جمع بندی آیا ترک گناه بخاطر غیر خدا جایز است؟

تب‌های اولیه

65 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا ترک گناه بخاطر غیر خدا جایز است؟

ایا ترک گناه بخاطر غیر خدا جایز اس یا نه یعنی اینکه ادم خودش به نتیجه برسه که انجام گناه اشتباه اس و ضرر دارد... با فردی هم کار نداشته باشه مثلا امام ، پیغمبر یا خدا چی گفته یا فلان دانشمند یا مسئله علمی تایید یا رد کرده.
یعنی خود فرد به نتیجه برسد و تصمیم بگیرد نه بخاطر مسائل دینی ، علمی و... که فلان گناه مثل شراب خواری یا استمناء یا سیگار کشیدن اشتباه هست و ان را به خاطر مسائل دیگه دنیوی ترک کند مثل اسیب های ان و...

با نام و یاد دوست





کارشناسان بحث: استاد نسیم رحمت و استاد محسن

یا مهدی.;901665 نوشت:
ایا ترک گناه بخاطر غیر خدا جایز اس یا نه یعنی اینکه ادم خودش به نتیجه برسه که انجام گناه اشتباه اس و ضرر دارد... با فردی هم کار نداشته باشه مثلا امام ، پیغمبر یا خدا چی گفته یا فلان دانشمند یا مسئله علمی تایید یا رد کرده.
یعنی خود فرد به نتیجه برسد و تصمیم بگیرد نه بخاطر مسائل دینی ، علمی و... که فلان گناه مثل شراب خواری یا استمناء یا سیگار کشیدن اشتباه هست و ان را به خاطر مسائل دیگه دنیوی ترک کند مثل اسیب های ان و...

بله . اشکال ندارد.

به نام خدا.

نسیم رحمت;902835 نوشت:
بله . اشکال ندارد.

اجر هم داره؟

ستایشگر :Gol:

ستايشگر;902836 نوشت:
اجر هم داره؟

اگر منظورتون اجر الهی است، به حسب روایت نه، اجر اخروی ندارد. زیرا اعطاء اجر به قصد قربت نیاز دارد.

یا مهدی.;901665 نوشت:
ایا ترک گناه بخاطر غیر خدا جایز اس یا نه یعنی اینکه ادم خودش به نتیجه برسه که انجام گناه اشتباه اس و ضرر دارد... با فردی هم کار نداشته باشه مثلا امام ، پیغمبر یا خدا چی گفته یا فلان دانشمند یا مسئله علمی تایید یا رد کرده.
یعنی خود فرد به نتیجه برسد و تصمیم بگیرد نه بخاطر مسائل دینی ، علمی و... که فلان گناه مثل شراب خواری یا استمناء یا سیگار کشیدن اشتباه هست و ان را به خاطر مسائل دیگه دنیوی ترک کند مثل اسیب های ان و...

سلام
ترک گناه ثوابی ندارد تا قصد قربت در آن شرط باشد مگر اینکه مستلزم رنجی باشد که آنوقت برای بهره مندی از پاداش آن رنج باید قصد قربت هم بوده باشد
اثر اصلی ترک گناه مصونیت است مثل اینکه بگوییم اثر بیمار نشدن سالم ماندن است خب وقتی جان انسان سالم باشد مستعد هرنیکی هم خواهد بود و پاداشش همین حفظ استعداد است مگر اینکه برای ترک گناه لازم باشد فرد رنجی را هم تحمل کند که آن رنج در صورتی اجر و پاداش دارد که نیت فرد قرب به حق باشد و البته منظور از پاداش هم ارتقاء است.
یا علیم

محی الدین;902935 نوشت:
ترک گناه ثوابی ندارد تا قصد قربت در آن شرط باشد


از این باب که امر خدا در ترک عصیان و گناه را اطاعت می کند اگر به قصدقربت باشد می تواند به آن اجر و پاداش و ثواب تعلق بگیرد.

