تاثیر نام پدر و مادر بر فرزند!

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تاثیر نام پدر و مادر بر فرزند!

سلام

راسته میگن اسم بچه بر اساس حروف ابجد و اینا بر اساس اسم پدر مادرش تاثیر داره تو حرف شنوی و اخلاق بچه؟

برچسب: 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد کافی

جمع بندی
پرسش:
آیا اسم بچه بر اساس حروف ابجد و... بر اساس اسم پدر و مادرش در حرف شنوی و اخلاق بچه تاثیر دارد؟

پاسخ:
نام ها در تکوین شخصیت انسان تأثیری شگرف و انکارناپذیر دارند. نام نیکو می تواند انگیزه نیکوکاری و گرایش به سوی الگوهای مطلوب را در فرد ایجاد کند و نام گذاری های تحقیرآمیز و نکوهیده ممکن است به گرایش های منفی، انزوا، انتقام و پرخاشگری منجر شود.
با توجه به این مقدمه، آنچه که در شریعت توصيه شده، آن است كه نام نيك بر فرزندانتان بگذاريد. به عنوان نمونه:

الف: پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:«حَقُ‏ الْوَلَدِ عَلَى‏ وَالِدِهِ‏ أَنْ‏ يُحْسِنَ‏ اسْمَهُ‏ وَ أَدَبَه‏ (1) يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند، و او را نیکو تربیت نماید.»
ب: امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «أَصْدَقُ الْأَسْمَاءِ مَا سُمِّيَ بِالْعُبُودِيَّةِ وَ خَيْرُهَا أَسْمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ (2) درست ترين نام ها آن است که بر بندگي دلالت نمايد و بهترین آنها، اسامی انبیاء (علیهم السلام) می باشد.»
ج: امام صادق (علیه السلام) از پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل مي کند که فرمود: «مَنْ وُلِدَ لَهُ ثَلَاثَةُ بَنِين‏ وَ لَمْ يُسَمِّ أَحَدَهُمْ مُحَمَّداً فَقَدْ جَفَانی (3) کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است»
بنابراین اصل توصیه بیانات دینی بر انتخاب نام نیکو بر فرزندان است، و بحثی از انتخاب اسم بر اساس حروف ابجد و ... نیست و اگر چنین امری تاثیر داشت، حتما در دین به آن اشاره می شد و البته به انتخاب نام نیکو هم نباید اکتفا نمود، بلکه بحث تربیت را هم باید پیگیر بود، چنانچه در حدیث اول بعد از توصیه به نام نیکو، بحث ادب، هم مطرح می شود.

 

پی نوشت‌ها:

1. ابن بابويه، محمد بن على‏،من لا يحضره الفقيه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏،1413ق،ج4،ص272.
2. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار(ط- بيروت)، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏،ج101،ص130.
3.همان، ص130-131.

موضوع قفل شده است