جمع بندی آیه 123سوره توبه و دستور به کشتن مشرکان و کافران

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیه 123سوره توبه و دستور به کشتن مشرکان و کافران

دوستان سلام
من یه شبهه ای بهم وارد شده که نتونستم جوابشو پیدا کنم
تو آیه 123 سوره توبه امده که :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فيکُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ
ای کسانی که ایمان آورده اید با کسانی از کفار پیکار کنید که به شما نزدیک ترند و حتما باید در شما شدت و صلابت ( در عمل ) بیابند ، و بدانید که خداوند با پرهیزگاران است.
سوال اینجاست که :
چرا باید بجنگیم و خون بریزیم؟!!!در صورتی که اونها با تشخیص خودشون دینشون را انتخاب کرده اند.پس ما حق تجاوز و تعرض نداریم.فقط در صورتی میتوانیم با آنها بجنگیم که آنها برعلیه ما به جنگ برخیزند...
این دقیقا فکر داعش وتکفیری ها نیست؟!
ایا زندگی مسالمت امزی کنار کفار بهتر از جنگ نیست؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هدی

با سلام

نقل قول:
چرا باید بجنگیم و خون بریزیم؟!!!در صورتی که اونها با تشخیص خودشون دینشون را انتخاب کرده اند.پس ما حق تجاوز و تعرض نداریم.فقط در صورتی میتوانیم با آنها بجنگیم که آنها برعلیه ما به جنگ برخیزند
...

در شریعت اسلام حتی کفار هم تا وقتی محارب نشده و به پیکار بر ضد اسلام و اخراج پیامبر(صلی الله علیه و آله)اقدام ننموده اند در امنیت اند و جهاد با آنان مشروع نیست .سیاق عمومی آیات جهاد ، از مشرکانی که با اهل اسلام به ناحق، بنای دشمنی و جنگ گذاشتند، و به تعبیر دیگر محارب هستند، سخن می‎گوید و نه گروه های دیگر.
خداوند اگر دین و ايمان تحميلي را مي خواست، مي توانست کاري کند که همه از ترس ايمان بياورند:إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ(شعرا/4)اگر بخواهيم معجزه‏ اى از آسمان بر آنان فرود مى‏ آوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع گردد ولي نه خودش انسان ها را به اجبار و از سر ترس به اسلام وادار کرده ، نه به بندگانش چنين اجازه اي داده است. فقط ایمان اختیاری از انسانها پذیرفته می شود و حتی در خود شریعت اسلام هم تقلید در اصول دین جایز نیست زیرا چنین اصول دین تقلیدی از او پذیرفته نخواهد شد چه رسد به اینکه اصل اسلام آوردنش اجباری باشد.پيامبران و پيروان پيامبران موظف به بيان و تبليغ دين خدا هستند . اگر مستکبران مانع تبليغ شدند يا خواستند دينداران و جامعه اسلامي را از بين ببرند يا از پايبندي به دين و مناسک آن مانع شدند،دينداران موظفند براي رفع موانع و ظلم و هجوم، دست به شمشير برده و از کيان خود و آزادي دينداران دفاع کنند.
آياتي که در مورد قتال وارد شده، همه همين محدوده را مشخص کرده ، به قتال با متجاوزان ستم پيشه و دفاع از کيان دين و جامعه ديني و دينداران تصريح دارد.

آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که بیانگر این مساله است که کفار و مشرکین هستند که تعیین کننده وضعیت صلح و جنگند –البته این بدان معنا نیست که مسلمانان صرفا تابع خواست آنان باشند و هر گاه آنان مایل بودند حمله کنند و هرگاه احساس ضعف کردند صلح نمایند و مسلمانان نیز ملزم باشند با شرایط آنان همراه باشند اما جریان متعارف مناسبات ،تاجایی که به عهد شکنی کفار منجر نشود بر روابط مسالمت آمیز است - :

