جمع بندی آیا پیامبر اکرم (ص) در این موارد وظیفه واجب داشته است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا پیامبر اکرم (ص) در این موارد وظیفه واجب داشته است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

در بعضی از جاهای قرآن آیه هایی آمده است که تقریبا با این عناوین هستند: "بگو" یا "ای پیامبر" مانند این آیه:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللهَ وَ لاتُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ إِنَّ اللهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً (033 | احزاب - 1)

اى پيامبر! تقواى الهى پيشه كن و از كافران و منافقان اطاعت مكن كه خداوند داناو حكيم است.

1. خواستم ببینم آیا این آیه ها که نازل شده اند بر پیامبر (ص) واجب بوده است که آن ها را انجام دهد؟

2. اگر واجب بوده است آیا در جاهایی استثناء هم بوده که ایشان انجام ندهند؟


منبع آیه: نرم افزار قرآن کریم سایت آیت الله مکارم شیرازی

با تشکر

پاسخ کارشناس


با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد هدی

*taha*;773536 نوشت:
در بعضی از جاهای قرآن آیه هایی آمده است که تقریبا با این عناوین هستند: "بگو" یا "ای پیامبر" مانند این آیه:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللهَ وَ لاتُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ إِنَّ اللهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً (033 | احزاب - 1)

اى پيامبر! تقواى الهى پيشه كن و از كافران و منافقان اطاعت مكن كه خداوند داناو حكيم است.

1. خواستم ببینم آیا این آیه ها که نازل شده اند بر پیامبر (ص) واجب بوده است که آن ها را انجام دهد؟



با سلام و عرض ادب
بله تمامي اوامر و نواهي قرآني بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) و هر مسلماني كه مورد خطاب آيه و مشمول حكم آيات است واجب است .
البته براي فهم دقيق تر هر مورد ، بايد بررسي كرد تا مورد نهي يا امر مربوطه مشخص شود اما بطور كلي پاسخ سوال شما مثبت است . بله اطاعت از اوامر و نواهي در خطابهاي قرآني ، واجب است و مورد عمل شخص نبي مكرم (صلي الله عليه و آله)قرار گرفته است.
مثلا همين ايه اي كه شما شاهد مثال آورده ايد ، در تفسيرش آمده كه برخي كفار و منافقين درخواستهايي از پيامبر (صلي الله عليه وآله) داشتند لذا وحي نازل شد كه پيامبر پيشنهادات آنها را نپذيرند و پيامبر (صلي الله عليه و آله ) هم ، چنين كردند :
"در اين آيه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) مأمور شده به تقواى از خدا، و در آن زمينه چينى شده براى نهى بعدى، يعنى نهى از اطاعت كافرين و منافقين.

در اين سياق، كه سياق نفى است، بين كفار و منافقين جمع شده، و هر دو را ذكر كرده، و از اطاعت هر دو نهى فرموده، از اين معنا كشف مى شود كه كفار از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) چيزى مى خواسته اند كه مورد رضاى خداى سبحان نبوده، منافقين هم كه در صف مسلمانان بودند، كفار را تاييد مى كردند، و از آن جناب به اصرار مى خواستند كه پيشنهاد كفار را بپذيرد، و آن پيشنهاد، امرى بوده كه خداى سبحان به علم و حكمت خود بر خلاف آن حكم رانده بوده، و وحى الهى هم بر خلاف آن نازل شده بود."(1)

(1)- ر.ك: تفسير الميزان ، ذيل آيه 1 سوره مباركه احزاب

*taha*;773536 نوشت:
2. اگر واجب بوده است آیا در جاهایی استثناء هم بوده که ایشان انجام ندهند؟

اگر منظور شما از استثنا اين است كه پيامبر(صلي الله عليه وآله) گاهي به دستورات الهي بر طبق صلاحديد خويش عمل نكرده باشند ، خير ابدا و هيچگاه اينگونه نبوده است ، قران كريم خود گواه است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله) جز وحي نگفته و عمل ننموده اند:"إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى"(نجم/4)
اما اگر منظور شما اين است كه آيا دستورات الهي ، داراي استثنا هم بوده اند كه در خطابهاي عمومي اوامر و نواهي ، استثنائاتي هم وارد شده باشد؟ بله .در برخي از دستورات كلي چنين استثنائاتي مشاهده مي شود .مثلا در آيه 7 سوره مباركه توبه عده اي از حكم كلي استثنا شده اند:
كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ إِلاَّ الَّذِينَ عَاهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَامُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
چگونه مشركان را نزد خدا و نزد فرستاده او عهدى تواند بود مگر با كسانى كه كنار مسجد الحرام پيمان بسته‏ ايد پس تا با شما [بر سر عهد] پايدارند با آنان پايدار باشيد زيرا خدا پرهيزگاران را دوست مى ‏دارد (۷)

كه در اينگونه موارد ، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هم بر طبق همين استثنائات عمل فرمودند .

