جمع بندی آیا خداوند دروغ گفته !!!؟؟؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا خداوند دروغ گفته !!!؟؟؟


سلام

در آیات بسیاری آمده که خدای متعال قطعا وحتما رسولانش را یاری و پیروز واز مومنین دفاع میکند اما در بعضی دیگر سخن از کشته شدن رسولان و مومنین آمده است ؟!

كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ {المجادلة/21}

إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ {غافر/51}
وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ {الصافات/171} إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ {الصافات/172} وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ {الصافات/173}
إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ {الحج/38}

چطور برسول خدا ص سم خوراندند ؟ چرا خداوند از رسولش دفاع نکرد ؟ مگر خودش نفرموده بود : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ {محمد/7}
إِن يَنصُرْكُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكِّلِ الْمُؤْمِنُونَ {آل عمران/160}

آیا میتوان گفت که خداوند در این موارد از یاری دوستانش دست کشید ؟!

لَّقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاء سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الأَنبِيَاء بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ {آل عمران/181}

....وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ {البقرة/61}

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
[=arial]سيّد قطب، دانشمند و مفسّر معروف مصرى در ذيل تفسير آيه 51 سوره غافر(1) اين پرسش را مطرح مى كند كه خداوند در اين آيه به پيامبران و مؤمنان، در دنيا نيز وعده حتمى نصرت و يارى داد؛ ولى ما مى بينيم كه در طول تاريخ جمعى از پيامبران و مؤمنان شكست خوردند و گروهى نيز به شهادت رسيدند. بنابراين، وعده نصرت الهى درباره آنان چه شده است؟ سپس چنين پاسخ مى دهد:
[=arial]اوّلا: نبايد پيروزى ها را در محدوده زمانى و مكانى خاص ديد، اين مقياس ها، يك مقياس كوچك بشرى است؛ ولى در مقياس بزرگ تر كه زمان و مكان را در مى نوردد و به عصر و زمان خاص و مكان خاصّى محدود نمى شود، هرگز انبيا و مؤمنان شكست نخوردند؛ چرا كه در نهايت، عقيده و مرام آنان باقى ماند و در حقيقت يارى خدا نسبت به اعتقادات آنان، همان يارى آنان است.
[=arial]ثانياً: نصرت و يارى، صورت هاى مختلفى دارد كه بخشى از آن را در يك نگاه سطحى هزيمت و شكست مى نامند، ولى در واقع پيروزى و نصرت الهى را در بر دارد. آيا ابراهيم(عليه السلام) كه در آتش افكنده شد، از عقيده و دعوت خويش دست كشيد؟ او در حالى كه در داخل آتش افكنده شده بود، نصرت الهى شامل حالش بود. در واقع دشمن او شكست خورده بود، كه نتوانست با اين همه تهديدها و آزارها، وى را از عقيده و مرامش باز دارد» (بلكه آيينش گسترش يافت).(2)
[=arial]سيّد قطب در ادامه به امام حسين(عليه السلام) اشاره مى كند و مى گويد:
[=arial]«حسين بن على(عليه السلام) گرچه در ظاهر به شهادت رسيد و در مقياس سطحى نگران شكست خورد، ولى در برابر حقيقت و در مقياسى بزرگ تر پيروز شد».
[=arial]سپس مى افزايد: «فَما مِنْ شَهِيد فِي الاَْرْضِ تَهْتَزُّ لَهُ الْجَوانِحُ بِالْحُبِّ وَالْعَطْفِ، وَ تَهْفُو لَهُ الْقُلُوبُ، وَ تَجِيشُ بِالْغَيْرَةِ وَ الْفِداءِ كَالْحُسَيْنِ ـ رِضْوانُ اللهِ عَلَيْهِ ـ يَسْتَوِي فِي هذا الْمُتَشَيِّعُونَ وَ غَيْرُ الْمُتَشَيِّعِينَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَ كَثِير مِنْ غَيْرِ الْمُسْلِمِينَ»؛ (هيچ شهيدى در روى زمين يافت نمى شود كه همانند حسين(رضوان الله عليه) تمام وجود
[=arial]انسان ها به خاطر محبّت و علاقه به او به لرزه درآيد و دل ها براى او به طپش افتد و براى ايثار و فداكارى آماده شود. در اين الگو گرفتن (از حسين(عليه السلام)) شيعه و غير شيعه از ديگر مسلمانان، بلكه بسيارى از غير مسلمانان برابرند).
[=arial]در پايان مى گويد: «چه بسيار شهيدانى كه اگر هزار سال زنده مى ماندند، نمى توانستند به اندازه شهادتشان عقيده و مكتب خود را يارى كنند و قدرت آن را نداشتند كه اين همه مفاهيم بزرگ انسانى را در دل ها به يادگار بگذارند و هزاران انسان را با آخرين سخنانى كه با خونشان مى نويسند، به كارهاى بزرگ وادارند».(3)
[=arial]آرى؛ حركت انقلابى امام حسين(عليه السلام) و شهادت و نستوهى وى و يارانش سرمشقى براى آزادگان جهان شد و بسيارى از رهبران آزادى خواه در پيشبرد نهضت و قيام خويش، حركت انقلابى امام حسين(عليه السلام) را سرلوحه كار خود قرار داده اند و به پيروزى رسيده اند.(4)
[=arial]

