تحریم کلام و منظق

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحریم کلام و منظق

آیا شهید ثانی و سید بن طاووس ره کلام و منطق را حرام اعلام کردند؟ دیگر کدام یک از علمای امامیه این دو را تحریم کرده اند؟ تشکر

با نام الله


کارشناس بحث: استاد هادی

dfffd;452917 نوشت:
آیا شهید ثانی و سید بن طاووس ره کلام و منطق را حرام اعلام کردند؟ دیگر کدام یک از علمای امامیه این دو را تحریم کرده اند؟ تشکر

با سلام و عرض ادب

نه سید بن طاووس و نه شهید ثانی (رحمه الله علیهما) علم کلام و منطق را تحریم نکرده اند، بلکه خود سید در علم کلام صاحب نظر بوده و در این باب کتابی با عنوان «شفاء العقول من داء الفضول» تألیف کرده است.( بحار،ج107،ص43) علی الظاهر سید با علم کلام میانه خوبی نداشت اما تحریم نکرده بود؛ از این رو با علم کلام میانه خوبی نداشت که معتقد بود متکلمان، عقاید روشن و بدیهی را به مسائل مشکل و نامفهوم تبدیل می کنند و به این ترتیب در دل مؤمنین شک وارد می کنند. لذا تأکید می کرد، به این مقالات کسی نیازمند است که درگیر مجادلات کلامی است.[ مجلسی،محمد باقر،کتاب الإجازات در بحار الأنوار،بیروت،نشر مؤسسه وفاء،1403هجری،چاپ سوم،ج107،ص43]
معتقد بود یادگیری مطالب علم کلام به مقداری لازم است که نیاز انسان را برآورده کند و بتواند در مناظرات از آن هاجهت اثبات حق استفاده کند و نباید به قیمت ضایع کردن عمر گران مایه باشد (راهنمای سعادت ص 40)

شهید ثانی نیز به دانش‌های گوناگونی چون اصول، حدیث، کلام، هندسه، معانی، بیان، عروض، منطق و سایر علوم عقلی، نقلی و دینی آشنا و در برخی از این علوم، دارای اثر و تألیف بود، شهید بزرگوار در علم کلام اثری به نام « حقائق الایمان یا تحقیق الاسلام و الایمان » دارد، چگونه امکان دارد این علوم را تحریم کنند .
علمی که علما در مورد جواز یا عدم جواز آن اختلاف نظر دارند و برخی آن را حرام می دانند و برخی یادگیری آن را یک ضرورت می دانند، علم فلسفه هست.
شهید ثانی تنها برخی از مسائل فلسفی را تحریم کردند : شهید ثانی در خاتمه کتاب منیه المرید در باب اقسام علوم می‌فرماید: «علوم دیگری باقی ماند که بعضی از آن‌ها مطلقاً حرام است مانند علم سحر، شعبده بازی و بعضی از مسائل فلسفی و بطور کلی هر عملی که موجب پیدایش شک در انسان شود حرام است». (منیة المراد، ص381، انوار نعمانیه، ج3، ص376)

نتیجه:
تا جایی که بنده تفحص کرده و می دانم این دو بزرگار علم کلام و منطق را تحریم نکردند، شهید ثانی برخی مسائل علم فلسفه را از ان جهت تحریم می کند که ممکن است فلسفه برای افراد بی استعداد موجب گمراهی شود .
لذا صحبت بر سر حرمت یا عدم حرمت علم فلسفه است نه علم کلام و علم منطق، برخی از علما و فقها یادگیری فسلفه را حرام و برخی دیگر آن را حلال و بلکه ضرورت می دانند .
آیت الله العظمي سيد علي خامنه‌ای می فرمایند: یادگیری و تحصیل فلسفه برای کسی که اطمینان دارد که باعث تزلزل در اعتقادات دینی‌اش نمی‌شود اشکال ندارد و بلکه در بعضی موارد واجب است (استفتائات فارسی، فصل تعلیم و تعلم و آداب آن، س1325)

من فعلا کتاب مد نظر در دسترسم نیست اما مطمئن هستم که منبعی موثق دارد که این دو بزرگوار این علوم را مورد اشکال میدانستند.

آیا نظر دیگر علمای متقدم چیست؟ آیا هیچیک از آنان دست به تحریم این دو علم نزده؟ تشکر

سلام مجدد

تا جایی بنده تحقیق کردم کسی قائل به حرمت نشده اگر منبع فرمایش خود را بتوانید پیدا کنید ممنون خواهم شد .
همان طور عرض کردم علی الظاهر اختلافی بین حرمت و یا عدم حرمت دو علم کلام و منطق وجود ندارد آنچه علما اختلاف کرده اند علم فلسفه است.
به هر حال اگر منبع فرماش خود را یافتید خوش حال می شوم اطلاع دهید .

dfffd;454081 نوشت:
من فعلا کتاب مد نظر در دسترسم نیست اما مطمئن هستم که منبعی موثق دارد که این دو بزرگوار این علوم را مورد اشکال میدانستند.

با سلام و عرض ادب

هم این دو بزرگوار و هم بسیاری از علما بر این عقیده اند که اگر علم کلام و منطق و یا هر علم دیگری، برای افراد بی استعداد موجب گمراهی شود جایز نمی دانند .

[="Tahoma"][="Blue"]

dfffd;452917 نوشت:
آیا شهید ثانی و سید بن طاووس ره کلام و منطق را حرام اعلام کردند؟ دیگر کدام یک از علمای امامیه این دو را تحریم کرده اند؟ تشکر

با سلام و عرض ادب
می بخشید سوالات شما چه منظوری را تعقیب مینماید؟

ایا قصد ان دارد همه ما را به حقیقت توحید برساند
یا انکه کار بردی است و مشکلی از جوانان و جهان اسلام را حل مینماید
و یا نه بلکه ما را به شناختی عظیم از حقیقت اسلام می رساند
قبلا از پاسخ شما متشکرم[/]

موضوع قفل شده است