آیا هر علمی می تواند انسان را به سر منزل سعادت برساند؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا هر علمی می تواند انسان را به سر منزل سعادت برساند؟

آیا منظور از علم در این آیه (منهُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ– زمر آیه ۹ )همان علمی است که ما در دانشگاه ، مدرسه و یا حوزه فرا می گیریم؟!

برچسب: 

با نام الله



کارشناس بحث: استاد هدی

با سلام خدمت شما

aAa71;511890 نوشت:
آیا منظور از علم در این آیه ( امن هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ– زمر آیه ۹ )همان علمی است که ما در دانشگاه ، مدرسه و یا حوزه فرا می گیریم؟!

مراد از اين علم - هر چند بصورت مطلق ذكر شده است - اما با توجه به بخش نخستين آيه و نيز آيه قبل از آن ، علمي است كه انسان را در رسيدن به خدا و تكاملش ياري رساند والا ساير علوم اگر در اين راستا نباشد - ولو علوم حوزوي- فاني است . مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند:
"[=&quot]در اين آيه شريفه علم داشتن و نداشتن هر دو مطلق آمده ، و نفرموده ، علم به چه چيز ، و ليكن مراد از آن بر حسب مورد آيه ، علم به خداست ، چون علم به خداست كه آدمي را به كمال مي‏رساند و نافع به حقيقت معناي كلمه است ، و نيز نداشتنش ضرر مي‏رساند ، و اما علوم ديگر مانند مال هستند ، كه تنها[/][=&quot][/][=&quot] در زندگي دنيا بدرد مي‏خورد و با فناي دنيا فاني مي‏گردد [/][=&quot]. [/]
[=&quot][/][=&quot][/][=&quot][/][=&quot][/][=&quot]انما يتذكر اولوا الالباب - يعني از اين تذكر تنها كساني متذكر مي‏شوند كه صاحبان عقلند ، و اين جمله در مقام تعليل مساوي نبودن دو طايفه است ، مي‏فرمايد : اينكه گفتيم مساوي نيستند ، علتش آن است كه اولي به حقايق امور متذكر مي‏شود و دومي نمي‏شود ، پس برابر نيستند ، بلكه آنها كه علم دارند بر ديگران رجحان دارند [/][=&quot]. [/]" (1)

(1)- الميزان ، ج 17 ، ص 371

[=&quot] [/]

مفسران نمونه نيز بر اين باورند كه علم در اين آيه به معناي علمي است كه انسان را به خدا دعوت مي كند :
"علم در اين آيه و آيات ديگر قرآن به معنى دانستن يك مشت اصطلاحات يا روابط مادى در ميان اشياء ، و به اصطلاح علوم رسمى نيست ، بلكه منظور از آن معرفت و آگاهى خاصى است كه انسان را به قنوت يعنى اطاعت پروردگار ، و ترس از دادگاه او و اميد به رحمت خدا دعوت مى ‏كند ، اين است حقيقت علم ، و علوم رسمى نيز اگر در خدمت چنين معرفتى باشد علم است ، و اگر مايه غرور و غفلت و ظلم و فساد در ارض شود و از آن كيفيت و حالى حاصل نشود قيل و قالى بيش نيست . " (1)
حقيقتا بايد مراقبت نمود تا عمري كه براي كسب علوم در دانشگاهها و حوزه ها و ساير مراكز علمي مصروف مي شود ، در راستاي افزايش عبوديت و نزديكي انسان به خداي متعال باشد و گرنه نه تنها قرب نمي آورد بلكه موجبات ظلمت نفساني را فراهم مي نمايد .
(1)- تفسير نمونه ، ج 19، ص 396

موضوع قفل شده است