تفاوت بين شهود حقيقي با شهود شيطاني؟!؟!؟

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت بين شهود حقيقي با شهود شيطاني؟!؟!؟

سلامممم

از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم.

با اجازه:

تفاوت بين شهود حقيقي با شيطاني چيه ؟؟؟

ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟

تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

ستايش;130630 نوشت:
سلامممم

از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم.

با اجازه:

1- تفاوت بين شهود حقيقي با شيطاني چيه ؟؟؟

2- ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟

3- تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

سلام به ستایش بزرگوار و ریز بین و بادقت
از اینکه سوال های به جا و خوبی پرسیدید متشکرم.

1- شهود راستین و حقیقی و شهود شیطانی :

الف) ریشه شهود: به طور خلاصه این گونه می توان گفت: خدای عالم در اثر عبادت و بندگی اش و ترک گناهان و تقوی و ورع پیشه نمودن از جانب بنده اش قدرت ماورایی به او عطا می کند که شهود اظهر مصادیق آن است و در این شهود حقایق به تناسب ظرفیت به او نشان می دهند.
این شهود اشتباه و کذب ندارد و مبانی دینی و اصول بندگی را تاکید می کند و با این اصول مطابقت داره.
اما ریشه شهود شیطانی بندگی خدا نیست و بر اثر بندگی نفس و شیطان به انسان داده می شود و در این شهود اصول شیطانی تاکید می شود و در راستای مخالفت خدا و پرورش نفس اماره است.

ب) افرادی که مورد این شهود قرار می گیرند و مبانی استفاده شهود:
ویژگی افرادی که این شهود را دارند این است ---> حقیقتا به دنیا پشت کرده و تمام وجود و عمر خود را به اطاعت خدا می گزرانند و در نشر تعالیم و اصول دین از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و خود را هیچ می دانند و جز خدا را نمی بینند.
در طرف مقابل افرادی که شهود شیطانی دارند گر چه بعضا ظاهر سازی هم کنند و خود را فراری از دنیا نشان بدهند باز هم به دنبال لذات دنیوی و نفسانی و بردگی شیطانند و از اینکه تواضع و بندگی دیگران را دارا باشند و از آنها بهر کشی کنند ابایی ندارند : مثل اینکه تعدادی از بزرگان اهل حق از افرادی به بهانه دین آموزی به آنها سوء استفاده کرده بودند و مورد شکایت خود اهل حق قرار گرفتند.
ج) راه و مسیر : ملاک برای بندگی در شهود الهی و حقیقی عمل به رساله های عملیه ای هست که فقهای بزرگ ما در اختیار مقلدین می گذارند و تا انتها ملاک را شریعت اعلام می کنند و هیچ گاه از خط و مسیر شریعت و تقلید از راه اهل بیت خارج نمی گردند.

ستايش;130630 نوشت:
سلامممم از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم. با اجازه: تفاوت بين شهود حقيقي با شيطاني چيه ؟؟؟ ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟ تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

سلام
اگر منظور از شهود شهود باطنی است با ملاک برهان عقلی و بیان صریح شرع مقدس سنجیده می شود البته تطبیق و بررسی مشهودات باطنی از عهده استاد راه طی کرده ای بر می آید که بر طریق شریعت مقدسه سلوک علمی و عملی نموده باشد لذا هرکسی شان تشخیص حق از باطل این امور را ندارد
موفق باشید

سلامممم

تشكر فراوان از استاد زحمت كش جناب عرفان.

استاد عرفان ممنون از پاسخگوييتون.

ايجا دو تا سوال به ذهنم رسيد.

اولاينكه ايا اين شهود ميشه تو خواب هم اتفاق بيوفته يا اينكه همش در واقعيت هست.

بعدشممم به نظرتون ميشه گفت همه ي اونايي كه شهود شيطاني ميبينند از راه خدا دور شدند؟!؟

شايد شيطان ميخواد سد راهشون بشه و راه اون ها رو منحرف كنه!!:Gig:

يكي ديگم اينكه شهود حقيقي كه ديده ميشه ،منظور اينه كه همون اتفاق ميوفته يا اينكه نيز به تعبير داره؟؟

ببخشيد سه تا شد.:Gol:

ستايش;130630 نوشت:
سلامممم

از اساتيد محترم بخش عرفان 3تا سوال داشتمممم.

ملاك تشخيصش اين دو چي هست ؟؟؟



اگر ... اگر ...

برای اینکه بفهمید شهودی الهی یا شیطانیست کوتاه و مختصر عرض می کنم:
اگر شهودی از راه عبادت خدا و بندگی محض اله حکیم به دست بیاید و در ادامه انسان را به همان عبادت تشویق نماید و لذت نفس و منافع دنیوی در میان نباشد می توان گفت که شهود الهیست و عکس این نکات می شود، شیطانی که باید از آن دوری نمود و فرار کرد.

