آیا پیامبر اسلام حفصه راطلاق داد ؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا پیامبر اسلام حفصه راطلاق داد ؟

آیا پیامبر اسلام حفصه راطلاق داد ؟
با رجوع به منابع تاریخی در مورد طلاق حفصه گزارشات متعددی نقل شده است. که در برخی از آنها از طلاق حفصه و در برخی دیگر از تصمیم پیامبر بر طلاق او خبر داده است. (المنتظم فى تاريخ الأمم والملوك ابن الجوزى ‏5/213)
برخی از علمای اهل سنت معتقدند که پیامبر حفصه را طلاق داده و بعداً به او رجوع كرد. (تسمیة أزواج ‌النبی ‌صلی‌ اللّه ‌علیه‌ و سلم و اولاده ابوعبیده، ص 77؛ مسند الامام احمدبن حنبل ابن‌حنبل، ج 3، ص 478؛ كتاب جمل من انساب الأشراف زبیر بن ‌بكّار، ص 40 ؛ المعجم الكبیر طبرانى، ج 23، ص 187ـ188)،
برخی دیگر از گزارشات بیان می کند که پیامبر تصمیم به طلاق حفصه را داشته که عمر به همین خاطر خیلی ناراحت شد، و دختر خود را توبیخ کرده وپیامبر به خاطر سفارش جبرییل دوباره رجوع کرد. در روایتی علت سفارش جبریل را ،کثرت نماز و روزه ای که حفصه به جا می آورده و یا همسری او در بهشت ،ودر روایت دیگری رحمت خداوند به عمر بیان کرده است. (الاستيعاب‏ فى معرفة الأصحاب ابن عبدالبر ‏4/1812؛ المعجم الكبیر طبرانى، ج 23، ص 188 ؛ طبقات الکبری ابن‌سعد، 8/ 84ـ85)
البته این اخبار عموماً در منابع اهل حدیث و حنبلیان رواج داشته است و درباره صحت آنها تردید وجود دارد به طوریکه ابن عساکر الدمشقی الشامی (کتاب اربعین فی مناقب امهات النبی ص 91) در این زمینه گفته است ؛ حدیث «همسری حفصه در دنیا و آخرت»در سند او افرادی است که آنها را نمی­شناسیم. و حدیث«کثرت روزه و نماز حفصه» حدیثی مرسل است.
آیات اول تا چهارم سوره تحریم در همین موضوع نازل شده است. (محمدبن جریر طبرى، ذیل آیات)

فرید;148465 نوشت:
آیا پیامبر اسلام حفصه راطلاق داد

حاکم نیشابوری نیز گفته است: پیامبر ص حفصه را طلاق داد اما
دوباره رجوع فرمود.
(المستدرک ج۴ص16)
عمر بن خطاب به دخترش حفصه گفت : تو مى دانى كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله) تو را دوست ندارد
صحيح مسلم ، ج 4 ، ص 188 .

موضوع قفل شده است