جمع بندی تفاوت قرآن با سایر کتب آسمانی از منظر ملا صدرا

تب‌های اولیه

51 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت قرآن با سایر کتب آسمانی از منظر ملا صدرا

باسمه النور

عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

صدر المتألهین در کتاب اسرار الآیات می فرماید:

"بدانکه بر بیشتر پیامبران از طرف خداوند کتاب نازل شده نه کلام الهی و این قرآنی که بر محمد صلی الله علیه و آله

فرود آمده هم کلام الهی و هم کتاب اوست......"

مقصود از مطلب فوق چیست؟

با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد سیـد مفـیـد

حبیبه;929607 نوشت:
باسمه النور

عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

صدر المتألهین در کتاب اسرار الآیات می فرماید:

"بدانکه بر بیشتر پیامبران از طرف خداوند کتاب نازل شده نه کلام الهی و این قرآنی که بر محمد صلی الله علیه و آله

فرود آمده هم کلام الهی و هم کتاب اوست......"

مقصود از مطلب فوق چیست؟

با تشکر

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و تحیت و قبولی طاعات و با عرض پوزش از تأخیر در ارسال پاسخ.



[=&amp]همین مطلب را جناب صدرالمتألهین (ره) در کتاب اسفار بیان نموده ( اسفار، ج 7، ص 22 ) و جناب حاجی سبزواری (ره) در تعلیقه خود بر این قسمت از اسفار، در وجه امتیاز قرآن با سایر کتب آسمانی بیانی دارند که با مختصر توضیحات و اضافاتی بر این تعلیقه، می توان در بیان مراد جناب صدرا از عبارت فوق چنین گفت که؛
[/]

[=&amp]1-طبق آیه شریفه " تِلکَ الرُّسُل فَضَّلنا بَعضَهُم علی بَعض . . . از آن فرستادگان برخی را بر برخی برتری بخشیدیم . . ." (بقره/253). مقام معنوی برخی از پیامبران الهی بالاتر از برخی دیگر می باشد.
[/]

[=&amp]2- خاتم النّبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) پایان دهنده سلسله انبیاء الهی (علیهم السلام) بوده و دین اسلام کاملتر از سایر ادیان الهی است، در نتیجه پیامبراسلام باید مقامی بالاتراز سایر انبیاء الهی داشته باشد، بر همین اساس، قرآن شریف نیز باید یک امتیاز اساسی با سایر کتب الهی داشته باشد.
[/]

[=&amp]3- علت بالاتر بودن پیامبر اسلام از سایر انبیاء الهی این است که واسطه ای بین او و خدای متعال در دریافت قرآن وجود نداشته است، بنابراین، قرآن مستقیما از جانب خدای متعال بر قلب مبارک آن حضرت نازل گردیده است، بر همین اساس قرآن بطور خاص یعنی بدون هیچ واسطه ای کلام الله می باشد، در حالی که سایر کتب آسمانی به این صورت از ناحیه خدای متعال دریافت نشده اند، در نتیجه کلام الله (به این معنا که بدون واسطه دریافت شده باشند) نخواهند بود.
[/]

[=&amp]بنابراین قرآن هم کلام الله است و هم کتاب الله، در حالی که سایر کتب انبیاء صرفا کتاب الله می باشند. موفق باشید[/]

باسمه العلیّ الکبیر

عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و نیز تشکر از پاسخ حضرتعالی

سید مفید;931732 نوشت:
همین مطلب را جناب صدرالمتألهین (ره) در کتاب اسفار بیان نموده ( اسفار، ج 7، ص 22 ) و جناب حاجی سبزواری (ره) در تعلیقه خود بر این قسمت از اسفار، در وجه امتیاز قرآن با سایر کتب آسمانی بیانی دارند که با مختصر توضیحات و اضافاتی بر این تعلیقه، می توان در بیان مراد جناب صدرا از عبارت فوق چنین گفت

سید مفید;931732 نوشت:
1-طبق آیه شریفه " تِلکَ الرُّسُل فَضَّلنا بَعضَهُم علی بَعض . . . از آن فرستادگان برخی را بر برخی برتری بخشیدیم . . ." (بقره/253). مقام معنوی برخی از پیامبران الهی بالاتر از برخی دیگر می باشد.

2- خاتم النّبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) پایان دهنده سلسله انبیاء الهی (علیهم السلام) بوده و دین اسلام کاملتر از سایر ادیان الهی است، در نتیجه پیامبراسلام باید مقامی بالاتراز سایر انبیاء الهی داشته باشد، بر همین اساس، قرآن شریف نیز باید یک امتیاز اساسی با سایر کتب الهی داشته باشد.

در وجوه فوق سخنی نیست و در آن شکیّ وجود ندارد.

