برای خوردن حلیم یا شله زرد نذری که اسماء متبرکه نوشته شده وضو لازمه؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
برای خوردن حلیم یا شله زرد نذری که اسماء متبرکه نوشته شده وضو لازمه؟

[="3"][="Blue"]به نام خدا
[="Purple"]با سلام وعرض ادب خدمت اساتید وکارشناسان احکام گفتگوی دینی[/]
خداقوت
در رابطه با[="DarkGreen"] خوردن غذایی كه در آن آیات قرآن و یا اسماء متبركه نوشته شده برای فرد بی وضو جایز نیست. [/]
برگرفته از سایت تلاوت
سوالی گرفته شده که عنوان موضوع تاپیک است

یعنی برای خوردن مثلا حلیم یا شله زرد نذری که اسماء متبرکه نوشته شده باید وضو بگیریم ؟

با تشکر وقدردانی از زحمات شما بزرگواران[/][/]

باعرض سلام خدمت مدير انجمن فرهنگي وجناب اذر بانو

اگركلمه و يا ايه قران و يا اسماء جلاله بر روي غذا نوشته شود بدون وضو خوردن ان بخش از غذا جايز نيست .

العروه الوثقي / فصل في غايات الوضو / م 19.

عرفات;108489 نوشت:
اگركلمه و يا ايه قران و يا اسماء جلاله بر روي غذا نوشته شود بدون وضو خوردن ان بخش از غذا جايز نيست .

با سلام

اگر اين بخش از غذا را به هم بزنند كه چيزي از ان نام باقي نماند باز هم اشكال دارد؟؟؟

با سلام و احترام

سوال جالبي شد برام ، تا حالا به اين مورد فكر نكرده بودم .

حالا يك سوال هم بنده مي پرسم :

اگر اسماء متبركه رو به هم نزنيم ولي همين كه با قاشق به صورت بخش بخش مي خوريم باعث از بين رفتن اشكال وارده نميشه ؟

اسماء اهلبيت عليهم السلام هم شامل ميشه يا فقط اسماء خداوند متعال هست ؟

با تشكر

سلام

تا حالا که این را نمی دانستیم

بدون وضو خورده باشیم کفاره دارد؟!!!

در مورد دعا هایی که سفارش خودنش داده شده

برای درمان و... چه طور؟:Gig::hamdel:

طاها;108519 نوشت:

با سلام

اگر اين بخش از غذا را به هم بزنند كه چيزي از ان نام باقي نماند باز هم اشكال دارد؟؟؟


با سلام و عرض احترام خدمت جناب طاها

در فرض یاد شده اشکال ندارد، چون مس اسم صدق نمی کند.

برداشت از عروه الوثقی،ج1،م 12

آذر بانو;108538 نوشت:

اگر اسماء متبركه رو به هم نزنيم ولي همين كه با قاشق به صورت بخش بخش مي خوريم باعث از بين رفتن اشكال وارده نميشه ؟

اسماء اهلبيت عليهم السلام هم شامل ميشه يا فقط اسماء خداوند متعال هست ؟

با تشكر


با سلام و احترام خدمت آذر بانوی گرامی
با توجه به پاسخی که در سوال جناب طاها آمد، اگر صدق مس و لمس کند، بدون وضو جایز نیست.

در مورد لمس نام پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، امامان( عليهم السلام )و حضرت زهرا(سلام الله علیها) نظر مراجع چنین است:
آیات عظام امام، بهجت، رهبری،صافی، مکارم، نوری:بنابر احتیاط واجب اسمای آنان را بدون وضو مس نکند.
آیات عظام تبریزی، سیستانی، فاضل،وحید:احتیاط مستحب است اسمای آنان را بدون وضو مس نکند.
توضیح المسائل مراجع،م319و مساله 320 اجوبه، رساله آیه الله وحید،م325.

mkk1369;108540 نوشت:
سلام

تا حالا که این را نمی دانستیم

بدون وضو خورده باشیم کفاره دارد؟!!!



با سلام واحترام

کفاره نیاز ندارد، استغفار کافی است.

در مورد دعا هایی که سفارش خودنش داده شده

برای درمان و... چه طور؟:Gig::hamdel:

با توجه به آنچه در پست های قبل ذکر شد اگر صدق مس با بدن می کند،هنگام خوردن آنها وضو لازم است.

mkk1369;108540 نوشت:

در مورد دعا هایی که سفارش خودنش داده شده

برای درمان و... چه طور؟:gig::hamdel:



با سلام و احترام

فكر نمي كنم دعا رو همينجور مچاله كنند و بخورند ؟!!

معمولا دعاها با چيز خاصي نوشته ميشه (مثل آب زعفران و ... ) بعد كاغذ در آب معمولي يا آب مخصوصي شسته ميشه و آب اون دعا خورده ميشه .

