جمع بندی ارزش زن و حکمت پوشیدگی و مستور ماندن زنان

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ارزش زن و حکمت پوشیدگی و مستور ماندن زنان

سلام.میخواستم بدونم دقیقا چه حکمتی در ستر و عفاف زن وجود داره و چرا باید پوشیده باشه و نامحرم اونو نبینه تا جایی که حتی نمازش توی خونه از نماز جماعت هم بیشتر ثواب داره.ینی این محفوظ و پوشیده بودن به چی منجر میشه و اگه نباشه چی میشه.واسه کنفرانسم میخوام.تشکر.:hamdel:

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد آلاء

بسم الله الرحمن الرحيم
عرض سلام و ادب خدمت شما دوست محترم و گرامي؛‌
در خصوص سوالي که شما فرموديد بنده به اهم مورادي که در فلسفه و حکمت حجاب زن به آن شاره شده مي پردازم و در ادامه منابع بيشتر جهت مطالعه را خدمت شما دوست گرامي قرار مي دهم تا اطلاعات خود را در مورد اين موضوع پيگيري کنيد .
اما در مورد علل اجتماعي حجاب مي توان به موارد زير اشاره کرد:
1- برهنگى زنان كه طبعا پيامدهايى همچون آرايش و عشوه‏گرى و امثال آن همراه دارد مردان مخصوصا جوانان را در يك حال تحريك دائم قرار مى‏دهد تحريكى كه سبب كوبيدن اعصاب آنها و ايجاد هيجانهاى بيمارگونه عصبى و گاه سر چشمه امراض روانى مى‏گردد.
مخصوصا توجه به اين نكته كه غريزه جنسى نيرومندترين و ريشه دارترين غريزه آدمى است و در طول تاريخ سر چشمه حوادث مرگبار و جنايات هولناكى شده، تا آنجا كه گفته‏اند: «هيچ حادثه مهمى را پيدا نمى‏كنيد مگر اين كه پاى زنى در آن در ميان است»! آيا دامن زدن مستمر از طريق برهنگى به اين غريزه و شعله‏ور ساختن آن بازى با آتش نيست؟ آيا اين كار عاقلانه‏اى است؟
2- آمارهاى قطعى و مستند نشان مى‏دهد كه با افزايش برهنگى در جهان، طلاق و از هم گسيختگى زندگى زناشويى در دنيا بطور مداوم بالا رفته است، زيرا در «بازار آزاد برهنگى» كه عملا زنان به صورت كالاى مشتركى (لااقل در مرحله غير آميزشى جنسى) در آمده‏اند ديگر قداست پيمان زناشويى مفهومى نمى‏تواند داشته باشد.
3- گسترش دامنه فحشاء، و افزايش فرزندان نامشروع، از دردناكترين پيامدهاى بى‏حجابى است و دلائل آن مخصوصا در جوامع غربى كاملا نمايان است.
4- مسأله «ابتذال زن» و «سقوط شخصيت او» در اين ميان نيز حائز اهميت فراوان است هنگامى كه جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد، طبيعى است روز به روز تقاضاى آرايش بيشتر و خود نمايى افزونتر از او دارد، و هنگامى كه زن را از طريق جاذبه جنسيش وسيله تبلغ كالاها و دكور اتاقهاى انتظار، و عاملى براى جلب جهانگردان و سياحان و مانند اينها قرار بدهد، در چنين جامعه‏اى شخصيت زن تا سر حد يك عروسك، يا يك كالاى بى‏ارزش سقوط مى‏كند، و ارزشهاى والاى انسانى او بكلى به دست فراموشى سپرده مى‏شود، و تنها افتخار او جوانى و زيبايى و خود نمائيش مى‏شود. ( منبع: برگزيده تفسير نمونه، ج3، ص291 الي 293)
اما دستور به حجاب در آيات ديگر قرآن داراي فلسفه و حکمت هاي فردي براي تزکيه و طهارت اخلاقي زنان است از جمله در آيه شريفه «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنّ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنّ »( احزاب:53)
در اين آيه خداوند متعال فلسفه حجاب را براي زنان طهارت قلب ايشان و دوري از وسوسه هاي شيطاني مي داند .