«ستجدون آخرين يريدون ان يامنوکم و يامنوا قومهم کل ما ردوا الي الفتنه ارکسوا فيها فان لم يعتزلوکم و يلقوا اليکم السلم و يکفوا ايديهم فخذوهم و اقتلوهم حيث ثقفتموهم و اولئکم جعلنا لکم عليهم سلطانا مبينا(نساء/91) گروهي ديگر هستند که مي خواهند شما و قومشان در امنيت باشيد. البته اين قوم يک نفاق دروني دارند و هرگاه راه شرک و فتنه و ستم بر مؤمنان باز شود، بدان رو مي کنند.با اين گروه اگر از جنگ با شما کناره نگرفتند و به شما صلح را پيشنهاد ندادند و دست از کشتار شما بر نداشتند، بجنگيد و هر جا يافتيدشان، بکشيد که براي شما عليه اينان تسلط کامل قرار داده ايم».
اين آيه به صراحت اعلام مي کند مشرکان هستند که وضع جنگ يا صلح را معين مي کنند. اگر آنان از دشمني و قتال دست بکشند و اعلام صلح نمايند و بر اعلام خود پايبند باشند، مؤمنان حق قتال با آنان را ندارند . اگر بر قتال و جنگ با مؤمنان اصرار داشته باشند، خداوند به مؤمنان اجازه دفاع و جنگ و کشتار آنان را داده تا ريشه فتنه عليه جامعه اسلامي کنده شود . اين آيه شبيه آيه ديگري است :
«و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علي الله؛ (انفال/61) اگر به صلح متمايل شدند، تو هم با توکل بر خدا تمايل نشان بده و پيشنهاد صلح را بپذير».

سيره پيامبر (صلی الله علیه و آله)هم نشان دهنده آن است که ايشان بر هيچ قوم و قبيله اي بدون سابقه دعوت و دشمني و پيمان شکني و... حمله نکرده اند.

نقل قول:
این دقیقا فکر داعش وتکفیری ها نیست؟!

بله هست و آنها هم دقیقا به این آیه برای مشروعیت بخشیدن به جنایاتشان استناد میکنند در حالیکه آیه مذکور حاکی از این مساله نیست که به مسلمانان امر کند دفعتا و بدون هیچ دلیلی به کفار حمله کنید و از کفار هم مرز و همسایه هم آغاز کنید بلکه ناظر به مساله ای دیگر و کلا در موضوعی دیگر است منتها فهم غلط از این آیه و کلا از دین ، موجب شده که وهابیت هر آن کس را که با اعتقاداتشان سازگار نیست (ولو مسلمان و سنی) را متهم به شرک و کفر نموده و به قتل برسانند درحالیکه صرف کفر یا شرک یک فرد یا یک گروه هم مجوز قتل آنها در اسلام نیست .

نقل قول:
ایا زندگی مسالمت امزی کنار کفار بهتر از جنگ نیست؟

در آیاتی که در پست شماره 4 ارائه شد نمونه هایی از دستور اسلام بر زندگی مسالمت آمیز با کفار و مشرکین است .

پرسش:
در آیه 123 سوره توبه امده که :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فيکُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ
ای کسانی که ایمان آورده اید با کسانی از کفار پیکار کنید که به شما نزدیک ترند و حتما باید در شما شدت و صلابت ( در عمل ) بیابند ، و بدانید که خداوند با پرهیزگاران است.
سوال اینجاست که :
چرا باید بجنگیم و خون بریزیم؟!!!در صورتی که اونها با تشخیص خودشون دینشون را انتخاب کرده اند.پس ما حق تجاوز و تعرض نداریم.فقط در صورتی میتوانیم با آنها بجنگیم که آنها برعلیه ما به جنگ برخیزند...
این دقیقا فکر داعش وتکفیری ها نیست؟!
ایا زندگی مسالمت امزی کنار کفار بهتر از جنگ نیست؟


پاسخ:
در اسلام حتی کفار هم تا وقتی محارب نشده و به پیکار بر ضد اسلام و اخراج پیامبر(صلی الله علیه و آله)اقدام ننموده اند در امنیت اند و جهاد با آنان مشروع نیست .سیاق عمومی آیات جهاد ، از مشرکانی که با اهل اسلام به ناحق، بنای دشمنی و جنگ گذاشتند، و به تعبیر دیگر محارب هستند، سخن می‎گوید و نه گروه های دیگر.