توجه: البته باید در نظر داشت تشخیص شهود الهی و یا شیطانی سخت است و حتما استاد زبردست می طلبد و به این سادگیها هم که تصور می شود نیست و شاید موردی که ظاهرا الهی به نظر رسد ولی شیطانی باشد و ... .

عرفان;131940 نوشت:

اگر ... اگر ...

برای اینکه بفهمید شهودی الهی یا شیطانیست کوتاه و مختصر عرض می کنم:
اگر شهودی از راه عبادت

خدا و بندگی محض اله حکیم به دست بیاید و در ادامه انسان را به همان عبادت تشویق نماید و لذت نفس و منافع دنیوی در میان نباشد می توان گفت که شهود الهیست و عکس این نکات می شود، شیطانی که باید از آن دوری نمود و فرار کرد.

توجه:

البته باید در نظر داشت تشخیص شهود الهی و یا شیطانی سخت است و حتما استاد زبردست می طلبد و به این سادگیها هم که تصور می شود نیست و شاید موردی که ظاهرا الهی به نظر رسد ولی شیطانی باشد و ... .

استاد محترم سلام،لطفا مستند این ملاکی که ذکر کردید را بفرمائید.ممنون

عرفان;131267 نوشت:
سلام به ستایش بزرگوار و ریز بین و بادقت
از اینکه سوال های به جا و خوبی پرسیدید متشکرم.

1- شهود راستین و حقیقی و شهود شیطانی :

الف) ریشه شهود: به طور خلاصه این گونه می توان گفت: خدای عالم در اثر عبادت و بندگی اش و ترک گناهان و تقوی و ورع پیشه نمودن از جانب بنده اش قدرت ماورایی به او عطا می کند که شهود اظهر مصادیق آن است و در این شهود حقایق به تناسب ظرفیت به او نشان می دهند.
این شهود اشتباه و کذب ندارد و مبانی دینی و اصول بندگی را تاکید می کند و با این اصول مطابقت داره.
اما ریشه شهود شیطانی بندگی خدا نیست و بر اثر بندگی نفس و شیطان به انسان داده می شود و در این شهود اصول شیطانی تاکید می شود و در راستای مخالفت خدا و پرورش نفس اماره است.

ب) افرادی که مورد این شهود قرار می گیرند و مبانی استفاده شهود:
ویژگی افرادی که این شهود را دارند این است ---> حقیقتا به دنیا پشت کرده و تمام وجود و عمر خود را به اطاعت خدا می گزرانند و در نشر تعالیم و اصول دین از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و خود را هیچ می دانند و جز خدا را نمی بینند.
در طرف مقابل افرادی که شهود شیطانی دارند گر چه بعضا ظاهر سازی هم کنند و خود را فراری از دنیا نشان بدهند باز هم به دنبال لذات دنیوی و نفسانی و بردگی شیطانند و از اینکه تواضع و بندگی دیگران را دارا باشند و از آنها بهر کشی کنند ابایی ندارند : مثل اینکه تعدادی از بزرگان اهل حق از افرادی به بهانه دین آموزی به آنها سوء استفاده کرده بودند و مورد شکایت خود اهل حق قرار گرفتند.
ج) راه و مسیر : ملاک برای بندگی در شهود الهی و حقیقی عمل به رساله های عملیه ای هست که فقهای بزرگ ما در اختیار مقلدین می گذارند و تا انتها ملاک را شریعت اعلام می کنند و هیچ گاه از خط و مسیر شریعت و تقلید از راه اهل بیت خارج نمی گردند.


سلام و عرض ادب خدمت دوستان اسک دینی
تذکری مهم درباره پست قبلی :
به کاربردن لفظ شهود در دو مورد الهی و شیطانی دارای کمی مسامحه است و منظور ما از شهود شیطانی تلقین هایی است که شیطان به ذهن و دل انسان جاری می کند.
شهود به زبان ساده به معنای برداشته شدن پرده از حقایق عالم است نسبت به آن فرد و ذو مراتب است و به هر اندازه که درجه معرفت بالا رود و تقوای قوی تری در دل باشد حقایق بیشتری در اختیار فرد قرار می گیرد.
البته در این زمینه حرف زیاد است و این پست مجال آن مباحث را ندارد.

tahora87;132098 نوشت:
استاد محترم سلام،لطفا مستند این ملاکی که ذکر کردید را بفرمائید.ممنون

سلام
به نظر بنده نکته ای که جناب عرفان فرمودند همان تطبیق مشهودات باطنی با صریح دین است که سلوک بر طریق یقین و پرهیز از ظن و گمان و امر مشتبه می باشد . این معیار برای کسانی که به استاد راه طی کرده یا همان عالم ربانی دسترسی ندارند یک نسخه مطمئن است
موفق باشید

ستايش;130630 نوشت:
سلام

....