بسم الله الرحمن الرحيم

hameda;753089 نوشت:
تا جایی که حتی نمازش توی خونه از نماز جماعت هم بیشتر ثواب داره.ینی این محفوظ و پوشیده بودن به چی منجر میشه و اگه نباشه چی میشه

اما نسبت به آنچه فرموديد چرا زنان بايد در حالت نماز حتي در صورتي که نامحرم وجود نداشته باشد خود را بپوشانند پاسخ هايي داده شده است. در مورد فلسفه اين دستور ، در روايات، به دليل و روايت خاصي که حکمت آن را بيان کند برخورد نکرده ايم، در حالي که اصل وجوب پوشش زنان در آن ها بيان شده است و فقها هم بر همان اساس بر لزوم اين امر فتوا داده اند . در عين حال که مي­دانيم و اطمينان داريم احکام دين اسلام بر اساس مصالح واقعي است که خداوند عالَم به تمام اسرار آن­ها آگاهي داشته ، بر بندگان مقرر و معين کرده تا به مصالح واقعي احکام دست يافته و به سعادت و کمال برسند.
همچنين به عنوان يک حکمت عام در احکام دين اسلام مي­دانيم که مقررات الهي سنجشي براي ميزان تعبد و تسليم انسان در مقابل پروردگار است که چقدر اهميت و ارزش به رضاي الهي مي­نهد. اگر خواسته دل بر خلاف رضاي الهي باشد، چگونه عمل خواهد کرد و ميزان تعبد و تسليم او در مقابل آفريدگار جهان و عالِم به تمام اسرار هستي چگونه خواهد بود.
در هر صورت مسلم است حکمت پوشش بدن و رعايت حجاب اسلامي بر زن در حال نماز، پنهان کردن و مستور نمودن خود از خدا نيست؛ زيرا چيزي از علم خدا پنهان نيست . خداوند بر همه چيز در همه حالات آگاه است. لکن حکمت هاي ديگري در کار است که ممکن است موارد زير نيز از حکمت هاي حجاب در هنگام نماز باشد :
الف. اين خود نوعى تمرين مستمر و روزانه براى حفظ حجاب مى‏باشد و يكى از عواملى است كه در پاس‏داشت دائمى پوشش اسلامى زن و جلوگيرى از آسيب‏پذيرى آن، نقش مهمى ايفا مى‏كند.
ب. وجود پوششى يك‏ پارچه براى تمام بدن و داشتن پوششى مخصوص براى نماز، توجه و حضور قلب انسان را بيشتر مى‏كند و از التفات ذهن به تجملات و چيزهاى رنگارنگ مى‏كاهد و ارزش نماز را صد چندان مى‏كند.
ج. داشتن پوشش كامل در پيشگاه خداوند، نوعى ادب و احترام به ساحت قدس ربوبى است. از اين ‏رو براى مرد نيز در بر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همين ادب حضور در پيشگاه الهى زمينه‎ساز حضور معنوى و بار يافتن به محضر حق مى‎شود.
افزون بر آن، حكم پوشش در نماز، با حفظ حجاب در برابر نامحرم تفاوت‏هايى دارد و با آن قابل مقايسه نيست؛ مثلاً پوشاندن روى پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولى در نماز - بدون حضور نامحرم - واجب نيست.
در صورتي که زن حجاب بيان شده در فتاواي مراجع تقليد را رعايت نکند نماز او باطل است و لازم است تا آن را اعاده و يا قضاي آن را به جاي آورد.

