جمع بندی تعیین دیه بر اساس شتر

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تعیین دیه بر اساس شتر

بسم الله الرحمان الرحیم
باسلام وعرض ادب
درخصوص تعیین دیه دراسلام درکتاب های مختلفی ازجمله مبانی تکمله المنهاج مرحوم خویی درابتدای کتاب بحث شده ونتیجه این شده که باتوجه به برسی احادیث ونظر اکثریت فقها تعیین دیه دراسلام براساس شتر است ودرگزر زمان برای راحت ترشدنش ورواج پول شهرنشینان پول میدادند و گوسفند داران گوسفند و..اما مبنای همه اینها ۱۰۰شتر بود یعنی قیمت ۱۰۰شتر رابراورد سپس پول یا به تناسبش گوسفند وحله و..میدادند انچه واضحه این حکم که ظاهرا اجماع هم بران وجود دارد جامعه رافلج کرده وموجب عسروحرج شده چراکه برای ثبات بازار شتر سالانه میلیون ها تومن ازبودجه کشور صرف واردات شتر میشه گزشته ازین دربرخی کشور ها شتر نیس یابسیار کمه که قیمتش درنتیجه بسیار زیاد حال سوال اینجاست درهمان کتاب درروایت حکم بن عتیبه ازامام صادق ع سوال شد وایشان فرمودند حرفی بااین مفهوم که که دیه براساس شتر درمیان بادیه نشینان بود بعد اسلام وظهور پول امام علی ع دیات را براساس پول کرد انچه ازین حدیث برمیاید مسله اصل و فرع هست کع پول رااصل قرار داده وشتر رافرع سوال اینه ایابابررسی مجموع این احادیث وقاعده های فقهی و..میشه گفت که میتوان اصل ومبنای دیه راپول کرد که درهرزمان مقدارش توسط حاکم مشخص شود یاباید پذیرفت که مبنای پول هم باید ۱۰۰شتر باشد
یاحق

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

احمد;966490 نوشت:
درخصوص تعیین دیه دراسلام درکتاب های مختلفی ازجمله مبانی تکمله المنهاج مرحوم خویی درابتدای کتاب بحث شده ونتیجه این شده که باتوجه به برسی احادیث ونظر اکثریت فقها تعیین دیه دراسلام براساس شتر است ودرگزر زمان برای راحت ترشدنش ورواج پول شهرنشینان پول میدادند و گوسفند داران گوسفند و..اما مبنای همه اینها ۱۰۰شتر بود یعنی قیمت ۱۰۰شتر رابراورد سپس پول یا به تناسبش گوسفند وحله و..میدادند انچه واضحه این حکم که ظاهرا اجماع هم بران وجود دارد جامعه رافلج کرده وموجب عسروحرج شده چراکه برای ثبات بازار شتر سالانه میلیون ها تومن ازبودجه کشور صرف واردات شتر میشه گزشته ازین دربرخی کشور ها شتر نیس یابسیار کمه که قیمتش درنتیجه بسیار زیاد حال سوال اینجاست درهمان کتاب درروایت حکم بن عتیبه ازامام صادق ع سوال شد وایشان فرمودند حرفی بااین مفهوم که که دیه براساس شتر درمیان بادیه نشینان بود بعد اسلام وظهور پول امام علی ع دیات را براساس پول کرد انچه ازین حدیث برمیاید مسله اصل و فرع هست کع پول رااصل قرار داده وشتر رافرع سوال اینه ایابابررسی مجموع این احادیث وقاعده های فقهی و..میشه گفت که میتوان اصل ومبنای دیه راپول کرد که درهرزمان مقدارش توسط حاکم مشخص شود یاباید پذیرفت که مبنای پول هم باید ۱۰۰شتر باشد

برای پاسخ به این سوال باید به سه نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

قیمت دیه منحصر در قیمت شتر نیست، بلکه طبق روایات اعم از شتر و گاو و گوسفند، و درهم و دینار و یا حلّه است.(ر.ک: وسائل الشیعه، باب اول از ابواب دیات النفس، ج29، ص193)
حلّه که امروز موجود نبوده و تعیین مقدار دیه طبق آن مقدور نیست، طبق فتوای برخی فقها، درهم و دینار هم موضوعیت ندارند، بلکه طبق قیمت گاو و گوسفند و شتر در همان زمان تعیین شده اند، نه اینکه اصالتا مرجعی برای تعیین مقدار دیه باشند، و البته برخی مراجع هم آنها را ملاکی ستقل برای تعیین مبلغ دیه میدانند.