* تا چه حد ميشه بهش اعتماد كرد؟؟؟

ستايش;131558 نوشت:
سلام

تشكر فراوان از استاد زحمت كش جناب عرفان.

استاد عرفان ممنون از پاسخگوييتون.

ايجا دو تا سوال به ذهنم رسيد.

* اولاينكه ايا اين شهود ميشه تو خواب هم اتفاق بيوفته يا اينكه همش در واقعيت هست.

* بعدشممم به نظرتون ميشه گفت همه ي اونايي كه شهود شيطاني ميبينند از راه خدا دور شدند؟!؟

شايد شيطان ميخواد سد راهشون بشه و راه اون ها رو منحرف كنه!!:gig:

* يكي ديگم اينكه شهود حقيقي كه ديده ميشه ،منظور اينه كه همون اتفاق ميوفته يا اينكه نيز به تعبير داره؟؟

ببخشيد سه تا شد.:gol:

نقطه اوج

درباره سوال اول عرض کنم که شهود الهی با توجه به تعریف کاملش قابل اعتماد علمی نیست و نمی توان اصول علمی را بر پایه آن وضع نمود و فقط برای شاهد اعتبار دارد به دلیل اینکه چون برای فرد دیگری قابل مشاهده نیست و اثباتش ممکن نمی باشد پس برای دیگران حجیت ندارد.
و القاء شیطان هم تکلیفش مشخص می باشد که باطل و رد شده است.

و اما درباره دومین ستاره باید عرض کنم: القاء شیطانی هم می تواند در بیداری رخ دهد و هم در خواب.
و شهودی الهی ؛ همانطوری که از اسمش پیداست،در بیداری رخ می دهد و اگر در خواب باشد لفظ شهود به آن اطلاق نمی گردد گرچه از لحاظ های دیگر با شهود فرقی ندارد.

سومین ستاره : القاء شیطان برای افراد نیکو کار نمی تواند عمقی بیشتر از یک وسوسه ساده باشد در صورتی که افراد گناه کار به دلیل زمینه سازی برای ورود شیطان به دلشان ممکن است القاء عمیق تر و سنگین تری را از جانب شیطان تجربه کنند.
چهارما : شهود نیاز به تعبیر ندارد و حقیقت بدون هیچ مانعی به انسان منتقل می گردد.

سلام بر بقِیةالله الاعظم ومنتظرانش

باتشکر ازجناب استاد عرفان وکسب اجازه برای تکمیل مطالب از حضور ایشان :Gol:

شهود به معنای لغوی نظاره و معنای عرفی درک عمیق میباشد

از دیدگاه عرفانی شهود بر سه قسم است.

1-شهود عینی 2- شهود ذهنی 3- شهود باطنی

مشاهده ودرک عالم ماده را با ملحقاتش (زمان ومکان) شهود عینی
می نامند

مشاهده ی توهمات و تصورات ذهنی را با ملحقاتش (عالم رویا و عالم خیال ) که اولی در خواب ودیگری در بیداری و حالتی از نیمه هوشیاری بر انسان غالب میشود را شهود ذهنی می نامند

مشاهده ی عالم باطن ومعنا را که با خرق عادت وعوامل مادی توأم میباشد را شهود باطنی می نامند

البته هریک از مطالب بالا قراین و ملحقاتی دارد که صحت و کذب مطلب از آن تا حدود زیادی روشن میشود .

................................................................................. حق یارتان :roz:.........................................................................................

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

از خصوصیات شهود عینی تجزیه وتحلیل این شهود به وسیله ی مغز است .
یعنی آنچه را بیننده می تواند ازطریق عقلی وحسی تؤاما" درک نموده و تعریف واضح از آن داشته باشد را شهود عینی یا علم حصولی مینامند . این تعریف معمولا" میان افراد مختلف انسان به صورت یکسان ویا بسیار مشابه می باشد .مثلا" درک بنده از درخت انگور با درک یک آفریقایی ویا چینی ویا برادر خودم یکسان ویا مشابه است (ساقه ی رونده با برگهای پهن و میوهایی در رنگهای مختلف واندازه های مختلف وطعمی ....... ما در مورد درخت کاج وتفاوتهایش با درخت انگور هم تفاهم در علم حصولی داریم )

این تفاهم در عینیات محسوس ، تعریف زندگی مشترک مادی تمام انسانها است .
در این دسته از شهود انسان به وسیله ی حواس مادی خود (بینایی -شنوایی - لامسه و....) تصور عینی( محیط) خود را در مغز تحلیل نموده و برداشتی تقریبا" یکسان با دیگر افراد دارای این حواس مشترک دارد .

