تفاوت بين شهود حقيقي با شهود شيطاني؟!؟!؟

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت بين شهود حقيقي با شهود شيطاني؟!؟!؟

سلامممم

از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم.

با اجازه:

تفاوت بين شهود حقيقي با شيطاني چيه ؟؟؟

ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟

تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

ستايش;130630 نوشت:
سلامممم

از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم.

با اجازه:

1- تفاوت بين شهود حقيقي با شيطاني چيه ؟؟؟

2- ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟

3- تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

سلام به ستایش بزرگوار و ریز بین و بادقت
از اینکه سوال های به جا و خوبی پرسیدید متشکرم.

1- شهود راستین و حقیقی و شهود شیطانی :

الف) ریشه شهود: به طور خلاصه این گونه می توان گفت: خدای عالم در اثر عبادت و بندگی اش و ترک گناهان و تقوی و ورع پیشه نمودن از جانب بنده اش قدرت ماورایی به او عطا می کند که شهود اظهر مصادیق آن است و در این شهود حقایق به تناسب ظرفیت به او نشان می دهند.
این شهود اشتباه و کذب ندارد و مبانی دینی و اصول بندگی را تاکید می کند و با این اصول مطابقت داره.
اما ریشه شهود شیطانی بندگی خدا نیست و بر اثر بندگی نفس و شیطان به انسان داده می شود و در این شهود اصول شیطانی تاکید می شود و در راستای مخالفت خدا و پرورش نفس اماره است.

ب) افرادی که مورد این شهود قرار می گیرند و مبانی استفاده شهود:
ویژگی افرادی که این شهود را دارند این است ---> حقیقتا به دنیا پشت کرده و تمام وجود و عمر خود را به اطاعت خدا می گزرانند و در نشر تعالیم و اصول دین از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و خود را هیچ می دانند و جز خدا را نمی بینند.
در طرف مقابل افرادی که شهود شیطانی دارند گر چه بعضا ظاهر سازی هم کنند و خود را فراری از دنیا نشان بدهند باز هم به دنبال لذات دنیوی و نفسانی و بردگی شیطانند و از اینکه تواضع و بندگی دیگران را دارا باشند و از آنها بهر کشی کنند ابایی ندارند : مثل اینکه تعدادی از بزرگان اهل حق از افرادی به بهانه دین آموزی به آنها سوء استفاده کرده بودند و مورد شکایت خود اهل حق قرار گرفتند.
ج) راه و مسیر : ملاک برای بندگی در شهود الهی و حقیقی عمل به رساله های عملیه ای هست که فقهای بزرگ ما در اختیار مقلدین می گذارند و تا انتها ملاک را شریعت اعلام می کنند و هیچ گاه از خط و مسیر شریعت و تقلید از راه اهل بیت خارج نمی گردند.

ستايش;130630 نوشت:
سلامممم از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم. با اجازه: تفاوت بين شهود حقيقي با شيطاني چيه ؟؟؟ ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟ تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

سلام
اگر منظور از شهود شهود باطنی است با ملاک برهان عقلی و بیان صریح شرع مقدس سنجیده می شود البته تطبیق و بررسی مشهودات باطنی از عهده استاد راه طی کرده ای بر می آید که بر طریق شریعت مقدسه سلوک علمی و عملی نموده باشد لذا هرکسی شان تشخیص حق از باطل این امور را ندارد
موفق باشید

سلامممم

تشكر فراوان از استاد زحمت كش جناب عرفان.

استاد عرفان ممنون از پاسخگوييتون.

ايجا دو تا سوال به ذهنم رسيد.

اولاينكه ايا اين شهود ميشه تو خواب هم اتفاق بيوفته يا اينكه همش در واقعيت هست.

