جمع بندی ازدواج با طلبه

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ازدواج با طلبه
بسم الله الرحمن الرحیم  چه راه هایی برای آمدن خواستگار طلبه وجود داره؟ به طوری ک دختر سبک هم نشه. خیلی از ماها آرزو داریم با یه طلبه ازدواج کنیم به خاطر ایمان و اخلاق و هدف و کار والاشون منتها تو فامیل اصلا طلبه و روحانی نداریم...( راستی بگم خودم دارم میرم حوزه طلبه بشم تو قم و 19 سالمه) 
با نام و یاد دوست       کارشناس بحث: استاد همدل

خواهر گرامي!

اگرچه داشتن خواستگاری روحانی و طلبه فرصت مغتنمی است که با همسری دیندار و باتقوا ازدواج کنید، اما به نظر می رسد در موقعیت کنونی و با توجه به کسادی بازار خواستگاران خوب بهتر است خیلی اصراری به ازدواج با طلبه ها و روحانی ها نداشته باشید، بلکه با فردی ازدواج کنید که با او در معیارها و ملاک های ازدواج بیشترین تناسب را داشته باشید. چه بسا علاقه شدید شما برای ازدواج با طلبه ها باعث شود که به سایر معیار ها و ملاک های ازدواج توجه ای نکنید و صرفاً با فردی که طلبه است ازدواج کنید و بعداً دچار پشیمانی شوید؟!

 

ازدواج آگاهانه

 

آنچه در داشتن ازدواج موفق و پایدار مهم تلقی می شود، میزان همخوانی، تطابق و تناسب دختر و پسر در معیار ها و ملاک های ازدواج است؛ و از آنجا که يكي از مهمترين ثمرات و اهداف ازدواج از نظر اسلام، رسيدن به آرامش است و اين آرامش در صورتي حاصل مي شود كه ما با توجه به معيارها و ملاك هاي اساسي و مهم، انتخاب مناسبي داشته باشيم، چرا که سعادت و خوشبختی ازدواج، در گرو رعایت دقیق معیارها و پایبندی به آنهاست و تحقیقات بسیاری این نتیجه را به اثبات رسانیده که زن و شوهرهایی که بیشترین تطابق و همخوانی و تفاهم را با هم دارند، ازدواج موفق و پایداری دارند و در زندگی با مشکلات کمتری مواجه هستند.

 

باور ما بر این است که شما تنها می توانید با فردی ازدواج کنید که با شما بیشترین تناسب و همخوانی را در معیارهای اساسی ازدواج داشته باشد، برای داشتن بهترین انتخاب توصیه می شود وقتی خواستگاری داشتید به همراه خواستگاران تان با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان باتجربه و اجرای برخی تست های روانشناسی از جمله تست شخصیت از میزان تناسب خود آگاه گردید و بهترین انتخاب را برای همسرگزینی داشته باشید. در این فرض دیگر دچار شک و تردید نخواهید شد و همسر آیندتان را بر اساس معيارها و ملاك هاي ازدواج و تأیید کارشناسان و مشاوران ازدواج انتخاب خواهید کرد نه بر اساس معیارهای خودساخته و یا اجبار و تحمیل دیگران و یا افتادن در رودربایستی و چیزهای دیگر و نیز دچار فرصت سوزی نخواهید شد.

توصیه می‌شود وقتی خواستگاری به شما معرفی می شود برای رسیدن به جمع‌بندی نهایی می‌توانید از جدول نمره‌دهی و جمع‌بندی امتیازات استفاده کنید به این صورت که هر یک از معیارها و ملاک‌های ازدواج و نیز مزایا و معایب طرف مقابل را از یک تا صد نمره گذاری کنید. ازدواج زمانی مناسب خواهد بود که میانگین نمرات از 70 به بالا باشد و نمره هر یک از معیار از50 کمتر نباشد، در غیر این صورت، ازدواج ریسک‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی استفاده کنید و با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان با تجربه در زمینه ازدواج به جمع‌بندی نهایی برسید و از صحت و سلامت ازدواج تان مطمئن گردید.