خداوند اگر دین و ايمان تحميلي را مي خواست، مي توانست کاري کند که همه از ترس ايمان بياورند:إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ(1)اگر بخواهيم معجزه‏ اى از آسمان بر آنان فرود مى‏ آوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع گردد ولي نه خودش انسان ها را به اجبار و از سر ترس به اسلام وادار کرده ، نه به بندگانش چنين اجازه اي داده است. فقط ایمان اختیاری از انسانها پذیرفته می شود و حتی در خود شریعت اسلام هم تقلید در اصول دین جایز نیست زیرا چنین اصول دین تقلیدی از او پذیرفته نخواهد شد چه رسد به اینکه اصل اسلام آوردنش اجباری باشد.پيامبران و پيروان پيامبران موظف به بيان و تبليغ دين خدا هستند . اگر مستکبران مانع تبليغ شدند يا خواستند دينداران و جامعه اسلامي را از بين ببرند يا از پايبندي به دين و مناسک آن مانع شدند،دينداران موظفند براي رفع موانع و ظلم و هجوم، دست به شمشير برده و از کيان خود و آزادي دينداران دفاع کنند.
آياتي که در مورد قتال وارد شده، همه همين محدوده را مشخص کرده ، به قتال با متجاوزان ستم پيشه و دفاع از کيان دين و جامعه ديني و دينداران تصريح دارد.


آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که بیانگر این مساله است که کفار و مشرکین هستند که تعیین کننده وضعیت صلح و جنگند –البته این بدان معنا نیست که مسلمانان صرفا تابع خواست آنان باشند و هر گاه آنان مایل بودند حمله کنند و هرگاه احساس ضعف کردند صلح نمایند و مسلمانان نیز ملزم باشند با شرایط آنان همراه باشند اما جریان متعارف مناسبات ،تاجایی که به عهد شکنی کفار منجر نشود بر روابط مسالمت آمیز است - :

«ستجدون آخرين يريدون ان يامنوکم و يامنوا قومهم کل ما ردوا الي الفتنه ارکسوا فيها فان لم يعتزلوکم و يلقوا اليکم السلم و يکفوا ايديهم فخذوهم و اقتلوهم حيث ثقفتموهم و اولئکم جعلنا لکم عليهم سلطانا مبينا(2) گروهي ديگر هستند که مي خواهند شما و قومشان در امنيت باشيد. البته اين قوم يک نفاق دروني دارند و هرگاه راه شرک و فتنه و ستم بر مؤمنان باز شود، بدان رو مي کنند.با اين گروه اگر از جنگ با شما کناره نگرفتند و به شما صلح را پيشنهاد ندادند و دست از کشتار شما بر نداشتند، بجنگيد و هر جا يافتيدشان، بکشيد که براي شما عليه اينان تسلط کامل قرار داده ايم».

اين آيه به صراحت اعلام مي کند مشرکان هستند که وضع جنگ يا صلح را معين مي کنند. اگر آنان از دشمني و قتال دست بکشند و اعلام صلح نمايند و بر اعلام خود پايبند باشند، مؤمنان حق قتال با آنان را ندارند . اگر بر قتال و جنگ با مؤمنان اصرار داشته باشند، خداوند به مؤمنان اجازه دفاع و جنگ و کشتار آنان را داده تا ريشه فتنه عليه جامعه اسلامي کنده شود . اين آيه شبيه آيه ديگري است :
«و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علي الله؛ (3) اگر به صلح متمايل شدند، تو هم با توکل بر خدا تمايل نشان بده و پيشنهاد صلح را بپذير».


سيره پيامبر (صلی الله علیه و آله)هم نشان دهنده آن است که ايشان بر هيچ قوم و قبيله اي بدون سابقه دعوت و دشمني و پيمان شکني و... حمله نکرده اند.

پی نوشت ها:

1. شعرا/4

2. نساء/91

3. انفال/61

موضوع قفل شده است