اما در هر صورت از آنجا که مقدار دیه متناسب با قیمت شتر پایین ترین مقدار دیه محسوب میشود از قیمت شتر برای تعیین مقدار دیه استفاده میشود.
اینکه احشام سه گانه(شتر و گاو و گوسفند) و یا درهم و دینار برای تعیین مقدار دیه تعیین شده است خب گویای این است که این نحوه قیمتگذاری منحصر در مناطقی نیست که شتر در آن پرورش داده شود و شتر به وفور یافت شود، بلکه بالاخره این احشام سه گانه که در تمام جهان برای تعیین گوشت از آنها بهره برده میشود وجود داشته و پرورش داده میشوند، و همچنین سکه های طلا و نقره در تمام جهان وجود داشته قابل قیمت گذاری است.
اصرار بر محاسبه دیه متناسب با قیمت شتر همانطور که عرض شد برای این است که کمترین قیمت برای دیه تعیین شود!

نکته دوم:
دقت کنید اینکه قیمت شتر بالا میرود و به تبع آن قیمت دیه هم بالا میرود بیجا هم نیست، اتفاقا اسلام میخواهد متناسب با بالا رفتن قیمت این احشام سه گانه که نشان از سطح قیمت ها دارد، قیمت دیه هم بالا برود تا خانواده ای که نان آورشان را از دست داده اند بتوانند با گرفتن پول آن دیه از مخارج خود تا حدی بر آیند.

ما با تعیین دیه بر مبنای قیمت شتر داریم حداقل دیه ای که اسلام تعیین کرده به خانواده ای که یکی از اعضایش را از دست داده میپردازیم، اسلام هرگز راضی به کمتر از آن نیست، شما ببینید با گران شدن قیمت شتر، باز هم دیه تعیین شده بر قیمت شتر، کمتر از گاو وگوسفند خواهد شد، یعنی اینطور نیست که حالا دیه متناسب با قیمت جدید شتر از نظر اسلام گران باشد و مایل به پرداخت آن نباشد.
ما باید جلوی گران شدن همه چیز را بگیریم، نه اینکه همه چیز گران شود و سعی کنیم قیمت دیه را پایین نگه داریم، خب طبیعتا فلسفه حکم لطمه خواهد دید! فلسفه حکم این است که دیه متناسب با رشد قیمت ها رشد کند، و نمونه بارز رشد قیمت ها، رشد قیمت احشام است.

نکته سوم:
در مورد روایت حکم بن عتیبه هم گه به آن اشاره فرمودید اگرچه اشاره به پول گرفتن دارد اما نمیگوید مبلغ دیه هم طبق ارزش پول محاسبه میشده، بلکه مبلغ دیه طبق قیمت شتر تعیین میشده، منتهی چون قبلا پول به اندازه کافی نبوده همان شتر رد و بدل میشده و سپس بعد از اسلام که پول به اندازه کافی موجود بوده پول رد و بدل میشده است، روایت این است:

«قَالَ الْحَكَمُ فَقُلْتُ إِن‏ الدِّيَاتِ إِنَّمَا كَانَتْ تُؤْخَذُ قَبْلَ الْيَوْمِ مِنَ الْإِبِلِ وَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ فَقَالَ إِنَّمَا كَانَ ذَلِكَ فِي الْبَوَادِي قَبْلَ الْإِسْلَامِ فَلَمَّا ظَهَرَ الْإِسْلَامُ وَ كَثُرَ الْوَرِقُ فِي النَّاسِ قَسَمَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَى الْوَرِقِ قَالَ الْحَكَمُ فَقُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ مَنْ كَانَ الْيَوْمَ مِنْ أَهْلِ الْبَوَادِي مَا الَّذِي يُؤْخَذُ مِنْهُ فِي الدِّيَةِ الْيَوْمَ الْوَرِقُ أَوِ الْإِبِلُ فَقَالَ الْإِبِلُ هِيَ مِثْلُ الْوَرِقِ بَلْ هِيَ أَفْضَلُ مِنَ الْوَرِقِ فِي الدِّيَةِ إِنَّهُمْ كَانُوا يَأْخُذُونَ مِنْهُمْ فِي دِيَةِ الْخَطَإِ مِائَةً مِنَ الْإِبِلِ يُحْسَبُ لِكُلِّ بَعِيرٍ مِائَةُ دِرْهَمٍ فَذَلِكَ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ»(شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج4، ص137)
حكم‏ بن‏ عتيبه‏ گويد به امام باقر(ع) عرض كردم: از اين پيش از بابت ديه شتر يا گاو و يا گوسفند گرفته مى‏شد، فرمود: آرى اين براى اهل باديه و صحرا، پيش از اسلام بود، پس چون اسلام آمد و سكّه در ميان مردم رواج شد، امير مؤمنان عليه السّلام آن را در پول تعيين فرمود، حكم گويد: به او گفتم: بفرمائيد اگر اكنون كسى از باديه‏نشينان باشد، چه چيز از بابت ديه گرفته شود، پول و سكه يا شتر؟ فرمود: شتر خود مانند پول است، و بلكه بهتر از پول، مطلب اين است كه اهل باديه و صحرانشينان (چون سرمايه‏شان شتر بود) در ديه قتل خطا صد شتر ميستاندند از عاقله قاتل، براى هر شترى يك صد درهم حساب مى‏شد و اين رويهم ده هزار درهم ميبود.

مسلم;966791 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

برای پاسخ به این سوال باید به سه نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

قیمت دیه منحصر در قیمت شتر نیست، بلکه طبق روایات اعم از شتر و گاو و گوسفند، و درهم و دینار و یا حلّه است.(ر.ک: وسائل الشیعه، باب اول از ابواب دیات النفس، ج29، ص193)
حلّه که امروز موجود نبوده و تعیین مقدار دیه طبق آن مقدور نیست، طبق فتوای برخی فقها، درهم و دینار هم موضوعیت ندارند، بلکه طبق قیمت گاو و گوسفند و شتر در همان زمان تعیین شده اند، نه اینکه اصالتا مرجعی برای تعیین مقدار دیه باشند، و البته برخی مراجع هم آنها را ملاکی ستقل برای تعیین مبلغ دیه میدانند.

اما در هر صورت از آنجا که مقدار دیه متناسب با قیمت شتر پایین ترین مقدار دیه محسوب میشود از قیمت شتر برای تعیین مقدار دیه استفاده میشود.
اینکه احشام سه گانه(شتر و گاو و گوسفند) و یا درهم و دینار برای تعیین مقدار دیه تعیین شده است خب گویای این است که این نحوه قیمتگذاری منحصر در مناطقی نیست که شتر در آن پرورش داده شود و شتر به وفور یافت شود، بلکه بالاخره این احشام سه گانه که در تمام جهان برای تعیین گوشت از آنها بهره برده میشود وجود داشته و پرورش داده میشوند، و همچنین سکه های طلا و نقره در تمام جهان وجود داشته قابل قیمت گذاری است.
اصرار بر محاسبه دیه متناسب با قیمت شتر همانطور که عرض شد برای این است که کمترین قیمت برای دیه تعیین شود!

نکته دوم:
دقت کنید اینکه قیمت شتر بالا میرود و به تبع آن قیمت دیه هم بالا میرود بیجا هم نیست، اتفاقا اسلام میخواهد متناسب با بالا رفتن قیمت این احشام سه گانه که نشان از سطح قیمت ها دارد، قیمت دیه هم بالا برود تا خانواده ای که نان آورشان را از دست داده اند بتوانند با گرفتن پول آن دیه از مخارج خود تا حدی بر آیند.

ما با تعیین دیه بر مبنای قیمت شتر داریم حداقل دیه ای که اسلام تعیین کرده به خانواده ای که یکی از اعضایش را از دست داده میپردازیم، اسلام هرگز راضی به کمتر از آن نیست، شما ببینید با گران شدن قیمت شتر، باز هم دیه تعیین شده بر قیمت شتر، کمتر از گاو وگوسفند خواهد شد، یعنی اینطور نیست که حالا دیه متناسب با قیمت جدید شتر از نظر اسلام گران باشد و مایل به پرداخت آن نباشد.
ما باید جلوی گران شدن همه چیز را بگیریم، نه اینکه همه چیز گران شود و سعی کنیم قیمت دیه را پایین نگه داریم، خب طبیعتا فلسفه حکم لطمه خواهد دید! فلسفه حکم این است که دیه متناسب با رشد قیمت ها رشد کند، و نمونه بارز رشد قیمت ها، رشد قیمت احشام است.