اما ازنظر بعد دیگر عینیات یعنی زمان که موجودیت آن بر ما مشخص اما هویت آن مبهم است .

شاید بتوان گفت که زمان حد فاصل و حائل محسوسات عینی وذهنی انسان است .یعنی انسان در شهود عینی تحت تاثیر زمان قرار دارد اما در شهود ذهنی در اغلب موارد با آگاهی یا بر زمان غالب می شود و یا زمان را به اختیار خودمی گیرد .

مثلا در شهود عینی برگ درختان باید تحت تاثیر عوامل محیط وزمان رنگهای خود را نمایان کنند اما در شهود ذهنی ویا خیالی در گرمای 40 درجه هم انسان و (در برخی موار به صورت ابتدایی حیوانات هم قادر به تصور ذهنی ) مثلا" از برف و یخ وجود دارد . ویا در وسط زمستان درختی را با برگهای سبز وحتی شکوفه برای خود ساخت! واین موجودیت ساختن برای انسان ها بسته به نوع قدرت خیالشان وغلبه ی خیال بر اندیشه میتواند ضعف وقدرت در ایجاد فضا بنماید

البته در مورد شهود عینی در مجموعه متونی که در حال تدوین آن میباشم موارد ناگفته بسیار است که در این مجال فرصت بیان آنها نیست .

در برخی موارد انسانهایی دیده میشوند که میان شهود ذهنی و شهود عینی خود ارتباط برقرار میکنند .....

.............................................................................. حق یارتان :roz: ....................................................................................

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

واما در باره ی شهودوهمی یا ذهنی که قبلا" هم عرض کردم بر دونوع تقسیم میشود :

1- شهود در رؤیا (خواب دیدن افراد عامی)

2- شهود در حالت نیمه هوشیار ( توهمات) که این توهمات نیز از منشاء های متفاوتی سرچشمه میگیرند .

مثل اینکه عاملی مغز را تحت فشار قرار داده ومغز در یک واکنش سریع با تغییر فرکانس امواج خروجی در یک حالت بحرانی قرار گرفته باشد (بالا رفتن ناگهانی قند خون ) که بیماران دیابتی به خصوص نوع اول زیاد شاهد آن بوده اند

ویا مثل زمانی که شخص مطلبی را آنقدر برای خود در ذهن تکرار میکند و مرور میکند که ملکه یذهن اوشده وآن مطلب را باور هم میکند . واین مثال دقیقا" ارتباط شهود ذهنی و وهمی را با شهود عینی برقرار کردن میباشد .

آیا تا به حال افرادی را که درباره ی مطلبی دروغ میگویند وآنرا انقدر تکرار میکنند که حتی خودشان آنرا باور میکنند تا حدی که به صورت نا خود آگاه مهارتهایی ویا گاها" رویدادهایی اتفاق میافتد که این دروغ تا مرز واقعیت تجسم ذهنی برای فرد ومخاطب ایجاد میکند ؟

.............................................................................. حق یارتان :roz:.......................................................................................

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

در مورد اول از شهود ذهنی یعنی رؤیا وخواب دیدن :

معمولا" افراد عادی رؤیاهای بسیاری را در مدتی که در خواب هستند میبینند .

از نظر روانشناسی خواب دارای مراحلی است که از نیمه هوشیاری تا خواب عمیق تعریف میشود .

دیدن رؤیا در مراحل مختلف منشاء ومنابع متفاوتی دارد.

از جمله این که رؤیاهایی که در اولین مراحل خوابیدن (نیمه هوشیاری ) بر انسان وارد میشود معمولا" مرور ذهن بر افکار روزانه ی فرد می باشد . یعنی به نوعی باز سازی خواسته ها و مشاهدات عینی با هم تلفیق می یابند . و موضوع خواب فرد را تشکیل میدهند . بسیاری از مشاوران و روانشناسان برای پی بردن به حقیقت بیماری شخص ، از او میخواهند تا خوابهایشان را برای مشاور خود تعریف کنند . تا ازاین طریق به ذهن بیمار و واقعیات موجود در ذهن که معمولا" با زندگی واقعی او هم ارتباط دارد راه بیابند.

در مرحله ی عمیقتر از خواب عوام معمولا" ذهن گرایش بر انچه خود ساخته دارد و تجسم بخشی به امور خود ساخته مینماید .