پس اسماء متبركه قابل لمس نيست .

اگر چه بهتر است وقت خوردن اين آبها وضو هم داشته باشيم ، ولي واجب نيست .

نور;108573 نوشت:
با سلام و احترام خدمت آذر بانوی گرامی
با توجه به پاسخی که در سوال جناب طاها آمد، اگر صدق مس و لمس کند، بدون وضو جایز نیست.
.

با سلام و احترام

ممنونم از پاسخ گويي شما

ولي سوال بنده اين هست كه اگر اين اسماء رو به هم نزنيم و به صورت بخش بخش با قاشق ميل كنيم
آيا اين نوع خوردن لمس كردن اسماء متبرك صدق ميشه يا به خاطر جدا شدن اشكالي نداره بدون وضو ميل بشه ؟


با تشكر

سلام علیکم
چنانکه بیان شد،اگركلمه و يا آيه قران و يا اسماء جلاله بر روي غذا نوشته شود بدون وضو خوردن آن بخش از غذا جايز نيست ،بنابراین آن بخش از غذا که جدا میشود اگر شامل کلمه یا آیه یا اسما الله باشد باید با وضو میل شود.

العروه الوثقي / فصل في غايات الوضو / م 19.

با سلام وسپاس

درحرام بودن لمس كلمات قراني تفاوتي بين ايه و يا كلمه بلكه حرفي از يك كلمه حتي اگر ان حرف از حروف ناخوانا باشد (كلماتي كه نوشته مي شوند ولي خوانده نمي شوند ) وجود ندارد،حتي اگر در جايي غير از صفحات قران نوشته شده باشد مانند روزنامه و مجله و يا بر روي غذا لذا بدون وضو نبايد لمس شود.

العروه الوثقي / فسل في غايات الوضو / م 7.

نور;108573 نوشت:

در مورد لمس نام پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، امامان( عليهم السلام )و حضرت زهرا(سلام الله علیها) نظر مراجع چنین است:
آیات عظام امام، بهجت، رهبری،صافی، مکارم، نوری:بنابر احتیاط واجب اسمای آنان را بدون وضو مس نکند.
آیات عظام تبریزی، سیستانی، فاضل،وحید:احتیاط مستحب است اسمای آنان را بدون وضو مس نکند.
توضیح المسائل مراجع،م319و مساله 320 اجوبه، رساله آیه الله وحید،م325.

با عرض سلام
اما این خلاف نظر آیت الله مکارم است

پرسش از پاسخگوی آنلاین:
کسي که وضو ندارد حرام است اسم خداوند متعال را که به هر زباني نوشته شده باشد مس نمايد (بنابر احتياط واجب ) و مس اسم مبارک پيامبر(صلي الله عليه وآله) و ائمه هدي(عليهم السلام) و حضرت زهرا(عليها السلام) نيز اگر هتک حرمت و بي احترامي باشد حرام است.

اگر ممکن است توضیح بفرمایید

a_rezahu;217405 نوشت:
با عرض سلام اما این خلاف نظر آیت الله مکارم است پرسش از پاسخگوی آنلاین: کسي که وضو ندارد حرام است اسم خداوند متعال را که به هر زباني نوشته شده باشد مس نمايد (بنابر احتياط واجب ) و مس اسم مبارک پيامبر(صلي الله عليه وآله) و ائمه هدي(عليهم السلام) و حضرت زهرا(عليها السلام) نيز اگر هتک حرمت و بي احترامي باشد حرام است. اگر ممکن است توضیح بفرمایید


با عرض سلام و احترام خدمت جناب a_rezahu بزرگوار و تشکر از سئوال شما

تفاوتی بین دو حکم نیست و در هر دو اشکال داشتن و احتیاط واجب مطرح شده است .

همیشه سالم و موفق باشید

سجاد;217556 نوشت:

حرق شما صحیح است.اما در اسفتائات آمده اگر موجب هتک حرمت و بی احترامی شود.
ما هنگام مطالعه،بدون وضو و یا خوردن حلیم و شعله زرد،در مورد اسم مبارک ائمه معصومین(ع)،قصد هتک و بی احترامی نداریم.

a_rezahu;217611 نوشت:
حرق شما صحیح است.اما در اسفتائات آمده اگر موجب هتک حرمت و بی احترامی شود. ما هنگام مطالعه،بدون وضو و یا خوردن حلیم و شعله زرد،در مورد اسم مبارک ائمه معصومین(ع)،قصد هتک و بی احترامی نداریم.

با عرض پوزش از تأخیر پیش آمده در پاسخ شما

بنابر آنچه در توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی آمده است ، در فرضی که هتک حرمت نباشد ، لمس نام مبارک ائمه علیهم السلام حرام نیست و اشکال شرعی ندارد . (1)

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 340

موضوع قفل شده است