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
مَن خَرَجَ مِن ذُلِّ المَعصِيَةِ إلى عِزِّ الطّاعَةِ آنَسَهُ اللّه ُ عز و جلبِغَيرِ أنيسٍ ، وأعانَهُ بِغَيرِ مالٍ ؛ هر كس از خوارى نافرمانى [خدا] به عزّت پيروى [از او] ، روى آورَرَد ، خداوند عز و جل ، بدون همنشينى ، به وى آرامش مى دهد و بدون ثروت ، او را يارى مى كند .


نیز فرمود :
لا يَقدِرُ رَجُلٌ عَلى حَرامٍ ، ثُمَّ يَدَعُهُ لَيسَ بِهِ إلاّ مَخافَةُ اللّه ِ ، إلاّ أبدَلَهُ اللّه ُ في عاجِلِ الدُّنيا قَبلَ الآخِرَةِ ما هُوَ خَيرٌ لَهُ مِن ذلِكَ ؛ پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر كس بر حرامى دست يابد و به خاطر ترس از خدا آن را رها سازد ، خداوند ، در دنيا و پيش از قيامت ، بهتر از آن را برايش مقدّر مى كند .


[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

نسیم رحمت;903499 نوشت:
از این باب که امر خدا در ترک عصیان و گناه را اطاعت می کند اگر به قصدقربت باشد می تواند به آن اجر و پاداش و ثواب تعلق بگیرد.

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
مَن خَرَجَ مِن ذُلِّ المَعصِيَةِ إلى عِزِّ الطّاعَةِ آنَسَهُ اللّه ُ عز و جلبِغَيرِ أنيسٍ ، وأعانَهُ بِغَيرِ مالٍ ؛ هر كس از خوارى نافرمانى [خدا] به عزّت پيروى [از او] ، روى آورَرَد ، خداوند عز و جل ، بدون همنشينى ، به وى آرامش مى دهد و بدون ثروت ، او را يارى مى كند .

نیز فرمود :
لا يَقدِرُ رَجُلٌ عَلى حَرامٍ ، ثُمَّ يَدَعُهُ لَيسَ بِهِ إلاّ مَخافَةُ اللّه ِ ، إلاّ أبدَلَهُ اللّه ُ في عاجِلِ الدُّنيا قَبلَ الآخِرَةِ ما هُوَ خَيرٌ لَهُ مِن ذلِكَ ؛ پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر كس بر حرامى دست يابد و به خاطر ترس از خدا آن را رها سازد ، خداوند ، در دنيا و پيش از قيامت ، بهتر از آن را برايش مقدّر مى كند .


سلام
ما شرطیت قصد را نفی کردیم نه ترتب آثار را
یا علیم[/][/][/]

دوستان از تمام شما ممنونم بابت پاسخ هاتون ولی این شبهه هنوز برای من حل نشده دقیقا پاسخ های شما ضد و نقیض بود... به احادیث و روایت زیر دقت کنید بعد با توجه به این احادیث و روایات پاسخ بنده را بدهید ممنون... در اصل سوال بنده این است با توجه به روایات پایین، حکم ترک شراب باری غیر خدا جایز است ایا برای استمناء چنین حکمی جایز هست یا خیر والسلام... فقط خواهشا اگه متوجه سوالم شدید به همین قسمت سوال پاسخ بدید و از حاشیه خوداری کنید ممنون دوستان...