گاها" دیده یا شنیده اید که مثلا" فردی میگوید خوابی را که دشب دیدم گویا قبلا" برایم اتفاق افتاده بود.

این یک پیش زمینه ی ذهنی میتواند باشد بر اینکه ذهن شخص قبلا" اطلاعات دریافتی در این مورد را رصد نموده و احتمالا" تجسمی از ان را در خود ذخیره کرده .و برای صاحب رؤیا این مطلب تکراری به نظر میرسد .

........................................................................... حق یارتان :roz:............................................................................

بسم الله النور

اولین قسمت خواب non-REM است. خواب دیدن در خواب non-REM بسیار کم است و اگر هم خواب ببینیم آن را فراموش می‌کنیم. در این خواب ماهیچه‌ها بی حس نیستند. خواب non-REM شامل سه مرحله می‌شود:
مرحلهٔ اول:
این مرحله آغاز خواب است و با حرکت آرام چشما همراه است. افرادی که به این مرحله از خواب می‌رسند معتقدند که به طور کامل آگاه و بیدار هستند.

مرحلهٔ دوم: یک مرحلهٔ ناهشیار است که خواب رونده به راحتی یبدار می‌شود.

مرحلهٔ سوم: عمیق‌ترین مرحلهٔ خواب non-REM است. پس از این مرحله قسمت دوم خواب REM آغاز می‌شود.

خواب REM در بزرگسالان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل خواب را تشکیل می‌دهد (حدود ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه در خوابِ شب). مقدار خواب REM در سنین مختلف متفاوت است. رویا در مرحلهٔ REM رخ می‌دهد.

ضربان قلب و تنفس در خواب REM نامنظم است؛ مانند زمان بیداری. . پژوهش گران به فعالیت در ناحیه‌هایی از مغز که مربوط به کنترل بینایی، شنوایی، بویایی، لمسی و تعادل حرکات بدن پی برده‌اند.
خواب REM با کاهش سروتونین (Serotonin) در مغز همراه است. بنابراین خواب REM در افراد افسرده زودتر می‌رسد. سروتونین ماده‌ای است که در افراد افسرده کاهش یافته‌است.

سروتونین از انتقال‌دهنده‌های عصبی است که توسط نورون‌های دستگاه گوارشی و دستگاه عصبی مرکزی ترشح می‌شود. نورون‌های تولید کننده سروتونین را سروتونرژیک می‌گویند. سروتونین پیش از ترشح توسط پایانه‌هایآکسون جذب و یا توسط آنزیمMAO تجزیه می‌شود.

..................................................... حق یارتان :roz:........................................................

بسم الله النور

به جهت اهمیت این قسمت از زندگی انسانها در نوعی از شهود ذهنی(خواب دیدن) وتاثیر آن بر زندگی افراد قسمتهایی از مصاحبه با دکتر حسین ابراهیمی مقدم روانشناس ومدرس دانشگاه را در مورد خواب دیدن در این جا قرار میدهم تا بحث وبررسیی هم در این مورد داشته باشیم .

چرا خواب REM این قدر مهم است؟
ـ ببینید؛ در خواب REM ما خواب می بینیم و خواب دیدن در روان شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. ما معتقدیم که خواب حل تعارض های دوران گذشته فرد است. لذا فرد در خواب و با خواب دیدن سعی در تنظیم و تعدیل مسایل فکری، روحی، تعارضات و مشکلات خود دارد. به همین خاطر است که تعبیر خواب در روان شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. البته تعبیر خواب روان شناسی با تعبیر خواب یک معبر خواب گذاری، فرق دارد چرا که بعد از خواب گذاری قصد پیش گویی آینده فرد را از روی خواب او دارد ولی یک روان شناس از روی تعبیر خواب به ریشه های برخی ناکامی ها و تعارض های زندگی گذشته فرد پی می برد و به عبارتی شخصیت فرد را مورد بررسی قرار می دهد.