سید مفید;931732 نوشت:
- علت بالاتر بودن پیامبر اسلام از سایر انبیاء الهی این است که واسطه ای بین او و خدای متعال در دریافت قرآن وجود نداشته است، بنابراین، قرآن مستقیما از جانب خدای متعال بر قلب مبارک آن حضرت نازل گردیده است، بر همین اساس قرآن بطور خاص یعنی بدون هیچ واسطه ای کلام الله می باشد، در حالی که سایر کتب آسمانی به این صورت از ناحیه خدای متعال دریافت نشده اند، در نتیجه کلام الله (به این معنا که بدون واسطه دریافت شده باشند) نخواهند بود.

امّا در مورد فوق باید گفت که وحی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سه صورت می رسیده است یک صورت همانطور که فرمودید مستقیم

و دو صورت دیگر به شکل رؤیا و در خواب و نیز از طریق جبرئیل.

بنابراین دلیل سوّم سخنی تمام نیست.

از همه ی اینها که بگذریم پرسش بنده راجع به دلیل برتری قران بر سایر کتب آسمانی نبود،سؤال حقیر این است:

منظور ملاصدرا چیست که می فرماید قران هم کلام است و هم کتاب امّا سایر کتب آسمانی فقط کتابند؟

با تشکر

سید مفید;931732 نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و تحیت و قبولی طاعات و با عرض پوزش از تأخیر در ارسال پاسخ.



[=&amp]همین مطلب را جناب صدرالمتألهین (ره) در کتاب اسفار بیان نموده ( اسفار، ج 7، ص 22 ) و جناب حاجی سبزواری (ره) در تعلیقه خود بر این قسمت از اسفار، در وجه امتیاز قرآن با سایر کتب آسمانی بیانی دارند که با مختصر توضیحات و اضافاتی بر این تعلیقه، می توان در بیان مراد جناب صدرا از عبارت فوق چنین گفت که؛
[/]

[=&amp]1-طبق آیه شریفه " تِلکَ الرُّسُل فَضَّلنا بَعضَهُم علی بَعض . . . از آن فرستادگان برخی را بر برخی برتری بخشیدیم . . ." (بقره/253). مقام معنوی برخی از پیامبران الهی بالاتر از برخی دیگر می باشد.
[/]

[=&amp]2- خاتم النّبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) پایان دهنده سلسله انبیاء الهی (علیهم السلام) بوده و دین اسلام کاملتر از سایر ادیان الهی است، در نتیجه پیامبراسلام باید مقامی بالاتراز سایر انبیاء الهی داشته باشد، بر همین اساس، قرآن شریف نیز باید یک امتیاز اساسی با سایر کتب الهی داشته باشد.
[/]

[=&amp]3- علت بالاتر بودن پیامبر اسلام از سایر انبیاء الهی این است که واسطه ای بین او و خدای متعال در دریافت قرآن وجود نداشته است، بنابراین، قرآن مستقیما از جانب خدای متعال بر قلب مبارک آن حضرت نازل گردیده است، بر همین اساس قرآن بطور خاص یعنی بدون هیچ واسطه ای کلام الله می باشد، در حالی که سایر کتب آسمانی به این صورت از ناحیه خدای متعال دریافت نشده اند، در نتیجه کلام الله (به این معنا که بدون واسطه دریافت شده باشند) نخواهند بود.
[/]

[=&amp]بنابراین قرآن هم کلام الله است و هم کتاب الله، در حالی که سایر کتب انبیاء صرفا کتاب الله می باشند. موفق باشید[/]


با سلام
از چند جهت ( از جمله به خاطر برخی ابهامات) به پاسخ شما ایراداتی وارد است ( بداهتا) :
1
طبق ایه
و انزلنا معهم الکتاب
میگویند به هر پیامبری کتاب نازل شده است
پس اینکه گفته اند ''بیشتر پیامبران'' باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد..
2
طبق این آیه نوع وحی اینگونه بیان شده است :
حم 1
عسق 2
(3)كَـذٰلِـكَ يوحى اِلَيـكَ وَ اِلَى الَّـذيـنَ مِن قَبـلِـكَ ا‌للهُ الـعَـزيـزُ الـحَـكيـمُ
که باز نکته قابل تاملی است
3
شاید تفاوت در معجزه بودن یا نبودن است
به مانند تفاوت احادیث قدسی با قرآن
به این معنا که تورات معجزه نبود اما قرآن معجزه بود...
یا به این معنا که تورات لفظش به مانند احادیث قدسی بود...
4
حداقل میدانیم برخی کتب آسمانی یکجا نازل شده اند مثلا در قرآن داریم
و اخذ الالواح
و حتی مخالفان میگفتند چرا قرآن جمله واحده نیست..
این مطلب نیز قابل بررسی است...
به عبارت روان تر کتابهای قبلی ''کتب'' ثم ''یتکلم''
اما قرآن '' یتکلم'' ثم '' کتب''

فکر میکنم روایتی داریم که میگوید
تنها 313 تن از پیامبران کتاب داشتند...
لذا همین ابتدا باید تکلیف این روایات و آن ایات مشخص شود