بعدشممم به نظرتون ميشه گفت همه ي اونايي كه شهود شيطاني ميبينند از راه خدا دور شدند؟!؟

شايد شيطان ميخواد سد راهشون بشه و راه اون ها رو منحرف كنه!!:Gig:

يكي ديگم اينكه شهود حقيقي كه ديده ميشه ،منظور اينه كه همون اتفاق ميوفته يا اينكه نيز به تعبير داره؟؟

ببخشيد سه تا شد.:Gol:

ستايش;130630 نوشت:
سلامممم

از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم.

ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟



اگر ... اگر ...

برای اینکه بفهمید شهودی الهی یا شیطانیست کوتاه و مختصر عرض می کنم:
اگر شهودی از راه عبادت خدا و بندگی محض اله حکیم به دست بیاید و در ادامه انسان را به همان عبادت تشویق نماید و لذت نفس و منافع دنیوی در میان نباشد می توان گفت که شهود الهیست و عکس این نکات می شود، شیطانی که باید از آن دوری نمود و فرار کرد.

توجه: البته باید در نظر داشت تشخیص شهود الهی و یا شیطانی سخت است و حتما استاد زبردست می طلبد و به این سادگیها هم که تصور می شود نیست و شاید موردی که ظاهرا الهی به نظر رسد ولی شیطانی باشد و ... .

عرفان;131940 نوشت:

اگر ... اگر ...

برای اینکه بفهمید شهودی الهی یا شیطانیست کوتاه و مختصر عرض می کنم:
اگر شهودی از راه عبادت

خدا و بندگی محض اله حکیم به دست بیاید و در ادامه انسان را به همان عبادت تشویق نماید و لذت نفس و منافع دنیوی در میان نباشد می توان گفت که شهود الهیست و عکس این نکات می شود، شیطانی که باید از آن دوری نمود و فرار کرد.

توجه:

البته باید در نظر داشت تشخیص شهود الهی و یا شیطانی سخت است و حتما استاد زبردست می طلبد و به این سادگیها هم که تصور می شود نیست و شاید موردی که ظاهرا الهی به نظر رسد ولی شیطانی باشد و ... .

استاد محترم سلام،لطفا مستند این ملاکی که ذکر کردید را بفرمائید.ممنون

عرفان;131267 نوشت:
سلام به ستایش بزرگوار و ریز بین و بادقت
از اینکه سوال های به جا و خوبی پرسیدید متشکرم.

1- شهود راستین و حقیقی و شهود شیطانی :

الف) ریشه شهود: به طور خلاصه این گونه می توان گفت: خدای عالم در اثر عبادت و بندگی اش و ترک گناهان و تقوی و ورع پیشه نمودن از جانب بنده اش قدرت ماورایی به او عطا می کند که شهود اظهر مصادیق آن است و در این شهود حقایق به تناسب ظرفیت به او نشان می دهند.
این شهود اشتباه و کذب ندارد و مبانی دینی و اصول بندگی را تاکید می کند و با این اصول مطابقت داره.
اما ریشه شهود شیطانی بندگی خدا نیست و بر اثر بندگی نفس و شیطان به انسان داده می شود و در این شهود اصول شیطانی تاکید می شود و در راستای مخالفت خدا و پرورش نفس اماره است.

ب) افرادی که مورد این شهود قرار می گیرند و مبانی استفاده شهود:
ویژگی افرادی که این شهود را دارند این است ---> حقیقتا به دنیا پشت کرده و تمام وجود و عمر خود را به اطاعت خدا می گزرانند و در نشر تعالیم و اصول دین از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و خود را هیچ می دانند و جز خدا را نمی بینند.
در طرف مقابل افرادی که شهود شیطانی دارند گر چه بعضا ظاهر سازی هم کنند و خود را فراری از دنیا نشان بدهند باز هم به دنبال لذات دنیوی و نفسانی و بردگی شیطانند و از اینکه تواضع و بندگی دیگران را دارا باشند و از آنها بهر کشی کنند ابایی ندارند : مثل اینکه تعدادی از بزرگان اهل حق از افرادی به بهانه دین آموزی به آنها سوء استفاده کرده بودند و مورد شکایت خود اهل حق قرار گرفتند.
ج) راه و مسیر : ملاک برای بندگی در شهود الهی و حقیقی عمل به رساله های عملیه ای هست که فقهای بزرگ ما در اختیار مقلدین می گذارند و تا انتها ملاک را شریعت اعلام می کنند و هیچ گاه از خط و مسیر شریعت و تقلید از راه اهل بیت خارج نمی گردند.