پیغمبر عظیم الشان این استیَا عَلِیُّ مَنْ تَرَکَ الْخَمْرَ لِغَیْرِ اللَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ- فَقَالَ عَلِیٌّ لِغَیْرِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ- مَنْ تَرَکَهَا صِیَانَةً لِنَفْسِهِ یَشْکُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِکَ-یَا عَلِیُّ شَارِبُ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَثَنٍ-یَا عَلِیُّ شَارِبُ الْخَمْرِ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَلَاتَهُ أَرْبَعِینَ یَوْماً- فَإِنْ مَاتَ فِی الْأَرْبَعِینَ مَاتَ کَافِراً (مکارم الاخلاق، ص 433) یک وقت آدم شراب نمی‌خورد به خاطر این که خدا گفته نخور نهی شده یک موقع نه اصلا کاری به خدا ندارد که گفته یا ندارد می‌گوید چون برای بدن من ضرر دارد یا از ترس غیر خدا ترک می‌کند ما کم داریم عملی که حتی برای غیر خدا کسی آن را ترک بکند به او ثواب بدهند او را بهشت ببرند پاداش بدهند اجر بدهند ولی ترک شراب حتی لغیر الله در جمعی است که رو دربایستی دارد در جمعی است که همه مومن هستند به خاطر آن‌ها ترک می‌کند از ترس مردم از ترس شلاق از ترس آبرو ترک می‌کند یا به خاطر حفظ جانش حتی برای این هم بسیار پاداش و ثواب می‌دهند خود حضرت علی تعجب کردند عرض کردند حتی لغیر الله؟ فرمودند بله یا علی ترک شراب آن قدر مهم است کسی به خاطر غیر خدا هم ترک بکند خدای متعال از شراب ناب بهشتی و نوشیدنی‌های خالص بهشتی که مهر شده به او مرحمت می‌کند یعنی می‌رود بهشت که در روایت هم داریم کسی به خاطر غیر خدا ترک بکند بهشت بر او لازم می‌شود قطعا خدا او را وارد بهشت می‌کند فَقَالَ عَلِیٌّ لِغَیْرِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ- مَنْ تَرَکَهَا صِیَانَةً لِنَفْسِهِ یَشْکُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِکَ یعنی حتی به خاطر غیر خدا؟ فرمودند حتی کسی به خاطر حفظ بدنش ظاهرش هم شراب را بگذارد کنار خدا از او تشکر می‌کند در یک روایت دیگر اَدخَلَهُ اللهُ الجَنَّة خدا او را وارد بهشت می‌کند چیز کمی نیست یک گناهی را انجام نمی‌دهی به خاطر همین خدا تو را می‌برد بهشت خیلی مهم استیَا عَلِیُّ شَارِبُ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَثَنٍ یا علی کسی که اهل شرب خمر است شراب می‌خورد مثل کسی است که بت می‌پرستد

لینک منبع این روایت به صورت کامل

این هم حدیثی دیگر در این باب... ایا ترک استمناء یا سیگار می توان مانند ترک شراب خواری عمل نمود..

از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) یک‌بار علی‌بن‌ابیطالب(ع) را نشاندند و به او وصایایی را بیان فرمودند، بعد فرمودند که این وصیت‌های مرا حفظ کن و اگر این وصیت‌های مرا حفظ کنی همیشه در خیر خواهی بود. حضرت در یکی از آخرین فرازهای این وصایا می‌فرماید: «يَا عَلِيُّ مَنْ تَرَكَ الْخَمْرَ لِغَيْرِ اللَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ» (من‌لایحضره‌الفقیه/۴/۳۵۳) کسی که شراب خوردن را ترک کند، نه به‌خاطر خدا بلکه همین‌طوری ترک کند، خدا او را از شربت بهشت خواهد نوشاند. «فَقَالَ عَلِيٌّ ع: لِغَيْرِ اللَّهِ!؟» امیرالمؤمنین(ع) می‌پرسند: حتی اگر ترک شراب را به‌خاطر خدا انجام نداده باشد باز هم خدا تحویلش می‌گیرد؟ «قَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ صِيَانَةً لِنَفْسِهِ يَشْكُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِك» پیامبر(ص) می‌فرماید: بله به خدا قسم، او به‌خاطر صیانتی که برای خودش انجام می‌دهد خدا از او تشکر می‌کند چون جان خودش را محافظت کرده است.

یعنی کسی که از جان خود در برابر یه ضرر مثل شراب یا امثال ان مانند مواد مخدر، قرص های روان گردان ، استمناء، سیگارو و... محافظت کند مانند ترک شراب خواری اجری هم دارد این قسمت شبهه برای من باقی هست خواهشا در قالب گزینه اری یا خیر پاسخ دهید و حواشی خوداری کنید مچکرم.

محی الدین;903506 نوشت:
ما شرطیت قصد را نفی کردیم نه ترتب آثار را

و ما هم آثار اخروی و از جمله اعطای اجر را با شرطیت قصد لحاظ دانستیم. قبلا هم در تاپیک هایی در این موارد بحث کرده ایم.

موضوع قفل شده است