جمع بندی تحصیل هم زمان در حوزه و دانشگاه

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحصیل هم زمان در حوزه و دانشگاه
سلام من الان در دانشگاه تحصیل میکنم میتونم برای سطح 1 حوزه ثبت نام کنم و همزمان تحصیل کنم؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد همدل
یکی از ضوابط حوزه های علمیه شرکت در کلاس های درس است که اگر شما بخواهید همزمان در کلاس های حوزه و دانشگاه شرکت کنید دچار تداخل در کلاس خواهید شد؛ بنابراین اگر علاقه مند به تحصیل در حوزه های علمیه نیز هستید؛ طبیعتاً به صورت رسمی و کلاسیک نمی توانید در حوزه های علمیه تحصیل کنید، اما می توانید به صورت مجازی و یا غیر حضوری در حوزه های علمیه تحصیل کنید. خوشبختانه امروزه در حوزه ‌های علمیه امکان تحصیل به صورت مجازی و یا غیر حضوری فراهم شده است و افراد علاقه‌مند می توانند از این فرصت استفاده کنند و به صورت غیر حضوری دروس حوزوی را نیز بخوانند. می توانید در این خصوص با قسمت پذیرش حوزه های علمیه صحبت کنید و شرایط را از آنها جویا شوید.
سپاس از پاسخ شما فقط یه سؤال دیگه داشتم که مدرکی که به تحصیل مجازی میدن ، معتبر هست؟ و لباس مقدس روحانیت هم اهدا میشه؟
 
