این دهان بستی دهانی باز شد(روزه داری را با خاطرات جذاب، گره کوری بزنید)

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
این دهان بستی دهانی باز شد(روزه داری را با خاطرات جذاب، گره کوری بزنید)

سلام
دوستان و همراهان خوب
باز ممنونم که به من سر زدید
میخوام مطالبی درباره هدایای خدا با ما در این ما بنویسم.
مرکز بحث من خودکنترلی است.

برداشت اول
مزد روزه دار
همه ما از افرادی که کنترل خوبی بر رفتار و گفتار و پندار خود دارند خوشمان می آید و آنها را می ستاییم و در مقابل از افرادی که کنترلی بر فکر، رفتار و گفتار خود ندارد دل خوشی نداریم.
آیه 183 بقره مزد روزه را خودکنترلی معرفی کرده است چیزی که مطلوب همه انسان ها است و درسایه آن موفقیت های مادی ومعنوی و فردی و اجتماعی متولد می شوند. در واقع با روزه گرفتن مزد خود را می گیریم.
نکته : افرادی که خودکنترلی خوبی دارند رفتارشان قابل پیش بینی و قابل تفسیر برای دیگران است به همین دلیل این افراد تو دل برو و همه پسند هستندو جذابیت بین فردی بالای دارند.

برداشت دوم
تقویت اراده در باشگاه روزه
بین روزه و خودکنترلی، رابطه علّی وجود دارد.
بسیاری از مکاتب تربیتی برای تقویت قدرت اراده از ریاضت و مقابله با هوس کمک می گیرند. ولی مانند اسلام، برنامه جامعی برای رشد همه ابعاد شخصیت برنام ندارند.
اسیران هوس، تاب مقابله با ناکامی های زندگی را ندارند. و نازک نارنجی هستند

برداشت سوم
زنده باد روزه سرگنجشکی
آزمایش زیر گواه فاید بی حد روزه در افزایش مقابله با لذت های آنی و برانگیختگی های نامقبول است:

آزمایش شیرینی

در اواخر دهه 1960 والتر میشل استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه کلمبیا، آزمایش معروف مارشملو (یک خوردنی‌ مثل پفک) را روی 653 نفر از کودکان 4 ساله شروع کرد که در طی آن بچه را پشت میزی با یک مارشملو در بشقاب در جلویش می‌نشاندند و می‌گفتند که او می‌تواند فوراً مارشملو را بخورد ولی اگر 5-15 دقیقه صبر کند و مارشملو را نخورد، یک مارشملوی دیگر هم پاداش خواهد گرفت و بعد می‌تواند هردو را بخورد. ویدئو کلیپ زیر یک نمونه از رفتار بچه‌ها در طول آن 5-15 دقیقه صبر کردن را نشان می‌دهد که بسیار شیرین و جالب هم هست! (خصوصاً آن پسربچه‌ی تپلی که دو بار مارشملو را تا توی دهنش هم می‌برد بعد با دست به سرش می‌زند و باز صبر می‌کند و یا آن دختری که بی‌توجه به حرف آزمایش کننده خیلی سریع می‌خورد و بشقابش را هم جمع می‌کند)!)
هدف اولیه‌ی دکتر میشل از این آزمایش این بود که تفاوت‌های رفتاری بین کودکانی که می‌توانستند صبر کنند را در مقایسه با گروهی که نمی‌توانستند صبر کنند، پیدا کند. دکتر میشل مشاهده کرد که تنها 30٪ از کودکان توانستند که به طور کامل صبر کنند و برای صبر کردن، همانطور که در این ویدئوی کوتاه کمی دیده می‌شود، بچه‌ها از روش‌های مختلفی برای کنترل خود استفاده کرده‌اند تا فکر خود را از مارشملو به چیز دیگری معطوف کنند. دکتر میشل نتایج این آزمایش را در اوایل دهه 1970 در چند مقاله به چاپ رساند.
و اما از آنجایی‌ که دکتر میشل خودش سه تا دختر داشت و چند تایی از بچه‌های شرکت کننده در آزمایش هم مدرسه‌ای‌های دخترهای خودش بودند، او گاه و بیگاه از دخترهایش راجع به وضعیت تحصیلی آن بچه‌ها سئوال می‌کرد؛ او به تدریج متوجه شد که بین صبر کردن و کنترل بر خود و درجه موفقیت تحصیلی آن بچه‌ها گویی که رابطه‌ای وجود دارد. پس این شد که در سال 1981 (حدود 11-12 سال بعد) او یکسری پرسشنامه به والدین و مشاورین مدرسه‌ی همان کودکان شرکت کننده در آزمایش او فرستاد و راجع به وضعیت تحصیلی، نمره‌ی قبولی در امتحان ورودی دانشگاه‌ (SAT) و و اینکه در کل چگونه آن جوان (بچه شرکت کننده در تست مارشملو) با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می‌کند، پرسید.

