جمع بندی امکان رؤیت ظاهری خدا

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
امکان رؤیت ظاهری خدا
  آیا امکان رویت ظاهری خدا درقیامت وجود دارد یامربوط به ملکوت است؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام  امکان دیدن ظاهری خدا از نظر عقلی محال و غیرواقعی است که دلایل خاص خود را دارد. رویت قلبی و یا غیرجسمی و ... تعابیری است که می توان درباره خدای تعالی به کار برد.
باکتری یک ویروس رازیرمیکروسکپ می توان دید خداباکتری چه ویروسی است که بامیکروسکپ قابل مشاهده نیست
خدا جسم نیست که نیاز به جا ، مکان و زمان داشته باشد . اگر انسان در باره چگونگی و چیستی خداوند قادر و توانا که همانا « ان الله علی کل شی قدیر » است فکر کند به گمراهی خواهد رسید. خداوند متعال نه فرزند کسی است  و نه کسی فرزند او. شما را به مطالعه همراه با اندیشیدن در قرآن کریم سفارش می کنم. همچنین به کتب تفسیر مفسرین بزرگی همچون علامه طباطبایی و  کتاب توحید شهید مرتضی مطهری
من باکارشناس صحبت می کنم شمااظهارنظرنکنید.مطلب خودراحذف کنید
محمد حسین شفیعی said in من باکارشناس صحبت می کنم
من باکارشناس صحبت می کنم شمااظهارنظرنکنید.مطلب خودراحذف کنید
پاسخ ایشان کاملا به جاست دوست عزیز. بحثها در این سایت دو نفره نیستند. به هر حال می تونید از راهنمایی کارشناس محترم نیز بهره مند شوید
بر این اساس باید به سراغ ادله وجود خدا و شناخت انواع موجودات برویم که در قدم اول میگوییم: موجودات دو نوع هستند:  برخی دارای خصوصیات و ویژگی هایی مانند حجم و زمان و مکان و شکل و ... هرچند کوچک هستند که به آنها مادی می گوییم. اما برخی دیگر این ویژگی ها و خصوصیات را ندارند و دارای ابعاد سه گانه و اشغال کننده فضا به هیچ وجه و اندازه ای نیستند که به آنها غیرمادی می گوییم.
اگر این اصل تفاوت و دوگونه بودن موجودات را بپذیریم بعد باید برویم سراغ این که وجود خدا چگونه است و چه خصوصیاتی دارد و از کدام دسته هست. با توجه به شناختی که پیدا می کنیم و نشانه ها و کامل و بدون عیب بودن خدا و رد هر گونه نقص و محدودیت و تزاحم به این نتیجه می رسیم که خدا مادی نیست؛ زیرا ماده نقص و محدودیت های خود را دارد که با وجود خدا تعارض دارد و براساس منطق و عقل خدا نمی تواند هیچ محدودیتی را بپذیرد.
جمع بندی پرسش: آیا امکان رویت ظاهری خدا درقیامت وجود دارد یامربوط به ملکوت است؟ پاسخ: امکان دیدن ظاهری خدا به دلایل عقلی محال و غیرواقعی است. رویت قلبی و یا غیرجسمی و ... تعابیری است که می توان درباره خدای تعالی به کار برد. زیرا خدا جسم نیست که نیاز به جا ، مکان و زمان داشته باشد. به طور کلی موجودات دو نوع هستند:  برخی دارای خصوصیات و ویژگی هایی مانند حجم و زمان و مکان و شکل و ... هرچند کوچک هستند که به آنها مادی می گوییم. اما برخی دیگر این ویژگی ها و خصوصیات را ندارند و دارای ابعاد سه گانه و اشغال کننده فضا به هیچ وجه و اندازه ای نیستند که به آنها غیرمادی می گوییم. (۱) بعد از بیان این تقسیم سوال مطرح این است که وجود خدا چگونه است و چه خصوصیاتی دارد و از کدام دسته هست؟ با توجه به مجموع شناختی که از حضرت حق پیدا می کنیم و نشانه ها کامل و بدون عیب بودن خدا و رد هر گونه نقص و محدودیت و تزاحم به این نتیجه می‌رسیم که خدا مادی نیست؛ زیرا ماده نقص و محدودیت های خود را دارد که با وجود خدا تعارض دارد و براساس منطق و عقل خدا نمی تواند هیچ محدودیتی را بپذیرد. لذا امکان دیدن خداوند به صورت معمول و با چشم ظاهری وجود ندارد و این با حکم عقل ناسازگار بوده و تعابیری که شده است را به رویت قلبی و روحی و معنوی و ... معنا نمود.   پی‌نوشت: ۱. مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)،۱۳۸۸، قم، ج۲، ص۱۵۷.
موضوع قفل شده است