بین خواب دیدن زن و مرد هم تفاوتی وجود دارد؟
ـ بله؛ به عنوان مثال، فرض بفرمایید که بین خواب زن ها و مردها تفاوت هایی وجود دارد؛ مثلا خانم ها بیشتر خواب های سریالی می بینند! حتی در یک شب چند قسمت خواب و یا در چند شب پشت سر هم دنباله خواب های قبلی خود را بیشتر می بینند و البته از این بابت خوشبخت ترند چرا که مردها معمولا خواب های یک قسمتی می بینند و متاسفانه در این خواب های کوتاه عمدتا به ناکامی هم می رسند و حتی در خواب هم به خواسته خود دست نمی یابند!
▪ آیا می توان ادعا کرد که از روی خواب می توانیم به شخصیت افراد پی ببریم؟
ـ البته جواب صریح به این سوال کمی سخت است ولی می توان گفت که از روی خواب می توان به مشکلات و دغدغه هایی که فرد با آنها درگیر بوده است پی برد. بالطبع مشکلات فرد، نوع زندگی، سبک شناختی و شیوه کنار آمدن با مسایل را مشخص می کند. مثلا فرض بفرمایید عده ای از برخی خواب های تکراری گله دارند. احتمالا این افراد تعارض حل نشده ای دارند که به کرات در خواب خود را نشان می دهدیا افراد افسرده بیشتر خواب مرده، قبرستان، تاریکی و... می بینند. برعکس افراد شنگول خواب هایی با زمینه های جنسی یا شهوانی بیشتر می بینند. اگر فردی خواب بسیار در هم بر هم و به هم ریخته ای ببیند نشان دهنده فکر بسیار به هم ریخته و نامنظم اوست. معمولا وسواسی ها خواب را با جزییات ریز می بینند و با همان جزییات هم تعریف می کنند. پس می بینند که تا حدی می توان به دنیای درونی فرد پی ببرد.

....................................................حق یارتان :roz:............................

ستايش;131558 نوشت:
اولاينكه ايا اين شهود ميشه تو خواب هم اتفاق بيوفته يا اينكه همش در واقعيت هست. بعدشممم به نظرتون ميشه گفت همه ي اونايي كه شهود شيطاني ميبينند از راه خدا دور شدند؟!؟

خواب جزو شهوداتی بحساب نمی آید.
این مطلب را هم اساتید لطفا توضیح بدهند که
به شهودات بطور کلی نمیتوان استناد کرد .

قویتر از کشف و شهود در وجود انسانها وجود دارد و فعال است و اگر انسان از پیروی از مطامع دنیوی و هواهای نفسانی اش دست بردارد این نیروهای موجود در انسان میتواند او و دیگران را نجات دهد.

یاحق

bina88;144434 نوشت:
خواب جزو شهوداتی بحساب نمی آید.
این مطلب را هم اساتید لطفا توضیح بدهند که
به شهودات بطور کلی نمیتوان استناد کرد .
قویتر از کشف و شهود در وجود انسانها وجود دارد و فعال است و اگر انسان از پیروی از مطامع دنیوی و هواهای نفسانی اش دست بردارد این نیروهای موجود در انسان میتواند او و دیگران را نجات دهد.

یاحق

بسم الله النور

در پستهای قبلی توضیح دادم که خواب دیدن و رویا ونه خود( خواب) که از دیدگاه معنوی وعرفانی و روانشناسی یک نوع از شهود ذهنی هستند که در قران کریم هم به نمونه هایی از آن اشاره شده : نمونه ی مطالب قبلی وتکمله کلام :