نکته سوم:
در مورد روایت حکم بن عتیبه هم گه به آن اشاره فرمودید اگرچه اشاره به پول گرفتن دارد اما نمیگوید مبلغ دیه هم طبق ارزش پول محاسبه میشده، بلکه مبلغ دیه طبق قیمت شتر تعیین میشده، منتهی چون قبلا پول به اندازه کافی نبوده همان شتر رد و بدل میشده و سپس بعد از اسلام که پول به اندازه کافی موجود بوده پول رد و بدل میشده است، روایت این است:

«قَالَ الْحَكَمُ فَقُلْتُ إِن‏ الدِّيَاتِ إِنَّمَا كَانَتْ تُؤْخَذُ قَبْلَ الْيَوْمِ مِنَ الْإِبِلِ وَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ فَقَالَ إِنَّمَا كَانَ ذَلِكَ فِي الْبَوَادِي قَبْلَ الْإِسْلَامِ فَلَمَّا ظَهَرَ الْإِسْلَامُ وَ كَثُرَ الْوَرِقُ فِي النَّاسِ قَسَمَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَى الْوَرِقِ قَالَ الْحَكَمُ فَقُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ مَنْ كَانَ الْيَوْمَ مِنْ أَهْلِ الْبَوَادِي مَا الَّذِي يُؤْخَذُ مِنْهُ فِي الدِّيَةِ الْيَوْمَ الْوَرِقُ أَوِ الْإِبِلُ فَقَالَ الْإِبِلُ هِيَ مِثْلُ الْوَرِقِ بَلْ هِيَ أَفْضَلُ مِنَ الْوَرِقِ فِي الدِّيَةِ إِنَّهُمْ كَانُوا يَأْخُذُونَ مِنْهُمْ فِي دِيَةِ الْخَطَإِ مِائَةً مِنَ الْإِبِلِ يُحْسَبُ لِكُلِّ بَعِيرٍ مِائَةُ دِرْهَمٍ فَذَلِكَ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ»(شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج4، ص137)
حكم‏ بن‏ عتيبه‏ گويد به امام باقر(ع) عرض كردم: از اين پيش از بابت ديه شتر يا گاو و يا گوسفند گرفته مى‏شد، فرمود: آرى اين براى اهل باديه و صحرا، پيش از اسلام بود، پس چون اسلام آمد و سكّه در ميان مردم رواج شد، امير مؤمنان عليه السّلام آن را در پول تعيين فرمود، حكم گويد: به او گفتم: بفرمائيد اگر اكنون كسى از باديه‏نشينان باشد، چه چيز از بابت ديه گرفته شود، پول و سكه يا شتر؟ فرمود: شتر خود مانند پول است، و بلكه بهتر از پول، مطلب اين است كه اهل باديه و صحرانشينان (چون سرمايه‏شان شتر بود) در ديه قتل خطا صد شتر ميستاندند از عاقله قاتل، براى هر شترى يك صد درهم حساب مى‏شد و اين رويهم ده هزار درهم ميبود.

سلام مجدد
باتشکرازتوضیح مختصرومفیدتان
1-فرمودید احشام سه گانه درهمه مناطق یافت یابرورش داده میشود حال انکه یک موضوع کلی روبیان کردید دربسیاری ازمناطق روسیه وبسیاری دیگرازکشورها احشام سه گانه کم هست درنتیجه قیمتش بالا ودرعوض ازماهی وگوشت سایرحیوانات بیشتراستفاده میکنند.
2-فرمودیدبالا رفتن قیمت شتر ودیه بیجانیست وفلسفه حکم اینه بابالارفتن قیمت ها افزایش یابد...اما درحقیقت این نگاه نگاه خشکی وبنظرنمیادهدف شارع این باشه زیرا هدف شارع جبران خسارت است دیه به اسیب به اعضای بدن و...تعلق میگیرد وممکنه مبلغ دیع برمبنای مثلاشتر کمتر یابیشترازخسارات وارده به فردباشه حتی مشکل فقظ کمبودشترنیست افزایش شتر هم مشکل سازه وموجب تشویق مجرمین به ارتکاب جرایم میشه بنظرنمیاد هدف شارع جیزی که میفرمایید باشه
یاحق