سلام و عرض ادب خدمت دوستان اسک دینی
تذکری مهم درباره پست قبلی :
به کاربردن لفظ شهود در دو مورد الهی و شیطانی دارای کمی مسامحه است و منظور ما از شهود شیطانی تلقین هایی است که شیطان به ذهن و دل انسان جاری می کند.
شهود به زبان ساده به معنای برداشته شدن پرده از حقایق عالم است نسبت به آن فرد و ذو مراتب است و به هر اندازه که درجه معرفت بالا رود و تقوای قوی تری در دل باشد حقایق بیشتری در اختیار فرد قرار می گیرد.
البته در این زمینه حرف زیاد است و این پست مجال آن مباحث را ندارد.

tahora87;132098 نوشت:
استاد محترم سلام،لطفا مستند این ملاکی که ذکر کردید را بفرمائید.ممنون

سلام
به نظر بنده نکته ای که جناب عرفان فرمودند همان تطبیق مشهودات باطنی با صریح دین است که سلوک بر طریق یقین و پرهیز از ظن و گمان و امر مشتبه می باشد . این معیار برای کسانی که به استاد راه طی کرده یا همان عالم ربانی دسترسی ندارند یک نسخه مطمئن است
موفق باشید

ستايش;130630 نوشت:
سلام

....

* تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

ستايش;131558 نوشت:
سلام

تشكر فراوان از استاد زحمت كش جناب عرفان.

استاد عرفان ممنون از پاسخگوييتون.

ايجا دو تا سوال به ذهنم رسيد.

* اولاينكه ايا اين شهود ميشه تو خواب هم اتفاق بيوفته يا اينكه همش در واقعيت هست.

* بعدشممم به نظرتون ميشه گفت همه ي اونايي كه شهود شيطاني ميبينند از راه خدا دور شدند؟!؟

شايد شيطان ميخواد سد راهشون بشه و راه اون ها رو منحرف كنه!!:gig:

* يكي ديگم اينكه شهود حقيقي كه ديده ميشه ،منظور اينه كه همون اتفاق ميوفته يا اينكه نيز به تعبير داره؟؟

ببخشيد سه تا شد.:gol:

نقطه اوج

درباره سوال اول عرض کنم که شهود الهی با توجه به تعریف کاملش قابل اعتماد علمی نیست و نمی توان اصول علمی را بر پایه آن وضع نمود و فقط برای شاهد اعتبار دارد به دلیل اینکه چون برای فرد دیگری قابل مشاهده نیست و اثباتش ممکن نمی باشد پس برای دیگران حجیت ندارد.
و القاء شیطان هم تکلیفش مشخص می باشد که باطل و رد شده است.

و اما درباره دومین ستاره باید عرض کنم: القاء شیطانی هم می تواند در بیداری رخ دهد و هم در خواب.
و شهودی الهی ؛ همانطوری که از اسمش پیداست،در بیداری رخ می دهد و اگر در خواب باشد لفظ شهود به آن اطلاق نمی گردد گرچه از لحاظ های دیگر با شهود فرقی ندارد.

سومین ستاره : القاء شیطان برای افراد نیکو کار نمی تواند عمقی بیشتر از یک وسوسه ساده باشد در صورتی که افراد گناه کار به دلیل زمینه سازی برای ورود شیطان به دلشان ممکن است القاء عمیق تر و سنگین تری را از جانب شیطان تجربه کنند.
چهارما : شهود نیاز به تعبیر ندارد و حقیقت بدون هیچ مانعی به انسان منتقل می گردد.