براي مطالعه بيشتر در مورد اين مساله به منابع زير مي توانيد رجوع کنيد:

تاريخ تمدن ويل دورانت ، ج 9، ص 242، به نقل از مجله پيام زن، ش 20، ص 80 - 83.
سر الصلوة، امام خميني رحمه‏الله ، تصحيح احمد فهري، پيام آزادي، مرداد 1360، تهران، ص 83. جهت مطالعه بيشتر، ر. ک: زن در آينه جلال و جمال، جوادي آملي، ص 437؛ رسايل حجابيّه، رسول جعفريان، بخش حکمت و فوائد حجاب؛ حجاب، شهيد مطهري، تمام کتاب؛ سر الصلوة، امام خميني رحمه‏الله ، ص 80 به بعد.
اسخ به پرسشهاي مذهبي، آية اللّه‏ سبحاني و آية اللّه‏ مکارم شيرازي؛ مدرسه امام علي عليه‏السلام ، چاپ اول، ص 309.
برگزيده تفسير نمونه، ج3، ص291 الي 293.

و آدرس هاي الکترونيکي :
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=91240
http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=208893
http://www.niksalehi.com/din-andishe/archives/096515.php

و.....

[h=4]با سلام

یکی از حکمت‌های مهم حجاب (پوشش زنان) از منظر عرفان نظری اسلامی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.مسأله حجاب (ستر و پوشش) بانوان در اسلام، حکمت‌ها و فواید فراوانی به همراه دارد که هر کس به فراخور بینش و دانش خود، می‌تواند به آنها علم پیدا کند.[/h]در نگاه عرفان اسلامی، عالَم، نسخه باز شده انسان بوده و انسان، نسخه کوچک شده عالَم می‌باشد.یعنی اگر عالَم و جهان آفرینش را جمع کنیم و به صورت شکلی خاص در آوریم به شکل انسان در می‌آید و اگر انسان را باز کنیم و به صورت تفصیلی، نگاهش کنیم به شکل عالَم و جهان آفرینش خواهد بود. به قول شبستری در گلشن راز:جهان انسان شد و انسان جهانی / از این پاکیزه تر نبوَد بیانیبه تعبیر ساده‌تر رابطه‌ای حقیقی بین انسان و جهان آفرینش وجود دارد؛ انسان، مجموع حقایق عالم را یکجا در اختیار دارد و اگر به خود و توانایی‌هایش معرفت پیدا کند می‌فهمد عالَم و جهان بزرگی است.

هر آنچه در جهان از زیر و بالاست / مثالش در تن و جان تو پیداست تو آن جمعی که عین وحدت آمد / تو آن وحدت که عین کثرت آمدبه همین جهت در روایات اسلامی به معرفت نفس و شناخت آن، بسیار اهمیت داده شده چنانکه فرموده‌اند: من عرف نفسه فقد عرف ربه (هر کس خود را بشناسد پروردگارش را می‌شناسد)، معرفة النفس انفع المعارف (پر منفعت‌ترین شناخت، معرفت نفس است)، افضل المعرفة معرفة الانسان بنفسه (با فضیلت ترین شناخت، معرفت انسان به خودش می باشد ).

با تشکر

آلاء;755424 نوشت:
اما نسبت به آنچه فرموديد چرا زنان بايد در حالت نماز حتي در صورتي که نامحرم وجود نداشته باشد خود را بپوشانند پاسخ هايي داده شده است.

سلام ... می بخشید ولی بازهم به سوال ایشون جواب ندادین شما به ضرورت پوشش هنگام نماز اشاره کردین ...
ایشون پرسیدن چرا بعضی جاها اشاره شده که خانمها نماز رو در خونه بخونن به جای اینکه در مسجد به جماعت بخونن چرا دراین حد؟؟؟
من هم توی کتابی این مسئله رو خوندم و حتی نویسنده تاکید کرده بود به ضرورت خوندن نماز در خونه... درحالیکه این همه فضیلت و ثواب برای نماز در مسجد و شرکت در جماعت داریم !!!!

yalda solimani;760528 نوشت:
یکی از حکمت‌های مهم حجاب (پوشش زنان) از منظر عرفان نظری اسلامی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.مسأله حجاب (ستر و پوشش) بانوان در اسلام، حکمت‌ها و فواید فراوانی به همراه دارد که هر کس به فراخور بینش و دانش خود، می‌تواند به آنها علم پیدا کند.