اگر شما در انتخاب همسر دقت کنید و براساس موازین و اصول همسرگزینی همسرتان را انتخاب کنید و به معیارها و ملاک های ازدواج توجه کنید و بکوشید بیشترین تناسب را در این زمینه با همسرتان داشته باشید و صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید مشاوران و روانشناسان ازدواج برسد، مشکل خاصی برای ازدواج تان وجود ندارد و می توانید به راحتی تصمیم نهایی خودتان را بگیرید.

 

چگونگی جذب خواستگار طلبه

اگر همچنان خواهان ازدواج با طلبه و روحانی هستید، می توانید از ظرفیت و توان خود و اطرافیان تان برای جذب خواستگار طلبه استفاده کنید و با سپردن به افراد مورد اطمینان در محل زندگی و محل تحصیل زمینه آن را فراهم کنید؛ البته در هر صورت باید صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید مشاوران و روانشناسان ازدواج برسد تا بتوانید ازدواج موفق و پایداری را برای خودتان رقم بزنید.

اما به نظر می رسد در موقعیت کنونی و با توجه به کسادی بازار خواستگاران خوب بهتر است خیلی اصراری به ازدواج با طلبه ها و روحانی ها نداشته باشید   با سلام کارشناس ارجمند   بنده این سخن بالی شما رو نوعی توهین میدانم.   زیرا این معنا رو به ذهن میدهد که بیشتر پسران خواستگارهای جالبی نیستند اما دخترها اکثرا خوبندو هیچ مشکلی ندارند. در صورتی که دلیلی بر درستی این موارد نداریم.بیشتر پسرها لیاقت دخترها رو ندارند و ....   لطفا بهتره یاز چیزی که نمیدانیم زود قضاوت نکنیم
سلام اقا یا خانم امن شما متن رو با دقت نخوندید کسادی بازار خواستگاران یعنی خواستگار های کمی برای دختران وجود دارد بر خلاف گذشته نه این که پسران خواستگار های جالبی نیستند! که حرف کاملا درستی است و به خاطر اوضاع اجتماعی و اقتصادی و... خواستگار برای دختران کمتر شده پس بهتره زود قضاوت نکنید☺

پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به شخصي كه مي‏خواست ازدواج كند، فرمود: «عَلَيْكَ بِذَاتِ الدِّين» (1)؛ «بر تو باد كه همسر ديندار بگيري».

 

پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: «إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ وَ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير» (2)؛ «با كسي كه اخلاق و دينش مورد پسند شماست، ازدواج كنيد؛ اگر چنين نكنيد، فتنه و فساد بزرگي در زمين به وجود خواهد آمد».

 

امام حسن (عليه‌السلام) به مردى كه با ايشان درباره ازدواج دختر خود مشورت كرد، فرموند: «او را به مردى با تقوا شوهر بده؛ زيرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامى‌اش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وى ظلم و ستم نمى كند». (3)

 

از آنجا که اساساً روحانیت و طلاب بیش از سایر مردم به آداب و سنن الهی و نیز چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی معتقد و پایبند هستند، این انتظار وجود دارد که پدیده های نامبارک در بین آنها به نسبت به سایر اقشار جامعه کمتر باشد؛ همچنان که در مسائل دیگر نیز چنین تفاوت آشکاری وجود دارد و روحانیون کمترین تخلف از قانون را دارند و یا آمار جرم و جنایت در بین آنها بسیار پایین است.

 

پی نوشت ها:

  1. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشيعة، قم‏: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، ج20، ص50.
  2. مجلسى، محمد باقر بن محمدتقى، ‏بحارالأنوار، بيروت‏: دار إحياء التراث العربي، ‏1403ق، ج100، ص373.
  3. «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الْحَسَنِ ع يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ ابْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا»؛ طبرسى، حسن بن فضل، ‏مكارم الأخلاق‏، قم‏: شريف رضى‏، 1412ق، ص204.