انواع رویا
1 - خواب هایی که از افکار روزانه ما سرچشمه می گیرد و در واقع بازتاب زندگی روزانه ما در عالم خواب هستند.
۲ – خواب هائی که حاوی صحنه های آشفته و بی اساس اند.
3 – خواب هائی که از ضمیر ناخودآگاه ما سرچشمه می گیرند .
4 – خواب هائی که خبر از حوادثی در زمان آینده می دهند یا مکانهائی در عالم خواب دیده می شوند که قبلا اطلاعی از آنها نداشته ایم . گاهی این حوادث چنانند که شخص کوچکترین سابقه ذهنی نیز در باره آنها ندارد . به طوری که بعد از بیدارشدن از خواب آن را باور نکرده و به خواب خود اعتنا نمی کند . اما بعد از گذشت زمانی کم و بیش طولانی همان حادثه با تمام جزئیات خود به وقوع می پیوندد و شخص را به شگفتی وا می دارد .
رویا از دیدگاه دانشمندان اسلامی
رویا یکی از برجسته ترین و شگفت انگیزترین وجوه خواب محسوب می شود . هزاران سال است که پیامبران ، عارفان و حتی مردم عادی مجذوب تفسیر رویاهای شبانه می شدند . عده ای با رویا وحشت زاده ر و بعضی نگران ، برخی هم دل شاد و امیدوار می شوند .
در میان دانشمندان ایران و اسلام ، ابن سینا در باره رویا نظرات جالبی دارد . در دیدگاه ابن سینا دو جوهر نفس و بدن با ترکیب خود انسان را می سازند . کلیه اعمال و حرکات از نفس صادر می شوند و بدن با مجموع اعضای خود در خدمت نفس است . نفس و بدن کنش دو سویه ای دارند و رابط این دو روح می باشد . ابن سینا رویا را ناشی از قوه مخیله دانسته و می گوید : این بعد از نفس آدمی می تواند اشیاء را بزرگتر یا کوچکتر از واقیعیت آنها به تصویر کشد . و یا آنچه را در خارج وجود ندارد ، پدید آورد و در یک لحظه از اشیاء گوناگون تصاویری بسازد و این فعالیت بدون وقفه صورت گیرد ، وی می گوید ؛ اثری روحانی که در حالت خواب و بیداری برای نفس پدید می آید گاهی آنقدر ضعیف است که قوه خیال را حرکت نمی دهد و اثری بر آن نمی گذارد و در مواقعی قدرت یافته و این قوه را به تکاپو وا می دارد . آنچه در اثر قوه مخیله در رویا ظاهر می شود از دید ابن سینا سه نوع است : 1 – رویا دیدن به صورت اشیاء و امثال صوری که در حال بیداری به واسطه حواس در ذهن خطور می کند و چون شخص به خواب می رود این صور هنوز از خاطرش محو نشده و در مخیله باقی است و عین آنها را در خواب می بیند .2 – صور خاطراتی که از ناحیه قوه مفکره در مخیله قبل از خواب حاصل می شود هم چنان در نفس باقی است و مخیله آنها را به صورت رویا می بیند . 3- خیالات و صور رویا در اثر تغییرات مزاجی و روح نفسانی است . زیرا در این حالت قوه مخیله نیز تغییر می یابد( برای نمونه اگر مزاج متمایل به حرارت مفرط باشد چون بیماران تب دار ، خواب گرما و آتش می بیند و اگر متمایل به برودت باشد ، برف و یخ می بیند .) بر پایه نوشته های اندیشمندان اسلامی ، سه نوع مذکور رویا بدون نظم و مشوش می باشند زیرا این رویاها تابع ادراک محسوسات و یا افکار پیش از خواب و حالات مزاجی است و ازاین رو تعبیر درست برای آنها نمی توان بیان کرد . اما نوع دیگری از رویا مطرح کرده اند که خارج از وجود انسان است . این قوه ماوراءالطبیعه به قوه الهی تعبیر شده است و هر چه نفس انسان فاضل تر و عمل او خالص تر باشد این قوه به وی نزدیکتر خواهد بود . دانشمندان اسلامی سبب واقعی رویا ی صادق را خداوند دانسته اند که به واسطه عقل کل ، نفس جزئی انسان را می آگاهاند .
نمونه هایی از رویاهای صادقه را قرآن در ماجرای حضرت یوسف و حضرت ابراهیم ذکر نموده است . محمد بن سیرین معتقد است رویاهای صادقه دو نوع است یکی آشکار و بی نیاز از تعبیر و دیگری پوشیده است که در نوع دوم تعبیر رویا بر حسب طبع و وقت و عادت تغییر می کند و در رویا صادقه نیز به زبان نمادین و سمبولیک خواب اشاره می کند . ابن سیرین که کتاب او را مهمترین کتاب در تعبیر رویا دانسته اند به نقش سمبولها در رویا خیلی اهمیت می دهد و تعبیر هر خواب را منوط به خصوصیات شخصی و اجتماعی خواب بیننده می نموده است .
غزالی یکی از مهمترین دلایلی که بر وجود الهام ارائه می دهد عجایب خواب های راستین است . وی در این مساله از ابن سینا و ابن خلدون فاصله ای ندارد زیرا آنان نیز بر این باور بودند که امکان دارد بسیاری از حقایق که حس و عقل به آنها دسترسی نخواهد داشت از طریق خواب به آدمی بازگشت کند . غزالی معتقد است یکی از دلایلی که بر وجود روزنه ای از دل به سوی ملکوت گواهی می دهد خواب است و انسان در خواب از محسوسات فارغ می شود ، لاجرم آنچه در گوهر وی است از مطالعات ملکوت پیدا شود ولکن اگر چه حواس به سبب خواب فرو می ایستد ، خیال بر جای باشد بدان سبب بود که هر چه بیند ، در کسوت خیالی بیند ، صریح و مکشوف نباشد و از غطا و پوشش خالی نبود .

.................................................... حق یارتان :roz:.....................................

