آیا می توانم روزه بگیرم؟

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا می توانم روزه بگیرم؟

باسلام خدمت کارشناس محترم

من سکونت دائمی دریکی از شهرستان های استان خوزستان دارم زیرا در آن شهر متولد شده ام .اما یک خانه هم دراستان تهران خریده ایم که سالانه یکی دو ماه برای کاری یا چیز دیگری مثل تفریح یا معالجه و... به تهران رفته ودر آن خانه ساکن می شویم .سئوال این است که اگرمن درماه مبارک رمضان بخواهم برای کاری تهران بروم می توانم روزه بگیرم بدون اینکه قصد عشره بکنم؟ یااینکه باید قصد عشره کنم ؟ اگرقصدکنم چون کارم زود تمام می شود (1یا2روزه) آن وقت کلاه شرعی کرده ام .لطفا پاسخ بفرمایید.
من مقلد آیت الله خامنه ای هستم .اگردیدگاه علمای دیگر هم بفرمایید ممنون می شوم>:Kaf:

برچسب: 

باسلام

طبق نظر مقام معظم رهبری اولا داشتن خانه در تهران و زندگی دو ماه در سال در انجا سبب تحقق وطن دوم نمی گردد
ثانیا کثیر السفر هم محسوب نمی شوید

زیرامعيار در اتمام نماز و صحت روزه براي مسافر شغلي بودن سفر است چه سفر شغل او باشد مانند راننده و امثال او چه سفر مقدمه شغل او باشد مانند معلم و كارگر كه محل تدريس و كار انها بيرون از مسافت شرعي است بشرطیکه هر کمتر از ده روز یک سفر و حداقل به مدت دو سه ماه در رفت و امد باشد

بنابراین
در سفر دو سه روزه ماه رمضان حکم مسافر را دارید و نمی توانید روزه بگیرید


ارشاد;130311 نوشت:
باسلام خدمت کارشناس محترم من سکونت دائمی دریکی از شهرستان های استان خوزستان دارم زیرا در آن شهر متولد شده ام .اما یک خانه هم دراستان تهران خریده ایم که سالانه یکی دو ماه برای کاری یا چیز دیگری مثل تفریح یا معالجه و... به تهران رفته ودر آن خانه ساکن می شویم .سئوال این است که اگرمن درماه مبارک رمضان بخواهم برای کاری تهران بروم می توانم روزه بگیرم بدون اینکه قصد عشره بکنم؟ یااینکه باید قصد عشره کنم ؟ اگرقصدکنم چون کارم زود تمام می شود (1یا2روزه) آن وقت کلاه شرعی کرده ام .لطفا پاسخ بفرمایید. من مقلد آیت الله خامنه ای هستم .اگردیدگاه علمای دیگر هم بفرمایید ممنون می شوم>


با سلام همانطوریکه استاد شفا بیان فرمودند:
اونجا نه وطن شما محسوب می شود ونه کثیر السفر می شویدتا بتوانید از ان دو طریق نماز کامل بخوانید ویا روزه هم بگیرید
در مورد قصد عشره که اشاره کردید :
معنایش این است من میدانم تا ده روز در این نقطه می مانم ودر هنگام قصد در ذهنم این نیست که روز دوم و یا سوم و.. که زیر 10 است در این نقطه نیستم. بلکه در هنگام قصد حتم وجزم دارم که 10 روز هستم. این معنای قصد عشره است. بنابر این معنای فقهی قصد عشره شما محقق نمی شود.
استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی

با سلام ...

کسی که برای کشیدن دندان به پزشک مربوطه مراجعه می کنه ابتدا دکتر به دندانش آمپول می زنه که خودش کلی مواد از اون آمپول توی دهانش پخش میشه... .. بعدشم که می خواد دندان رو بکشه کلی خون توی دهان باقی می مونه... یه چند ساعتی هم اون جسم پنبه مانند رو که برای بند اومدن خونریزی رو لثه قرار می دن خون میاد بیرون... ضمنا" خیلی هم بده که بخواهیم یک سره آب دهان رو به بیرون هدایت کنیم...
واسه یه همچنین روزی روزه بگیریم یا نه؟ نظر آقای سیستانی چیست؟ با تشکر:Gol:

با سلام
رفتن به دندان پزشکی مجوزی برای روزه نگرفتن نمی باشد بلکه شخص باید مراقب باشد که دارو یا خون را فرو نبرد و اگر علی رغم تلاشش بطور غیر عمد چیزی فرو رود باعث بطلان روزه نمی گردد

ولی توصیه ما این است سعی کنید بعد از افطار به دندان پزشک مراجعه داشته باشید

سلام.
همسر بنده در دوران بارداری هستند و شرایطشان به گونه ای است که باید اکثر اوقات غذا بخورند و گرنه حالت تهوع و استفراغ برایشان پیش می آید. حتی از خانه که بیرون میرویم، ایشان مقداری خوردنی کوچک با خود می آورند و هر چند وقت یکبار کمی از آنها را در دهان می گذارند تا حالتشان کنترل شود. با توجه به اینکه خودشان می گویند گرسنه ماندن و غذا نخوردن به مدت چند ساعت برایم امکان پذیر نیست.
آیا ایشان می توانند امسال را روزه نگیرند؟
مقلد آیت الله فاضل لنکرانی هستند.