بسمه الجلیل

با سلام خواهر عزیز

جسارتا نفرمودید حکمتش چیست.

♥♥♥ تــــــــرگل ♥♥♥;760560 نوشت:

سلام ... می بخشید ولی بازهم به سوال ایشون جواب ندادین شما به ضرورت پوشش هنگام نماز اشاره کردین ...
ایشون پرسیدن چرا بعضی جاها اشاره شده که خانمها نماز رو در خونه بخونن به جای اینکه در مسجد به جماعت بخونن چرا دراین حد؟؟؟
من هم توی کتابی این مسئله رو خوندم و حتی نویسنده تاکید کرده بود به ضرورت خوندن نماز در خونه... درحالیکه این همه فضیلت و ثواب برای نماز در مسجد و شرکت در جماعت داریم !!!!

من فكر ميكنم علتش اين باشه كه حضور زن در خارج از خانه حالا به هر منظوري ( مثل نماز جماعت ) باعث اختلاط بيشتر ميشه با نامحرم
به خاطر همين توصيه اي نشده براي نماز جماعت خارج از منزل

بسمه الربّ

نماز، مقام عبودیت بنده است و تمامی آداب ظاهری و باطنی آن برای مصلی

عمل به تکلیف بندگی است در بهترین حالات و نزدیک ترین هیئتی که خداوند عبد را

در آن هیئت می پسندد.در آداب و شرایط ورود به نماز که معراج مؤمن است آدابی

چون استعمال عطر،شانه زدن مو و محاسن برای مرد،پوشیدن لباس روشن

و دست کردن انگشتر عقیق یا فیروزه را داریم،اینها اصالتا در روح نماز تاثیری

ندارند امّا نشانگر آمادگی حضور بنده در محضر پادشاه عالم وجود است

و هر یک در قلب بنده این آمادگی را القاء می کند مانند استحباب اذان و اقامه برای نماز

و سایر آداب،البته اینها همه مستحب بودند.

امّا ستر و پوشش در نماز برای زن بهترین حالت زن در پیشگاه حق است.خداوند می خواهد

بنده اش(زن) در بهترین حالات مراقبت و نزدیکترین حالت به عفت که بهترین زینت برای

روح و جان و هویت زن است نزد او حاضر گردد.حالتی که نورانیت و روحانیت را در زن افزون

می کند و او را آماده ی حضور در محضر ربّ جلیل می نماید.(الله أعلم)

بنـــام خــدا

اگر به تاریخ بشر رجوع کنیم همیشه سعی داشته لباسی داشته باشه و خودش رو بپوشونه .

پس پوشش با فطرت انسان در ارتباط هست مگر خلافش حرکت کنه !

.

چرا این در اسلام با تاکید و غلظت بیشتری برای خانم ها مطرح هست ؟

اگر اسلام رو بعنوان یه دفترچه راهنما در نظر بگیریم که دستوراتش با سعادت انسان و فطرتی که پدید آمده در ارتباط هست بهتر میتونیم حکمت حجاب رو درک کنیم

اینکه خانم ها چون ویژگی ها و ظرافت ها و . . . خاصی دارند به نفع خودشون هستند تا پوشیده باشند

اینکه پوشش رو جزئی از وجودشان بدانند نه یه موردی که اجبارا براشون محدودیت ایجاد کرده .

حبیبه;760567 نوشت:
بسمه الجلیل

با سلام خواهر عزیز

جسارتا نفرمودید حکمتش چیست.

