نیستند.به هر حال به نظر می رسد تنبیه بدنی امری رایج و قابل قبول است.

۷۹ درصد والدین به طور معمول از تنبیه بدنی برای تنبیه کردن فرزندان خود استفاده می کنند.

با این حال روان شناسان تنبیه کودک را بی ارزش و غیر موثر می دانند.آن ها تنها با نوعی از تنبیه موافق اند که در آن ضربه ای آرام و بدون درد روی بدن کودک زده شود تا در عین حال که احساسات کودک را خدشه دار نکند اشتباه کودک را به او نشان دهد.از جنبه تئوری، تنبیهی خوب است که در عین حال کودک را فرمانبردار کند و در عین حال او حس نکند قدرتی او را مجبور به انجام کاری می کند.پس تنها در شرایطی که ضروری است، فرزندتان را تنبیه کنید و تنها در صورتی که می خواهید او را از چیزی محروم کنید.

هرگز مواردی را که تعادل روانی اش را بر هم می زنند، حذف نکنید.اگر فرزندتان عاشق فوتبال است و می خواهید تنبیهش کنید، دیدن فوتبال را غدغن کنید نه بازی کردن آن را.از نظر تمامی مشاوران کودک، کلام بهترین راه حل برای هوشیار کردن کودک است.شاید کلمات کافی نباشد و تنبیه به نظر ضروری برسد ولی به هر حال هر دو در کنار هم برای کودک آموزنده خواهند بود