با سلام
اگر روزه برای مادر یا جنین ضرر داشته باشد روزه بر ایشان واجب نیست

توضیح المسائل ایت الله فاضل ،م1728

یاقوت احمر;130778 نوشت:
سلام. همسر بنده در دوران بارداری هستند و شرایطشان به گونه ای است که باید اکثر اوقات غذا بخورند و گرنه حالت تهوع و استفراغ برایشان پیش می آید. حتی از خانه که بیرون میرویم، ایشان مقداری خوردنی کوچک با خود می آورند و هر چند وقت یکبار کمی از آنها را در دهان می گذارند تا حالتشان کنترل شود. با توجه به اینکه خودشان می گویند گرسنه ماندن و غذا نخوردن به مدت چند ساعت برایم امکان پذیر نیست. آیا ایشان می توانند امسال را روزه نگیرند؟ مقلد آیت الله فاضل لنکرانی هستند.

با سلام و تشکر از پاسخ استاد شفا
تشخیص اینکه ایشان روزه بگیرند یا نه، به عهده خودشان یا پزشک متشرع است، چنانچه بیان شدبه نظر آیه الله فاضل اگر روزه، ضرر به جان بچه یا مادر باشد واجب نیست، و بعدا باید روزه را قضا کرده و در جایی که تا رمضان سال بعد نتوانست قضای روزه ها را بگیرد باید به ازای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.

توضیح المسائل،م1793

سلام

حرم شاه عبدالعظیم بخواهیم از تهران بریم شکسته است؟

2.من ترم تابستانه برداشته ام صبحه کلاسام

توی دانشگاه شهر قدس است میشه بگویید باید روزه بگیرم یا نه

2 روز در هفته می رم

البته مسئول دفتر فرهنگمون گفتند که 22.5 کیلومتر نمی شه براهمین می تونید بگیرید

مرجع رهبر هستند

mkk1369;131934 نوشت:
حرم شاه عبدالعظیم بخواهیم از تهران بریم شکسته است؟

با سلام و قبولی طاعات
به نظر مقام معظم رهبری نماز، تمام است.
استفتا شفاهی از دفتر معظم له

mkk1369;131934 نوشت:
2.من ترم تابستانه برداشته ام صبحه کلاسام توی دانشگاه شهر قدس است میشه بگویید باید روزه بگیرم یا نه 2 روز در هفته می رم البته مسئول دفتر فرهنگمون گفتند که 22.5 کیلومتر نمی شه براهمین می تونید بگیرید

اگر به اندازه مسافت شرعی که فرمودید،نرسد نماز تمام و روزه صحیح است در غیر این صورت، به نظر رهبری نماز و روزه دانشجو شکسته است.
اجوبه الاستفتائات،م666.

نور;131980 نوشت:
اگر به اندازه مسافت شرعی که فرمودید،نرسد نماز تمام و روزه صحیح است در غیر این صورت، به نظر رهبری نماز و روزه دانشجو شکسته است. اجوبه الاستفتائات،م666.

سلام

می توانم حرف مدیر دفتر فرهنگ را بپذیرم و تحقیق نکنم یا باید تحقیق کنم؟

mkk1369;131987 نوشت:
می توانم حرف مدیر دفتر فرهنگ را بپذیرم و تحقیق نکنم یا باید تحقیق کنم؟

با سلام و تشکر

هشت فرسخ بودن مسافت از چند راه ثابت مى شود يكى اينكه خود شخص يقين به آن داشته باشد دوم اينكه دو شاهد عادل بآن شهادت داده باشد.
و اما اگر يك شاهد شهادت بدهد احتياط آن است كه بين شكسته و تمام جمع كند حال اگر شك دارد كه آيا مساحت بمقدار هشت فرسخ هست يا نه و يا مظنه دارد به اينكه اين مقدار هست بايد نماز را تمام بخواند و در چنين فرضى اندازه گيرى كه مستلزم خرج باشد واجب نيست .
بله تحقيق كردن از راه پرسيدن از اين و آن و امثال پرسش واجب است بنا بر احتياط و اگر شخصى عامى اصلا نداند كه مسافت شرعى سفر چند فرسخ است و تمكن از تقليد هم ندارد بر او واجب است احتياط كند به اينكه نمازهاى چهار ركعتى را هم چهار ركعتى بخواند و هم دو ركعتى .

تحریر الوسیله امام خمینی،نماز مسافر،م6

بنابراین اگر از گفته مدیر فرهنگی به یقین میرسید کافی است.

با سلام
برای کار اداری، عازم سفری یک روزه شاید هم نصفه روز، در خارج از تهران هستم. میخواستم بدونم اگر قبل از اذان ظهر به تهران( محل زندگی) برگردم روزه ام صحیح هست یا خیر ؟
آیا باید روزه را بگیرم و اگر بعد از اذان ظهر نتوانستم به تهران بگردم آن را باید بشکنم یا باید کلا آن روز را روزه نگیرم ؟
با تشکر
مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

[="Tahoma"][="Black"]

بانو;248469 نوشت:
با سلام برای کار اداری، عازم سفری یک روزه شاید هم نصفه روز، در خارج از تهران هستم. میخواستم بدونم اگر قبل از اذان ظهر به تهران( محل زندگی) برگردم روزه ام صحیح هست یا خیر ؟ آیا باید روزه را بگیرم و اگر بعد از اذان ظهر نتوانستم به تهران بگردم آن را باید بشکنم یا باید کلا آن روز را روزه نگیرم ؟ با تشکر مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی

در فرض سئوال اگر قبل از اذان ظهر به وطن برگردید و کاری نکرده باشید که روزه را باطل کند ، می توانید آن روز را روزه بگیرید .

اما اگر بعد از اذان ظهر به وطن برسید روزه آن روز صحیح نیست و بعد از ماه رمضان باید قضای آن را بگیرید .(1)

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل م 1722 و 1723 (مطابق با نظر آیت الله خامنه ای)[/]

موضوع قفل شده است