با سلام و احترام

احمد;967159 نوشت:
باتشکرازتوضیح مختصرومفیدتان

خواهش می کنم، وظیفه است

احمد;967159 نوشت:
1-فرمودید احشام سه گانه درهمه مناطق یافت یابرورش داده میشود حال انکه یک موضوع کلی روبیان کردید دربسیاری ازمناطق روسیه وبسیاری دیگرازکشورها احشام سه گانه کم هست درنتیجه قیمتش بالا ودرعوض ازماهی وگوشت سایرحیوانات بیشتراستفاده میکنند.

ببینید احمد آقای عزیز معمولا در تمام نقاط جهان از گوشت این احشام سه گانه به عنوان گوشت قرمز بهره برده میشود، حتی در روسیه، چون گوشت سفید اگرچه محاسنی دارد اما نمیتواند جایگزین گوشت قرمز شود.
مثلا در همین روسیه ما اصلا نژادهای روسی از میان بعضی از این احشام داریم، مثلا گوسفند رومانوف که یک نوع نژاد روسی به شمار میرود. یا گاو سمینتال که پرورش آن در روسیه رواج دارد، یا حتی پرورش شتر در جمهوری تاتارستان روسیه.
اما بر فرض حتی اگر در منطقه ای این احشام واقعا وجود نداشته باشد و قیمت آن بسیار بالاتر از مقدار دیه در سایر مناطق که این احشام وجود دارد، باشد اینجا باز دریچه هایی برای مباحق فقهی وجود دارد، و در فقه میتوان از حکم دیه در چنین سخن گفت، اما چون فقهی بوده و از حیطه کلام خارج ست وارد آن نمیشوم.

احمد;967159 نوشت:
2-فرمودیدبالا رفتن قیمت شتر ودیه بیجانیست وفلسفه حکم اینه بابالارفتن قیمت ها افزایش یابد...اما درحقیقت این نگاه نگاه خشکی وبنظرنمیادهدف شارع این باشه زیرا هدف شارع جبران خسارت است دیه به اسیب به اعضای بدن و...تعلق میگیرد وممکنه مبلغ دیع برمبنای مثلاشتر کمتر یابیشترازخسارات وارده به فردباشه حتی مشکل فقظ کمبودشترنیست افزایش شتر هم مشکل سازه وموجب تشویق مجرمین به ارتکاب جرایم میشه بنظرنمیاد هدف شارع جیزی که میفرمایید باشه

بله، دیه هزینه ای است که به جهت جبران خسارت پرداخت میشود، اما لزومی ندارد خسارت خود شخص باشد، مثلا خانواده ای که نان آور خودش را از دست میدهد خب این دیه به دست آن متوفی نمیرسد، بلکه به دست خانواده اش میرسد تا جبران خسارتی باشد برای ایشان، تا بتوانند معیشت خودشان را تأمین کنند؛ لذا در هر صورت باید متعادل با رشد قیمت ها، دیه هم رشد پیدا کند.

اما در خصوص اینکه فرمودید اگر شتر زیاد شود و قیمت آن پایین بیاید موجب تشویق مجرمین به ارتکاب جرم میشود باید عرض کنم خیر، چون دیه در جایی است که جرم خطئی و غیر عمد باشد، اما اگر کسی به صورت عمد در حق کسی جرم و جنایتی انجام بدهد اینجا دیگر بحث قصاص است، نه دیه!
یعنی اگر کسی یک نفر را بکشد یا چشمش را کور کند، یا دستش را قطع کند، شخص آسیب دیده هم میتواند خواستار کور کردن چشم، ی قطع کردن دست او شود، و اگر قتل اتفاق افتاده خانواده مقتول میتوانند خواستار اعدام او شوند.
دیه در جایی است که این اسیب زدن اشتباهی و از روی خطا بوده باشد، یا اینکه شخص آسیب دیده نخواهد قصاص کند و طالب دیه باشد.
بنابراین هرگز مجرمی با نگاه به قیمت دیه جرم نمیکند، چون چنین جرمی با قصاص جبران خواهد شد، نه دیه!