نتایج این پرسشنامه نشان داد که کودکانی که نتوانسته بودند صبر کنند بطور بارزی از کودکانی که صبر کرده بودند، نمرات تحصیلی پایین‌تری داشتند و به هنگام مشکلات دچار استرس و افسردگی می‌شدند و در تمرکز کردن هم مشکل داشتند. در مقابل آن کودکانی که توانسته‌ بودند 15 دقیقه‌ی کامل صبر کنند، به طور متوسط نمره امتحان ورودی دانشگاه‌شان 25٪ بالاتر از کودکانی بود که فقط 30 ثانیه صبر کرده بودند.
---------

برای مطالعه بیشتر: رک هوش هیجانی ، نشر رشد ص 120

برداشت چهارم
براساس تحقیقات، خویشتن داری والدین تاثیر زیادی بر فرزندان دارد. از این بالا تر براساس تحقیقات علمی نگاه به اسم و تصویر افراد خویستن دار بر افراد تأثیر مثبت می گذارد.

برداشت پنجم
هوش هیجانی و خودکنترلی
هوش هیجانی عامل موفقیت های فردی و اجتماعی است یکی از ارکان مهم این هوش تسلط بر هیجان ها و مدیریت آنها است. روزه قدرت تسلط بر هیجان ها را بالا می برد. هرچه خویشتن داری افراد روزه دار قوی تر باشد هوش هیجانی او بالا تر است.
خویشتن داری متوسط روزه دار= اجتناب از مبطلات روزه
خویشتن داری خوب روزه دار= اجتناب از مبطلات روزه و کنترل فکر و ذهن از گناه

برداشت ششم
به روزه داری کودکان، واکنش مثبت نشان دهید تلاش کنید با جذاب سازی خویشتن داری های کوتاه مدت کودک ( سفره افطاری دلخواه، عکس گرفتن در اماکن مذهبی هنگام تلاوت روزانه، مواجه کردن او با همسالان روزه دار و...) روزه اش به خاطرات خوش گره کور و بازنشدنی بخورد.
نکته: مراقب باشید با افراط در تشویق های مادی انگیزه های درونی او را نابود نکنید و او را به یک فرد باجگیر تبدیل نکنید.

برداشت هفتم
محک زدن اراده= من اراده ندارم حرف چرندی است.....................سیگاری ها و چای خورها و....ادامه دارد

حامی;41880 نوشت:

براساس تحقیقات، خویشتن داری والدین تاثیر زیادی بر فرزندان دارد.

هميشه يادمون باشه

:Sham: با دست هاي آلوده نميشه كار تميز انجام داد. :Sham:

يك مربي آلوده، والدين آلوده و... هيچ وقت نمي تونن تربيت خوب و موفقي داشته باشند ، چون اول خودشون و نفس شون رو بايد تربيت كنند.

نميشه با وجود آلوده و منفي اثرات پاك و مثبت در اطراف مون بذاريم.


:Gol:


حامی;41638 نوشت:

زنده باد روزه سرگنجشکی

در تاپيك زير هم مطالب مفيدي در اين راستا داره:

روزه سرگنجشکی(تکنیک روان شناختی شکل دهی)

:Gol: :Sham: :Gol:

موضوع قفل شده است