تخت فولاد، وادی السلام اصفهان

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تخت فولاد، وادی السلام اصفهان

تخت فولاد نام قبرستان قدیمی شهر اصفهان است که به نام های لسان‌الارض و بابا رکن‌الدین نامیده می‌شده است. قدمت این گورستان از قرن چهارم هجری تا کنون است. این قبرستان یکی از 4 سرزمین مقدس (یعنی کعبه، کربلا، وادی السلام نجف و تخت فولاد اصفهان) که آرامگاه بیش از 2000 عالم و شخصیت نامی می باشد .بخش جنوب شرقی این قبرستان گلستان شهدای اصفهان که در دل خود سرداران بنامی چون حاج حسین خرازی، حاج احمد کاظمی، مصطفی ردانی پور، حاج اکبر آقابابایی، عبدالله میثمی و محمدرضا تورجی زاده و بیش از 8000 هزار شهید سرافراز دیگر جای داده است. * سرشناسان و بزرگان تخت فولاد از تكایای مشهور تخت فولاد می توان به تكیه میرفندرسكی، سیدالعراقین، بختیاری ها، جهانگیر خان قشقایی، فاضل سراب، خوانساری، محمدباقر چارسوقی، شیخ مرتضی ریزی، ملك و گلزار اشاره كرد و از بزرگان و سرشناسان آرمیده نیز می توان به باباركن الدین بنیادی، حكیم میرابوالقاسم فندرسكی، میرزا رفیع الدین نائینی، آقاحسن خوانساری، حكیم معارف، میرمحمد اسماعیل خاتون آبادی، سردار اسعد بختیاری، صمصام السلطنه، ملامحمد بن عبدالفتاح تنكابنی مشهور به فاضل سراب، آقاجمال خوانساری، بهاءالدین محمد اصفهان، میرزا عبدالباقی طبیب اصفهان، آقازین العابدین اشرف الكتاب اصفهانی، ملااسماعیل خواجویی، آقامحمد بیدآبادی، حكیم جهانگیرخان قشقایی، حاجیه خانم امین حسین شهناز و جلال الدین تاج اصفهانی (از هنرمندان موسیقی اصفهان)، داراب افسر بختیاری (شاعر برجسته بختیاری) میرزا تقی خان سرتیپ (روزنامه نگار و ادیب) و عطاء الله دهش(كسی كه برای نخستین بار برق را وارد اصفهان كرد) اشاره كرد. ان شاءالله در این پست به معرفی اجمالی بزرگان این خطه شریف می پردازم...

یکی از شهیدان بزرگواری که در منطقه تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شده شهید بزرگوار جلال افشار هستند. خلاصه ای از زندگیشان به شرح ذیل است:
متولد : 1335
مسئولیت: مسئول عقیدتی سیاسی لشکر 14 امام حسین علیه السلام
تاریخ شهادت: 24/4/61 منطقه شلمچه
آیت الله بهاءالدینی مکرر می فرمودند انکه اذان را با معنا می گوید اذان رابگوید. منظورش جلال بود همانکه می گفت ذاکر قریب البکاء است.
شهید که شد عکسش را بردند محضر ایشان، بی اختیار گریه می کرد، همانطور که اشک هایش روی عکس جلال می افتاد همانجا به بچه ها گفت: امام زمان عج از من یک سرباز می خواستند من هم آقای افشار را معرفی کردم.

مزار مقدس تخت فولاد با قدمتي ديرين پس از قبرستان وادي السلام در نجف اشرف، شريفترين و شكو همند ترين مزار جهان تشيع به شمار مي آيد.
سرزمين مقدسي كه در قرون و اعصار متمادي آرامگاه تعداد بيشماري از عالمان و صالحان، حكيمان و عارفان، هنرمندان، و شاعران ، مومنين و متقين و همچنين قرارگاه هزاران پرنده خونين بال دفاع مقدس بوده و آرميدگان در آن ، آفرينندگان بس ارجمندند كه بلندي مرتبت اصفهان آفريده منزلت ايشان است.
تخت فولاد گنجينه اي كهن از سبك هاي گوناگون هنر است كه ضرورت پاسداري و معرفي آن بر كسي پوشيده نيست.

شرح حال مختصر بهاءالدين محمد فاضل اصفهاني

بهاءالدين محمّد فاضل اصفهانى فرزند تاج‏الدّين حسن. متوفّى ۱۱۳۱ ق. مشهور به «فاضل هندى» علّامه فقيه، حكيم محقّق، پدرش تاج‏الدّين حسن نيز از علماى عهد شاه‏عباس دوم و شاه سليمان بود.
بهاءالدّين محمّد نزد پدرش و علّامه مجلسى كسب علم نمود. نقل است كه در ده سالگى كتاب «مطوّل تفتازانى» را تدريس مى‏كرد. در دوازده سالگى به تأليف و تدريس پرداخت. در سيزده سالگى جامع علوم معقول و منقول بود. اين استعداد او را بايد از نبوغ الهى و كسب فيض از منبع الهى دانست.
زندگانى وى با فقر و تهيدستى همراه بود و از راه كتابت روزگار مى‏گذرانيد. مهمترين كتاب وى «كشف‏اللثام» در شرح قواعدالاحكام علّامه حلّى است؛ كه يكى از بهترين كتاب‏هاى فقهى شيعه به شمار مى‏آيد. معروف است كه صاحب جواهر تا به اين كتاب دسترسى نداشت چيزى از كتاب جواهرش را ننوشته بود.
از آنجا كه مدّتى همراه پدرش به هند سفر كرده بود به «فاضل هندى» نيز معروف است. مقبره‏ى وى يكى از مشهورترين قبور تخت فولاد است كه مؤمنين جهت برآورده شدن حاجاتشان به زيارت قبر وى مى‏آيند.
فاضل اصفهانى(هندى) ملقّب به«تاج‏الفقهاءِ» علّامه فقيه،محدّث و مفسّرعاليقدر دركثرت حفظ و قدرت فكرى از نوابغ روزگار شد.

صاحب جواهر به كتاب كشف‏اللثامِ وى اعتماد بسيارى داشت و گفته شده كه وى هيچ بخش از كتاب جواهر خود را بدون مراجعه به اين كتاب نمى‏نوشته است. در مورد مقام علمى و فقهى او همين بس كه صاحب جواهر درباره او گفته است: «اگر فاضل هندى در ايران به منصّه ظهور و بروز نمى‏رسيد، گمان نمى‏كردم كه فقه در آنجا به كمال خود مى‏رسيد».
قبر اين عالم شريف امروز مورد توجّه بسيارى از علما و مردم است. مرحوم گزى مى‏نويسد: «بسا باشد كه بعضى از مؤمنين تخت‏فولاد مى‏روند محض زيارت فاضل و اكتفا به زيارت آن بزرگوار نموده به مزارهاى ديگر نمى‏روند، كه او را اهمّ از همه مى‏دانند».