یا حق

مسلم;966791 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

برای پاسخ به این سوال باید به سه نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

قیمت دیه منحصر در قیمت شتر نیست، بلکه طبق روایات اعم از شتر و گاو و گوسفند، و درهم و دینار و یا حلّه است.(ر.ک: وسائل الشیعه، باب اول از ابواب دیات النفس، ج29، ص193)
حلّه که امروز موجود نبوده و تعیین مقدار دیه طبق آن مقدور نیست، طبق فتوای برخی فقها، درهم و دینار هم موضوعیت ندارند، بلکه طبق قیمت گاو و گوسفند و شتر در همان زمان تعیین شده اند، نه اینکه اصالتا مرجعی برای تعیین مقدار دیه باشند، و البته برخی مراجع هم آنها را ملاکی ستقل برای تعیین مبلغ دیه میدانند.

سلام
دراین مورد که فرمودید برخی مراجع انهارا ملاک مستقلی برای تعیین دیه میدانند میشه بیشترتوضیح بدید[SPOILER][/SPOILER]

احمد;968458 نوشت:
دراین مورد که فرمودید برخی مراجع انهارا ملاک مستقلی برای تعیین دیه میدانند میشه بیشترتوضیح بدید

سلام
ببینید بعضی مراجع معتقد هستند که ملاک دیه فقط احشام سه گانه است، یعنی فقط شتر و گاو و گوسفند، که میشود آنها را یا پولشان را به عنوان دیه پرداخت؛ این مراجع معتقد هستند آن روایاتی که درهم و دینار را به عنوان مبلغ دیه تعیین کرده اند در حقیقت مبلغ دیه به اندازه قیمت همان گاو و گوسفند و شتر بوده است، یعنی مطابق با قیمت آن سه، پول دیه به قیمت گاو یا گوسفند یا شتر تعیین شده است.

اما برخی مراجع هم معتقدند که درهم و دینار هم یک ملاک مستقل بوده و میتوانند دیه امروز را به قیمت طلا و نقره مسکوک(به شکل سکه) یا همان درهم و دینار محاسبه کرد، و لازم نیست حتما قیمت احشام سه گانه باشد.

مسلم;968463 نوشت:
سلام
ببینید بعضی مراجع معتقد هستند که ملاک دیه فقط احشام سه گانه است، یعنی فقط شتر و گاو و گوسفند، که میشود آنها را یا پولشان را به عنوان دیه پرداخت؛ این مراجع معتقد هستند آن روایاتی که درهم و دینار را به عنوان مبلغ دیه تعیین کرده اند در حقیقت مبلغ دیه به اندازه قیمت همان گاو و گوسفند و شتر بوده است، یعنی مطابق با قیمت آن سه، پول دیه به قیمت گاو یا گوسفند یا شتر تعیین شده است.

اما برخی مراجع هم معتقدند که درهم و دینار هم یک ملاک مستقل بوده و میتوانند دیه امروز را به قیمت طلا و نقره مسکوک(به شکل سکه) یا همان درهم و دینار محاسبه کرد، و لازم نیست حتما قیمت احشام سه گانه باشد.


خب ایا ازنظرانها این درهم ودینار ثابت واز قبل تعیین شده یاتعیین ان دست حاکم است

احمد;968464 نوشت:
خب ایا ازنظرانها این درهم ودینار ثابت واز قبل تعیین شده یاتعیین ان دست حاکم است

خیر، قیمت درهم و دینار هم مثل گاو و گوسفند وشتر است، در دست حاکم نیست، بستگی به قیمت طلا و نقره دارد.

مسلم;968465 نوشت:
خیر، قیمت درهم و دینار هم مثل گاو و گوسفند وشتر است، در دست حاکم نیست، بستگی به قیمت طلا و نقره دارد.

یعنی مثلا بر اساس درهم و دینار، امروز نرخ دیه چقدر می شود؟

سلام

شتر و باران برای اعرابی بسیار ارزشمند و حیاتی بودند و حتی توصیفات زیادی از شعرشون برای شتر هست و انواع نامگذاری ها برای شترها داشتند.
شتر در بیابان زنده می موند وسیله سیر و سفر بود و وسیله تهیه غذا

حالا میشه گفت امروزه چه ابزاری میتونه مثل شتر برای ما با ارزش باشه؟ و ممکنه هر کشوری نسبت به کشور دیگه متفاوت باشه این ابزار.
آیا میشه دیه رو از شتر تغییر داد؟

موضوع قفل شده است