جمع بندی از نظر اسلام برای دنیای امروز چه تفریحاتی تفریح سالم حساب می شود؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
از نظر اسلام برای دنیای امروز چه تفریحاتی تفریح سالم حساب می شود؟

سلام دوستان
عرض ادب و احترام خدمت همه سروران گرامی

تفریحات سالم از نظر دین عزیز اسلام چیست؟
لطفا مخصوص این زمان نسخه بدهید؟



عزیزان در این قسمت قصد داریم در مورد تفریحات سالم از نظر دین اسلام که در دوره زمانی ما کاربرد دارد صحبت کنیم با ما همراه باشید

من برای شروع یه سوال از همه کارشناسان مربوطه می پرسم
آیا بازی های رایانه ای جزء تفریحات سالم از نظر اسلام است؟ یا نه از نظر اسلام مشکل دارد و تفریح سالم نیست؟
مثلا روزی یک ساعت بازی رایانه ای تفریح سالم است یا نه؟

اول بگویم که هدف من رسیدن به نتجه مطلوب است و هرگز قصد عناد ندارم
به نظر من هم اسلام یک دین برای تمام عصر ها است ولی من قبول ندارم نسخه چندین سال پیش برای حالا هم جواب بدهد مثل تیراندازی و شنا که خیلی از افراد امکان استفاده از این دو مورد را ندارند و نمی توان گفت تفریح سالم از نظر اسلام فقط این دو ورزش است اگر لطف کنید بیشتر در این مورد توضیح دهید ممنون می شوم
اما در مورد بازی های رایانه ای من یه سوال از شما می کنم شما تا به حال این نوع بازی ها را تجربه کرده اید
دنیای بازی های رایانه ای بسیار گسترده است و یک طیف گسترده از موضوعات مختلف را شامل می شود و به نظر من یک حکم کلی در مورد آن نمی شود داد بعضی از آنها بسیار مضر است و به روحیه انسان صدمه می زند و بعضی دیگر این طور نیست.
اگر اجازه بدهید بیشتر در این مورد بحث کنیم تا به یک نتیجه مطلوب برسیم من در زمینه بازی های رایانه ای اطلاعات زیادی دارم به دنبال ساخت یک الگو ایرانی اسلامی هستم از تمام دوستان تقضا دارم در این بحث ما را همراهی کنند.
منتظر نظرات و راه کار های شما هستیم

با تشکر
موفق و پیروز باشید

پاسخ کارشناس

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد راهنما

مهدی;990655 نوشت:
تفریحات سالم از نظر دین عزیز اسلام چیست؟
لطفا مخصوص این زمان نسخه بدهید؟

با عرض سلام و ادب خدمت شما برادر گرامی و همه اسک دینی های بزرگوار
از حسن اعتماد شما به انجمن گفتگوی دینی سپاسگذارم.
روش اصلی اسلام که یکی از اسباب جاودانگی آن نیز شده است این است که قواعد و اصول هر کاری را بیان می نماید و مصادیق را تنها از باب نمونه می آورد.در واقع در آیات و روایات، قواعد و اصول تفریح درست و سالم که سبب تعالی و رشد جسمانی و روانی و معنوی می شود بیان شده است و نام بردن از شنا تیراندازی و سوارکاری تنها نمونه ای از تفریحات می باشند نه تنها راه تفریحات سالم.
لذا با توجه به این اصول می توان پی برد که نظر اسلام در مورد بازی های جدید از جمله بازی های رایانه ای چیست.

اصول و قواعد کلی تفریحات و لذتها از نگاه اسلام:

  • ضروری بودن تفریحات و لذتهای مناسصب و اهمیت آن:
«ارسله معنا غدا یرتع و یلعب» (10)؛ در قرآن کریم آمده است: آن گاه که فرزندان حضرت یعقوب(ع) خواستند یوسف(ع) را از ایشان جدا کنند، ورزش را بهانه کردند و گفتند: فردا او را همراه ما بفرست تا ورزش و بازی کند و ما هم یقیناً از او محافظت می‌کنیم و این بهانه هایی بود که حضرت یعقوب در برابر آن سکوت اختیار کرد، سکوتی که علامت رضایت و بیان‌گر تأیید این کار است.
امام کاظم فرمودند:
«إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.»:
بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مىورزند، 4 ـ و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.

