جمع بندی با پول به دست آمده از قمار ، کار خیر انجام می دهم، آیا قبول است؟

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
با پول به دست آمده از قمار ، کار خیر انجام می دهم، آیا قبول است؟
سلام بنده با پول به دست آمده از قمار به فقیر و نیازمندان کمک کرده و در راه خدا احسان میدهم آیا ثواب دارد یا خیر ؟
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد کافی
باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید قرآن کریم به مؤمنان فرمان داده که از اموال پاکیزه­ ای که به دست آورده ­اند انفاق کنند. خداوند متعال در سوره بقره آیه 267، می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ (1) ای کسانی که ایمان آورده اید! از قسمت­های پاکیزه‌ی اموال خود که (از طریق تجارت) به دست آورده اید انفاق کنید.» برخی مفسران مثل صاحب مجمع البیان، مراد از «طیبات» را اموال حلال دانسته اند. (2) همچنین حق تعالی در بیان دیگر می فرماید: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏ (3) خدا فقط از پرهيزكاران مى ‏پذيرد.» بنابراین از مال حرام، انفاق کردن، ارزشی نخواهد داشت و مورد قبول حق تعالی واقع نخواهد گشت. موفق باشید. پی نوشت: 1.بقره/267. 2. مجمع البيان في تفسير القرآن‏، طبرسى، فضل بن حسن‏، ناصر خسرو، ج2، ص656. 3. مائده/27.
خوب طرف مقابلی که پول را به من باخته راضی هست و خودش گفته نوش جونت باشه اون وقت باز هم حرام است؟
خوب طرف مقابلی که پول را به من باخته راضی هست و خودش گفته نوش جونت باشه اون وقت باز هم حرام است؟
باسمه تعالی با سلام رضایت آن شخص، باعث نمی گردد انفاق از مال حرام، دارای ارزش گردد. زیرا آنچه که باعث ارزش این کار می شود، رضایت خداوند است و حق تعالی به دلیل «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏ (3) خدا فقط از پرهيزكاران مى ‏پذيرد»، انفاقی که از مال حرام بوده را قبول نمی فرماید.. موفق باشید. پی نوشت: 1. مائده/27.  
مرسی ممنون ولی حالا پول باقی مانده را چیکار کنم ؟ خود طرف میدونم ک پولو قبول نمیکنه برگردونم بهش  تقریبا نصف پولو احسان دادم به نیازمندان با نصف دیگرش متاسفانه شیطان قولم زد مشروب خریدم خوردم دستم فقط یه کمی مونده اونم میخوام اینجا یه خانه سالمندان هست حتی اگه ثواب هم نداشته باشه بازم ببرم بدم اونجا 
مرسی ممنون ولی حالا پول باقی مانده را چیکار کنم ؟ خود طرف میدونم ک پولو قبول نمیکنه برگردونم بهش    تقریبا نصف پولو احسان دادم به نیازمندان با نصف دیگرش متاسفانه شیطان قولم زد مشروب خریدم خوردم دستم فقط یه کمی مونده اونم میخوام اینجا یه خانه سالمندان هست حتی اگه ثواب هم نداشته باشه بازم ببرم بدم اونجا
باسمه تعالی سلام علیکم برای کسب تکلیف نسبت به پولی که از راه قمار به دست آمده، که آیا اصلا مالک چنین پولی هستید یا خیر؟ و یا نسبت به باقی مانده آن چه وظیفه ای دارید، از بخش احکام باید سوال بفرمایید. لذا پیشنهاد می شود، تاپیکی در همین زمینه ایجاد نمایید، تا همکاران ما در بخش احکام، شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.
با سلام حقیقتش ما پارسال تو کتاب دینی مون نوشته بود که اصلا درست نیست از پولی که از راه حلال ب دست نیامده، استفاده کرد، حتی نمیتوان با استفاده از آن ب فقرا صدقه داد. «یکی از اصحاب امام صادق از ایشان پرسید:  کسی از راه حرام مالی را به دست می آورد و برای اینکه گناهش پاک شود، از همان مال به فقیران صدقه میدهد، به نزدیکانش رسیدگی میکند و به زیارت خانه خدا میرود. این کارهایش نزد خداوند چگونه است؟ امام فرمود: آنچه گناهان را پاک میکند، کارهای نیک است، اما کار حرام  نمیتواند حرام دیگری را پاک کند. بنابراین، اگر کسی اموالش را از راه حرام به دست آورد، مرتکب گناه بزرگی میشود که حتی اگر آن اموال را در کارهای خوب نیز مصرف کند، نه تنها گناهانش پاک نمیشود؛ بلکه گناهی به گناهانش افزوده خواهد شد». اگر انسان اموالش را از راه حرام مانند دزدی، قمار، خرید و فروش اجناس قاچاق به دست آورد، آن اموال حرام است و کسی حق استفاده از آنها را ندارد.
با سلام رضایت آن شخص، باعث نمی گردد انفاق از مال حرام، دارای ارزش گردد. زیرا آنچه که باعث ارزش این کار می شود، رضایت خداوند است و حق تعالی به دلیل «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏ (3) خدا فقط از پرهيزكاران مى ‏پذيرد»، انفاقی که از مال حرام بوده را قبول نمی فرماید..
با توجه به متن کتاب دینی سال هشتم متوسطه 1 دقیقا چجوری میشه؟ فقط مورد قبول خدا واقع نمیشه و ارزش نداره، یا اینکه کلا گناهه؟ 
با توجه به متن کتاب دینی سال هشتم متوسطه 1   دقیقا چجوری میشه؟   فقط مورد قبول خدا واقع نمیشه و ارزش نداره، یا اینکه کلا گناهه؟ 
باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید با توجه به این که انسان مالک، پول به دست آمده از قمار نمی شود، لذا انفاق کردن آن مال، تصرف در مال غیر است و گناه می باشد. موفق باشید.
جمع بندی پرسش: بنده با پول به دست آمده از قمار به فقیر و نیازمندان کمک کرده و در راه خدا احسان می دهم آیا ثواب دارد یا خیر؟ پاسخ: قرآن کریم به مؤمنان فرمان داده که از اموال پاکیزه­ ای که به دست آورده ­اند انفاق کنند. خداوند متعال در سوره بقره آیه 267، می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ (1) ای کسانی که ایمان آورده اید! از قسمت­های پاکیزه‌ی اموال خود که (از طریق تجارت) به دست آورده اید انفاق کنید.» برخی مفسران مثل صاحب مجمع البیان، مراد از «طیبات» را اموال حلال دانسته اند. (2) همچنین حق تعالی در بیان دیگر می فرماید: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏ (3) خدا فقط از پرهيزكاران مى ‏پذيرد.» بنابراین از مال حرام، انفاق کردن، ارزشی نخواهد داشت و مورد قبول حق تعالی واقع نخواهد گشت و با توجه به این که انسان مالک، پول به دست آمده از قمار نمی شود، لذا انفاق کردن آن مال، تصرف در مال غیر است و گناه می باشد.  پی نوشت: 1.بقره/267. 2. مجمع البيان في تفسير القرآن‏، طبرسى، فضل بن حسن‏، ناصر خسرو، ج2، ص656. 3. مائده/27.  
موضوع قفل شده است