ســــلام بر اساتید و دوستان گرامی :Gol:

سرکار خانم ostad، بنده بسیار از نوشته های شما که در عین دقت سعی میکنید روشن گر باشه لذت میبرم..
خوشحالم که امثال شــما اینجا حضور دارند برای حــــل این جور سوالات و شبهات ..:ok::Gol:

سلام
و تشکر از اساتید ارجمند بابت اطلاعات جامعی که ارائه نمودین
1 سوالی داشتم
میخواستم بدونم از کجا معلوم خوابی که میبینیم واقعیه؟
مثلا تو خواب امام معصومی رو میبینیم یا زیارتگاهی رو میبینیم
آیا دلیل بر واقعی بودن خواب (یعنی صادقه بودن رویا) و توجه اون معصوم به انسان هست؟

بعنوان مثال من شاید آدم خیلی مذهبی در حد اساتید یا سایر دوتان اسک دینی نباشم
(البته تلاشم بر تقرب به خداست) و از طرفی به امام رضا ارادت خاصی دارم
و هر مشکلی داشته باشم به ایشون متوسل میشم
حالا وقتی تو خواب امام رضا رو میبینم که مثلا نصیحتی میکنن
یا دلداری میدن، آیا میشه گفت ایشون هم توجهی به این حقیر دارن توی خوابم اومدن!!!
یا نه چون من به ایشون علاقه دارم بر اساس تخیلات ذهنی همچین خوابهایی میبینم

این مسئله رو نمیتونم هضم کنم
چون من واقعا اونجور مومن نیستم اما خوابایی میبینم که مثلا یه مطلبی رو بهم میگن عمل کنم.بعدا میبینم که اصلا توی دین روی اون موضوع تاکید شده
مثلا میخواستم اسمم رو عوض کنم.تو خواب صحنه قیامت رو دیدم که خیلی وحشتناک بود
یه آقایی لباس اعراب قدیم (به رنگ سبز)پوشیده بودن و شمشیری به کمرشون بود
و 1 دره آتشین رو نشونم دادن و خطاب کردن که "چرا میخوای اسمت رو عوض کنی؟میدونی موقع رد شدن از پل صراط، صاحب اسمت چقدر کمکت میکنه؟"

یا برا چادر سر کردن و اتفاقای آینده...
البته من بهشون عمل میکنم و باعث دلگرمیمه
اما شک به دلم افتاده که از کجا توهمات ذهنم نباشه؟

ممنون میشم از راهنماییتون

چرا کسی جواب سوالمو نداد؟؟:Gig::Ghamgin::fekr:


درباره ی حقيقت رؤيا،دو نوع تفسیر وجود دارد:

1- تفسير مادى.
2- تفسير روحى.

مادیها علت خواب را عوامل متعددی می دانند مثلا می گویند ممکن است خواب انسان ناشی از اتفاقات روزمره باشدویا ناشی از آمال وآرزوهایی که در واقعیت برایش برآورده نشده اند وبه دلیل تعلق خاطری که به آنها دارد ،آنها را در خواب می بیند.وگاهی می گویند ترس از چیزی نیز باعث می شود که انسان خواب آن را ببیند.
اما فلاسفه روحى تفسير ديگرى براى خوابها دارند، آنها ميگويند، خواب و رؤيا بر چند قسم است:.
1- خوابهاى مربوط به گذشته زندگى و اميال و آرزوها كه بخش مهمى از خوابهاى انسان را تشكيل ميدهد.
2- خوابهاى پريشان و نامفهوم كه معلول فعاليت توهمّ و خيال است .

3- خوابهائى كه مربوط به آينده است و از آن گواهى مى‏ دهد.

خوابهاى مربوط به زندگى گذشته و تجسم صحنه ‏هائى كه انسان در طول زندگى خود ديده است تعبير خاصى ندارند، همچنين خوابهاى پريشان و به اصطلاح «اضغاث احلام» كه نتيجه افكار پريشان، و همانند افكارى است كه انسان در حال تب و هذيان پيدا ميكند نيز تعبير خاصی نميتواند داشته باشد

اما خوابهاى مربوط به آينده نيز،خود دو قسم است، قسمتى خوابهاى صريح و روشن مى ‏باشند كه به هيچوجه تعبيرى نمى ‏خواهند و گاهى بدون كمترين تفاوتى با نهايت تعجب، در آينده دور يا نزديك تحقق مى ‏پذيرند و
دوم خوابهائى است كه در عين حكايت از حوادث آينده بر اثر عوامل خاص ذهنى و روحى تغيير شكل يافته و نيازمند به تعبير است.

در روايتى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چنين مى‏ خوانيم: «خواب و رؤيا سه گونه است؛ گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان، و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى ‏پروراند و آن را در خواب مى‏ بيند

چیزی که مسلم است این است که شیطان به شکل ائمه ی معصومین علیهم السلام مجسم نمی شود اگر اعتقادات ما نسبت به ائمه صحیح باشد دیدن خواب آنها می تواند دلیل بر حقیقی بودن رویا باشد اما نکته ی قابل توجه این است که خواب نمی تواند برای ما حجت باشد.بنابراین آنچه که در خواب از آنها دریافت می کنیم اگر منطبق بر شرع باشد عمل به آنها لازم است .

موضوع قفل شده است