در این بحث ایراد دیگری نیز به شما ( کارشناس محترم) وارد است
که زیاد اتفاق می افتد و در تاپیکهای دیگر نیز تذکر داده ام..
هر گاه بحث از یک روایت یا آیه یا نقل از بزرگان میشود، کارشناسان لطف کنند
اصل آن متن را به صورت کامل و بدون دخل و تصرف بیاورند...
این کار جلوی کلی بحث بیفایده و سوء برداشت را میگیرد...
------------------------
در این بحث باید به تفاوت نبی و رسول نیز توجه کنیم و این تفاوت را در نظر داشته باشیم

حبیبه;931792 نوشت:
امّا در مورد فوق باید گفت که وحی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سه صورت می رسیده است یک صورت همانطور که فرمودید مستقیم

و دو صورت دیگر به شکل رؤیا و در خواب و نیز از طریق جبرئیل.

بنابراین دلیل سوّم سخنی تمام نیست.

با سلام

با توجه به این که نزول قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی بوده به این صورت که کل قرآن در شب قدر بر قلب مبارک آن حضرت نازل شده است ، ولی در طول

23 سال در مقاطع مختلف، بصورت تدریجی نازل میشده، می توان دریافت وحی غیر مستقیم (بواسطه فرشته وحی یا در رؤیا ) را مختص به نزول تدریجی

قرآن دانست. کما این که جناب حاجی سبزواری (ره) در همان تعلیقه اشاره ای مختصر به همین مطلب دارند.

حبیبه;931792 نوشت:
از همه ی اینها که بگذریم پرسش بنده راجع به دلیل برتری قران بر سایر کتب آسمانی نبود،سؤال حقیر این است:

منظور ملاصدرا چیست که می فرماید قران هم کلام است و هم کتاب امّا سایر کتب آسمانی فقط کتابند؟

بیان ما هم درست در همین راستا بود، در کتاب بودن همه کتب انبیاء که بحثی نیست، بحث در اینه که چرا فقط قرآن کلام الله می باشد، که گفتیم مراد

صدرا از کلام الله بودن قرآن همان دریافت مستقیم آن از جانب خدای متعال است که سایر کتب آسمانی به این شکل دریافت نشده اند،

http://lib.eshia.ir/71461/1/16/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8

به این آدرس مراجعه شود

سید مفید;931899 نوشت:
با سلام

با توجه به این که نزول قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی بوده به این صورت که کل قرآن در شب قدر بر قلب مبارک آن حضرت نازل شده است ، ولی در طول

23 سال در مقاطع مختلف، بصورت تدریجی نازل میشده، می توان دریافت وحی غیر مستقیم (بواسطه فرشته وحی یا در رؤیا ) را مختص به نزول تدریجی

قرآن دانست. کما این که جناب حاجی سبزواری (ره) در همان تعلیقه اشاره ای مختصر به همین مطلب دارند.

بیان ما هم درست در همین راستا بود، در کتاب بودن همه کتب انبیاء که بحثی نیست، بحث در اینه که چرا فقط قرآن کلام الله می باشد، که گفتیم مراد

صدرا از کلام الله بودن قرآن همان دریافت مستقیم آن از جانب خدای متعال است که سایر کتب آسمانی به این شکل دریافت نشده اند،

با سلام و احترام

نسبت به لینک بالا توضیح بفرمایید

بل نقول التعليم على ثلاثة أقسام: تعليم بشري، و تعليم ملكي، و تعليم إلهي. و الأول، كما لسائر الناس، و الثاني، كما لسائر الرسل «عليهم السلام»، كان يمثل لهم الملك و يعلمهم الكتاب، و الثالث، كما لخواص الأنبياء و عظماء الأولياء عند عروجهم المعنوي إلى اللّه. و إلى هذه الأقسام الثلاثة أشار بقوله:

تعالى: «ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ، أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا» فالأول هو التعليم الإلهي، و الثاني هو الملكي، و الثالث هو البشري، فافهم أن كنت من أهله. و لا يفهم هذه الرموز إلا من خرج طائر روحه الأمري من قالبه البشري و نفسه فإنه منطق الطير، و أنت بعد بيضة محبوسة في القشر الصوري، لست من السيارين في أرض الملكوت و لا من الطيارين في جو الجبروت.

وجه آخر من الفرق، إنه قال تعالى: «وَ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِي إِسْرائِيلَ» و قال: «وَ أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ» و قال في حق القرآن: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ، هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» و الفرق ظاهر بين كتاب فيه هدى للناس و يستوون في هداه الأنبياء و الأمم، و بين كتاب فيه هدى الأنبياء و المتقين من هذه الأمة المخصوصين بالعناية، كما قال: «وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا» وجه آخر، قال: «وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ مَوْعِظَةً» و قال في حق القرآن: «فَأَوْحى‌ إِلى‌ عَبْدِهِ ما أَوْحى‌» و قال: «يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً».

و الفرق عظيم بين الكتابة و الوحي، و كذا بين الموعظة و البرهان،

موضوع قفل شده است