[=arial](1) . «إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الاَْشْهَادُ»; (ما به يقين پيامبران خود و كسانى را كه ايمان آورده اند در زندگى دنيا و (در آخرت) در آن روز كه گواهان به پا مى خيزند، يارى مى دهيم).
[=arial](2) . امام صادق(عليه السلام) درباره آيه 45 سوره غافر: (فوقاه الله سيئات ما مكروا...) فرمود: «يَعْني مُؤْمنَ آلِ فِرْعَوْنَ، وَاللهِ لَقَدْ قَطَّعُوهُ إرْباً إرْباً، وَلكِنْ وَقاهُ اللهُ أَنْ يَفْتِنُوهُ فِي دينِهِ; مراد از اين آيه (خداوند او را از نقشه هاى سوء آنها نگه داشت) مؤمن آل فرعون است. به خدا سوگند او را قطعه قطعه كردند ولى خداوند نگذاشت كه آنها به دينش آسيب رسانند». (بحارالانوار، ج 13، ص 162) .
[=arial](3) . فى ظلال القرآن، ج 7، ص 189-190 (با مقدارى تصرّف و تلخيص).
[=arial](4) . گردآوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص661.

جناب خیرالبریه
تفاوت هست میان رسول و نبی. کفار نمی توانستند رسولان را بکشند ولی انبیا را چرا. مبعوث شدگان یا نبی بودند و یا رسول بودند و یا هم رسول بودند و هم نبی.

موحد;627606 نوشت:
کفار نمی توانستند رسولان را بکشند ولی انبیا را چرا

سلام
هم رسول و هم نبی کشته شده اند طبق نص قرآن
الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّىٰ يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿آل‌عمران: ١٨٣﴾
لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَيْهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُهُمْ فَرِيقًا كَذَّبُوا وَفَرِيقًا يَقْتُلُونَ ﴿المائدة: ٧٠﴾
فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ وَكُفْرِهِم بِآيَاتِ اللَّهِ وَقَتْلِهِمُ الْأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿النساء: ١٥٥﴾

خیر البریه;624488 نوشت:

إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ {غافر/51}

وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ {الصافات/171} إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ {الصافات/172} وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ {الصافات/173}
إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ {الحج/38}

چطور برسول خدا ص سم خوراندند ؟ چرا خداوند از رسولش دفاع نکرد ؟ مگر خودش نفرموده بود : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ {محمد/7}
آیا میتوان گفت که خداوند در این موارد از یاری دوستانش دست کشید ؟!

لَّقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاء سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الأَنبِيَاء بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ {آل عمران/181}

....وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ {البقرة/61}

[=arial]

بسم الله الرحمن الرحیم

[=arial]

[=arial]فَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ

[=arial]
پس خدا را خلاف كننده‏ ى وعده‏ ى خويش با پيامبرانش مپندار چرا كه خداوند شكست‏ ناپذير انتقام‏گير است


[=arial]يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُواْ للّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ

[=arial]
روزى كه زمين به زمين ديگر و آسمان‏ها [به آسمان‏هاى ديگر] مبدل شود، و [مردم‏] در برابر خداى يگانه قهار ظاهر شوند

[=arial]وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ مُّقَرَّنِينَ فِي الأَصْفَادِ

[=arial]
و گنهكاران را در آن روز مى‏بينى كه (بر حسب نزديكى در مذهب و مسلك و گناه و پيشوا و پيرو) در زنجيرها به يكديگر بسته شده ‏اند


[=arial]سَرَابِيلُهُم مِّن قَطِرَانٍ وَتَغْشَى وُجُوهَهُمْ النَّارُ

[=arial]
جامه‏ هايشان از مس گداخته [يا قير] است و صورت‏هايشان را آتش مى‏پوشاند



اول اینکه وعده نصرت الهی مقید به ریخته نشدن خون رسولان نیست. در بسیاری موارد حتی در انقلاب اسلامی ایران هم شاهد این بوده ایم که شهادتها هم میتواند سرانجام به پیروزی ختم شود.

ثانیا همینکه خزی و رسوایی در دنیا

(لهم فی الدنیا خزی ) گریبانگیرشان میشود همین باعث گرویدن مردم به دین و احیای دین الهی برای ابد در روی زمین است بطوریکه هیچ وقت دین خدا در روی زمین نابود نمیشود و اگر این امر را یاری رسولان ندانیم پس چیست؟

سوم اینکه وعده عذاب دشمنان در آخرت (ولهم فی الاخره عذاب عظیم ) هم در ادامه نصرت رسولان و مومنین است و یاری خداوند منحصر به دنیا نیست و در قیامت در دادگاه الهی به حسابشان رسیده میشود.

چهارم اینکه خداوند رسولانش و مومنان را در دنیا در دینشان ثابت قدم میکند در صورتیکه افرادی که به زبان میگویند ای کاش ما با شما بودیم و در عمل کاری نمیکنند در گروه منافقان قرار میگیرند و دینشان را از دست میدهند.


با سلام وتشکر از دوستان

البته این سوال را در جواب وهابیونی گفتم که میگویند چرا خداوند امام حسن ع را یاری نکرد و.... چرا امام حسن ع تنازل کرد و.... چرا امام حسن عسکری ع هنگام انفجار حرمش در سامرا از آن دفاع نکرد و .....

همچنین اگر از افقی بالاتر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم از امتحان وفتن خدای متعال نباید غافل شویم که گاهی اوقات هرکار بخواهد میکند !

مانند جریان سامری و.... ان هی الا فتنتک ...

جناب جرجیس
با پوزش از پاسخ دیرهنگام به علت خرابی سیستم
حق با جنابعالی است. بنده مطلبی را که مطرح کردم در جایی خوانده بودم ولی متاسفانه در خصوص آن خودم تحقیق نکرده بودم که با ارشاد جنابعالی مشخص شد که درست نبوده است.

[="#000080"][="#006400"]هوالعالم[/]

یعنی امروز حضرت محمد و عیسی و موسی پیروز نیستند ؟؟؟
پیروزی زمانی خوبه که اخروی و ابدی باشه !!

مردن یا بهتر بگیم پرواز !
حق بوده و یکی از حقایقی ست که باید درک بشه
اونها زنده ی ابدی هستند

همه چیز در این دنیا نیست که بگیم خدا همه رو در همین دنیا پیروز و باقی حفظ میکنه
ادم با یاد و خاطره خوب همیشه پیروز و زنده اس
ببینید یاران و خواهان حضراتی مثل محمد (ص) بعد از پرواز و رفتن چند میلیون برابر شده !
همینطور عیسی و حواریونش ! امام و یارانش و بزرگان ... . [/]

موضوع قفل شده است