سلام بر بقِیةالله الاعظم ومنتظرانش

باتشکر ازجناب استاد عرفان وکسب اجازه برای تکمیل مطالب از حضور ایشان :Gol:

شهود به معنای لغوی نظاره و معنای عرفی درک عمیق میباشد

از دیدگاه عرفانی شهود بر سه قسم است.

1-شهود عینی 2- شهود ذهنی 3- شهود باطنی

مشاهده ودرک عالم ماده را با ملحقاتش (زمان ومکان) شهود عینی
می نامند

مشاهده ی توهمات و تصورات ذهنی را با ملحقاتش (عالم رویا و عالم خیال ) که اولی در خواب ودیگری در بیداری و حالتی از نیمه هوشیاری بر انسان غالب میشود را شهود ذهنی می نامند

مشاهده ی عالم باطن ومعنا را که با خرق عادت وعوامل مادی توأم میباشد را شهود باطنی می نامند

البته هریک از مطالب بالا قراین و ملحقاتی دارد که صحت و کذب مطلب از آن تا حدود زیادی روشن میشود .

................................................................................. حق یارتان :roz:.........................................................................................

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

از خصوصیات شهود عینی تجزیه وتحلیل این شهود به وسیله ی مغز است .
یعنی آنچه را بیننده می تواند ازطریق عقلی وحسی تؤاما" درک نموده و تعریف واضح از آن داشته باشد را شهود عینی یا علم حصولی مینامند . این تعریف معمولا" میان افراد مختلف انسان به صورت یکسان ویا بسیار مشابه می باشد .مثلا" درک بنده از درخت انگور با درک یک آفریقایی ویا چینی ویا برادر خودم یکسان ویا مشابه است (ساقه ی رونده با برگهای پهن و میوهایی در رنگهای مختلف واندازه های مختلف وطعمی ....... ما در مورد درخت کاج وتفاوتهایش با درخت انگور هم تفاهم در علم حصولی داریم )

این تفاهم در عینیات محسوس ، تعریف زندگی مشترک مادی تمام انسانها است .
در این دسته از شهود انسان به وسیله ی حواس مادی خود (بینایی -شنوایی - لامسه و....) تصور عینی( محیط) خود را در مغز تحلیل نموده و برداشتی تقریبا" یکسان با دیگر افراد دارای این حواس مشترک دارد .

اما ازنظر بعد دیگر عینیات یعنی زمان که موجودیت آن بر ما مشخص اما هویت آن مبهم است .

شاید بتوان گفت که زمان حد فاصل و حائل محسوسات عینی وذهنی انسان است .یعنی انسان در شهود عینی تحت تاثیر زمان قرار دارد اما در شهود ذهنی در اغلب موارد با آگاهی یا بر زمان غالب می شود و یا زمان را به اختیار خودمی گیرد .

مثلا در شهود عینی برگ درختان باید تحت تاثیر عوامل محیط وزمان رنگهای خود را نمایان کنند اما در شهود ذهنی ویا خیالی در گرمای 40 درجه هم انسان و (در برخی موار به صورت ابتدایی حیوانات هم قادر به تصور ذهنی ) مثلا" از برف و یخ وجود دارد . ویا در وسط زمستان درختی را با برگهای سبز وحتی شکوفه برای خود ساخت! واین موجودیت ساختن برای انسان ها بسته به نوع قدرت خیالشان وغلبه ی خیال بر اندیشه میتواند ضعف وقدرت در ایجاد فضا بنماید

البته در مورد شهود عینی در مجموعه متونی که در حال تدوین آن میباشم موارد ناگفته بسیار است که در این مجال فرصت بیان آنها نیست .

در برخی موارد انسانهایی دیده میشوند که میان شهود ذهنی و شهود عینی خود ارتباط برقرار میکنند .....

.............................................................................. حق یارتان :roz: ....................................................................................

موضوع قفل شده است