با سلام

درپاسخ به این سوال خانم حبیبه توجه به نکته های زیرحایز اهمیت است
حکمت حجاب
در فرهنگ و اخلاق اسلامى، پوشش و حجاب - براى عموم و به ويژه زنان - از جايگاه مهمى برخوردار است. حجاب (پوشش) به طورکلی از جمله پوشاندن موها مى‏تواند ناشى از امور زير باشد:
حفظ تعادل جامعه از نظر امنيت و آرامش روانى.
يكى از غرايز خدادادى در ساختمان وجودى انسان، غريزه جنسى است كه نيرومندترين و ريشه‏دارترين غريزه آدمى است و در صورت كنترل آن، مى‏تواند علاوه بر تداوم و استمرار نسل بشر، موجبات و امنيت روانى انسان‏ها را فراهم كند. در قوانين اسلام، براى استفاده درست از اين غريزه حياتى، مكانيسم‏هاى گوناگونى مطرح شده است كه «حجاب» و وجود حريم بين زن و مرد، يكى از راهكارهاى مهم آن است. بدون شك، نبودن حريم بين زن و مرد و آزادى معاشرت‏هاى تعريف نشده و بى‏بندوبار (با آرايش‏هاى گوناگون)، هيجان‏ها و التهاب‏هاى جنسى را فزونى مى‏بخشد و تقاضاى برهنگى و سكس را به صورت يك عطش روحى و يك خواست سيرى‏ناپذير درمى‏آورد. اسلام به قدرت شگرف اين غريزه آتشين توجه كامل داشته و تدابير زيادى براى تعديل و رام كردن اين غريزه انديشيده است و در اين زمينه هم براى زنان و هم براى مردان، تكاليف خاصى معين كرده است. وظيفه مشترك زن و مرد اين است كه چشم خويش را از نگاه به نامحرم بپوشانند و از نگاه شهوت‏آميز بپرهيزند؛ اما زنان - به خاطر جاذبه‏هاى بيش‏تر - وظيفه خاصى دارند و آن اين كه بدن خود را از مردان بيگانه بپوشانند و در اجتماع با آرايش‏هاى تحريك‏آميز، ظاهر نشوند و به جلوه‏گرى و دلربايى نپردازند تا زمينه انحراف مردان و به ويژه جوانان فراهم نشود. لباس افراد جامعه و مخصوصاً لباس زنان نمى‏تواند به هر شكل و اندازه‏اى باشد و بايد حد و ضابطه‏اى داشته باشد. بى‏بندبارى در پوشش و لباس ، موجب بى‏بندبارى در تحريك غريزه جنسى است. تحقيقات علمى در فيزيولوژى و روانشناسى در باب تفاوت‏هاى جسمى و روحى زن و مرد ثابت كرده است كه مردان نسبت به محرك‏هاى چشمى شهوت‏انگيز، حساس‏تر از زنانند و برعكس زنان در مقابل محرك هاى لمسى حساسيت بيش‏ترى دارند. آستانه حس لمس و درد در زنان از همان زمان تولد پايين‏تر از مردان است...؛ در عوض مردان بينايى بهترى دارند. اين مزيت‏هاى جنسى در استعداد حسى، آموخته يا اكتسابى نيست؛ بلكه از زمان كودكى آشكار است... .مردان بالغ به محرك‏هاى بينايى شهوانى حساسيت بيش‏تر مى‏داند. اصطلاح «چشم چرانى» كه براى اين ويژگى مردان به كار مى‏رود، زاييده حساسيت مردان نسبت به محرك‏هاى بينايى شهوانى است؛ چون دامنه و برد حس بينايى زياد است؛ يعنى چشم مى‏تواند از فاصله نسبتا دور، تحت تأثير محركها قرار گيرد و از اين گذشته وسعت زيادى از محيط در آن واحد ديده مى‏شود. از سوى ديگر، چون حس لامسه دامنه و برد زياد ندارد و فعاليتش محدود به تماس از نزديك است و هورمون‏هاى جنسى زن به صورتى دوره‏اى ترشح مى‏شوند و به طور متناوب عمل مى‏كند، تأثير محرك‏هاى شهوانى بر زن، صورتى بسيار محدود دارد و از اين نظر فعاليت زنان بسيار كم است؛ به خلاف مردان كه ترشح اندروژن‏ها در آن‏ها صورتى يكنواخت دارد و هيچ عامل طبيعى آن را قطع نمى‏كند. مردان به صورتى گسترده‏تر تحت تأثير محركهاى شهوانى قرار مى‏گيرند و از اين نظر فعال‏ترند

موضوع قفل شده است