  1. سایت رسمی حوزه علمیه قم به آدرس: http://howzeh- qom.ir
  2. سایت تبیان به آدرس: http://tebyan.net
  3. تماس با معاونت آموزش، اداره سنجش و پذیرش حوزه های علمیه با شماره های 32926350- 32921837 و پیش شماره 025
حتی شما می توانید به صورت آزاد دروس حوزوی را بگذرانید و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در حوزه شرکت کنید و همه دروس را یکباره امتحان دهید و به صورت رسمی به عنوان طلبه در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل گردید و از مزایای آن استفاده کنید.
در قوانین تحصیلی حوزه علمیه قم تبصره ای پیش بینی شده است تا کسانی که به هر دلیلی نمی توانند از طریق روال عادی و رسمی در حوزه علمیه تحصیل کنند، از این راه بتوانند با علوم دینی آشنا شوند و بعد از گذراندن مراحل قانونی، طلبه رسمی حوزه شده و از امتیازاتی از قبیل مدرک تحصیلی، حق تلبس، شهریه و معافیت تحصیلی بهره مند شوند. تبصره 10 و 18 به این امر اختصاص دارد.
afshindizi said in سپاس از پاسخ شما
سپاس از پاسخ شما فقط یه سؤال دیگه داشتم که مدرکی که به تحصیل مجازی میدن ، معتبر هست؟ و لباس مقدس روحانیت هم اهدا میشه؟
بنابر آخرین اخبار، کسانی که در حوزه های علمیه پذیرفته شوند و به صورت مجازی و یا غیر حضوری به تحصیل اشتغال یابند مدرک معتبر حوزه ارائه خواهد شد و مدرک آنان تفاوتی با مدرک تحصیل به صورت حضوری ندارد.
اگر به هر دلیلی امکان تحصیل همزمان شما در دانشگاه و حوزه فراهم نگردد، شما می توانید بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه وارد حوزه های علمیه شوید. البته به شرط اینکه یک سال از فراغت تحصیل شما نگذشته باشد.
البته کسانی که قصد دارند، همزمان در دانشگاه و حوزه به تحصیل مشغول گردند، بهتر است در رشته های مرتبط تحصیل کنند تا در آینده و در حوزه کاری به مشکل بر نخورند. تحصیل در دو رشته غیر مرتبط باهم مقداری سخت است. ضمن این که اگر کسی در رشته غیرمرتبط با حوزه صاحب تخصص گردد و مشغول به ‌کار گردد، طبیعتاً نخواهد توانست دروس طلبگی را ادامه دهد؛ چون رشته غیرمرتبط سنخیتی با روحانی و عالِم دینی ندارد و باید وجهه روحانیت حفظ گردد.
ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر در کنار دروس حوزوی مؤسساتی با رویکرد دینی و ارائه دروس دانشگاهی جهت تقویت بنیه علمی طلاب تأسیس شده است که ورود به آنها از مسیر حوزه میسّر است که معمولاً طلاب بعد از گذراندن مراحل مقدماتی و اخذ مدرک سطح یک حوزه می توانند در این گونه مؤسسات آموزشی پژوهشی که عمدتاً زیر نظر آموزش عالی و وزارت علوم فعالیت می‌کنند، بسته به نوع علاقه خود در کنار تحصیل در حوزه مشغول به تحصیل گردند و مدارج علمی آن را بپیمایند.
جمع بندی پرسش: من در حال حاضر در دانشگاه تحصیل می کنم، آیا می توانم برای سطح یک حوزه ثبت نام کنم و همزمان تحصیل کنم؟   پاسخ: یکی از ضوابط حوزه های علمیه شرکت در کلاس های درس است که اگر شما بخواهید همزمان در کلاس های حوزه و دانشگاه شرکت کنید دچار تداخل در کلاس خواهید شد؛ بنابراین اگر علاقه مند به تحصیل در حوزه های علمیه نیز هستید؛ طبیعتاً به صورت رسمی و کلاسیک نمی توانید در حوزه های علمیه تحصیل کنید، اما می توانید به صورت مجازی و یا غیر حضوری در حوزه های علمیه تحصیل کنید.   خوشبختانه امروزه در حوزه های علمیه امکان تحصیل به صورت مجازی و یا غیر حضوری فراهم شده است و افراد علاقه مند می توانند از این فرصت استفاده کنند و به صورت غیر حضوری دروس حوزوی را نیز بخوانند. می توانید در این خصوص با قسمت پذیرش حوزه های علمیه صحبت کنید و شرایط را از آنها جویا شوید.  
  1. سایت رسمی حوزه علمیه قم به آدرس: http://howzeh- qom.ir
  2. سایت تبیان به آدرس: http://tebyan.net
  3. تماس با معاونت آموزش، اداره سنجش و پذیرش حوزه های علمیه با شماره های 32926350- 32921837 و پیش شماره 025
  حتی شما می توانید به صورت آزاد دروس حوزوی را بگذرانید و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در حوزه شرکت کنید و همه دروس را یکباره امتحان دهید و به صورت رسمی به عنوان طلبه در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل گردید و از مزایای آن استفاده کنید. در قوانین تحصیلی حوزه علمیه قم تبصره ای پیش بینی شده است تا کسانی که به هر دلیلی نمی توانند از طریق روال عادی و رسمی در حوزه علمیه تحصیل کنند، از این راه بتوانند با علوم دینی آشنا شوند و بعد از گذراندن مراحل قانونی، طلبه رسمی حوزه شده و از امتیازاتی از قبیل مدرک تحصیلی، حق تلبس، شهریه و معافیت تحصیلی بهره مند شوند. تبصره 10 و 18 به این امر اختصاص دارد.   بنابر آخرین اخبار، کسانی که در حوزه های علمیه پذیرفته شوند و به صورت مجازی و یا غیر حضوری به تحصیل اشتغال یابند مدرک معتبر حوزه ارائه خواهد شد و مدرک آنان تفاوتی با مدرک تحصیل به صورت حضوری ندارد.   اگر به هر دلیلی امکان تحصیل همزمان شما در دانشگاه و حوزه فراهم نگردد، شما می توانید بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه وارد حوزه های علمیه شوید. البته به شرط اینکه یک سال از فراغت تحصیل شما نگذشته باشد.   البته کسانی که قصد دارند، همزمان در دانشگاه و حوزه به تحصیل مشغول گردند، بهتر است در رشته های مرتبط تحصیل کنند تا در آینده و در حوزه کاری به مشکل بر نخورند. تحصیل در دو رشته غیر مرتبط باهم مقداری سخت است. ضمن این که اگر کسی در رشته غیرمرتبط با حوزه صاحب تخصص گردد و مشغول به کار گردد، طبیعتاً نخواهد توانست دروس طلبگی را ادامه دهد؛ چون رشته غیرمرتبط سنخیتی با روحانی و عالِم دینی ندارد و باید وجهه روحانیت حفظ گردد.   ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر در کنار دروس حوزوی مؤسساتی با رویکرد دینی و ارائه دروس دانشگاهی جهت تقویت بنیه علمی طلاب تأسیس شده است که ورود به آنها از مسیر حوزه میسّر است که معمولاً طلاب بعد از گذراندن مراحل مقدماتی و اخذ مدرک سطح یک حوزه می توانند در این گونه مؤسسات آموزشی پژوهشی که عمدتاً زیر نظر آموزش عالی و وزارت علوم فعالیت می کنند، بسته به نوع علاقه خود در کنار تحصیل در حوزه مشغول به تحصیل گردند و مدارج علمی آن را بپیمایند.   معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:
  1. جوادی آملی، عبدالله، حوزه و روحانیت در مجموعه گفتارها و پیام های حضرت آیه الله العظمی جوادی آملی، قم: اسراء، 1392.
  2. خاکبان، سلیمان، روحانیت و حوزه ها، تهران: کانون اندیشه جوان، 1392.
  3. صفایی حائری، علی، روحانیت و حوزه، قم: لیله القدر، 1391.
  4. علم الهدی، منصور، درآمدی بر شناخت حوزه و روحانیت، قم: هاجر، 1390.
   
موضوع قفل شده است