اثبات عقلي توحيد افعالي در عرفان
تبهای اولیه
سلام خدمت همه ي دوستان . در كتابي خواندم كه براي اثبات اينكه خداوند وجود حقيقي و محقق همه ي كارها در اين جهان است مي توان از عقل استفاده كرد . مي شه در اين مورد توضيح بديد يعني چي ؟(توحيد افعالي اولين مرحله در عرفان است ) مي دانيم كه عقل راههاي عرفان را مي شناساند ولي ما را به مقصود نمي رساند كه همان شهود عيني است . من دنبال برهان هاي عقلي هستم كه اين موضوع رو اثبات بكنه كه خداوند سرچشمه ي همه ي امور است.
در اين مورد مي شه كتابي معرفي بفرماييد .
ممنون :Gol::Gol::Gol:
در كتابي خواندم كه براي اثبات اينكه خداوند وجود حقيقي و محقق همه ي كارها در اين جهان است مي توان از عقل استفاده كرد . مي شه در اين مورد توضيح بديد يعني چي ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما
برای توضیح مطالبی که شما مطرح نموده اید، چند مطلب به عرضتان می رسد:
اول: عقل انسان همان قوه ای است که انسان را در مسیر شناخت راستین هدایت می کند.
دوم: عقل انسان با تحلیل تمام موجودات(مخلوقات) عالم، به این نتیجه می رسد که آنها ذاتا موجودات فقیر و ممکن هستند، و به هیچ جهتی از خودشان وجودی ندارند؛ زیرا اگر ثابت بشود که یک موجودی در وجودش نیازمند نیست، ثابت می شود که آن موجود، ممکن و مخلوق نیست، بلکه واجب است.
سوم: عقل انسان بعد از این مرحله به این نتیجه می رسد که، موجودات فقیر و ممکنی که در حقیقت وجودی نیازمند هستند، منشأ و علتی می خواهند، پس علت و هستی بخش تمام موجودات، خداوند است.
(توحيد افعالي اولين مرحله در عرفان است ) مي دانيم كه عقل راههاي عرفان را مي شناساند ولي ما را به مقصود نمي رساند كه همان شهود عيني است . من دنبال برهان هاي عقلي هستم كه اين موضوع رو اثبات بكنه كه خداوند سرچشمه ي همه ي امور است. در اين مورد مي شه كتابي معرفي بفرماييد .
در خصوص منازل و مقامات عرفانی بحث بسیار است، اما اجمالا باید توجه داشت که، عارفان، همان کسانی هستند که در مسیر رشد و کمالشان و رسیدن به منازل و مقاماتشان، حقایق عالم را شهود می کنند، یکی از آن منازل و مقامات، رسیدن به این حقیقت است که تمام تأثیرات و افعال عالم از خدا است، یعنی آن ها می بینند که فعال ما یشاء خداوند است و تمام اعمال و حرکات ذوب در اراده الهی است، این یک مرحله شناخت و معرفت راستین برای عارف است.
حال اگر تمام مراحلی که عارفان طی می کنند، بخواهد در مقام و قالب الفاظ مطرح بشود، به دو شکل صورت می گیرد، یا تا حد ممکن، آن واردات و دیدنی ها و شهودات عارف در ادبیات شعری یا نثری وصف می شود، یا در مقام استدلال و برهان تبیین می شود.
به هر حال، در مطالب گذشته یک تبیین عقلانی و فلسفی از مسأله عرض شد. حال اگر در این خصوص می خواهید بیشتر تحقیق کنید، می توانید مراجعه ای به استدلالها و براهین فلسفی در کتاب های مختلف داشته باشید، اجمالا برای توجه شما در این خصوص،می توانید مراجعه ای به کتاب جهان بینی توحیدی استاد شهید مرتضی مطهری(مجموعه آثار ج2ص75)داشته باشید.