امام رضا (ع) به ربان بن شبیب می‌فرمایند: «اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی به حزن ما محزون و به شادی ما شاد باش.

افزون بر این، قرآن کریم از دو پیامبر به خاطر ویژگی «قوت» و «نیروی بدنی» تعریف و تمجید می‌کند، یکی از طالوت (12) و دیگری از حضرت موسی، در جریان کمک کردن او به دختران شعیب (13) که همگی نشان دهنده توصیه به قدرتمند شدن در پی تلاش و کوشش است.

در دعای کمیل داریم : قو علی خدمتک جوارحی و...


  • با سرگرم شدن به آن از خداوند غافل نشود.
  • از تفریح هدف داشته باشد نه صرف بازی و...
  • شادی از روی حق باشد قرآن کریم ‌ضمن ‌بیان ‌عذاب‌های ‌دوزخیان می‌‌فرماید: ذلکم بما کنتم تفرحون فی الأرض بغیر الحق و بما کنتم تمرحون (3)؛ این‌ به ‌خاطر آن‌ است‌ که ‌به ‌ناحق ‌در زمین ‌شادی‌ می‌کردید و از روی ‌غرور و مستی ‌به ‌خوشحالی ‌می‌پرداختید.
  • اکتفا نکردن به تفریحات و شادی های زودگذر و توجه به شادی ها و لذتهای دائم
  • ضرری به خود فرد و اطرافیان و جامعه وارد نکند.

ادامه دارد...

در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

سلام و عرض ادب

اگر بازی باعث پیشرفت شخص و تعالی او شود و برای سن او مناسب باشد ، مشکلی ندارد و حتی مستحب است .

اما اگر فقط به جهت پر کردن وقت باشد و سودی برای شخص نداشته باشد لهو و لعب است .

پرسش:
تفریحات سالم از نظر دین عزیز اسلام چیست؟ لطفا مخصوص این زمان نسخه بدهید؟آیا بازی های رایانه ای جزء تفریحات سالم از نظر اسلام است؟ یا نه از نظر اسلام مشکل دارد و تفریح سالم نیست؟ مثلا روزی یک ساعت بازی رایانه ای تفریح سالم است یا نه؟به نظر من هم اسلام یک دین برای تمام عصر ها است ولی من قبول ندارم نسخه چندین سال پیش برای حالا هم جواب بدهد مثل تیراندازی و شنا که خیلی از افراد امکان استفاده از این دو مورد را ندارند و نمی توان گفت تفریح سالم از نظر اسلام فقط این دو ورزش است اگر لطف کنید بیشتر در این مورد توضیح دهید ممنون می شوم.
پاسخ:
از حسن اعتماد شما به انجمن گفتگوی دینی سپاسگذارم.
روش اصلی اسلام که یکی از اسباب جاودانگی آن نیز شده است این است که قواعد و اصول هر کاری را بیان می نماید و مصادیق را تنها از باب نمونه می آورد.در واقع در آیات و روایات، قواعد و اصول تفریح درست و سالم که سبب تعالی و رشد جسمانی و روانی و معنوی می شود بیان شده است و نام بردن از شنا تیراندازی و سوارکاری تنها نمونه ای از تفریحات می باشند نه تنها راه تفریحات سالم.
لذا با توجه به این اصول می توان پی برد که نظر اسلام در مورد بازی های جدید از جمله بازی های رایانه ای چیست.
اصول و قواعد کلی تفریحات و لذتها از نگاه اسلام:

  • ضروری بودن تفریحات و لذتهای مناسب و اهمیت آن
بازی دارای ارزش های بس مهمّی است که با کمی تأمّل می توان به درستی به نقش و اهمیّت آن در رشد روانی کودک پی برد. آن ارزش ها عبارتند از: ارزش جسمانی، درمانی، اجتماعی، اخلاقی و آموزشی و...
«ارسله معنا غدا یرتع و یلعب» (1)؛ در قرآن کریم آمده است: آن گاه که فرزندان حضرت یعقوب(ع) خواستند یوسف(ع) را از ایشان جدا کنند، ورزش را بهانه کردند و گفتند: فردا او را همراه ما بفرست تا ورزش و بازی کند و ما هم یقیناً از او محافظت می‌کنیم و این بهانه هایی بود که حضرت یعقوب در برابر آن سکوت اختیار کرد، سکوتی که علامت رضایت و بیان‌گر تأیید این کار است.
امام کاظم فرمودند:
«إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.»:
بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مىورزند، 4 ـ و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.(2)
امام رضا (ع) به ربان بن شبیب می‌فرمایند: «اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی به حزن ما محزون و به شادی ما شاد باش.
افزون بر این، قرآن کریم از دو پیامبر به خاطر ویژگی «قوت» و «نیروی بدنی» تعریف و تمجید می‌کند، یکی از طالوت (3) و دیگری از حضرت موسی، در جریان کمک کردن او به دختران شعیب (4) که همگی نشان دهنده توصیه به قدرتمند شدن در پی تلاش و کوشش است.
در دعای کمیل داریم : قو علی خدمتک جوارحی و...(5)

  • با سرگرم شدن به آن از خداوند غافل نشود.
  • شادی‌هایی که همراه با نافرمانی خدا، آزار و اذیت دیگران، لهو و کارهای بیهوده و خطر آفرین هستند در زمره شادی‌های کاذب و ناپسند قرار می‌گیرند. اصولا شادی‌های کاذب، آنی، زودگذر و با نتایج ناخوشایند همراه هستند.
  • از تفریح هدف داشته باشد نه صرف بازی و...
  • شادی از روی حق باشد قرآن کریم ‌ضمن ‌بیان ‌عذاب‌های ‌دوزخیان می‌‌فرماید: ذلکم بما کنتم تفرحون فی الأرض بغیر الحق و بما کنتم تمرحون (3)؛ این‌ به ‌خاطر آن‌ است‌ که ‌به ‌ناحق ‌در زمین ‌شادی‌ می‌کردید و از روی ‌غرور و مستی ‌به ‌خوشحالی ‌می‌پرداختید.
  • اکتفا نکردن به تفریحات و شادی های زودگذر و توجه به شادی ها و لذتهای دائم
  • ضرری به خود فرد و اطرافیان و جامعه وارد نکند.

    [*=right] اختیاری بودن
    [*=right]خوشایند
    [*=right]حواس کودک را تقویت می‌کندنیرو و انرژی بدن به بهترین شکل ممکن صرف می‌شود.کودک از توانمندی های فکری و بدنی خود آگاه می‌شوددر یادگیری زبان نقش به سزایی دارد در رشد هوشی و خلاقیت کودک بسیار مؤثر است.

    [*=right]تقویت روابط اجتماعی و سازگاری

    [*=right]آموزش بسیاری از مفاهیم دینی و علمی،از قبیل آموزش آداب زندگی، احکام و احادیث و اصول دینی را به کودک از طریق بازی.

    [*=right]استفاده از وسایل بازی مناسب که برای رشد صحیح کودک مفید باشد و مطابق با سن، علایق و در خور توانایی های ذهنی و رشد کودک باشد.

    [*=right]همبازی شدن والدین و مربیان با کودکان و خردسالان پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز به والدین سفارش نموده اند که باید با کودکان، کودکی کنید و نزد هرکس کودکی هست باید با او همبازی کند و خود ایشان با حسنین همبازی می شدند(6)

  • در نظر گرفتن بازیهای و وسایل بازی متنوع و مناسب و انتخاب هریک توسط خود کودک
  • نظارت همیشگی و مناسب بر بازیهای بچه ها.

در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

پی نوشتها:
1.یوسف/12
2.تحف العقول، ص ۳۰۲
3.بقره/247
4.قصص/26
5.مفاتیح الجنان،شیخ عباس قمی،ص136
6.
بحار الانوار، ج101، ص95، ح42 و نیز وسائل الشیعه، ج15، ص195، حدیث7 و مکارم الاخلاق، ص55.

موضوع قفل شده است