جمع بندی

پرسش:

دختری 19 ساله هستم که قصد دارم به حوزه علمیه خواهران در قم بروم و طلبه بشوم؛ چه راه هایی برای آمدن خواستگار طلبه وجود دارد؟ به طوری ک دختر سبک هم نشود. خیلی از ما دختران آرزو داریم با یک طلبه ازدواج کنیم به خاطر ایمان، اخلاق، هدف و کار والای شان منتها در فامیل اصلاً طلبه و روحانی نداریم.

پاسخ:

خواهر گرامی!

داشتن خواستگاری روحانی و طلبه فرصت مغتنمی است که با همسری دیندار و باتقوا ازدواج کنید و اهداف متعالی خودتان را در کنار همسری موافق و دیندار دنبال کنید.

 

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) به شخصی که می‏خواست ازدواج کند، فرمود: «عَلَيْكَ بِذَاتِ الدِّين» (1)؛ «بر تو باد که همسر دیندار بگیری».

 

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ وَ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير» (2)؛ «با کسی که اخلاق و دینش مورد پسند شماست، ازدواج کنید؛ اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد».

 

امام حسن (علیه السلام) به مردى که با ایشان دربارۀ ازدواج دختر خود مشورت کرد، فرموند: «او را به مردى با تقوا شوهر بده؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامى اش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وى ظلم و ستم نمى کند». (3)

 

بدون تردید، از آنجا که اساساً روحانیت و طلاب بیش از سایر مردم به آداب و سنن الهی و نیز چارچوب های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی معتقد و پایبند هستند، این انتظار وجود دارد که پدیده های ناهنجار و نامبارک در بین آنها به نسبت به سایر اقشار جامعه کمتر باشد؛ همچنان که در مسائل دیگر نیز چنین تفاوت آشکاری وجود دارد و روحانیون کمترین تخلف از قانون را دارند و یا آمار جرم و جنایت در بین آنها بسیار پایین است.

 

ازدواج آگاهانه

آنچه در داشتن ازدواج موفق و پایدار مهم تلقی می شود، میزان همخوانی، تطابق و تناسب دختر و پسر در معیارها و ملاک های ازدواج است؛ از آنجا که یکی از مهمترین ثمرات و اهداف ازدواج از نظر اسلام، رسیدن به آرامش است و این آرامش در صورتی حاصل می شود که ما با توجه به معیارها و ملاک های اساسی و مهم، انتخاب مناسبی داشته باشیم، چراکه سعادت و خوشبختی ازدواج، در گرو رعایت دقیق معیارها و پایبندی به آنهاست و تحقیقات بسیاری این نتیجه را به اثبات رسانیده که زن و شوهرهایی که بیشترین تطابق و همخوانی و تفاهم را با هم دارند، ازدواج موفق و پایداری دارند و در زندگی با مشکلات کمتری روبرو هستند.

 

باور ما بر این است که شما تنها می توانید با فردی ازدواج کنید که با شما بیشترین تناسب و همخوانی را در معیارهای اساسی ازدواج داشته باشد، برای داشتن بهترین انتخاب توصیه می شود وقتی خواستگاری داشتید به همراه خواستگاران تان با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان باتجربه و اجرای برخی تست های روانشناسی از جمله تست شخصیت از میزان تناسب خود آگاه گردید و بهترین انتخاب را برای همسرگزینی داشته باشید. در این فرض دیگر دچار شک و تردید نخواهید شد و همسر آیندتان را بر اساس معیارها و ملاک های ازدواج و تأیید کارشناسان و مشاوران ازدواج انتخاب خواهید کرد نه بر اساس معیارهای خودساخته و یا اجبار و تحمیل دیگران و یا افتادن در رودربایستی و چیزهای دیگر و نیز دچار فرصت سوزی نخواهید شد.