[=&amp]پرسش: در بعضی از جاهای قرآن آیه هایی آمده است که تقریبا با این عناوین هستند: "بگو" یا "ای پیامبر" مانند [/]این آیه:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللهَ وَ لاتُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ إِنَّ اللهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً (احزاب/1)

اى پيامبر! تقواى الهى پيشه كن و از كافران و منافقان اطاعت مكن كه خداوند داناو حكيم است.

سوال اول : آیا این آیه ها که نازل شده اند بر پیامبر (صلي الله عليه و آله) واجب بوده است که آن ها را انجام دهد؟


سوال دوم: اگر واجب بوده است آیا در جاهایی استثناء هم بوده که ایشان انجام ندهند؟



[=&amp]پاسخ: با سلام و عرض ادب [/][=&amp]
[/][=&amp]بله تمامي اوامر و نواهي قرآني بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) و هر مسلماني كه مورد خطاب آيه و مشمول حكم آيات است واجب است[/][=&amp] .
[/][=&amp]البته براي فهم دقيق تر هر مورد ، بايد بررسي كرد تا مورد نهي يا امر مربوطه مشخص شود اما بطور كلي پاسخ سوال شما مثبت است . بله اطاعت از اوامر و نواهي در خطابهاي قرآني ، واجب است و مورد عمل شخص نبي مكرم (صلي الله عليه و آله)قرار گرفته است[/][=&amp].
[/][=&amp]مثلا همين ايه اي كه شما شاهد مثال آورده ايد ، در تفسيرش آمده كه برخي كفار و منافقين درخواستهايي از پيامبر (صلي الله عليه وآله) داشتند لذا وحي نازل شد كه پيامبر پيشنهادات آنها را نپذيرند و پيامبر (صلي الله عليه و آله ) هم ، چنين كردند[/][=&amp] :
"[/][=&amp]در اين آيه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) مأمور شده به تقواى از خدا، و در آن زمينه چينى شده براى نهى بعدى، يعنى نهى از اطاعت كافرين و منافقين[/][=&amp].

[/][=&amp]در اين سياق، كه سياق نفى است، بين كفار و منافقين جمع شده، و هر دو را ذكر كرده، و از اطاعت هر دو نهى فرموده، از اين معنا كشف مى شود كه كفار از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) چيزى مى خواسته اند كه مورد رضاى خداى سبحان نبوده، منافقين هم كه در صف مسلمانان بودند، كفار را تاييد مى كردند، و از آن جناب به اصرار مى خواستند كه پيشنهاد كفار را بپذيرد، و آن پيشنهاد، امرى بوده كه خداى سبحان به علم و حكمت خود بر خلاف آن حكم رانده بوده، و وحى الهى هم بر خلاف آن نازل شده بود."(1[/][=&amp])[/]


[=&amp]در پاسخ به سوال دوم:[/]

[=&amp]اگر منظور شما از استثنا اين است كه پيامبر(صلي الله عليه وآله) گاهي به دستورات الهي بر طبق صلاحديد خويش عمل نكرده باشند ، خير ابدا و هيچگاه اينگونه نبوده است ، قران كريم خود گواه است كه پيامبر اكرم [/][=&amp]([/][=&amp]صلي الله عليه وآله) جز وحي نگفته و عمل ننموده اند:"إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى"(2)[/][=&amp]
[/][=&amp]اما اگر منظور شما اين است كه آيا دستورات الهي ، داراي استثنا هم بوده اند كه در خطابهاي عمومي اوامر و نواهي ، استثنائاتي هم وارد شده باشد؟ بله [/][=&amp].[/][=&amp]در برخي از دستورات كلي چنين استثنائاتي مشاهده مي شود .مثلا در آيه 7 سوره مباركه توبه عده اي از حكم كلي استثنا شده اند[/][=&amp]:
[/][=&amp]كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ إِلاَّ الَّذِينَ عَاهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَامُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ[/][=&amp]
[/][=&amp]چگونه مشركان را نزد خدا و نزد فرستاده او عهدى تواند بود مگر با كسانى كه كنار مسجد الحرام پيمان بسته‏ ايد پس تا با شما [/][=&amp][[/][=&amp]بر سر عهد] پايدارند با آنان پايدار باشيد زيرا خدا پرهيزگاران را دوست مى ‏دارد (3)[/]

[=&amp]كه در اينگونه موارد ، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هم بر طبق همين استثنائات عمل فرمودند[/][=&amp].[/][=&amp]

پی نوشت ها:

[/]

[=&amp]1. ر.ك: محمد حسین طباطبایی، ترجمه المیزان،موسوى همدانى، دفتر انتشارات اسلامى، قم ج16، ص 409[/]

[=&amp]2. نجم/4[/]

[=&amp]3. توبه/7 [/]
موضوع قفل شده است