جمع بندی آیا دیدن خواب می تواند برای اثبات وجود خدا مورد توجه قرار گیرد؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا دیدن خواب می تواند برای اثبات وجود خدا مورد توجه قرار گیرد؟


من یک ندانم گرا (agnostics)آگنوستیک هستم
و اما تنها دلیلی که باعث می شود من نگویم خدا وجو ندارد : من اکثر اوقات خواب راست می بینم یعنی خوابی که از اتفاقی در آینده خبر می دهد اکثر خوابهای من نمادین نیستند و نیازی به تعبیر ندارند و من عین واقعیت را در خواب می بینم مثلا همین دیروز خواب دیدم با پسریکی از همسایه های قدیمی مان که چند سالی بود ندیده بودم دعوا می کردم بعدازظهر همان روز وقتی ماشین را به کارواش بردم همان پسر همسایه مان که چند سالی بود ندیده بودم انجا آمد و جالب اینکه یک جریانی پیش آمد از دست من ناراحت شد می خواستم بدانم این گونه خواب راست دیدن و عین واقعیت را دیدن به چه معنا است؟ و آیا این می تواند برای اثبات وجود خدا مورد توجه قرار گیرد؟

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد مشکور

پرسش:
من یک ندانم گرا (agnostics) آگنوستیک هستم و اما تنها دلیلی که باعث می شود من نگویم خدا وجو ندارد: من اکثر اوقات خواب راست می بینم یعنی خوابی که از اتفاقی در آینده خبر می دهد اکثر خواب های من نمادین نیستند و نیازی به تعبیر ندارند و من عین واقعیت را در خواب می بینم
آیا دیدن خواب می تواند برای اثبات وجود خدا مورد توجه قرار گیرد.؟

پاسخ:
قبل از پرداختن به اصل سؤال شما در تعریف آگنوستیک گفتنی است: آگنوستيسم يا شكاكيت يا ندانم گرائی و لا ادری گری، مذهب‌ كسانی كه‌ درباره مسائل‌ ما بعدالطبيعه، و به‌ طور كلی مسائلی كه‌ از دايره آزمايش‌ انسان‌ خارج‌ است، و با دلايل‌ تجربی و رياضی يا منطقی قابل‌ اثبات‌ نيست، خاموشند و بی آن كه‌ آن‌ را اثبات‌ يا نفی كنند می گويند ما در آن‌ باره‌ چيزی نمی دانيم. به كسانی كه چنين مذهبی دارند «آگنوستيك» گفته می شود.

براي مطالعه بيشتر در اين رابطه به نشريه رواق انديشه، شماره 38 مراجعه فرمائيد. اين منبع را در لينك ذيل مي توانيد مطالعه كنيد:
http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/1661/108/text

در پاسخ به سؤال شما گفتنی است: خواب های صادق به خواب هایی گفته می شود که از حقیقت سرچشمه می گیرد و از آن خبر می دهد و بعد تحقق می یابد، مثل خواب های حضرت یوسف یا خواب فرعون مصر و ... .

در حقیقت، خواب دلالت بر وجود روح و غیر مادی بودن آن دارد. به عبارتی نشان می دهد که موجودات فقط موجودات مادی نیستند بلکه موجود غیر مادی هم داریم. اما اصل خواب و خواب دیدن به عنوان یک دلیل نمی تواند وجود خدا را ثابت می کند، هم چنین خواب هایی که می بینیم نیز نمی توانند چنین قابلیتی داشته باشند، زیرا خواب های ما حجت نیستند و معلوم نیست صادق و غیر صادق شان کدام است.

با توجه به آن که دلایل و راه های اثبات خدا فراوان است. (دلایل و راه های تجربی، عقلی، شهودی و نقلی) خواب دیدن که گونه ای از روش تجربی است فقط وجود غیر مادی را ثابت می کند. اما راه یافتن به حقیقت وجود خدا و اثبات وجود آن حقیقت یگانه در توان خواب و رؤیا نیست. نهایت کارکرد خواب؛ برهانی است بر رد کسانی که وجود را در ماده و مادیات خلاصه می کنند.

در مورد قطعیت یافتن از اتفاقات آینده، از گذر خواب و رؤیای صادقه، ممکن است افرادی به خواست خدا در خواب یا بیداری بر بعض وقایعی که در آینده اتفاق می افتد، به تفصیل یا به اجمال و مبهم آگاهی یابند و این آگاهی را بر زبان برانند. اگر این افراد پیامبر یا امام باشند پیشگویی آنان نتیجه علمی است که خدا بدان ها داده، قطعا همان گونه که گفته اند، واقع می شود. اما اگر پیامبر یا امام معصوم نباشند، ممکن است پیشگویی یا گمانه آن ها حاصل رؤیای صادقه باشد، ولی نمی توان به تحقق قطعی آن یقین داشت. این قبیل خواب ها گاهی ممکن است در عالم واقع محقق شود و گاه محقق نمی شود.

اول اینکه بعداز گذشت چندین سال  حدود پنج سال از آن زمان که سوالم را پرسیدم و شما با علم و کمال سخاوت و روی خوش آن زمان جوابم را دادید از شما بسیار سپاسگزرام و اینکه همین پاسخگویی امثال شما و یاری خداوند بود که به تجربه و با دقت زیاد با و جود اینکه فردی شکاک بودم با چند ده سال تلاش فهمیدم خداوند وجود دارد و «هیچ خدایی جز خدای یگانه ، شایسته پرستش نیست خدایی كه مالك آسمانها و زمین است. خدایی كه وجودش ثابت و پایدار و روشن و آشكار است.» و من در اشتباه بودم و حالا به خداوند یگانه ایمان دارم و ندانم گرا نیستم  البته آنچه کارشناس شما  رویاهای صادقه نامیدند و من می بینم   هنوز هم هستند و بیستر هم شده اند  با تشکر فراوان از شما و شکر خداوند یگانه و بخشنده مهربان جمال هادی پور-اسفند ۱۳۹۹
موضوع قفل شده است