 

توصیه می شود وقتی خواستگاری به شما معرفی می شود برای رسیدن به جمع بندی نهایی می توانید از جدول نمره دهی و جمع بندی امتیازات استفاده کنید به این صورت که هر یک از معیارها و ملاک های ازدواج و نیز مزایا و معایب طرف مقابل را از یک تا صد نمره گذاری کنید. ازدواج زمانی مناسب خواهد بود که میانگین نمرات از 70 به بالا باشد و نمره هر یک از معیار از50 کمتر نباشد، در غیر این صورت، ازدواج ریسک پذیر خواهد بود. همچنین می توانید از مشاوره های تخصصی پیش از ازدواج(Pmc) استفاده کنید و با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان با تجربه در زمینۀ ازدواج به جمع بندی نهایی برسید و از صحت و سلامت ازدواج تان مطمئن گردید.

 

اگر شما در انتخاب همسر دقت کنید و براساس موازین و اصول همسرگزینی همسرتان را انتخاب کنید و به معیارها و ملاک های ازدواج توجه کنید و بکوشید بیشترین تناسب را در این زمینه با همسرتان داشته باشید و صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید مشاوران و روانشناسان ازدواج برسد، مشکل خاصی برای ازدواج تان وجود ندارد و می توانید به راحتی تصمیم نهایی خودتان را بگیرید.

 

محدودیت های ازدواج با روحانی و طلبه

از آنجا که طلاب علوم دینی و خانواده های آنها الگوی جامعه هستند؛ این انتظار می رود که وابستگان، اطرافیان و بستگان روحانی بیش از عموم مردم به آموزه های دینی و تعالیم اسلامی پایبند باشند، بنابراین کسی که همسر طلبه می شود باید قبل از هر چیز با روحانیت سنخیت داشته باشد و در اعمال و کردار خویش بیشتر دقت کند تا باعث رویگردانی مردم از دین نشود.

 

همچنین از آنجا که طلاب علوم دینی و روحانیون معظم بیش از سایر مردم مقید به آداب اسلامی و اجرای حدود و احکام الهی هستند، همسر طلبه باید پایبندی کامل به مسائل دینی خصوصاً حجاب و عفاف داشته باشد و در مراوده و معاشرت با نامحرمان از فامیل و غیرفامیل احتیاط بیشتر کند. همچنین باید به خاطر انتساب به روحانیت از حضور در برخی اماکن شبهه برانگیز خودداری کند که خود همین مسئله محدودیت هایی را در رفت و آمدها و معاشرت ها ایجاد خواهد کرد.

 

کسی که همسر طلبه می شود باید به این نکته توجه کند که ممکن است در ابتدای زندگی از لحاظ مالی مقداری در مضیقه و فشار باشد؛ چون درآمد طلاب محدود است و عمدتاً از شهریة طلبگی ارتزاق می کنند. البته این نکته را نیز باید توجه داشت که درآمد طلبه ها فقط به شهریة طلبگی خلاصه نمی شود؛ چون طلبه ها معمولاً بعد از طی دروس مقدماتی و طی مدارج تحصیلی در کنار اشتغال به تحصیل کارهای دیگری مرتبط با طلبگی همچون تبلیغ، تدریس، پژوهش و تألیف کتاب و مقاله نیز دارند و درآمدی نیز از این ناحیه کسب می کنند.

 

ضمن اینکه طلاب فارغ التحصیل در سطوح مختلف حوزه می توانند متناسب با علومی که فراگرفته اند و مدرک آن را کسب نموده اند به عنوان مبلِّغ دینی در هر منطقه، اداره و سازمانی که به روحانی و مبلغ دینی نیاز است به استخدام در بیایند و از حقوق و مزایای آن بهره مند گردند. همچنین برخی از طلاب در کنار تحصیل در حوزه در موسسات عالی و در دانشگاه ها نیز مشغول به تحصیل می گردند و متناسب با رشته خود جذب هیئت علمی دانشگاه ها شده و یا به عنوان مدرس، محقق، قضات روحانی و... مشغول به خدمت می گردند و از حقوق و مزایای آن بهره مند می شوند.

 

چگونگی جذب خواستگار طلبه

اگر همچنان خواهان ازدواج با طلبه و روحانی هستید، می توانید از ظرفیت و توان خود و اطرافیان تان برای جذب خواستگار طلبه استفاده کنید و با سپردن به افراد مورد اطمینان در محل زندگی و محل تحصیل زمینه آن را فراهم کنید؛ البته در هر صورت باید صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید مشاوران و روانشناسان ازدواج برسد تا بتوانید ازدواج موفق و پایداری را برای خودتان رقم بزنید.

 

همچنین توصیه می شود علاوه بر سپردن به افراد مطمئن و مؤثق در مؤسسات همسریابی که دارای مجوز هستند، ثبت نام کنید تا زمینه ازدواج بهنگام خویش را به دست خود فراهم آورید.

در حال حاضر طرح «همسان گزینی» موسسۀ فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی؛ طرح «شمیم وصال» که توسط دفتر نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی؛ «مؤسسه خیریه الزهرای قم» از جمله مراکز همسریابی نسبتاً معتبر هستند که از طریق سایت آنها می توانید با این مراکز در ارتباط باشید.

 

سخن آخر!

در موقعیت کنونی و با توجه به کسادی بازار خواستگاران خوب بهتر است خیلی اصراری به ازدواج با طلبه ها و روحانی ها نداشته باشید، چون در این صورت دایرۀ انتخاب خود را بسیار محدود می کنید و ممکن است از تعداد خواستگاران خوب شما کاسته شود.

توصیه اکید می شود که به جای اصرار به ازدواج با طلبه و روحانی با فردی ازدواج کنید که با او در معیارها و ملاک های ازدواج بیشترین تناسب را داشته باشید. چه بسا علاقه و تمایل شدید شما برای ازدواج با طلبه باعث شود که به سایر معیارها و ملاک های ازدواج توجه ای نکنید و صرفاً با فردی که طلبه است و عنوان طلبگی را یدک می کشد ازدواج کنید و بعداً دچار پشیمانی شوید؟!

موفقیت ازدواج با طلبه نیز منوط به تأیید صحت و سلامت ازدواج و رعایت بیشترین تناسب در معیارها و ملاک های ازدواج است.

 

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

  1. حسینی(بیرجندی)، سیدمهدی، اصول و فنون همسریابی دختران، تهران: آوای نور، 1397.
  2. خوشابی، شهریار، مقدمه ای بر جذب بهترین خواستگاران، مشهد: بدخشان، 1390.
  3. اکبری، محمود، بخت گشایی دختران، قم: فتیان، 1396.
  4. پناهی، علی احمد، همسرگزینی چرا و چگونه، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1391.
  5. حاجی شمسایی، نادر، جذب خواستگار برای دختران ایرانی، مشهد: نی نگار، 1396.
  6. سهرابی، حسن، اگر خواستگار نیاید...، اصفهان: حدیث راه عشق، 1393.
  7. گرینوالد، ریچل، شوهریابی پس از 30 سالگی، ترجمۀ مهراوه فیروز، تهران: البرز، 1396.
  8. اکبری، محمود، بخت گشایی دختران، قم: فتیان، 1396.

 

پی نوشت ها:

  1. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعة، قم‏: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409ق، ج20، ص50.
  2. مجلسى، محمد باقر بن محمدتقى، ‏بحارالأنوار، بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی، ‏1403ق، ج100، ص373.
  3. «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الْحَسَنِ ع يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ ابْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا»؛ طبرسى، حسن بن فضل، ‏مکارم الأخلاق‏، قم‏: شریف رضى‏، 1412ق، ص204.

 

 

 

موضوع قفل شده است